Dit is de BMW X1 xDrive25e met 224 pk

Auteur: , 17 Reacties

De logische volgende stap voor de kleinste SUV van BMW.

Plug-in Hybrides zijn weer heet. Bij gebrek aan een totaal compromisloze elektrische auto lijkt half-elektrisch tot nog toe een goede oplossing. BMW realiseert zich dit maar al te best. Hun gamma bevat een groot aantal plug-ins. Daar komt nu eentje bij die eigenlijk wel te verwachten was: de recent gefacelifte BMW X1. Nu ook verkrijgbaar met een stekker én een benzinemotor.

De benzinemotor in kwestie is een 1.5 liter driecilinder. Die drijft, zoals in de standaard X1, de voorwielen aan. Aan de elektrische kant gaat het om een batterijpakket van 9,7 kWh, wat de benzinemotor een lekkere boost geeft. Door de 95 pk uit alleen de elektromotor, waarmee de auto volgens WLTP 50 km volledig elektrisch kan rijden, komt het totaalvermogen uit op 224 pk. Voor een kleine SUV is dat een riant aantal.

BMW X1 xDrive25e

Accelereren doet de xDrive25e in 7,0 seconden en de topsnelheid van de motoren in combinatie is 192 km/u. Enkel op de elektrische motor is de topsnelheid 135 km/u, waarmee je in theorie op de snelweg volledig elektrisch kunt rijden. Let wel op dat die range van 50 km niet gemeten is op 135 km/u. Ten slotte, het blijft handig te vermelden gezien de nieuwe selectie hybrides: je mag een aanhanger trekken, mits deze minder dan 750 kg weegt.

Door de X1 xDrive25e kun je nu de BMW SUV’s in drie gradaties krijgen met per trap omhoog sterkere elektrokracht. Zo is er de X3 xDrive30e en de X5 xDrive45e. Wanneer de kleinste telg van de hybride-SUV-familie beschikbaar is, is nog niet bekend.



17 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Kunnen we aub zo snel mogelijk door en deze tussenoplossing vol compromissen snel weer vergeten? Dank u.

Ik heb op de IAA hard gelachen over de gewichten van deze plugins, vreselijke bochels in de kofferruimtes en het belabberde praktijkbereik en elektrisch motorvermogen. Zoiets zal er bij mij noooooooit komen.
@towi1989: tja het model spreekt mij niet aan, maar voor veel particulieren zou het dé oplossing zijn. Woon-werk lekker elektrisch, dat is goedkoper dan benzine, en op vakantie met sleurhut gewoon benzine gebruiken.
@dutchdriftking: Hiermee kom je niet op en neer op 1 lading, dus bijladen bij een dure openbare laadpaal op het werk. Daar gaat je voordeel tov benzine.
@towi1989: Hangt af van je afstand. Als het 50 echte kilometers zijn kom ik wel heen en weer. En anders is er wellicht een regeling te treffen met de werkgever.
@dutchdriftking: Dat zal geen grote sleurhut zijn wanneer er Max 750kg getrokken mag worden
Donders wat is de X1 opgeknapt ten opzichte van het eerste model. Oke, niet qua aandrijving maar wel hoe ‘t smoelt.
@jcjc: toevallig ben ik naar eentje aan t kijken omdat mn vriendin er eentje wil (slecht excuus…) en ik vind ze eigenlijk helemaal niet zo veranderd. Net zo saai…
Dit lijkt me best een prima SUV. Ziet er niet verkeerd uit en de hybride-aandrijving lijkt me prettig rijden. Voldoende prestaties en zuinig verbruik en ook een goede range.
Leuk dingetje maar heb toch liever een gewone 1 serie. Oh nee wacht die is lelijk nu, laat maar…
BMW, noem hem dan gewoon X1 xDrive15e.

Maar ja, dan verkoopt het niet hé, als iedereen zo direct ziet dat je met een 1.5 rond rijdt…
Lol. Dat max aanhanger gewicht.
Dat komt overeen met de Mini Countryman Hybride en dat trekt inderdaad heel snel naar 100. Maar op een autosnelweg gaat het ding niet vooruit, de electromotor is niet krachtig genoeg om nog een duw te geven en dan mag de 1.5L benzine het alleen oplossen wat ook de topsnelheid van 192 verklaart. Bij een hybride moet je dus anders naar dat maximaal vermogen kijken net zoals dat bij een full EV ook anders is gezien je daar continu je max koppel hebt in plaats van bij toerental X
De topsnelheid van 192 km/h is wel erg laag voor 224 pk. Mijn conclusie is dan ook dat bij 192 km/h er geen 224 pk beschikbaar is, maar 136 pk die 1700 kg vooruit mag hijsen (de elektromotor geeft er niet lang na 100 km/h de brui aan).
@dare2think: het is dezelfde aandrijflijn als de 225xe, verbaast me eigenlijk ook dat ze nu pas met een hybride X1 komen, maar de 225xe rijdt 200 en een beetje. Toch best bijzonder dat ze dan zo verschillen.
Ik begin een beetje misselijk te worden bij het zien van deze kleur. Dat komt doordat ik het onlosmakelijk verbind met de nieuwe F40 1-serie.
Ik kan alleen maar denken, wat een grote grill
Op papier lijkt het best leuk allemaal, als je niet beter zou weten, maar in de praktijk is het helemaal niks.
De accu kan nog steeds veel te weinig stroom opslaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).