Ach kijk nou, een E30 BMW 316i te koop. Maar wat is er met die uitlaat aan de hand? En wat vinden we onder de motorkap?
Dit zou wel eens de sleeper der sleepers kunnen zijn. Onze cameraman Martijn stuurde ons vanochten een advertentie van een BMW E30 316i, met een harttransplantatie waar we stiekem toch wel erg blij van worden. De bronzitbeigen 316i (door de eigenaar omgedoopt tot 340i) ontving namelijk het M60B40 blok uit een E34 540i. Deze werd gecombineerd met een vijfbak uit een 530i en nog wat andere snuisterijen, waardoor de 286 pk sterke V8 werkend gemaakt kon worden in de E30.
Mooie detail is het op het M-Sport stuurwiel na originele, stoffen interieur. Maar het huzarenstukje qua sleeperness is misschien wel de uitlaat. Deze is voorzien van een einddemper van Schnitzer bedoeld voor een E36 M3. Één van de twee eindpijpjes is echter afgezaagd en naar beneden gebogen zodat hij verscholen blijft achter de bumper. Het andere pijpje heeft een passend sierstukje gekregen, waardoor bijna niemand doorheeft dat het om een niet geheel originele 316i gaat, in tegenstelling tot veel andere projecten.
Om alles fatsoenlijk op de weg te houden zit er een H&R Cup onderstel onder de auto en zijn alle rubber bussen vervangen door Powerflex exemplaren. De stabi’s komen van M-Technik. Ook is er een zwaarder remsysteem achter de originele wielen gemonteerd. In 2012 werd alles goedgekeurd door TÜV (de Duitse RDW) en de auto staat op kenteken nu, met een geldige APK van afgelopen september.
Fantastisch project, met zorg uitgevoerd en nu ook nog te koop! Voor €12.500 euro kan je deze sleeper op de kop tikken. Verleidelijk, toch?
Wat een heerlijke bak zo! Perfect!
Netjes ingebouwd, het lijkt wel orgineel.
Prachtig! Ziet er van buiten en van binnen ook nog als nieuw uit. Heb altijd wel respect voor mensen die zo’n project zo keurig uitvoeren, zelfs de tweede uitlaat met zorg verbergen :’)
Geniaal toch dit! Alleen weet ik niet of deze stoelen wel zo fijn zijn bij het betere bochtenwerk. In NL rijd precies zo’n project. Maar dan in een station. Is dit toch mooier.
@dutchdriftking: in nederland heb je veel E30jes met V8! Carbrio’s, Sedans, Coupe’s, drifters! Het 540i E39 blok dient vaak als basis, goedkoop blok en relatief gezien ook vaak gewild bij dit soort projecten. Sommigen heel uitvoerig met opvallende remmen en wielen, sommige wat ingetogener !
Nice! Ik vraag me wel af wat de auto nu weegt? Lijkt me een beetje lomp sturen. Meer als showmodel…
@hondar: Lees even het andere linkje: “andere projecten” … deze auto is 20 kg zwaarder als een originele E30 325i … volgens mij gaat die niet veel slechter de hoek om.
@Freewarefreak: misschien wel beter zelfs, in het artikel staat dat er ook nog het een en ander aan het onderstel is versleuteld
Mooi dat ze alles hebben gedaan om het een sleeper te laten!
Prachtig, prachtig, prachtig!
Zo worden ze helaas niet meer gemaakt in München…
@exotic: Zo werden ze nooit gemaakt in Munchen..
@norge: Heb het dan ook over de carrosserie.
Fijne paasdagen.
@exotic: Ah, jij ook dan..
Dit is echt zooooo gaaf!! En gezien de afwerking vind ik de prijs alleszins redelijk!!!
Zoo wat een fantastisch project! Hopelijk komt deze bij een liefhebber terecht!
Doe er maar weer een zes cilinder in leggen …..Dat hoort bij deze auto….
@norge: Vind ik eigenlijk ook. Vind die V8 heel kick.. maar niet in een E30. Persoonlijk smaak dingetje. Zou hem inderdaad liever met een vet getunde 6 in lijn zien. Haal je evenveel pk’s uit.
@norge: Idd, een 6 in lijn uit de 335i zou top zijn. Maar dit is weer een dikke motor uit de tijd van de E30, daar is ook wat van te zeggen.
@norge: Helemaal mee eens. Spoorbreedte en de hoeveelheid camber verraad nog steeds de grote boze wolf. Bovendien zal hij nu net zo lekker untersteuern als Herr Günter in een Audi 80.
Liever een zes-in-lijn want da’s fijn.
@AutomotiveDesigner: een lang 6 cilinder aambeeld voorin… Beter? Mwah, anders… Maar beter
@baasbas: Daar heb je een punt. Bloklengte is inderdaad groter bij een zes-in-lijn. Desniettemin is het gewicht wel stuk lager. Ik blijf er bij dat een E30 een zes-in-lijn of een viercilinder moet hebben.
@AutomotiveDesigner: Ergens anders lees ik dat de auto nu 20kg zwaarder is dan origineel. Terwijl er grotere remmen en onderstel upgrades geplaatst zijn die ook kilo’s wegen. Ik zou dus niet zomaar aannemen dat de 6 in lijn lichter is, laat staan ‘een stuk’. Bij een gelijk gewicht ben je wel zeker beter af met de V8 als je het hebt over gewichtsverdeling… maar goed, de exacte cijfers heb ik niet.
@baasbas: Check even http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?89822-the-BMW-Engine-FAQ&s=
Dit forum heeft alle gewichten van de BMW motoren opgezocht. De gewichten kunnen varieren van andere bronnen doordat de ene bron met en de ander zonder accessories / manifolds etc. weegt. Dit forum heeft alle motoren op vergelijkbare manier gewogen / opgezocht.
Je ziet dat er nauwelijks gewichtsverschil is met een ijzeren 6 in lijn uit hetzelfde era. Dit gecombineerd met de betere gewichtsverdeling van een V8 (korter, lager) verteld me dat deze auto niet meer last zal hebben van onderstuur dan het origineel.
Niet zomaar ergens vanuit gaan mensen, zoek het op!
@rrvliet: Aha, gelukkig, ik kraam geen onzin uit :-)
(soms)
@norge: 316 is een 4 cilinder
@hplh: En nog een 1.6 ook…
Wauw hebben!!!
ja als het niet een ondersturend hok word door de zware v8 in de neus
en hoop voor degene die hem koopt dat hij ook een upgrade in de remmerij heeft ondergaan
@st33fie: lezen…….
@dutchdriftking: was ik te lui voor
@st33fie: Er is nauwelijks gewichtsverschil tussen een ijzeren 6 in lijn uit hetzelfde era (zoals ook in de 325i lag). Dit gecombineerd met de betere gewichtsverdeling van een V8 (korter, lager) verteld me dat deze auto niet meer last zal hebben van onderstuur dan het origineel.
Niet zomaar ergens vanuit gaan, zoek het op!
Gewoon mooi omdat het zo netjes met veel detail en zorg is gebouwd…
Youtube staat ook al jaren een E30 V10 , die het de meeste sportwagens aardig moeilijk maakt, echt geweldig ook.
https://www.youtube.com/watch?v=Q9dwf80-XGk
Heerlijk :)
Ik heb zo’n stuur! En een E34! :D maar geen v8 ;) –
Kan iemand mij vertellen wat de regels zijn m.b.t. zo’n harttransplantatie? (Mooi schrabbel woord) Ik denk aan een projectje te starten. Datsun 240Z met een skyline rb25det hart. Maar moet er natuurlijk wel de weg mee op kunnen.
@jackass266: Met deze vraag en het woord ‘projectje’ kan ik nu al zeggen dat je er maar beter niet aan kunt beginnen, en het maar vooral uit je hoofd moet zetten.
Dat geheime 2e uitlaatje prachtig!
GE-WEL-DIG dit soort projecten kan ik zeer waarderen!
Mooi ding… zou er ook een 25% sper onder hangen?
Regels zijn maximal 35% vermogensstijging maar dat hebben ze hier niet gehaald. In NL zou je dan de hele RDW molen in moeten om hem om kenteken te krijgen.
@knot: Nee hoor. Kenteken keuring bij ombouw van auto vóór 1996 kost je maar een kleine 75 euri. Ook bij vermogensstijging van meer dan 100% :-)
Geweldig! Mooi prijs ook en veel minder dan ik dacht
Staaltjes eronder. Mistlampen weg. Klaar. Een 316i is een kale blote billen versie. Niet op lichtmetaal.
Heerlijk prjectje dit!
Deze prachtige E30 staat ook op Mobile.de en heeft op die foto’s zelfs de BMW-sportzetels.
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-316-e30-340i-v8-grafing/207623565.html?lang=de&utm_source=DirectMail&utm_medium=textlink&utm_campaign=Recommend_DES
Grappig maar denk dat het niet eens zo snel meer is. Lichte motors en snelle automaten maken gehakt van deze sleeper . Dit is meer een strepentreker..
Een fijne motor, deze V8 die vanaf 2.500tpm lekker gaat grommen. In Nederland komt een e34 daar nauwelijks aan toe tenzij je ieder stoplicht sprint of het roze papiertje wil achterlaten op de snelweg.
Hebben!!
Die raamslingers doen ’t hem