• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop de extreem zeldzame (en lelijke) voorloper van de Ferrari F40

Auteur: machielvdd, gepost 26 september 2022 om 19:15 – 15 Reacties

Dacht je dat een Ferrari 250 GTO zeldzaam was? Deze Ferrari 288 GTO Evoluzione is pas echt zeldzaam.

Binnen de ‘Big Five’ van Ferrari is de 288 GTO (onterecht) een beetje het ondergeschoven kindje. Niet zozeer als je kijkt naar de waarde, maar wel als je kijkt naar de aandacht die dit model krijgt. Misschien komt dat omdat het gewoon de oudste is van het stel. Of omdat het design minder spectaculair is als dat van zijn opvolgers.

Toch is er een versie van de 288 GTO geweest die wél heel spectaculair was: de 288 GTO Evoluzione. Dit is eigenlijk de ‘missing link’ tussen de 288 GTO en de F40. Vooral van de zijkant kun je al duidelijk de F40 zien in deze auto.

Met de extreem drukke achterkant en de kitcar-achtige voorkant is de 288 GTO Evoluzione helaas niet moeders mooiste. Sterker nog: deze auto is een serieuze kanshebber voor de titel ‘lelijkste Ferrari ooit’.

Ferrari 288 GTO Evoluzione
Ferrari 288 GTO Evoluzione
Ferrari 288 GTO Evoluzione
Ferrari 288 GTO Evoluzione
Ferrari 288 GTO Evoluzione
Ferrari 288 GTO Evoluzione
Ferrari 288 GTO Evoluzione

Het is wél functionele lelijkheid, want de 288 GTO Evoluzione was ontwikkeld met het oog op deelname aan Group B. Naast een zwaar aangepast koetswerk heeft de Evo maar liefst 259 pk meer dan een standaard 288 GTO, mede dankzij grotere turbo’s. Het totale vermogen komt daarmee uit 659 pk.

Dankzij het gebruik van Kevlar, glasvezel en koolstofvezel weegt de 288 GTO Evoluzione maar 970 kg. Daarmee was een indrukwekkende topsnelheid van 370 km/u mogelijk. Ter vergelijking: een straatlegale 288 GTO liep ‘slechts’ 304 km/u.

Van racen met de 288 GTO Evoluzione is het uiteindelijk niet gekomen, om de eenvoudige reden dat Group B werd opgeheven. Er zijn uiteindelijk maar vijf exemplaren gebouwd, waarmee dit een van de zeldzaamste Ferrari’s uit de geschiedenis is.

De grote vraag is hoeveel deze auto waard is. Veilighuis RM Sotheby’s heeft wel een schatting gemaakt, maar die is helaas alleen op aanvraag beschikbaar. We moeten dus nog even een maandje geduld hebben Dan wordt de auto geveild. Maar ga er gerust vanuit dat deze Ferrari 288 GTO Evoluzione achterlijk veel geld op gaat brengen. Of het nu de lelijkste Ferrari ooit is of niet.

Ook interessant!

  • Deze Ferrari 288 GTO is stiekem helemaal geen 288 GTO
  • Video: Ferrari F40 crasht tijdens heuvelklim
    Video: Ferrari F40 crasht tijdens heuvelklim
  • Ferrari F40 van Lego net zo groot als een echte
    Ferrari F40 van Lego net zo groot als een echte
  • Gespot - Witte Ferrari 599 GTO doet Zandvoort aan

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

288, evoluzione, Ferrari, gto, occasion, RM-sothebys, veiling

Vorig bericht: « Elektrische Wiesmann is véél duurder dan Wiesmann met V8
Volgend bericht: Politieagenten worden voor aap gezet door hun eigen Tesla »

Lees Interacties

Reacties

  1. sanderz28 zegt

    26 september 2022 om 19:20

    Ik vind hem wel mooi

    Login om te reageren
    • stigspielberg zegt

      26 september 2022 om 20:55

      Ook ik vind dit zeker niet de lelijkste van het stel. Sterker nog, deze 288 GTO Evoluzione past in mijn optiek beter in het rijtje F40, F50, Enzo, LaFerrari dan de 288 GTO ‘regolare’. Het onmiskenbare uiterlijk van een potente hypercar, terwijl de klassiekere lijnen van de normale hem meer tussen de supercars plaatsen.

      Login om te reageren
  2. maferick74 zegt

    26 september 2022 om 19:29

    Ik vind hem ubergaaf…

    Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    26 september 2022 om 19:51

    Ik ben van na Group B zeg maar, maar is een beetje ground clearance daar niet handig voor?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      26 september 2022 om 20:23

      Deze auto’s waren bedoeld voor Group B circuit racing, niet voor Rally. Alleen is dat nooit van de grond gekomen nadat de rally tak is opgerold. Als ik me niet vergis zijn beide klasses vervangen door Group S. Waar bijv. de Lancia Delta ECV (rally tak) voor ontwikkeld is. Wellicht interessant voor @autoblog om een keer een artikel aan te wijden. Slaan we die Dre Jr. artikelen een keertje over om ruimte te maken.

      Login om te reageren
      • etronabt zegt

        26 september 2022 om 20:29

        Goed idee, mijn geheugen is ook roestig blijkbaar. Group B circuit had ik nog niet eerder van gehoord.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          26 september 2022 om 20:48

          https://rallygroupbshrine.org/the-rise-and-fall-of-group-b/group-b-circuit-racing-how-it-never-came-to-be/

          Login om te reageren
    • etronabt zegt

      26 september 2022 om 20:27

      Ja dat heb ik ook nooit zo in gezien, die rallye heritage. Ook niet in een reguliere 288 GTO.
      Toch klopt het wel. De Lancia stratos was ook van origine zon group B auto toch? Maar de echte rallye auto verschilde best wel van de straat versie.
      Helaas is het bij Ferrari nooit zover gekomen, de klasse werd gecanceld vanwege teveel ongelukken meen ik. Er is dus nooit een echte rallye mee gereden. Deze evo ziet er ook keer uit voor op het circuit.

      Login om te reageren
      • cossie300 zegt

        27 september 2022 om 07:32

        Lancia stratos bestond al in de jaren ‘70, terwijl group B pas in de jaren ‘80 bestond. Lancia reed met de 037 in deze klasse.

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    26 september 2022 om 20:26

    659pk op 970kg, en een turbogat van hier tot Jericho. Je hebt serieus ballen nodig om deze uit te laten.

    Login om te reageren
  5. MaartenD zegt

    26 september 2022 om 22:38

    Lelijk? Je hebt duidelijk geen smaak dit is echt een prachtige apparaat

    Login om te reageren
  6. papa zegt

    27 september 2022 om 04:46

    Qua specs is deze de big 5 de baas, ik vind hem zeker niet lelijk trouwens. Heb van het weekend een michelotti Ferrari gezien, dat is heel veel lelijker

    Login om te reageren
  7. panam1 zegt

    27 september 2022 om 06:13

    Bekende is uitgenodigd – er is geen schatting – simpelweg omdat het een ‘raar’ model is, en er geen geschiedenis is van veilingen van dit model in de afgelopen 15 jaar. Het veilinghuis heeft hun 100 beste kopers aangeschreven of ze interesse hadden – 40 hebben ja gezegd – op die reactie gebaseerd geven ze in hun cliënt mailing aan dat ze openen bij 2 miljoen – en er een reserve is die (ver) daar boven ligt.

    Login om te reageren
  8. jmeverts zegt

    27 september 2022 om 08:03

    Vind m wel dik, zeker niet lelijk.

    Login om te reageren
  9. bakkerst zegt

    27 september 2022 om 13:43

    Misschien interessant om te vermelden, Munsterhuis in Hengelo heeft er jaren lang eentje gehad in de showroom, niet te koop. Ik ben er al lang niet meer geweest, maar waarschijnlijk staat hij er ergens nog wel.

    Erg bijzonder (lelijk) apparaat..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North