Italiaans-Amerikaanse kruisbestuiving is supergaaf EN te koop

Auteur: , 24 Reacties

Een Amerikaanse motor in een Italiaanse koets, ontworpen door niemand minder dan Tom Tjaarda. Kan het nog gaver?

Het inmiddels al lang vergane De Tomaso is zo’n merk wat de meesten eigenlijk alleen kennen als het wordt gevolgd door ‘Pantera’. Want ja, in de jaren ’80 was dit Italiaanse sportwagenmerk de duivel uit onverwachte hoek voor de Lamborghini Countach of Ferrari Testarossa. De Pantera leek op een Countach, maar ook weer niet. Hij kreeg een Amerikaanse krachtbron, een Ford Cleveland V8-motor die zo’n 330 pk mobiliseerde. Dat was veel toendertijd. Ook was de auto nog best mooi, ware het niet dat spoilers en andere tupperware-meuk ineens heet werd. De Pantera GTS heeft daarom vrij veel weg van een Countach QV. Het is zo heerlijk jaren ’80, dat je eigenlijk niet eens moeilijk doet over het verknallen van de cleane lijnen, die door Nederlandse designheld Tom Tjaarda op papier zijn gezet.

De Pantera stal daarom het podium van een verrassend gelijke auto. Dezelfde 5.8 liter Cleveland V8 werd ook gebruikt voor een Pantera met de motor voorin. Dit werd de De Tomaso Longchamp, die meer leek op een muscle car dan op een Italiaans raspaard. Een soort Italiaanse halfbroer van de Mustang dus. De naam Mangusta zou dan prima passen, maar die werd al gebruikt voor de voorganger van de Pantera. Desalniettemin was de Longchamp en zijn wat meer klassieke layout, misschien nog wel gaver dan zijn broer met middenmotor. Het werd echter geen succes, zoals in de eerder gelinkte special over de Longchamp besproken wordt, was de verrassend gelijke Marica van het toendertijd zeer succesvolle Lancia een beter alternatief. Die moet je overigens even Googlen, want niemand bij AB heeft zich gewaagd aan een special over deze toch best mooie Italiaanse 2+2. Ik zal @willeme eens vragen.

De Longchamp was een uiterst bescheiden auto, totdat De Tomaso ook hier een GTS-versie van uitbracht. Ten opzichte van de Pantera GTS zijn de auto’s wederom uit hetzelfde hout gesneden. De motor had in beide instanties 330 pk en ook bij de Longchamp werd geopteerd voor een wat minder cleane spoiler- en bumperset. Maar voor zowel de Pantera als de Longchamp geldt: de GTS-kit is eigenlijk gewoon vet. Die wil je gewoon hebben.

De Tomaso Longchamp

Daarover gesproken: dat kan! Bij Tom Hartley JNR in het Verenigd Koninkrijk staat een mooi exemplaar te koop. Bruin met beige interieur, wat je ding moet zijn. Maar de authentieke GTS-velgen, de GTS-stickers boven de wielkasten en de toch nog redelijk subtiele bodykit met retedikke uitlaten maken van deze auto een knappe verschijning. Tevens ziet hij er onderhuids (en bovenhuids) uit om door een ringetje te halen.

Kopen? Dat wordt een duur grapje. 64.750 pond, ongeveer 72.200 euro. Een smak geld, maar vanwege de Ford-motor hoef je niet te dealen met de klassieke Italiaanse motorkwaliteit. Geniet van de plaatjes of maak een afspraak met Tom Hartley, dan gaat ondergetekende gauw kijken waar je de foto’s op posterformaat kunt krijgen. Want wat een beeldschone auto is dit.

Meer lezen? Check hier ons artikel over 12 andere goede ontwerpen van Tom Tjaarda.

Met dank aan Arjen voor de tip!



24 reacties

Ik deel uw smaak! Geen 12 in een dozijn, mooie kleur, originele ?
@dwfc: 13 dan wellicht
Tsja, beauty is in the eye of the beholder and all that. Op de achterkant na heb ik dit model nooit mooi gevonden. Die neus doet me aan een ‘76 caprice denken die op een veel te kleine auto is geplakt.
Dit model doet me een beetje denken aan de Peugeot 504 coupé, maar dan in een soort van XXL uitvoering.

En dat bedoel ik overigens als compliment.
Er staan veel mooiere te koop met het stuur aan de juiste kant!
@schreute01: hoewel deze wel erg mooi is bij nader inzien.
Ik had een boekje “alle auto’s 1978” en daar stond deze in. Ook bruin volgens mij, geweldig ding! Samen met de witte LM002 veruit favoriet
@jsleutel: haha +1! Mijn Alle Auto’s boekje kwam weliswaar uit ‘89 maar precies de Longchamp en de LM002 waren favoriet! En de Jensens natuurlijk :-)
Koop dan gewoon een Lancia Gamma Coupé, hou je nog geld over voor een rol pepermunt en een doosje zekeringen of paperclips.
@desjonnies: Dat is qua auto wel een niveautje lager.
@desjonnies: Hééélemaal met je eensch! Alleen: Qua design dan! Natuurlijk was deze Longchamp wel iets bijzonders. Zeker (prijs)technisch gezien. Maar hij heeft nooit echt lekker op mijn netvlies gelegen. Evenals de in 1993 geboren Maserati’s Ghibli, die wel letterlijk van deze Longchamp afgekeken lijken. Maar die 5.8 ltr V8 was wel iets bijzonderder dan het 2.5 ltr 4-cylinder boxertorretje met 140 DIN-pk en reputatievernietigende eigenschappen zoals oververhitting en motorgenocide veroorzakende nokkenassen met zelfdenkend karakter. Zelfs toen in 1980 alle technische problemen waren opgelost met de introductie van de Gamma FL, was de reputatie dusdanig beschadigd, dat de werkelijk schitterend ogende coupé qua verkoopaantallen geen pakjes boter meer des tafels heeft weten te sleuren. Maar mooi was’ie! Zelfs nu nog! Net ’t zusje van de Ferrari 412….
@9000cse: ik denk dat je de Maserati Kyalami bedoelt
Deze heeft Amerikaanse koplampen zo te zien. Wordt de auto niet mooier op.
Voor mij liever de Mangusta of de Deauville. Wel een dikke bak om te zien, die Longchamp. Laatst nog eentje gezien bij Classic Park Boxtel.
Mwah, zo moeilijk hoeft het niet te zijn: Classic Park in Boxtel heeft er ook 1 te koop.
De Maserati Kyalami was zijn volbloed broertje maar dan met een echte motor. Dit is trouwens een geknepen Amerikaans model met de lelijke koplampen en de rare zijreflectors. Getver….
@720s: De Pantera lijkt eerder op de Maserati Bora (en Merak) dan de Countach…
https://goo.gl/images/tyJsra
https://goo.gl/images/sTbrWi
@720s: “Een smak geld, maar vanwege de Ford-motor hoef je niet te dealen met de klassieke Italiaanse motorkwaliteit. ”

Uh, volgens mij staan Italianen om van alles en nogwat bekend, maar niet om hun slechte motoren…
De Longchamp vergelijken met een Mustang (huh?), maar geen woord over de Maserati Kyalami??
Geweldig model… combineert mijn liefde voor italiaanse auto’s.. met het thuis opgedrongen Ford verleden.. (mijn vader werkte bij een ford garage, en kan me nog herinneren dat er een klant met een witte Pantera de buurt wakker brulde ).. vind de prijzen van deze modellen eigenlijk best wel laag… er zijn mensen die hiervoor een ordinair Porsj kopen.. dit is toch wel wat exotischer en specialer.
Nee en al helemaal niet in dexe kleurstelling
@720s: Tom Tjaarde was een Amerikaan met Nederlandse roots, geen Nederlande.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).