
Het laatste nieuws lijkt zoiets aan te duiden.
We werden in 2015 warm gemaakt met de Mazda RX-Vision. Deze concept car liet zien hoe een ‘opvolger’ voor de RX-8 eruit zou zien. Dat was een vierzits sportwagen met als speciale feature een rotatiemotor (of schijfmotor, wat u prefereert). Dat was dan weer een opvolger voor de RX-7, de auto die Mazda vertegenwoordigde in de gouden dagen van de Japanse sportwagenindustrie. Hij werd in één adem genoemd met de Toyota Supra en Nissan Skyline. Nou wil het toeval hebben dat beide die auto’s nog beschikbaar zijn in 2019. Is het dan tijd voor Mazda om ook eens te kijken naar een vervolg op de RX-8?
Recente ontwikkelingen tonen aan dat het niet eens heel vergezocht is. Zo wist een Japanse nieuwssite recent te melden dat Mazda een aantal patenten heeft ingediend waarop een ‘RX-9’ te zien is. We gaan er voor het gemak even vanuit dat dat de naam wordt. Dat is hint één.
Hint twee is bovenstaande poster. We vergeven het je als je Chinees niet op het niveau zit dat je het perfect kunt lezen, gelukkig heeft Jalopnik een vertaling. Het blijkt een aankondiging te zijn van Chang’an Mazda, een Chinese joint-venture wat voor 50 procent Mazda is. De visuele hints duiden iets aan met de rotatiemotor, gezien de Dorito-vormige schijf waaruit een rotary bestaat en de Mazda Cosmo die te zien is, het begin van de rotatiemotor voor Mazda.
Naar het schijnt zegt de tekst zoiets als ‘rotary-gerelateerd nieuws in zes dagen’. Wat zou betekenen dat er op 1 oktober iets met deze motor aangekondigd wordt. Is dat waar? Dat moet uiteraard blijken. Wij zien een RX-Vision als RX-9 graag op de markt komen.
Dat eigenwijze, dat vind ik nou zo mooi aan Mazda. Hoop dat dit nieuws waar is!
Fuck. Yes. Als ie enigszins op de RX-Vision gaat lijken wordt een een waanzinnig knappe auto.
Als ik die RX-vision zie dan maakt het me echt geen moer uit wat voor aandrijflijn ze daarin zetten, zo lang ze hem maar gaan verkopen. Fantastische bak.
Mooi! Hopen dat deze qua motor wat praktischer wordt dan de RX-8.
Laat maar komen. SkyActive als zuinige motor en Rotatiemotor als zuiper. Ik blijf de rx8 zeer mooi vinden maar onpraktisch door de motor ?
Het zou zo gaaf zijn! In huidige tijden door alle heffingen waarschijnlijk niet te betalen in Nederland, maar de wagen is zo mooi! En Rotor blijft gaaf.
Euh, de skyline naam is dood, alleen de GTR badge is gebleven. De skyline was meer dan alleen dat.
@towi1989: De naam Skyline is niet dood, en dat is hij ook nooit geweest.
Jij denkt alleen maar dat hij dood is omdat hier alleen de GTR wordt verkocht. Maar het is nog sterker, de naam Skyline is hier nog nooit geleverd. Een oude Skyline GTR die je hier ziet is gewoon geimporteerd.
Je kunt ook nog nieuwe(re) Skylines importeren als je wil. Geen sportwagens, wel luxe coupes.
@fanboy: Verhip, je hebt gelijk! Ik dacht dat er alleen nog maar infinities bestonden die de skyline naam niet meer droegen!
Zou Mazda dan toch na mij geluisterd hebben ? https://www.autojunk.nl/2019/05/aub-mazda-breng-dit-ongewijzigd-uit
Ik wil er 1 in het rood graag.
@emping: nee
Helaas alleen de rotatiemotor als generator voor de verder elektrische Rx-9. Maar misschien kunnen ze het toerental manipuleren om het juiste geluidseffect te simuleren in Sport of track mode?
Heeren van AB: Kunnen we alstublieft ophouden met deze half jaarlijkse revival verhalen van rotary blokken die dan toch weer niet doorgaat?
Als groot en onverklaarbaar liefhebber van die epitrichoide draaiende olieverbranders, en oud-eigenaar van meerdere RX7’s en een RX8 (#lifegoals #bridgeportlife); kan ik er niet zo goed meer tegen.
Het is alsof je op de middelbare school zit en dat meisje waar je zo verliefd op bent, om de 3 weken uit bed belt voor een booty call, maar dan plots, terwijl je met je half-harde janjaap op de fiets zit, weer afbelt.
Ik heb waterstofwankels, hoogcompressierotaries en zelf kleine vliegtuigmotoren veel hoop gegeven.
Ook het concept van de RX-vision kreeg mij vlot uit bed. Echter begin ik langzaam een beetje aan het eind van mijn wankelatijn te komen, omdat ik elke keer weer op de spreekwoordelijke fiets terug door de regen naar huis moet.
Ik kan het niet meer aan, ik mis mijn wankels allemaal, maar onderhoud is toch altijd spannender dan met je zuigerslee, de brandstoftank lijkt wel een vergiet, en op de snelweg moet je 3 versnellingen terug om iemand in te halen, ondanks dat je de wagen op constante snelheid als een soort doorgesnoven hazewindhond aan het gas hangt.
Ik mis denk ik gewoon zaken als mijn vriendin wekken op nachtelijke ritjes met grote vlammen achter de wagen, de vrolijke brapbrapbrap als je dat kreng eenmaal aan hebt, en niet te vergeten mensen die bezorgd blijven zeggen dat je auto niet goed loopt en naar brandstof ruikt. Godver! zie je? Ik zit alweer half op die fiets…
Video for posterity: https://www.youtube.com/watch?v=YFJ7s2k7Jjg
@dappers: jouw verhaal verdient een boek. En een happy end…
@ralfast: Juist. Er komt echt geen rotatiemotor in een nieuwe sportauto. Er komt hooguit een elektrische auto met een range extender met rotatiemotor. Daar is al eerder over geschreven maar nog altijd niet zeker
@dappers: held.
@dappers: Dank, mooi om te lezen, ondanks de droevenis.
Gewoon een range extender met een enkel of tweeschijfs rotatiemotortje erin. Lekker stil, trillingvrij en in het juiste toerengebied best efficiënt.
Zal niet de aandrijving verzorgen ben ik bang.
Mazda gaat hoogstwaarschijnlijk wankelmotoren weer gebruiken in plugin hybrides als range extender, las ik op reddit.
Kwam vorige week een ’69 Mazda R130 Luce in het wild tegen. Niet superrelevant natuurlijk, maar ik was zo verrast dat ik het toch ergens moest uiten. Bij dezen.
@baardmijt: ik voel me beter in de wetenschap dat ze nog rondrijden, dus bedankt voor de info!
@baardmijt: idem als bardmijt. NL kenteken>
@dappers: Heel tof! Een witte, kwam ‘m tegen in de buurt van Breukelen.
Hopelijk ditmaal met de juiste olie, maar ze hebben dat wel allemaal, zelfs buiten garantie, opgelost door een nieuw blok te geven. Van mijn mazda periode weet ik dat de invoerder ooit een nieuw blok gaf aan een Xedos eigenaar waarvan een van de zuigers door het blok was gevlogen, die auto had al 200000 km en was al 8 jaar oud of zo. Was duidelijk een constructiefout en had niet mogen gebeuren. Daar kan VAG nog een puntje aan zuigen…
@volvo_440_turbo: Deze wordt een EV, die zijn doorgaans een stuk betrouwbaarder.
Nou lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ze komen wel op de Tokyo Motor Show met hun eerste EV
Soms zie je zo’n RX rijden en dan denk je toch telkens wow een Rotary motor die nog niet opgeblazen is, Nice!