
Op meerdere manieren -waaronder de naam- de ultieme editie van de ultieme sportwagen/coupé, maar wil je hem ook?
We moeten het wederom eens hebben over Lexus. Het premiummerk van Toyota wil maar geen topverkoper worden in Nederland. Soms is dat maar goed, de populariteit van BMW doet niet louter positieve dingen met het imago, maar je houdt er wel je merk mee levend. Alles wat Lexus nu verkoopt komt maar moeizaam op gang.
Lexus
Enerzijds snappen we dat wel. Auto’s als de ES, RX en LBX lijken rationeel gezien perfect, maar missen net even dat speciale gevoel. Anderzijds bewijst Lexus keer op keer dat als ze hun best doen, er echt briljante dingen kunnen komen. We noemen een LFA, maar ook bijvoorbeeld een IS F. Toen die beide uit productie gingen was Lexus de magie een beetje kwijt, en toen deden ze het gewoon opnieuw in 2018 met de LC.

Lexus LC
Gewauwel over design blijft altijd een mening, maar wat was die Lexus LC mooi zeg. De als LF-LC debuterende concept car ging vrijwel ongewijzigd in productie en oogt zes jaar na dato nog steeds futuristisch. Tegelijkertijd zit er bijna geen lijntje te veel op en alles wat er wel op zit heeft een doel. Man, wat een wagen. Motorisch is het feestje eveneens op papier perfect: je had als instapper de LC500h met een hybride V6. Deze leverde 359 pk en heeft een bijzondere Multi Stage Hybrid-versnellingsbak, wat een mix is tussen een viertraps automaat en een CVT. Ook al komt het geluid uit deze bak wat CVT-erig over en is het niet briljant, dat maakt de auto nog eens betaalbaar. Er naar kijken is namelijk ook al een feestje.

De motor die je eigenlijk wil is natuurlijk die van de LC500, zonder H. Dan krijg je de welbekende vijf liter grote atmosferische V8 met 477 pk. Die klinkt briljant en is eigenlijk wat je wil. Dat kost wel wat. We vinden net na het einde van de productie van de LC eentje als occasion en dat is niet alleen de duurste LC van Marktplaats, het is de duurste Lexus van Marktplaats. En flink ook.

Ultimate Edition
Dat heeft als redenen dat het een LC500 is zonder H, dat ‘ie uit 2023 komt en zeven kilometer heeft gelopen, maar des te meer omdat het een Ultimate Edition is. Lexus zwaaide de LC uit middels nog één laatste topversie, waarvan er maar 165 gebouwd werden. Dan krijg je allerlei race-achtige details. Helaas maken die de auto niet perse mooier. Zo krijg je een koolstofvezel achterspoiler die nét te ver ‘afdruipt’. De ‘canards’ voorop zijn ook niet briljant, ondanks het feit dat ze meegespoten zijn en dus iets minder opvallen. Oh ja, de simpele vijfspaaks velgen zijn ook niet de mooiste. Je wil eigenlijk een spec zoals een andere unit van Lexus Utrecht waar we al eens over schreven.

Interieur
In het interieur herpakt de Lexus LC500 Ultimate Edition zich. Je krijgt een mix van blauw alcantara en blauw leder. Dat ziet er fraai uit, helemaal in contrast met de ‘saaie’ kleurstelling buiten. Er is nog een reden waarom een late LC altijd de moeite waard is. Voorheen had je het welbekende systeem met een soort computermuis om het zooitje te bedienen en daar was lang niet iedereen fan van. Een tijdje geleden had het YouTube-kanaal Throttle House een video over auto’s die perfect zijn op één aspect na. Met een gastrol van Hagerty-videomaker Jason Cammisa, die de LC nomineerde. Sterker nog: hij zei dat hij de LC bijna niet aan durft te raden omdat ‘ie de bediening van het infotainment tijdens het rijden levensgevaarlijk vindt.





Niks van dat meer tijdens de laatste update van de Lexus LC. Je krijgt ‘gewoon’ een touchscreen met een draaiknopbediening, net zoals we dat bij veel merken zien. Bij sommige dingen moet je het wiel niet opnieuw uitvinden, maar gewoon gaan voor wat werkt.


Kopen
Enfin, de duurste Lexus (LC) van Nederland. Zoals je waarschijnlijk al doorhad, en we hebben het gezegd, staat deze ook bij Lexus Utrecht. Die zien er graag 212.695 euro voor. Da’s een flinke som, maar ja, het is dan ook de ultieme editie. Volgens de naam dan. Voor zo’n 70.000 euro heb je de goedkoopste van Nederland, een 500 zonder H kost ruim een ton. Bovendien zijn er maar 36 van die laatste in Nederland, volgens de RDW. Zeldzaam en dus duur spul. Maar wel mooi spul, wat je via Marktplaats kan bekijken en misschien kopen.










Werkelijk een schitterende wagen, maar niet in deze spec.
Doe mij maar een donkerrode met zilverkleurige velgen en chocoladekleur interieur, uiteraard de LC500 zonder H.
Exact de uitvoering die je wilt inderdaad.
Hoe toevallig; ik eergisteren de Ultimate edition gekocht in cabriolet.
Ik ben niet snel jaloers, maar in dit geval wel. De LC staat al sinds introductie op mijn lijstje om ooit eens te kopen, wat een geweldig mooie auto. Veel plezier ermee!
Merci. Als je nog een nieuwe wil moet je nu wel beslissen. Er zijn er bijna geen meer te verkrijgen.
Wow, prachtig!!!!! Vlgs Autovisie zeer fijne GT, in test met Mercedes SL in Autovisie bleef er van de Merc niets over……. .
Held
Mooie aankoop ! 👌 Is zo’n Ultimate Edition altijd wit of is-ie er ook in andere kleuren ?
Ja, deze is enkel als combo porselein wit met blauw interieur verkrijgbaar.
Dank u, duidelijk 👍
Gefeliciteerd 🥂 geniet er van 👌
Niet speciaal genoeg vlgs de redacteur van dit artikel????? Perfecte bouwkwaliteit, beste hybrid technieken, prachtige afwerking, zeer stil, comfortabel en eigenzinnig design, vind dat persoonlijk erg speciaal allemaal, zeker vergeleken met de Duitse bling bling rommel.
In een dergelijke auto wil je wat mij betreft geen CVT… dus de H versie zou ik overslaan.
Ok, dus dit of een Ferrari 488 GTB. Ik zou het wel weten. Ultimate edition of niet, het blijft een Lexus.
Qua imago 100% gelijk. Qua kwaliteit? Lexus geeft maar liefst 15 jaar garantie. Dit telde toch ook mee in mijn beslissing. Trouwens een Ferarri zit toch nog in een andere prijsklasse, alsook is het veel minder een cruise mobiel. Deze moet je eerder vergelijken meteen Mercedes SL of een 8-serie BMW.
Ik heb de centen er voorlopig niet voor om een gebruikte aan te schaffen maar dit is een geweldige wagen. Toen ie pas gelanceerd was heb ik een stukje met een 500h (incl. Touring Pack) kunnen rijden. Fantastische GT. Het was een rode en ik heb nog nooit zoveel ogen en camera’s op me gericht had als tijdens die rit in de LC.
Ooit heb ik ook een stukje in Italië kunnen sturen met een 458 Italia. Ook een fantastische auto maar zeer uitdagend. Dat ding was een half jaar oud en kreeg als slijtplekken op de lederen bekleding en de vloermatten krulden al omhoog. Zeer agiele auto die niet eens heel oncomfortabel is. Een LC is een stukje rustgevender en ik denk dat die na 20 jaar er nog als nieuw uit zal zien van binnen. En ook zo zal rijden.
Fantastische keuze, veel plezier ermee.
Grappig. Ik heb lang getwijfeld om een LC te kopen, maar als hobby auto voor mij niet speciaal genoeg en als dagelijkse auto (de H dan) onpraktisch. Dus is het een 488 GTB geworden. Net ff wat spectaculairder.
“Auto’s als de ES, RX en LBX lijken rationeel gezien perfect, maar missen net even dat speciale gevoel.”
Ze zijn voor ons nuchtere Nederlanders gewoon te duur in aanschaf. Natuurlijk komt kwaliteit met een prijskaartje, maar daar heeft de Duits premium-kopende automobilist geen boodschap aan; die betaalt grif voor de badge op de neus. En de rest koopt bij Toyota, Mazda, Stellantis, Ford of VAG.
De kwaliteit van Lexus is natuurlijk super. Maar Lexus laat het op zoveel andere punten flink liggen. Telkens als ik een nieuwe/tweedehands auto wil kopen word ik door Lexus aangetrokken, maar na een proefrit loop ik elke keer weer hoofdschuddend weg. Het rijgevoel, de power, de wegligging, het infotainment het is allemaal ondermaats vergeleken met de Duitse drie.. Helaas!
Klets toch niet, je hebt nog nooit in een Lexus gereden.
Meerdere keren dus.. Jij een verkoper van Lexus? Merkblind? Vreemde reactie in ieder geval..