Maar ja: is er eigenlijk een goed alternatief? Voorlopig niet.
Allemaal individueel in onze trouwe vierwieler op weg naar de bestemming. Het zou wat dat betreft beter voor het milieu zijn als we met z’n allen in de bus of trein zaten. In een ideale wereld zou dat inderdaad een oplossing kunnen zijn. Nederland is echter een drama als het gaat om openbaar vervoer buiten de Randstad. En toch wil het kabinet jou uit de auto halen om op een alternatieve manier te reizen. Want die dramatische bereikbaarheid buiten de Randstad, daar zeggen ze wat aan te gaan doen:
We kiezen voor flinke investeringen in het openbaar vervoer en de fiets. Hiermee zorgen we dat door heel het land woningen op een duurzame manier bereikbaar worden. We kiezen niet alleen voor investeringen in de Randstad, maar juist ook in de regio. Zo zorgen we er bijvoorbeeld voor dat scholieren en studenten vanuit de Achterhoek met de trein makkelijker en sneller bij hun opleiding in Arnhem kunnen komen en maken we een nieuwe woonwijk in Groningen goed bereikbaar met het openbaar vervoer.
Staatssecretaris Heijnen
Een gezonde ambitie van het kabinet. Echter, zelfs het Centraal Planbureau voor Leefomgeving concludeerde onlangs nog dat de auto het meest optimale vervoersmiddel is in Nederland. In het regeerakkoord was opgenomen dat het kabinet geld ging vrij maken voor betere bereikbaarheid in Nederland. Nu is bekend geworden waar die 7,5 miljard euro precies terecht gaat komen.
De helft van dat bedrag gaat het kabinet gebruiken om het openbaar vervoer bij nieuwe woonwijken te verbeteren. Woon je nog in een oude woonwijk, dan pak je maar de auto of zo. Meer dan een miljard euro gebruikt men voor de doorstroming op de wegen en 10 procent van het bedrag gaat naar de fietspaden.
Beter OV in nieuwbouwwijk: ten koste van wat?
Met name dat openbaar vervoer beter maken bij nieuwe woonwijken is een dingetje. Dat gaat natuurlijk ten koste van iemand. Jij en ik voelen hem al aankomen: dat is de automobilist. De focus ligt op goede bereikbaarheid van het OV. Lekker veel parkeerplaatsen bij nieuwe woningen zullen een stuk lager op het lijstje met prioriteiten staan. Toch lullig als je de auto niet kunt parkeren in je eigen wijk. En als je vrienden op de koffie komen komen ze maar met de bus of pakken ze de fiets. Woningen in het luxere segment hebben daar minder last van: deze komen dikwijls met een eigen oprit.
Omdraai
Het kabinet maakt hiermee een duidelijk andere keuze in vergelijking met vorige kabinetten. Eigenlijk waren de wegen altijd de hoogste prioriteit als het gaat om bestedingen met infrastructuur. Nu gaat een groot deel van het geld naar alternatieve vormen van vervoer: de trein, bus en fiets. Achterhaald ding ook eigenlijk, een auto.
dalmore zegt
Voor mijn werk zou ik het niet eens erg vinden om met OV te gaan. Het is alleen ZO belabberd dat ik me geforceerd voel met de auto in de file te staan..
En dan hoor je het nieuws dat de NS nóg minder treinen laat rijden.
okdoei zegt
Dus je vindt het wel erg om met het OV te gaan?
Flutterbear zegt
Hier bevalt de trein mij voor het werk super. Wel eerste klas en verdiend zich ruim terug door even wat mail weg te werken.
Enige nadeel is dat ik 20 minuten moet fietsen naar het station, gelukkig wordt onze nieuwbouw wijk na 7 jaar op een fatsoenlijke busverbinding aangesloten. Sneller is het niet maar een prettig alternatief bij slecht weer.
Flutterbear zegt
Hier bevalt de trein mij voor het werk super. Wel eerste klas en verdiend zich ruim terug door even wat mail weg te werken.
Enige nadeel is dat ik 20 minuten moet fietsen naar het station, gelukkig wordt onze nieuwbouw wijk na 7 jaar op een fatsoenlijke busverbinding aangesloten. Sneller is het niet maar een prettig alternatief bij slecht weer.
rutgerg zegt
Ik woon in een middelgrote stad (55.000) inwoners. Wij hebben geen treinstation. Stel ik wil naar Rotterdam. Dat is een half uur met de trein vanuit het dichtstbijzijnde treinstation in een andere stad. Als ik daarheen wil moet ik: 1) een kwartier fietsen voor ik bij de bus ben, 2) 25/30 minuten in de bus zitten die op iedere straathoek stopt, 3) een half uur met de trein, 4) dan nog met de bus/metro naar de eindbestemming in R’dam. Met de auto ben ik van deur tot deur misschien 40-45 minutrn onderweg. Daarnaast is de auto goedkoper. Keuze snel gemaakt toch.
Zodra het ov in mijn deel van Nederland is zoals de metro in Parijs & London, voor een prikkie heel de dag reizen en om de 2-3 minuten een metro naar overal in de stad, wil ik de auto best wegdoen.
Flutterbear zegt
In Amsterdam is de metro ook ideaal en in de “metrobus” in Almere is ook een goed alternatief waarbij de busbanen als snelwegen door de stad liggen (ook handig voor ambulance).
De auto is vaak goedkoper wanneer je hem al hebt maar als je zoals ik geen tweede auto nodig hebt scheelt het zeker, zelfs eerste klas. Al speelt parkeren binnen de ring ook een rol. Duurste vooralsnog is de 7 km op de elektrische fiets.
robicide zegt
Ik woon in een grote stad met meerdere treinstations op een kwartier fietsen. Ik moet regelmatig naar Rotterdam (Blaak), inclusief fietsen naar een station doe ik daar (zonder vertraging) gauw tweeënhalf uur over van deur tot deur.
Met de auto ben ik er in anderhalf uur, waarvan de laatste 5 min vanaf P+R Kralingse Zoom met de metro. Die ik ook met de auto zou kunnen doen, in evenveel tijd, alleen kost parkeren onder de Markthal een godsvermogen terwijl ik op de KZ gratis sta icm de rit met de metro.
kromatic zegt
Welke middelgrote stad heeft een fietsafstand van 15 minuten tot de eerste beste bushalte? Kan me dat haast niet voorstellen. Los daarvan helemaal met jouw verhaal eens. Bij mij stopt de bus om de hoek, maar die sluit zo slecht aan met het treinstation dat ik daar 20 minuten op het perron moet wachten. De rit van bushalte naar treinstation is slechts 3 minuten. Als ik met de auto ga, kan ik dus bijna 15 minuten langer thuisblijven en eerder thuis zijn. Elke dag weer.
rutgerg zegt
De eerste beste bushalte niet nee. Maar dat is een buurtbus die dan weer naar het centrum rijdt. Dan kan ik beter fietsen, als ik al met het ov zou gaan. Vanuit het centrum (Oosterhout NB) gaat dan weer het station in Breda….
petroldrinker zegt
Lekker kansloos om weinig parkeerplaatsen aan te leggen, over 10 jaar lopen ze dan weer te janken hoe ze dat verkeerd gedaan hebben en meer plekken nodig zijn voor zowel de man en vrouw des huizes hun autos te parkeren, typische achterlijkheid van die lui in denhaag weer
lecomte zegt
Fietsen, lopen, 3 bussen, 2e fiets ergens neerzetten met totaal 1 uur en 20 minuten reistijd. Auto op de zaak laten, want moet naar afspraken. Of 15 à 20 minuten met de auto naar de zaak. Keuze is snel gemaakt.
rollingstoned zegt
Ik ga dus wel met het OV (tram) naar m’n werk, maar woon dan ook in een grote stad. Met de auto ben hier je veel langer bezig en daarbij is parkeren ook nog eens erg duur, als je überhaupt al een plekje in de buurt van je werkgever kunt vinden…
hondafiel zegt
Door op de motor van de ene naar de andere kant van de randstad te rijden om op mijn werk te komen bespaar ik mij 2,5 uur reistijd per dag tov het OV. Dan is de keus voor mij heel makkelijk gemaakt hoe ik op mijn werk kom.
Dutchdriftking zegt
Kansloos. Maar inderdaad realiteit. Ik zie zoveel nieuwe woonwijken, maar extra wegen om er voor te zorgen dat de bewoners van en naar hun werk kunnen is er niet bij. Dit zorgt voor grote drukte op secundaire wegen. En als er ergens wat gebeurd staat de boel meteen muurvast daar er vaak geen alternatieve route is. Ik kan mij toch niet voorstellen dat dit goed voor het milieu is…
wimbers zegt
volgens mij is het probleem dat iedereen naar zijn werk moet / wil. Voor alle banen die geschikt zijn voor thuiswerken gewoon een quotum afspreken, niet meer dan 2 dagen per week op kantoor, de rest flexibel vanuit huis. Ik doe het al jaren (voor Covid) en leg zakelijk niet meer dan 5000 km per jaar af, heb nog nooit een opdracht verloren, werk uitstekend samen met een team dat overal en nergens is (zelfs buitenland, tijdzones) en we hebben elk jaar 2 keer een moment dat we bij elkaar komen voor werk en vermaak.
kortom, ik forens nooit. probleem opgelost voor minimaal 50% van de arbeiders die menen op kantoor te moeten zijn (of hun baas)
rollingstoned zegt
Bij ons is thuiswerken ook de norm geworden sinds Covid. Daardoor hoef ik ook hooguit 1 a 2 dagen per week op kantoor te zijn. Dus dat is wel prettig :-)
crashingduke zegt
Leest als een droombaan. Ik merk juist bij cliënten dat thuiswerken verleden tijd is. Bij mijn huidige cliënt mag ik 4 dagen naar Europoort rijden, je weet wel dat gebied achter de Botlek tunnen. Het beste en snelste dat het kabinet kan doen is van thuiswerken een recht maken.
karhengst zegt
Het verschilt echt van klant tot klant. De ene dwingt de externe medewerkers weer dagelijks naar kantoor te komen, want zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten. De ander heeft het afbouwen van werkplekken en het sparen van aanverwante kosten in een stroomversnelling gebracht en blijft bij het hybrideconcept.
En inderdaad, voor kantoorbanen zou het gewoon verplicht moeten zijn tenminste een aantal dagen vanuit huis te werken, mits de woning daarvoor geschikt is. We hebben immers nog altijd een wooncrisis, je kan moeilijk mensen dwingen de baby maar in de woonkamer te leggen omdat papa in de kinderkamer moet werken.
berlinetta zegt
Waarom moet papa in de kinderkamer gaan werken terwijl het kind in de kinderkamer kan liggen en papa gewoon in de woonkamer kan werken?
rollingstoned zegt
Dat zit er wel aan te komen, het wetsvoorstel moet alleen nog door de Eerste Kamer.
Thuiswerken: is dat een recht?
Thuiswerken is geen wettelijk recht. Wel heb je, op grond van de Wet Flexibel Werken, het recht bij je werkgever een schriftelijk verzoek tot ‘aanpassing van de arbeidsplaats’ in te dienen. Daarin geef je een onderbouwing dat je vanuit huis wilt werken, de ingangsdatum en op welke dagen en uren. Het verzoek kan echter ook worden afgewezen. De werkgever is enkel verplicht om het verzoek te overwegen en hierover in gesprek te gaan met de werknemer.
Daar komt waarschijnlijk verandering in. Een meerderheid van de Tweede Kamer is akkoord gegaan met het wetsvoorstel ‘Wet Werken waar je wilt’. Dit voorstel verandert de wettelijke regels voor werkgevers die een thuiswerkverzoek van een werknemer krijgen. De werkgever moet het werknemersverzoek naar redelijkheid en billijkheid beoordelen. Dat houdt in dat hij bij zijn besluit al het belang goed moet afwegen: die van zichzelf als dat van de medewerker. Tegelijkertijd vraagt dit van de medewerker dat hij het verzoek goed moet onderbouwen. De wetswijziging geeft de medewerker een betere juridische positie, terwijl de werkgever de vrijheid behoudt voor maatwerk. Het wetsvoorstel moet nog door de Eerste Kamer.
Voor de rest van het verhaal zie: https://www.cnv.nl/themas/corona/thuiswerken/
berlinetta zegt
Bij ons is het ook helemaal vrij. 5 dagen thuis werken? Prima. 5 dagen naar kantoor? Ook prima. Wil je in het weekend werken of ’s nachts i.p.v. overdag. Mag je helemaal zelf weten.
leefvrij zegt
Eindelijk. Dit is toch fantastisch nieuws voor de auto liefhebber en de file hater. Beter OV infrastructuur betekent meer mensen met het OV en minder met de auto. Dus minder files. Investering in bredere wegen levert op lange termijn alleen maar meer auto’s en meer files op.
chrisvis zegt
Het is niet enkel het kabinet dat dit wil, ook Europa stuurt ons die richting uit. Vorige week nog een artikel gelezen met de CEO van de stellantis group. De beste man drukte alle hoop de kop in dat een ev ooit voor ons allemaal gaat weggelegd zijn…sterker nog, hij zei letterlijk: door de regelgeving van de EU gaat autorijden enkel nog iets zijn voor de “beau monde”. De kleine betaalbare modellen verdwijnen omdat daar niet voldoende marge opzit (gaf als vb de citroen C1 die niet meer verkocht wordt, een a klasse die binnenkort uit productie gaat,enz) en dat de prijs van een kleine wagen die nog wel geleverd word exponentieel stijgt (bv de Peugeot 208) en dit allemaal omdat ze zowel de ice moeten blijven doorontwikkelen voor de aankomende euro 7-norm en er tegelijk moet ingezet worden op elektrificatie.
Zoals hierboven ook reeds vermeld is het OV in de Benelux geen optie. Zelf werk ik met 3 ploegen en aangezien hier in België de trein en de bus niet rijdt tussen 22 en 6u als je niet in een grootstad woont is het OV dus enkel te doen als ik met de nacht sta, het is net zoals met de mode, alles komt vroeg of laat terug….zo ook paard en kar
Calimero zegt
Voor woon-werkverkeer is het OV geen alternatief.
Ik woon in een middelgrote woonplaats ( ca.40.000 inwoners) maar naar het dorp waar ik werk (25 km verderop) is er na 19.00u en in het weekend geen openbaar vervoer. Wat erg lastig is voor het draaien van avondiensten en weekenddiensten. Er is geen treinstation en dus ook geen treinverbinding.
Het openbaar vervoer wat er tot 19.00uur wel is is de streekbus die bij iedere halte stopt om met name scholieren in en uit te laten stappen.
Met de auto een ritje van 15 minuten in de avonduren (overdag in de spits een klein half uurtje) , met de bus (op tijden dat deze rijd) 45 minuten tot bijna een uur reistijd. En dan moet je ook nog naar huis.
O ja er zijn wel goede busverbindingen zelfs ook wel snelle van en naar mijn woonplaats maar niet richting het dorp waar ik werk.
dare2think zegt
Het gevaar hierin is dat nieuwe woonwijken gebouwd gaan worden op “er is goed OV”, dus de kleine aanwezigheid van parkeerplaatsen zit dan vast in de stenen. Terwijl OV veel flexibeler is, en dus ook elk moment wegbezuinigd kan worden door een gril van de lokale overheid. Dan zit je na 10 jaar met te weinig parkeerplaatsen per woning omdat bewoners aan de auto gaan. Tijdens corona hebben mensen al een auto erbij gekocht om de trein te vermijden, dit moet nu al problemen veroorzaken in ‘oude’ wijken.
Gewoon, waar je ook woont, zorgen dat je een oprit krijgt. Ben je meteen voor 50% of 100% van het gezeur af, ook als er betaald parkeren ingevoerd wordt.
Flutterbear zegt
Een eigen oprit is inderdaad wel erg fijn, zeker omdat je dan ook elke ochtend met een volle accu op goedkope stroom kan starten betaald dat zich vanzelf terug.
rogerzz zegt
Leuk dat van alles wordt gebaseerd op data wat wordt samengevat tot gemiddelden. En op die gemiddelden (iedereen woont in middelgrote stad, een ieder moet gemiddeld 25km afleggen oid) worden dan keuzes op gemaakt.
Puntje bij paaltje gaat niemand gedrag aanpassen, als het regent springt iedereen de auto in, ondanks hoge prijzen per liter diesel/benzine sprong/springt iedereen de auto in, best wel voorspelbaar dat het gaat falen.
Minder parkeerplaatsen is in mijn optiek ook een enorm slecht meetbaar succes; er is een paar jaar geleden op een plek waar ik vaak kwam marktplein X met parkeerplaatsen omgetoverd tot autovrije-zone en je kunt nergens meer parkeren, ik kom er nooit meer. Ondertussen rij naar een plek Y waar ik mijn auto gratis overdekt kan parkeren een paar dorpen verderop. Conclusie marktplein X; minder automobilisten, groot succes! Alleen maar winnaars aldus de getalletjes. Statistiek voor beginners, ik kan het iedereen aanbevelen.
3246cm252kw zegt
Nou laten we dan direct allemaal een gratis woning krijgen als de AZC’ers, mooie fiets, dikke TV en allemaal rentenieren. Niet te vergeten ook op cruiseschepen te mogen vertoeven zonder ook maar iets bij te dragen aan het verbeteren van de ‘gemeen’schap.
Laat ze dan ook gauw met kilometerheffing komen dan scheelt me dat weer een vermogen met al me auto’s.
Blij dat ik ook in Zuid-Amerika woon, hier zijn ze gek maar in NL zijn ze knetter gek!
Het is me ook niet helemaal meer duidelijk wie of wat nou gevaarlijker is voor de Nederlandse maatschappij. Is het nou Putin of onze eigen Rutin???
potver7 zegt
Misschien moeten ze dan ook eens werken aan de noodzaak van vervoersbewegingen. Dus afschaffen van lokale/regionale subsidies en lokkertjes om grote gecentraliseerde vestigingen van grote bedrijven naar je gemeente te lokken, maar het juist aantrekkelijker maken om vestigingen buiten de Randstad te openen. In dat kader zou het ook al een hoop schelen als de belastingvrije woonwerk-kilometers verder beperkt worden, en bovendien ook zakelijke rijders hiervoor belast werden (bijvoorbeeld door de bijtelling mede afhankelijk te maken van de woon-werkafstand).
En zo zijn er nog wel meer beleidsterreinen waar grote stappen gemaakt kunnen worden. Zo zag ik onlangs dat brugrelings in de buurt van Amsterdam werden geschilderd door mensen van een bedrijf uit Roosendaal (N-B). Die rijden dus dagelijk met z’n tweeën het halve land door in een verhoogde en verlengde Mercedes-bus met drie potten verf en een paar kwasten. Oja, en een ghettoblaster. Tot zover de ijver waarmee onze overheid om de CO2-uitstoot te beperken…