Het kost wat, maar dan heb je wel een epische supercar.
Een spectaculaire supercar neerzetten als image booster: niet alle fabrikanten durven dit aan. Bij BMW is het er bijvoorbeeld nooit meer van gekomen sinds de M1. Nu moeten we het doen met de BMW XM. Lexus deed het gewoon wél en kwam met de onvergetelijke LFA. Deze supercar was misschien geen verkoopsucces, het is wel een icoon geworden.
De ontstaansgeschiedenis van de Lexus LFA heeft collega @Loek vorig jaar al eens uit de doeken gedaan, voor nu focussen we ons op dit groene exemplaar dat te koop staat. Dit is een absoluut pareltje.
Met 500 gebouwde exemplaren is de LFA al een zeldzaamheid, maar deze uitvoering is pas echt zeldzaam. Dit is namelijk een LFA Nürburgring Package, waar er maar 64 van gebouwd zijn.
Zoals de naam al doet vermoeden is de LFA Nürburgring de meer hardcore versie van de LFA. Deze auto is geïnspireerd op de LFA’s de deelnamen aan de 24 uur van de Nürburgring.
Lexus heeft het de spotters niet moeilijk gemaakt want deze versie kun je in één oogslag herkennen aan de enorme spoiler. Aan de voorkant kun je de auto herkennen aan de carbon splitter en canards. Ook de lichtgewicht BBS-velgen zijn onderdeel van het Nürburgring Package.
Het is niet alleen een aeropakket, de LFA is ook op andere vlakken aangescherpt. De V10 levert 571 pk (een bescheiden upgrade van 10 pk) en de schakeltijden zijn verbeterd met 0,15 seconden. Verder is het onderstel wat straffer gemaakt en ligt de LFA een centimeter dichter bij het asfalt. Allemaal subtiele aanpassingen, maar alles bij elkaar ga je de verschillen echt wel merken.
Helemaal origineel is deze auto trouwens niet. Af fabriek was deze LFA namelijk spierwit. De auto is nu voorzien van een donkergroene wrap. Dit is echter niet zomaar een wrap: er zijn 24 karaats gouddeeltjes in verwerkt. Daarmee krijgt het groen dus een goudkleurige metallic gloed.
Ondanks het feit dat de auto bij Joe Macari in Londen te koop staat, zit het stuur gelukkig aan de goede kant. Gezien de zeldzaamheid en de kilometerstand (19.150 km) was het te verwachten dat de prijs niet mals is. Dat is inderdaad het geval: deze auto moet €1.008.580 kosten.
Foto’s: Joe Macari
fendercd60 zegt
Jammer dat het interieur niet bruin is maar wat een mooie wagen dit.
dutchneon zegt
Allemachtig de fijnste V10 sound in de beste kleur ooit, deze zou ik zeker verkiezen boven elke andere supercar van dit moment
kapitein zegt
Dit is gewoon porno!
kniesoor zegt
Ge-wel-di-ge oto, zou ik graag nog eens hebben.
50mchljn zegt
Één miljoen + ? Ik zal het wel niet snappen maar wat een bedrag voor een veredelde Toyota ?
Svenska II zegt
@50mchljn: nee, je snapt het inderdaad niet … Check het verhaal van de ontstaansgeschiedenis eens om te beginnen.
trolle zegt
@50mchljn: porsches zijn ook maar veredelde kevers maar die gaan ook voor veel geld
lekkerlinksrijden zegt
@50mchljn: deze veredelde Toyota staat bij heel veel mensen op nr 1 van hun autolijst. Waarom zou dat zijn? Zoek en gij zult vinden, veel plezier
Svenska II zegt
Geweldig! Is en blijft de meest fantastische auto waar ik ooit in gereden heb.
erwinlagcher1977 zegt
En profil heeft deze meer de lijnen van de Supra dan die BMW. Maar wat een geweldige wagen blijft dit toch.
kevertje zegt
Zo’n dure auto… met een wrap? Echt? Kon er echt geen laagje high-end paint vanaf?
dutchneon zegt
High end paint zat er al op….
bovendien, zoals je op de foto’s kunt zien is er op de wrap niet bespaart, ik zie weinig wit meer terug, zelfs niet aan de binnenstijlen van de deuren.
Ja ik heb ook een hekel aan een wrap maar snap wel dat je het originele parelmoer wit van de LFA niet ordinair gaat schuren om er een nieuw verfje op te knallen!
ghini zegt
Heerlijk
roadster zegt
Wanneer een prestige merk (zoals Ferrari) een dure auto maakt, verkoopt hij gegarandeerd (want de juiste badge). Een merk als Toyota/Lexus, weet dat de meeste mensen toch een Ferrari o.i.d. nemen, hoe briljant hun auto ook mag zijn. Dat is dan extra motivatie om nog meer hun best te doen. Met een geweldig resultaat. En vervolgens vaak tegenvallende verkopen, wat die badge. Maar dat houdt het exclusief, voorkomt ongewenste aandacht (wel herkend door kenners, niet door het grote publiek) en je hebt een geweldig apparaat. Dus respect voor wie dit neemt i.p.v. de usual suspects. Ik zal het niet zijn, geen miljoen over.
torsen zegt
Voor de mensen die het boeit. Het is geen traditionele wrap.
De ‘wrap’ wordt met de verfspuit aangebracht op alle panelen die na uitharden opdroogt tot een coating die je er later vanaf kunt halen.
Over die ‘wrap’ laag zijn vervolgens de groene en alle andere laklagen gegaan.
Ik kende het concept nog niet maar een mooi alternatief.
Joseppe zegt
Soort van plastidip maar dan professioneel.
Heerlijke wagens dit soort Toyota GT 2000 van de huidige generatie
shicomm zegt
Toch knap dat ie in deze setting alsnog zo waanzinnig veel waard is.
Tuurlijk betaal je een premium als ie bij zo’n celeb van een dealer staat maar waarom de auto dan niet in orginele spec in de markt is gezet…
kingdante zegt
Droomauto nr1. Jammer dat de interieurs vaak van die clownspecials zijn.
mashell zegt
De ultieme Japanese droomauto is natuurlijk de Toyota 2000GT. Deze Lexus is een sportwagen die niet eens bijzonder mooi is en eigenlijk veel te duur was voor wat het was.
ghost zegt
Veels te duur en mijn inziens veels te veel gelopen voor de echte collectors item waarde. Maar goed, wat een gek ervoor geeft, gaat hier duidelijk goed op..