• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop deze Golf VI R36 met dikke V(R)6

Auteur: jaapiyo, gepost 21 augustus 2018 om 21:52 – 44 Reacties

Afbeelding Koop deze Golf VI R36 met dikke V(R)6Afbeelding Koop deze Golf VI R36 met dikke V(R)6Afbeelding Koop deze Golf VI R36 met dikke V(R)6Afbeelding Koop deze Golf VI R36 met dikke V(R)6Afbeelding Koop deze Golf VI R36 met dikke V(R)6Afbeelding Koop deze Golf VI R36 met dikke V(R)6Afbeelding Koop deze Golf VI R36 met dikke V(R)6Afbeelding Koop deze Golf VI R36 met dikke V(R)6

R36
BRAAAAP!

Toen de Golf 6 (VI) in 2008 op de markt verscheen, zeiden de haters smalend dat de auto eigenlijk Golf 5,5 zou moeten heten. Onderhuids baseerde de C-segmenter uit Wolfsburg namelijk grotendeels op zijn voorganger. Die laatste werd echter niet geweldig goed ontvangen door het grote publiek. Waar de Golf IV uiterlijk een van de best gelukte Golfjes (subjectief, maar soit) is, was de Golf V duidelijk beïnvloed door de gedachte dat C-segment hatchbackjes wat MPV-genen moesten hebben. Het was allemaal wat rond, wat hoog en wat smal. De befaamde zachte plastics in het interieur waren stiekem ook verdacht hard geworden.

De Golf VI was in feite een grondige facelift, die een paar van deze punten zo goed en zo kwaad als het kon oploste. Los van de keuze van Volkswagen om het resultaat te verkopen als een geheel nieuw model, was het dus eigenlijk alleen maar goed van VAG dat ze na vier jaar wat foutjes van de ‘V’ recht wilden zetten. Maar hoewel de wijzigingen onderhuids minimaal waren, was er toch één ding helemaal anders. De Golf R32 veranderde namelijk in de Golf R. Deze simpelere badge was niet gekozen uit het oogpunt van minimalisme, maar omdat ze hem anders Golf R20 hadden moeten noemen. In de snelste Golf VI maakte de legendarische VR6 namelijk plaats voor een geblazen 2.0 liter grote vierpitter.

Dit deed niet alleen het geluid geen goed, maar ook de beleving viel erg tegen. Wouter ging een blokje om (rijtest) met de opper-Golf en was niet bijzonder onder de indruk. De ‘R’ voelde in veel opzichten zelfs minder goed aan dan de GTI (rijtest), die weliswaar minder pk’s heeft maar in de basis wel dezelfde motor. Dit komt mede doordat de Golf R standaard werd uitgerust met vierwielaandrijving, wat de auto veel zwaarder en logger maakte.

Een sleutelaar in Duitsland heeft dit probleem ook geïdentificeerd en de oplossing gevonden: je kan natuurlijk gewoon die 2.0 eruit slopen en er een VR6 in transplanteren. En waarom dan niet meteen de modernste VR6 pakken? Aldus geschiedde: deze Golf kreeg de 3.6 liter grote unit uit de Passat R36 onder de kap. De rest van de auto is ook bij de kladden genomen. Het belangrijkste is waarschijnlijk de montage van een Sachs-koppeling om de brute power van de nep-V6 aan te kunnen. Verder zijn er toffe BBS-velgen en wat goodies van H&R en dergelijke om keihard de hoek om te kunnen gaan op weg naar het domineren van de volgende GTI-meet. De vraagprijs van al dit moois bedraagt 26.498 Euro. In Duitsland. Koop dan!!11

Ook interessant!

  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, golf, golf-6, golf-r, hatchback, occasion, r36, Volkswagen

Vorig bericht: « Wie is Pierre Gasly? Een blik op Max’ nieuwe teammaat
Volgend bericht: Opel GT X Experimental: begin van het nieuwe Opel »

Lees Interacties

Reacties

  1. phrank zegt

    21 augustus 2018 om 21:56

    Een Golf die denk dat ie een Subaru is

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      21 augustus 2018 om 22:54

      @phrank: Volgens mij vergis je je. ’t Is een Golf die denkt dat ie een Clio is.

      Login om te reageren
      • jweelden zegt

        22 augustus 2018 om 09:05

        @potver7: clio is donkerder blauw en donkerder goude wielen. Subaru klopt meer, of Audi aan de wielen te zien.

        Login om te reageren
  2. ruben_vandenberg zegt

    21 augustus 2018 om 22:01

    Wel dikke handbak

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      21 augustus 2018 om 22:25

      @ruben_vandenberg: en 3.6!!

      Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        21 augustus 2018 om 22:47

        @kennone: en gouden velgen!!

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          22 augustus 2018 om 09:07

          @toyotaprius: en geblindeerde ramen achter!!

          Login om te reageren
    • dawwg zegt

      22 augustus 2018 om 13:53

      @ruben_vandenberg: en 3 deurs !

      Login om te reageren
  3. ruben_vandenberg zegt

    21 augustus 2018 om 22:02

    Wel dikke handbak

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      21 augustus 2018 om 22:26

      @ruben_vandenberg: en 3.6!!

      Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        21 augustus 2018 om 22:48

        @kennone: en gouden velgen!!

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          22 augustus 2018 om 09:08

          @toyotaprius: en geblindeerde ramen achter!!

          Login om te reageren
  4. HZW zegt

    21 augustus 2018 om 22:02

    Invoeren wordt een hele uitdaging.

    Login om te reageren
    • rubend zegt

      21 augustus 2018 om 22:28

      @HZW: Als de motor gewoon op het Duitse kenteken staat, dan valt dat wel mee.

      Login om te reageren
  5. g60gti zegt

    21 augustus 2018 om 22:15

    De combinatie auto motor is erg dik! Design van de auto zelf had van iets orgineler gemogen

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      23 augustus 2018 om 17:25

      @g60gti: Ja, een Passat station of zo…

      Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    21 augustus 2018 om 22:26

    Net even iets te ver verlaagd (zoals bij die grijze op de achtergrond op foto 6 is veel mooier). Die Audi naafdoppen begrijp ik ook niet zo goed.

    Maar respect voor het er in lepelen van een Vr6, vind dat echt een knap staaltje werk.

    Login om te reageren
  7. kennone zegt

    21 augustus 2018 om 22:26

    Op deze manier zou ik wel in een Golf willen rijden. Andere velgen er onder en gaan!!????

    Login om te reageren
  8. allesmetturbo zegt

    21 augustus 2018 om 22:36

    Nog zwaarder in de neus..

    Geluid zal tof zijn maar dan toch liever een zwaar getunede 4cil

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      22 augustus 2018 om 09:10

      @allesmetturbo: qua onder stuur zal het best wel ruk zijn maar het vermogens opbouw is veel mooier en denk de beleving ook!!

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      22 augustus 2018 om 12:22

      @allesmetturbo: een vr6 blok is zo’n 25kg zwaarder dan een 1.8tfsi inclusief alle turbogoodies. Zal bij een 2.0 waarschijnlijk geen wezenlijk ander getal geven. Aangezien bij deze auto de accu naar de kofferbak is verhuisd, is de gewichtsverdeling dus even goed of zelfs beter dan standaard. Ik zou zelf liever 300 pk’s hebben uit een heerlijk soepele v6 dan uit een vierpitter met een relatief beperkte powerband. Maar dat is een kwestie van smaak.

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        22 augustus 2018 om 12:26

        @dondeboer: Hmmmm bedenk me net dat zo’n vr6 verder naar voren zit. Dat is weer niet best voor de wegligging. Objectief gezien is zo’n 2 liter turbo wellicht beter. Maar ik zou toch zonder twijfel kiezen voor de v6. Want jummie.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          22 augustus 2018 om 20:58

          @dondeboer: voor hetzelfde geld een Golf 7 GTI Performance met chipke, is veel beter voor de wegligging. Maar dit is wel een zeer fijne aandrijflijn…

          Login om te reageren
          • dondeboer zegt

            22 augustus 2018 om 22:01

            @Onehp: Elk voordeel hep z’n nadeel ;)

            Login om te reageren
  9. dirkiii zegt

    21 augustus 2018 om 22:38

    Liever een HGP r36

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      22 augustus 2018 om 06:09

      @dirkiii: kan je er nog van maken :p ben je de eerste met handbak gok ik.

      Login om te reageren
  10. sjonnie82 zegt

    21 augustus 2018 om 22:47

    Liever een Mercedes a140 met AMG pakket. Veel praktischer en minder lasten.

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      21 augustus 2018 om 23:03

      @sjonnie82: Bestaat dat a140 ?

      Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        21 augustus 2018 om 23:11

        @theblazerunner: ja dat bestaat, nog van de periode dat de a klasse nog geen volledige zeepkar was..

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      22 augustus 2018 om 06:08

      @sjonnie82: tja een Touran is nog praktischer. Dat is niet het idee van deze wagen… een fiets heeft ook minder lasten trouwens…

      Login om te reageren
      • sjonnie82 zegt

        22 augustus 2018 om 07:37

        @dutchdriftking: ohw

        Login om te reageren
  11. JamesBond007 zegt

    21 augustus 2018 om 22:49

    Liever een fiets

    Login om te reageren
  12. timt zegt

    21 augustus 2018 om 23:41

    Nep-V6? Hoe klein de hoek ook is, ze staan niet in een rechte lijn maar in een V. Dua gewoon een V6.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      22 augustus 2018 om 06:03

      @timt: 6 cilinder in lijn.

      Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    22 augustus 2018 om 06:02

    Embleemloze grille, komop het is geen 2006 meer….

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      22 augustus 2018 om 11:18

      @dutchdriftking: smaken verschillen, ik vind het juist wel mooi zo.

      Login om te reageren
  14. focusrs1 zegt

    22 augustus 2018 om 06:47

    Wat een lelijk hok zeg!
    Kun je maar een ding goed mee doen en dat ik een airbag test.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      22 augustus 2018 om 09:25

      @focusrs1: smaken verschillen, maar wat mij betreft kunnen ze dan beter een grijze Golf 1.6tdi blue motion gebruiken. Ik zou zeggen : ander grilletje, iets omhoog draaien en normale velgen en dan staat er een nette golf met een erg leuke aandrijflijn.

      Login om te reageren
  15. evdw zegt

    22 augustus 2018 om 07:45

    Knap gedaan maar mooi vind ik hem niet. Geef mij maar dat golfje 1 wat er naast staat.

    Login om te reageren
  16. berlinetta zegt

    22 augustus 2018 om 09:06

    Mooi gedaan en zal vast gaaf rijden, maar in mijn ogen blijft het een petjes-Golf.

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    22 augustus 2018 om 09:32

    Nice gedaan maar de details storen me. Front mounted BBS Speedline is gewoon jammer, gewoon normaal monteren die harten. Raar eigenlijk dat met de harten normaal het de perfecte velgen voor een golf 5 zijn, maar dat het op een golf 6 een gevalletje ‘net niet’ is. Doe maar originele wielen, of 19 inch Audi Rotor, of 19 inch Helios wielen. Savannah wielen van de Tiguan staan ook super.

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      22 augustus 2018 om 19:28

      @dutchdriftking: front mounted? Wat is er anders aan dan? Ik zie niets bijzonders?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        22 augustus 2018 om 19:34

        @kle500: dat de harten van de 2 delige velg aan de buitenkant er op gedaan zijn ipv aan de binnekant zoals t hoort. Ze liggen er op ipv er in.

        Login om te reageren
  18. Onehp zegt

    22 augustus 2018 om 20:58

    @dondeboer: voor hetzelfde geld een Golf 7 GTI Performance met chipke, is veel beter voor de wegligging. Maar dit is wel een zeer fijne aandrijflijn…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North