Koop de eerste Ferrari F50 ooit evah

Auteur: , 51 Reacties

Dit is 'm.

De Ferrari F50 verdeelt meer meningen dan een batterij Russische ‘hackers’ in Amerika. Sommigen vinden de F50 geniaal, anderen vinden het wulpse ronde design graflelijk. Zelf hoorde ik ooit in het laatste kamp, maar zoals dat zo vaak gaat met objecten die ‘apart’ gestyled zijn, begin je ze naar gelang de jaren verstrijken steeds meer te waarderen. Dat gezegd hebbende zou ik gegeven de keuze zeker voor de F40 gaan, of nog beter, de 288 GTO. Maar goed, dat terzijde.

Los van het optische verhaal had de F50 toen deze medio jaren ’90 gelanceerd werd nog wat meer problemen. De atmosferische V12 bijvoorbeeld, maakte dat de auto briljant mooi klinkt en een hoogtoerig karakter heeft zoals je dat verwacht van een supercar. Hoezo is dat een probleem? Nou ja, dat is het eigenlijk niet natuurlijk, maar feit is wel dat de F40 in veel opzichten stiekem sneller was. Dat gold trouwens niet alleen voor de F40, maar ook voor de McLaren F1, een generatiegenoot van de F50. Bij de topper uit het Ferrari-gamma is de verwachting dat de auto sneller en beter is dan al het andere wat er op de markt is en ooit was. Dat kon de F50 niet helemaal waarmaken.

Net als in het geval van het ietwat controversiële uiterlijk, heeft het verschrijden van de tijd ook dit probleem min of meer opgelost. Nee, de F50 is niet de snelste auto ooit, maar dat is nu niet meer zo erg. De McLaren F1 is het inmiddels ook niet meer. Er zijn tegenwoordig moderne super- en hypercars die nog veel rapper zijn, dus wie maakt het nog wat uit of de F50 in 4,2 of in 4,3 seconden naar de honderd knalt?

Kortom, de F50 heeft zich losgeweekt van de vergelijking met voorouders en concurrenten en wordt nu puur gewaardeerd voor wat de auto zelf te bieden heeft. Hoog gewaardeerd, kunnen we wel zeggen, want een F50 is momenteel de duurste occasion met handbak van Nederland. Toch vermoeden we dat we een F50 gevonden hebben die nog duurder is.

Te koop staat namelijk de F50 met het chassisnummer eindigend in #99999. Het betreft de eerste F50 die ooit gebouwd is. De auto waar alle modellen van Burago, Maisto, Tamiya, Revell op gebaseerd zijn? Deze auto. De auto die dat jaar in Genève en Tokio stond? Deze auto. De auto die in alle magazines stond te shinen? Deze auto. De auto waar Niki Lauda, Gerhard Berger en Jean Alesi testrondjes in deden op Fiorano om het weggedrag te perfectioneren? Yep.

In 1998 werd de speciale unit verkocht aan vermaard Belgisch Ferrari-importeur en verzamelaar Jacques Swaters, nadat de auto compleet gereviseerd was door Ferrari. Swaters hield de auto in zijn verzameling tot en met 2006, waarna de auto verkocht werd aan een Amerikaanse verzamelaar en later nog twee andere Amerikaanse verzamelaars. Alle vorige eigenaren zetten in totaal zo’n 2.000 kilometer op de teller, zoals dat (meestal) gaat met dit soort auto’s. Om de prijs te weten te komen, moet je contact opnemen met autosport designs.



51 reacties

Ik zou hem nu verkiezen boven de F40. Daar had ik vroeger genoeg posters van en vond ik de F50 maar niks…
@bluetiger99: ik zou persoonlijk een f40 boven een f50 verkiezen. Als je alle kappen van een f40 open zet dan zie je met de hand gelaste tanks en buizenframes. Ook het composiet werk is op veel plekken niet zo perfect als de huidige supercars. Ik vind dat die zaken ambacht uitstralen op een zelfde manier als met de hand geklopte carroserieen van nog veel vroeger. Hoe zouden ze over 30 jaar op de huidige supercars terug kijken?
@milieumeneertje: maar met alle kasppen open kan je denk ik niet echt heel fijn rijden, dus daar heb je dan ook weinig aan.. Van gedachte veranderd??
@kennone: nee. Genieten van een auto die je bezit doe je niet alleen maar tijdens het rijden.
@milieumeneertje: je hebt een punt, maar de waarschijnlijk zie je bij een F40 eerder praktisch handwerk dan mooi ambachtelijk handwerk. Er zit natuurlijk een verschil in. Ik ben hartstikke gek op F40s maar ze zijn best grof afgewerkt. Een F50 vind ik toch ook wel heel erg gaaf, en lijkt me ook wat toegankelijker om te rijden. Eigenlijk is de motor veel gaver dan een F40, en zo’n barchetta is natuurlijk genieten van alle sensaties die een auto maar kan bieden. Maar de pure sensatie die een F40 uitstraalt is lastig te overtreffen :)
@davelepeef: misschien is ambacht niet helemaal het juiste woord. Handwerk/pionieren was misschien beter geweest. Alle koolstof werd nog met de hand geknipt, prepreg bestond denk ik nog niet of was zelfs voor een supercar te duur. Maar het feit dat je duidelijk kunt zien dat de autos met de hand gebouwd zijn kan ik waarderen.
@kennone: nee hoor, ik rijd mijn F40 altíjd met alle kappen open, rijdt prima. 👍🏻
Men vond het zeker niet nodig om wat tijd en geld aan de fotografie te besteden? Beetje jammer dat bijna alle foto’s binnen in die hal gemaakt zijn met kunstlicht.
@B00G1E: Niet iedereen heeft een foto fetisj. Sommige mensen hebben een leven.
@michaelb: Dit is best serieuze handel patrick!
@B00G1E: vind ze nog tamelijk sfeervol.
@B00G1E: Pak de autoweek uit 1998.
Er zijn 3 auto’s op dees’ aardkloot waar ik met liefde een ledemaat voor zou afstaan. Dit is er één van.

Wauw.

(De andere zijn een Mac F1 en een EB110)
@forza: Ik heb dat alleen met een Alfa 159. Voor de rest blijft het gewoon een auto.
@fmgarcia: best triest eigenlijk…
@homer55: triest wanneer je iemands mening belachelijk maakt
@kevin1989: Of humor niet begrijpt :)
@forza: Ik denk dat je die ledematen juist hard nodig hebt om auto’s als deze op het asfalt te houden. Je kunt beter een orgaan afstaan ;)
Wat een geweldige analoge auto. Pas in rijtje Diabolo en consorten. Hoe kun je dit nou niet geweldig vinden.
Slechts 2000 km op de teller van de auto die, vóór dat deze aan drie achtereenvolgende eigenaren werd verkocht, als Guinea pig is gebruikt door de fabrikant? Dat riekt naar tellerfraude.
@RRRobert: Ferrari is inderdaad niet vies van een beetje tellers terugdraaien
@rrrobert: ik denk dat ze zijn beginnen te tellen na de revisering/heropbouw.
@jaapiyo: zou maar zo eens kunnen. De historie van Ferrari heeft in het verleden al eens uitgewezen dat zelfs chassis’ van prototypes nog wel eens ‘omgenummerd’ werden als de vraag groter was dan het aanbod.
Jeremy C haat ‘m maar Chris H vindt ‘m wel leuk. Waarschijnlijk komen mijn eigen rijvaardigheden dichter in de buurt van de 1e maar de mening van de 2e heb ik hoger zitten. Ondertussen is het een zuiver filosofische discussie want ik kan alleen een schaalmodel betalen, de echte nevernooitniet.
Hoe dan ook: vroem!
Wat een heerlijke bak. Dikke 12 cilinder racemotor achterin, handbak en het dak kan eraf. Zou ‘m onmiddelijk kopen als ik het geld (over) had, en er direct 2000km bijzetten.
@trustmeiamanengineer: De kans is groot dat je met dit enthousiasme snel zelf ergens bijgezet gaat worden.
@fmgarcia: Opzich geen slecht einde wat mij betreft.
Om even in de Puck Moonen termen te blijven; dit is gewoon porno op wielen
Blijf het een auto met een onaantrekkelijk uiterlijk vinden. Maar technisch een hoogstandje, eerlijk is eerlijk.
Wat een waanzinnig apparaat! Onbetaalbaar helaas
De eerste auto van een nieuw model is toch altijd een geel bij Ferrari?
@audihenkie: een gele
@audihenkie: neuh, sommige zijn zelfs überhaupt niet geleverd in geel.
@audihenkie: er staat me eerder iets bij dat dat de laatste soms is. Was toch zo’n verzamelaar die al z’n modellen in geel kocht? Kerel werkzaam voor Google dacht ik? Meen dat die de laatste van de band bestelde, en dus in geel.
@davelepeef: wanneer je steeds de laatste van de band in het geel besteld… is het het steeds een gele ja :p
Daar hebben wij de Aston Martin gekocht. Die man heeft altijd zeer speciaal spul staan. Hij doet wel eens zaken met The Gallery.
Wat mij opvalt is dat er op de eerdere foto’s van de F50 geen reflectoren op de zijkant bumper zitten en dat die nu wel aanwezig zijn. Weet iemand hier de achterliggende gedachte van?

Verder blijft het een droom van een auto, samen met de F40 en 288 GTO. Toch de poster auto’s uit mijn jeugd….
@vbarchetta: zijverlichting is Amerikaanse regelgeving, het ding is daarheen versleept dus ooit een keer aangepast.
@davelepeef: Thx. Vind zelf de euro spec. Zonder de reflectoren mooier.
@vbarchetta: zeker, maar ze hebben het bij de F50 wel elegant opgelost, netjes in die bies verwerkt.
Als ik moest kiezen tussen dit en een Mac F1, dan werd het duidelijk de Mac. Die vervolgens een heel lief en rijk ander baasje mag zoeken. Dán gaan we een F50 halen, en (cliché cliché) ook een F40 erbij… Dan ben ik denk ik wel tevreden.
Wat een lelijk gedrocht.
Probleem is gewoon dat de F50 (in vergelijking met de F1 en JX220 bijv) er te veel uitziet alsof er midden jaren 80 in de VS een kitkar-bouwer besloot zijn interpretatie van een Ferrari te bouwen.
@jaribombarie: heb je het nou over een F40? Een F50 komt uit 95 als ik me niet vergis… Een F1 is praktisch het hoogtepunt van zo’n twee decennia aan automotive engineering, daar is sowieso weinig tegen opgewassen. Grappig detail hier is dat notabene F40s nog tegen McLarens hebben geracet, zo’n tien jaar na release. Niet dat ze een potje konden breken maar nonetheless… De Jag is zelfs opgegeven door z’n eigen bouwer…
@davelepeef: Technisch zal het echt wel prima in orde zijn maar de F50 heeft gewoon een obesitas-look naar mijn mening. F1 en JX220 zien er gewoon veel ranker uit imo. That’s all
Wellicht een hele oude koe uit de sloot, maar voor degenen die laatdunkend spreken over de F50: zoek op YouTube op F50GT en 355 erbij. Pak het meest gare filmpje dat je ziet, en luister naar de mooiste automotive soundtrack die ik heb gehoord. Serieus. Ok, het is een GT maar de basis is gelijk…
@davelepeef: https://youtu.be/AsXTS0hDxjE dit zegt toch wel genoeg of niet? Hoor effe hoe die wegtrekt alsjeblieft jongens. Eerlijk dat is toch echt heerlijk?
@davelepeef: blijft een graflelijk ding
@davelepeef: basis is gelijk idd, maar de GT heeft IIRC een recentere ‘F1-motor’ dan het standaardmodel. Bij de laatste heeft de motor ook (oudere) F1-genen maar is ‘ie eigenlijk nauwer verwant aan de motor uit de 333SP.
Doe maar es gek Jaap; denk dat bijna iedereen voor F40 zou gaan hoor😀
Ook met de jaren kan ik een F50 niet mooi vinden, de proporties kloppen gewoon niet. Van alle jubileum Ferrari’s de minst aantrekkelijke.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).