• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop de een-na-bekendste Ford Fiesta ter wereld

Auteur: machielvdd, gepost 14 november 2022 om 21:56 – 2 Reacties

Deze Ford Fiesta heeft altijd binnen gestaan en maar weinig kilometers gemaakt.

Gymkhana is tegenwoordig Electrikhana geworden, maar in de goede oude tijd scheurde Ken Block nog rond met dikke eh… viercilinders. Dat klinkt niet zo spectaculair, maar daar waren ze natuurlijk wel degelijk.

Je hebt nu de kans om een van Ken Block’s scheurijzers te bemachtigen, want zijn Ford Fiesta uit Gymkhana 3 wordt binnenkort geveild. Een unieke kans, want daarmee kun je de een-na-bekendste Ford Fiesta bezitten.

Je vraagt je natuurlijk af: wat is dan de bekendste Ford Fiesta? Nou, dat is de Fiesta uit Gymkhana 5. Die video is namelijk met 112 miljoen views verreweg de best bekeken video uit de serie. Gymkhana 3 is de op een na best bekeken video, met ‘slechts’ 69 miljoen views.

Nadat Ken Block in de eerste twee delen in een Subaru reed, stapte hij voor Gymkhana 3 over op Ford. Om precies te zijn reed hij in een Ford Fiesta, die uiteraard niet meer helemaal standaard was. Sterker nog: helemaal niet.

De Ford Fiesta uit Gymkhana 3 is voorzien van een Duratec-viercilinder die maar liefst 600 pk produceert. Dat is gewoon het driedubbele van wat een Fiesta ST levert. Het koppel van 895 Nm is ook niet misselijk.

Gymkhana 3 Ford Fiesta
Gymkhana 3 Ford Fiesta
Gymkhana 3 Ford Fiesta
Gymkhana 3 Ford Fiesta
Gymkhana 3 Ford Fiesta
Gymkhana 3 Ford Fiesta
Gymkhana 3 Ford Fiesta

De 600 pk sterke vierpitter is gekoppeld aan een sequentiële bak van Olsberg en stuurt zijn vermogen naar alle vier de wielen. Zoals de meeste auto’s van Ken Block is het niet zozeer een driftauto, maar vooral een rallymonster.

De Gymkhana Ford Fiesta is verder onder meer voorzien van Alcon-remmen, Ohlins-schokdempers en – uiteraard – een hydraulische handrem. Van het originele interieur is vrijwel niks meer over: ieder onderdeel is vervangen door een race-variant of gewoon achterwege gelaten.

De enige echte Gymkhana 3 Ford Fiesta zal 10 december in Miami geveild worden door RM Sotheby’s. De veilingmeesters rekenen op een opbrengst van €290.000 tot €340.000. Dat is veel geld voor een Fiesta, maar dan kun je wel zeggen dat je de een-na-bekendste Fiesta ter wereld hebt.

Foto’s: RM Sotheby’s

Ook interessant!

  • Ford Fiesta uit productie
    Ford Fiesta uit productie in 2023, geen opvolger
  • Prijs opgefriste Fiesta moet je niet omrekenen naar guldens
  • Prijs opgefriste Fiesta
    Het doek valt voor leuke versie van de Ford Fiesta
  • Autoblog Garage: Ford Fiesta ST200 ontmoet Mustang Mach1

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

fiesta, fiesta-st, Ford, gymkhana, ken-block, RM-sothebys, veiling, Video

Vorig bericht: « Kijk, 2023 wordt een geweldig jaar voor leuke youngtimers!
Volgend bericht: Kabinet probeert je uit de auto te halen »

Lees Interacties

Reacties

  1. scoobyej20 zegt

    15 november 2022 om 12:16

    Klein foutje, dit is geen Fiesta ST. Van het MK7 model is deze er nooit geweest. Die kwam pas bij het MK7,5 model. Verder is het zeker een gaaf apparaat.

    Login om te reageren
  2. kennone zegt

    15 november 2022 om 12:56

    Deze op kenteken graag

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North