Ken jij deze Italo-Amerikaan al?
Sommige periodes zijn beter voor sportwagens dan andere. Dat heeft mede te maken met de algemene staat van de economie, maar ook een beetje van de tijdsgeest in bredere zin. De jaren ’60 bijvoorbeeld waren puik voor snelle auto’s, omdat mensen klaar waren met het bekrompen leven van de jaren ’50. Iedereen wilde een Brits roadstertje hebben om de lange haren te laten wapperen. Britten met een schuur maakten daar dankbaar gebruik van om hun bouwsels te brouwen. En Italiaanse auto’s uit de 60s zijn ook niet verkeerd. De jaren ’80 en de ‘tens‘ die we helaas net hebben afgesloten waren ook best wel puik voor supercars en hypercars.
Het probleem voor sommige dromers van een eigen supercar is dat ze vaak iets te laat klaar zijn met hun product. Net als de economie keihard de bietenbrug opgaat, komen zij op de proppen met een peperduur speeltje. Zelfs de mensen die ‘m dan nog kunnen betalen hebben er geen trek meer in, omdat het ‘een verkeerd signaal’ afgeeft. Het kan de besten overkomen. Zo cancelde begin jaren ’90 iedereen zijn order voor de Jaaaaag XJ220 en kon McLaren de nu extreem dure F1 amper aan de man brengen. Een recent voorbeeld van dit fenomeen is misschien wel de DeTomaso P72. Want hoe zit het eigenlijk met die epische blepper?
Intermeccanica
Eind jaren ’60 begin jaren ’70 trof Frank Reisner hetzelfde lot. In 1959 richtte hij Intermeccanica op in Turijn. Aanvankelijk was de core business het tunen van Renaults, Simca’s, Peugeots en DKW’s. Je kent het wel. Maar Reisner wilde zoals de meeste tuners meer. Hij wilde zijn eigen auto’s op de markt brengen.
Vee Eight Motor
Na wat avonturen met het bouwen van koetsen in opdracht van andere nichespelers in ‘Murica, kwam het uiteindelijk tot de geheel eigen Torino, die later Italia genoemd zou worden omdat Ford de naam Torino al opgeëist had. De auto’s werden in Italië gemaakt met een aandrijflijn van Ford en geëxporteerd naar Amerika. Er was een coupé en een spider variant van de Italia, waarvan met name de laatste behoorlijk populair was. Je kan op de foto’s zien waarom. De aandrijflijn kwam van Ford, dus past de Intermeccanica Italia in het rijtje van exotische Italianen met een vee eight motor, in dit geval Fords Cleveland V8.
Later werd Intermeccanica ook in Europa vermarkt. In Duitsland bijvoorbeeld was Erich Bitter de importeur. Inderdaad, dezelfde Erich Bitter die zijn eigen auto’s maakte op basis van Opels. Opel gaf Intermeccanica een opdracht om een nieuwe roadster te ontwikkelen op basis van GM techniek, wederom met een vee eight motor. Dat project resulteerde in de tweede ‘echte’ Intermeccanica, de Indra.
GM doet wat GM doet
Helaas nam GM omstreeks 1973 opeens het besluit Intermeccanica keihard in de ban te doen. Kennelijk paste een dergelijke auto niet in het door de oliecrisis geteisterde plaatje. De levering van de V8-en alsmede enkele Opel-onderdelen stopte. Daarbij ging GM zelfs zo ver Opel dealers aan te raden de Indra niet te verkopen. Dit was voor Erich Bitter het moment om zelf met een auto op de proppen te komen die verdacht veel leek op de Indra.
Intermeccanica week uit naar een nieuwe thuisbasis in Santa Ana, California. Daar vervaardigde het in 1974 en 1975 een serie SS Jaguar Replica’s voor een Amerikaanse klant. Het replica’s bouwen beviel kennelijk goed, want nadien legde het merk zich vooral hier op toe en dan met name replica’s van oude Porsche 356jes. Er kwam zelfs nog een serie van de Kübelwagen.
ElectraMeccanica
Tegenwoordig bestaat Intermeccanica nog steeds. Het is nu een dochter van ElectraMeccanica, dat geleid wordt door Henry Reisner, de zoon van Frank Reisner en een zakenpartner. ElectraMeccanica is gevestigd in Canada en maakt elektrische driewielers. Bij Intermeccanica kan je nog steeds terecht voor een 356 replica, ook als je er eentje wil die stiekem een EV is.
De nieuwe producten halen het echter niet bij de gaafste creatie uit het verleden. Jij kan dit obscure ding met alle swek van een Italiaanse klassieker nu oppikken voor weinig (als het meezit) via een veiling op Bringatrailer. Het hoogste bod staat nog maar op 50.000 Ekkerdollars…
kevertje zegt
Niets aan deze auto is mooi. Het is letterlijk een clone van andere auto’s en stijlen.
slowland zegt
Je moet hem in het tijdsbeeld zien; Het is precies wat de Amerikaan destijds wilde; Europees ogende roadster met een ‘betrouwbare’ amerikaanse V8.
En ik moet wel zeggen dat die motor fantastisch is, het design is inderdaad ‘bijzonder’ te noemen
tortuga zegt
@kevertje: China al over again… oh wacht
deSjonnies zegt
Vanochtend ook gezien op BAT, maar geloof me deze gaat echt wel richting $ 500000 Amerikanen zijn bijzonder gecharmeerd van Intermeccanica vanwege de zware Amerikaanse invloed op deze wagen, een Texaan op Italiaanse schoenen.
wildbeest zegt
Ferrari 250 voorkant en soort bmw achterkant, kan er niet zoveel mee
michielleendert zegt
Mooi, niet mooi, in ieder geval goed om te weten dat deze ontworpen is door een van de meest baanbrekende ontwerpers ter wereld : https://en.m.wikipedia.org/wiki/Franco_Scaglione
De Bat’s voor alfa bij bertone, maar bijvoorbeeld ook deze de Porsche 356 die de 911 al ‘in zich heeft’ https://images.app.goo.gl/cQ5PfnCqttqdytLi7
lightisride zegt
Kijk hoe dat werkt.
Dan is ie in eens wel mooi.
Al is het misschien niet het beste werk van deze man.
Als de auto bekender was geweest hadden we dit als origineel en iets anders als kopie gezien. De meeste auto’s uit een bepaalde tijd hebben veel dezelfde trekken.
Tegenwoordig lijken de achterlichten van een BMW ook op een..
Hyundai, of iets dergelijks. Wie was er eerst?
moveyourmind zegt
Ik vind het wel zijn charme hebben, ik houd wel van dit soort merken die bij wijze van spreken in een oud schuurtje achter op het erf in elkaar gefabriekt zijn met een hoop passie en vakmanschap.
Vallen wel een paar dingen op. De buitenspiegels missen en bij mijn weten hoort het logo op de grille te zitten in plaats van daarboven.
baserati zegt
Wij hebben een jaar of 25 terug ook een Intermeccanica Torino gehad. Een rode coupe. Kwam als een project en ging weer weg als project. We misten het voorraam en kwamen er niet achter welk “geleende” raam er wel in moest.
Is toen naar Jan Steutel in Almkerk vertrokken als ik mij nog kan herinneren.
Was nog pre-stabiel internet . Misschien met de huidige mogelijkheden hadden we wel de handschoen opgepakt en het project afgemaakt
SpiderIV zegt
@baserati: mooi. Typisch zo’n project waar bij Jan de snor gaat krullen ?
deSjonnies zegt
De achterlichten zijn in ieder geval Fiat 124.
geelbarrel zegt
Voorruit lijkt op Ford Consul. Vlak in het midden, scherpe ronding aan de einden. Net als bij de TVR’s .
ttr6 zegt
Chapeau als je dat kunt zien. Dan hebben wij (heel) vroeger dus een beetje Intermeccanica thuis gehad :)