Het is niet te voorkomen: elk ‘klein’ merk moet aan de SUV. Aston Martin is druk bezig met een SUV ontwikkelen en geeft ons iets meer info.
Autofanaten moeten altijd een oogje toeknijpen als het gaat om het businessmodel van Porsche in de vroege jaren ’00. Het was namelijk inderdaad wel even een schok dat ze ineens een Porsche-SUV wilden bouwen. Vanuit een puristisch Porsche-oogpunt een aanfluiting, maar de Cayenne zorgde wel voor het geld dat Porsche er bovenop hielp. Sterker nog, men durft te beweren dat het merk er geweest was als de Cayenne er niet was. En kijk waar we nu zijn: een gezond Porsche waar je nog steeds de welbekende 911 kunt kopen. Dit businessmodel werkt in principe nog steeds en inspireerde al veel merken om te kijken naar een opgehoogde auto. Bentley, Lamborghini, Rolls-Royce, binnenkort zelfs Ferrari: iedereen wil een SUV. Zo ook een merk waar je het eigenlijk niet verwacht. Aston Martin.
Daarentegen is dit idee al bekend sinds de DBX Concept in 2015. Toen ging het nog om een tweedeurs crossover met AWD en een elektrische aandrijflijn. Dat is niet de definitieve DBX. Die is iets traditioneler, maar daardoor wel iets meer Aston. Het merk uit Gaydon doet de nodige rondjes met de auto, nog wel in camouflagepak. Al is de styling door het steeds verder lospeuteren van die camouflage meer en meer voorspelbaar. Je kunt duidelijk zien dat het afkomstig is van de hand die ook de Vantage heeft getekend.
Het verandert dus naar een iets logischere vierdeurs SUV. Voorin vinden we ook geen elektrische aandrijflijn, wel een lekkere dikke V8. Toch een beetje in de categorie “als het moet, dan ook gelijk maar goed”. In het geval van Aston Martin wordt de 4.0 liter V8 gebruikt die we kennen uit de Vantage en V8-versie van de DB11, en natuurlijk in basis uit het gros van de Mercedes-AMG lineup. Aston Martin maakt officieel dat het de krachtigste uitgave van de huidige V8-lineup is: de DBX krijgt 550 pk en 700 Nm.
Dat de bijna afgemaakte DBX zijn rondjes doet over het circuit is ook geen toeval. Zoals elk merk wil Aston Martin (naar eigen zeggen) ervoor zorgen dat het DNA puur Aston is. Dat wil zeggen dat de auto moet aanvoelen als een sportauto. Logischerwijs, kijkend naar het profiel van de auto, gaat het geen lichtgewicht worden, dus dat moet je altijd met een klein korreltje zout nemen. Maar ze doen in Gaydon hun best om dit de sportwagen onder de SUV’s te maken. Zoals de Urus en Cayenne Coupé ook proberen, wat ook gelijk de twee grootste concurrenten voor de DBX worden.
Maar het is makkelijk om daar cynisch over te zijn: volgens Aston Martin presteert de auto daadwerkelijk. De topsnelheid is ‘sneller dan 180 mph (290 km/u). Op de Nürburgring weet de auto qua bochtenwerk dezelfde prestaties neer te zetten als de Vantage, met remkracht vergelijkbaar met de DBS Superleggera. De rondes zijn nog niet officieel getimed, maar op de nodige testrondjes zijn tijden onder de 8 minuten al geklokt. Als daar met een officiële poging nog 15 seconden afgesnoept kan worden, laat de auto de Urus achter zich. Dat is best een prestatie.
Laten we echter niet te ver vooruit lopen op de zaken, de auto zit nog daadwerkelijk in een testfase en de acceleratietijden, ‘Ringtijden en topsnelheid zijn nog niet officieel opgenomen. Aston Martin weet nog te melden dat hun sound engineers hun best hebben gedaan om de DBX een lekkere grom te geven via de uitlaat. Of dat is gelukt moet je zelf maar even naar luisteren:
We willen SUV’s afkraken maar de DBX lijkt op papier het Aston Martin-DNA daadwerkelijk te omvatten. De afbeeldingen en cijfers bewijzen dat de SUV echt in zijn laatste fase zit qua ontwikkeling. De onthulling is in december 2019.
Dutchdriftking zegt
Tja, voor een SUV best knap, maar als ik een praktische Aston Martin wil, dan koop ik wel een Rapide.
reactief zegt
@dutchdriftking: Die is alleen niet echt praktisch. Daar past eigenlijk geen volwassene fatsoenlijk achterin.
Dutchdriftking zegt
@reactief: Het is inderdaad geen extreem ruime limousine. Maar werd deze destijds niet met een S-klasse vergeleken? Dan is het natuurlijk al snel krap.
drdre1 zegt
@dutchdriftking: nee, is écht krap. Mar je kan er wel mee driften. ?
Dutchdriftking zegt
@drdre1: Alleen al daarom….
mats106rallye zegt
@drdre1: genoeg reden dus om hem te kopen! Ook al omdat hij alleen al schitterend is
drdre1 zegt
@mats106rallye: ik denk wel de best geslaagde “limo-versie” van een sportwagen.
hooesi zegt
@drdre1: blijft de QP GTS mooier vinden
drdre1 zegt
@hooesi: maar de qp is nog ontsproten (mooi woord) van een sportwagen qua design zoals de Pana en de Rapide.
unknown234 zegt
@reactief: Wat een onzin. Niet iedereen is 190 of langer. Vanaf die lengte wordt het pas enigszins krap. Genoeg ritjes gedaan om het te kunnen weten.
royaledeluxe zegt
@dutchdriftking: Tja, voor een SUV best lelijk, die springschans achteraan ziet er niet uit. en die gapende muil vooraan, dit is de eerste keer dat het niet echt past op aan Aston.
drdre1 zegt
@royaledeluxe: ik snap dat fabrikanten van massaproducten een bepaalde designtaal willen overbrengen dmv designelementen terug te laten komen op hun modellen. Wat ik niet begrijp is dat dat juist vaak de plank misslaat; zie de achterkant van deze SUV. Kennelijk is ’t belangrijker om auto’s herkenbaar te maken dan ’t neerzetten van een model wat wat meer logisch is gevormd. En dat bij een niet-massaproductie… ?
reactief zegt
Ik vind zo’n SUV helemaal niet slecht bij Aston passen. Veel beter dan die Urus die overduidelijk een Audi met wat extra frutsels is.
Deze lijkt qua verhoudingen wel mooi te worden. Al ben ik bang dat de achterzijde ook wat overdadig gevormd gaat worden..
chriscross zegt
Nee nee nee!
rlnl zegt
Ik wacht nog even tot Donkervoort met een SUV komt…
redneckdarian zegt
@rlnl: Tja, Spijker had het al zelfs…. In concept tenminste. Dus wat is het minst voorspelbare merk dan nog. KTM als opvolger van de x-bow?
reactief zegt
@redneckdarian: Ariel heeft ook een ‘SUV’, de Nomad :)
redneckdarian zegt
@reactief: dat is toch echt geen suv
reactief zegt
@redneckdarian: Haha.. de tussen haakjes stonden er niet voor niets omheen. ;)
jeroenwz zegt
De enige echte SUV’s voor mij zijn de Jeep, originele Mercedes G (alhoewel die op late leeftijd ook steeds meer vern**kt werd), de Land Rover en Range Rover. De rest: cash cows. Dit ook. Jammer.
harrie zegt
@jeroenwz:
En de Lada Niva natuurlijk
hardleersbv zegt
@harrie: Suzuki Samurai!
aerotic zegt
@jeroenwz: Vergeet je er niet een aantal? Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero etc.
e36thuglife zegt
@jeroenwz: jij denkt aan terijnwagens vriend een suv is wat anders je loopt te trippen
autojunkiexl zegt
Ik heb een idee. Als alle fabrikanten nou eens stoppen met suv’s bouwen, dan kopen/leasen de mensen vanzelf wat anders. Het is echt niet zo dat de suv mensen dan ineens met de trein gaan. Het straatbeeld en het zicht naar voren vanaf achter het stuur gezien, knapt aardig op!
spykerboy zegt
@autojunkiexl: die zullen dan gebruikt blijven kopen….
potjak zegt
@autojunkiexl: zo werkt dat natuurlijk niet. Maar mocht men dat wél doen richt ik meteen mijn eigen SUV merk op. Iets met vraag en aanbod.
autojunkiexl zegt
@potjak: Ja, maar soms moet je als mensheid verstandig zijn en niet aan de vraag willen voldoen om alleen economische redenen. :)
JamesBond007 zegt
Moet het zien om te geloven, maar ik gok dat de interieur ruimte net als in de rapide vrij krap zal zijn voor ons lange Nederlanders
pietertjep85d zegt
Zelfs Pagani heeft aangegeven dat ze wellicht een SUV gaan maken.
mats106rallye zegt
Ben benieuwd! Laten we hopen dat die achterkant meevalt verder ziet hij er goed uit
memyselfandi zegt
@720s vandaag in Financial Times artikel gezien over nieuwe lening die Aston is aangegaan en waaruit je kunt afleiden dat ze op het randje staan. Wellicht de laatste strohalm…
Loek zegt
@memyselfandi: inderdaad, des te meer reden dat zo’n SUV moet kunnen cashen. Anders is het klaar voor AM.