
Eerst heel dramatisch doen, daarna toch in mogelijkheden denken.
Volkswagen schreeuwde moord en brand, het was bijna het einde van de wereld enkele voor het Duitse autoconcern. Sluiten van fabrieken, het ontslaan van personeel, het bevriezen van lonen of zelfs loon inleveren. Op gegeven moment ging ook de Duitse regering er zich mee bemoeien, want wat is dit nu toch allemaal?
Volkswagen fabriek: wel of niet sluiten
Noem het paniekzaaierij, of een strategie van Volkswagen om tot gunstige termen te komen met de altijd strenge Duitse vakbonden. Feit is dat het concern een ‘Oh nee, toch niet’-je doet. Want ze komen terug op eerdere aankondigen, bijvoorbeeld dat de deuren van fabrieken gaan sluiten.
In een bereikt akkoord met de Duitse vakbonden is Volkswagen overeen gekomen dat er geen bonussen uitgekeerd gaan worden. Daarover bericht Bloomberg. Ook moet er loon ingeleverd worden. Daar staat waarschijnlijk tegenover dat gewoon de fabrieken kunnen blijven draaien. Goed nieuws voor medewerkers, want zo blijven ze hun baan behouden.
Volkswagen zou baanzekerheid garanderen tot zeker 2030. Wel komen er een reeks bezuinigen aan om het hoofd boven water te houden. De productie van de Volkswagen Golf zal bijvoorbeeld niet langer in Duitsland plaatsvinden, maar verhuizen naar Mexico. Ook stopt de productie van enkele elektrische modellen in de fabriek in Zwickau om de productiecapaciteit terug te dringen.
Het is onderdeel van een groter herstructureringsplan voor de Volkswagen Groep. De komende jaren zullen in het teken staan van strenge hervormingen. Ook moet het concern terug naar de tekentafel om te bepalen welke koers er gevaren moet worden. Wat scoort, wat niet? Het elimineren van niet lopende modellen zal hierbij een pijnlijk gegeven vormen.
Voor nu is dat vooruit lopen op de zaken. Volkswagen is nog in onderhandeling met de bonden om vorm te geven aan deze plannen. De medewerkers van de grootste werkgever van Duitsland hebben in elk geval wat lucht.
…. In een bereikt akkoord met de Duitse vakbonden is Volkswagen overeen gekomen….
… Voor nu is dat vooruit lopen op de zaken. Volkswagen is nog in onderhandeling met de bonden om vorm te geven aan deze plannen …
Wat is het no? Is er een akkoord of zijn ze nog in onderhandeling?
Zouden meer mensen moeten doen…in mogelijkheden denken. Meeste denken tegenwoordig risicomijdend voor ’t eigen CV.
veel van die grote bedrijven, zoals VAG, doen alsof ze zware verliezen lijken te lijden terwijl ze nog steeds winst maken maar minder winst.
Hoog inzetten en in het midden uitkomen. Gebruikelijke onderhandelingsstrategie. Maar daarbij 30.000 mensen angst voor hun baan en levensonderhoud aan te jagen is ethisch niet juist. De RvC zou er goed aan doen Blume snel te vervangen om de rust te laten wederkeren.
De werknemersvertegenwoordiging had in deze tijd ook wel achterlijke eisen met een flinke loonsverhoging. Blijkbaar was het nodig om hoog spel te spelen om de vakbonden in te laten zien dat ook Volkswagen om zou kunnen vallen.
Ze maakten vorig kwartaal ook nog gewoon 3 miljard winst…
Terug naar de tekentafel lijkt mij ook een goed plan. Ze moeten net als vroeger het modellen aanbod drastisch verminderen, minder opties aanbieden, beetje net als Tesla.
Net als Tesla (vier kleuren, zwart of wit interieur) hoeft nou ook weer niet maar de drie B segment crossovers terugbrengen tot eentje is wel een optie.
Ja eens, Tesla is beetje over de top, maar een beetje van hun afkijken kan geen kwaad.
Inderdaad wat minder modellen per segment zou al een goede stap zijn. En ook veel opties samen clusteren. Dus dat je niet bijvoorbeeld de zwakste motor kan combineren met alle interieur opties ofzo, maar gewoon 4 of 5 ‘klasses’ per model. Wil je stuur en stoel verwarming? Dan ook sterkere motor erbij bijvoorbeeld. Zoiets doen de Koreanen ook, werkt prima.
De Koreanen doen dat omdat ze op voorraad produceren. Maar als jij een basis model wilt maar wel een schuifdak en je biedt dat schuifdak alleen als optie op de duurdere modellen aan dan loop je kans dat de klant wegloopt naar een ander. Ik ben meer van laat de keuze aan de klant.
Ja maar niet iedereen is daar voorstander van. Ik wou ooit wel leder maar geen walnotenhout en panoramadak. Ging niet. Daaag. Een ander Japans merk had alles zoals ik wenstte maar niet in een bepaalde kleur die nochtans in andere landen wel geleverd werd. Nein, das ist nicht möglich. Ok, doei.
Misschien dat er maar weinig klanten afhaken bij 4-5 klasses per model maar ik ben daar geen liefhebber van.
Een vierpitter is ok voor mijn vrouw maar wel leder, poepverwarming enz….moet je de V6 nemen.
4-5 klasses per model maar wel de mogelijkheid tot opties zelfs als is dat schreeuwlelijk duur. lijkt mij beter.
Ze moeten niet huilen, die volkswachters. Ze komen zelf met een modellenlijn en willen het nu voor koek en ei in de verkoop doen. Het moet allemaal veel en veel volkser, Weet je wat een goed plan is? Kom met modellen niet duurder dan 25000,=. Dus de Touareg weg ermee, al die niche modellen kunnen de pijp uit.
Heb 5 dochters, ik weet wanneer ze liegen ;-)
9 eerste maanden van 2024 13 miljard winst maar grote paniek.
Uiteraard was het allemaal maar show. Ze krijgen nu van de vakbonden gedaan wat ze willen.