BRAAAAP!
Toen de Golf 6 (VI) in 2008 op de markt verscheen, zeiden de haters smalend dat de auto eigenlijk Golf 5,5 zou moeten heten. Onderhuids baseerde de C-segmenter uit Wolfsburg namelijk grotendeels op zijn voorganger. Die laatste werd echter niet geweldig goed ontvangen door het grote publiek. Waar de Golf IV uiterlijk een van de best gelukte Golfjes (subjectief, maar soit) is, was de Golf V duidelijk beïnvloed door de gedachte dat C-segment hatchbackjes wat MPV-genen moesten hebben. Het was allemaal wat rond, wat hoog en wat smal. De befaamde zachte plastics in het interieur waren stiekem ook verdacht hard geworden.
De Golf VI was in feite een grondige facelift, die een paar van deze punten zo goed en zo kwaad als het kon oploste. Los van de keuze van Volkswagen om het resultaat te verkopen als een geheel nieuw model, was het dus eigenlijk alleen maar goed van VAG dat ze na vier jaar wat foutjes van de ‘V’ recht wilden zetten. Maar hoewel de wijzigingen onderhuids minimaal waren, was er toch één ding helemaal anders. De Golf R32 veranderde namelijk in de Golf R. Deze simpelere badge was niet gekozen uit het oogpunt van minimalisme, maar omdat ze hem anders Golf R20 hadden moeten noemen. In de snelste Golf VI maakte de legendarische VR6 namelijk plaats voor een geblazen 2.0 liter grote vierpitter.
Dit deed niet alleen het geluid geen goed, maar ook de beleving viel erg tegen. Wouter ging een blokje om (rijtest) met de opper-Golf en was niet bijzonder onder de indruk. De ‘R’ voelde in veel opzichten zelfs minder goed aan dan de GTI (rijtest), die weliswaar minder pk’s heeft maar in de basis wel dezelfde motor. Dit komt mede doordat de Golf R standaard werd uitgerust met vierwielaandrijving, wat de auto veel zwaarder en logger maakte.
Een sleutelaar in Duitsland heeft dit probleem ook geïdentificeerd en de oplossing gevonden: je kan natuurlijk gewoon die 2.0 eruit slopen en er een VR6 in transplanteren. En waarom dan niet meteen de modernste VR6 pakken? Aldus geschiedde: deze Golf kreeg de 3.6 liter grote unit uit de Passat R36 onder de kap. De rest van de auto is ook bij de kladden genomen. Het belangrijkste is waarschijnlijk de montage van een Sachs-koppeling om de brute power van de nep-V6 aan te kunnen. Verder zijn er toffe BBS-velgen en wat goodies van H&R en dergelijke om keihard de hoek om te kunnen gaan op weg naar het domineren van de volgende GTI-meet. De vraagprijs van al dit moois bedraagt 26.498 Euro. In Duitsland. Koop dan!!11
Een Golf die denk dat ie een Subaru is
@phrank: Volgens mij vergis je je. ’t Is een Golf die denkt dat ie een Clio is.
@potver7: clio is donkerder blauw en donkerder goude wielen. Subaru klopt meer, of Audi aan de wielen te zien.
Wel dikke handbak
@ruben_vandenberg: en 3.6!!
@kennone: en gouden velgen!!
@toyotaprius: en geblindeerde ramen achter!!
@ruben_vandenberg: en 3 deurs !
Wel dikke handbak
@ruben_vandenberg: en 3.6!!
@kennone: en gouden velgen!!
@toyotaprius: en geblindeerde ramen achter!!
Invoeren wordt een hele uitdaging.
@HZW: Als de motor gewoon op het Duitse kenteken staat, dan valt dat wel mee.
De combinatie auto motor is erg dik! Design van de auto zelf had van iets orgineler gemogen
@g60gti: Ja, een Passat station of zo…
Net even iets te ver verlaagd (zoals bij die grijze op de achtergrond op foto 6 is veel mooier). Die Audi naafdoppen begrijp ik ook niet zo goed.
Maar respect voor het er in lepelen van een Vr6, vind dat echt een knap staaltje werk.
Op deze manier zou ik wel in een Golf willen rijden. Andere velgen er onder en gaan!!????
Nog zwaarder in de neus..
Geluid zal tof zijn maar dan toch liever een zwaar getunede 4cil
@allesmetturbo: qua onder stuur zal het best wel ruk zijn maar het vermogens opbouw is veel mooier en denk de beleving ook!!
@allesmetturbo: een vr6 blok is zo’n 25kg zwaarder dan een 1.8tfsi inclusief alle turbogoodies. Zal bij een 2.0 waarschijnlijk geen wezenlijk ander getal geven. Aangezien bij deze auto de accu naar de kofferbak is verhuisd, is de gewichtsverdeling dus even goed of zelfs beter dan standaard. Ik zou zelf liever 300 pk’s hebben uit een heerlijk soepele v6 dan uit een vierpitter met een relatief beperkte powerband. Maar dat is een kwestie van smaak.
@dondeboer: Hmmmm bedenk me net dat zo’n vr6 verder naar voren zit. Dat is weer niet best voor de wegligging. Objectief gezien is zo’n 2 liter turbo wellicht beter. Maar ik zou toch zonder twijfel kiezen voor de v6. Want jummie.
@dondeboer: voor hetzelfde geld een Golf 7 GTI Performance met chipke, is veel beter voor de wegligging. Maar dit is wel een zeer fijne aandrijflijn…
@Onehp: Elk voordeel hep z’n nadeel ;)
Liever een HGP r36
@dirkiii: kan je er nog van maken :p ben je de eerste met handbak gok ik.
Liever een Mercedes a140 met AMG pakket. Veel praktischer en minder lasten.
@sjonnie82: Bestaat dat a140 ?
@theblazerunner: ja dat bestaat, nog van de periode dat de a klasse nog geen volledige zeepkar was..
@sjonnie82: tja een Touran is nog praktischer. Dat is niet het idee van deze wagen… een fiets heeft ook minder lasten trouwens…
@dutchdriftking: ohw
Liever een fiets
Nep-V6? Hoe klein de hoek ook is, ze staan niet in een rechte lijn maar in een V. Dua gewoon een V6.
@timt: 6 cilinder in lijn.
Embleemloze grille, komop het is geen 2006 meer….
@dutchdriftking: smaken verschillen, ik vind het juist wel mooi zo.
Wat een lelijk hok zeg!
Kun je maar een ding goed mee doen en dat ik een airbag test.
@focusrs1: smaken verschillen, maar wat mij betreft kunnen ze dan beter een grijze Golf 1.6tdi blue motion gebruiken. Ik zou zeggen : ander grilletje, iets omhoog draaien en normale velgen en dan staat er een nette golf met een erg leuke aandrijflijn.
Knap gedaan maar mooi vind ik hem niet. Geef mij maar dat golfje 1 wat er naast staat.
Mooi gedaan en zal vast gaaf rijden, maar in mijn ogen blijft het een petjes-Golf.
Nice gedaan maar de details storen me. Front mounted BBS Speedline is gewoon jammer, gewoon normaal monteren die harten. Raar eigenlijk dat met de harten normaal het de perfecte velgen voor een golf 5 zijn, maar dat het op een golf 6 een gevalletje ‘net niet’ is. Doe maar originele wielen, of 19 inch Audi Rotor, of 19 inch Helios wielen. Savannah wielen van de Tiguan staan ook super.
@dutchdriftking: front mounted? Wat is er anders aan dan? Ik zie niets bijzonders?
@kle500: dat de harten van de 2 delige velg aan de buitenkant er op gedaan zijn ipv aan de binnekant zoals t hoort. Ze liggen er op ipv er in.
@dondeboer: voor hetzelfde geld een Golf 7 GTI Performance met chipke, is veel beter voor de wegligging. Maar dit is wel een zeer fijne aandrijflijn…