Met de GT X Experimental geeft de Duitse autobouwer een glimp van de aanstaande toekomst van het merk.
Opel heeft een toekomst en dat laten ze weten met deze GT X Experimental. Het automerk slaat een nieuwe richting in, want dit concept laat vormen zien die we tot dusver niet eerder hebben kunnen ontdekken op een Opel.
Het betreft een SUV met een coupélijn. Een segment dat groeiende is. De 4,06 meter lange GT X Experimental is de basis van PACE!, het toekomstplan van Opel dat vorig jaar november werd gepresenteerd.
Tegen 2025 moeten Opels er ongeveer net zo uitzien als deze GT X Experimental. Hoewel het concept exotisch oogt, laat de autofabrikant duidelijk weten dat de focus op ‘de gewone man’ blijft liggen, zoals we het merk kennen. De GT X Experimental is bijvoorbeeld gebouwd op een lichtgewichtstructuur en qua rijassistentsystemen is de auto beperkt tot hulpmiddelen op niveau 3 van autonoom rijden. Immers, hoe meer sensoren, radars en computersystemen, hoe duurder de auto. De volledige elektrische SUV beschikt over een 50 kWh lithium-ion-batterij, met de mogelijkheid tot inductieladen.
De naam ‘GT X Experimental’ is niet uit de lucht gegrepen. De eerste conceptauto van Opel (in 1965) had de naam ‘Experimental GT‘. Door de naam in een nieuw jasje te steken wil de autobouwer duidelijk maken dat dit het begin is van een nieuwe generatie. Een toekomst van (volledig) elektrische auto’s, met een nieuw design in een betaalbare verpakking. Opel wil tegen 2024 van elk model een elektrische variant hebben. Crossovers en SUV’s zullen een belangrijk deel gaan uitmaken van het gamma. De verwachting is dat 40 procent van alle in 2021 verkochte auto’s een SUV zal zijn, aldus Opel.
Mooie plannen Opel, ben benieuwd of het echt wat gaat worden!
Ik herken er weinig in van de originele GT, maar wellicht was dat ook niet de bedoeling. Wat de elektrificatie betreft, alle Ampère know-how is vermoedelijk bij GM achtergebleven, dus moeten ze het nu van de PSA tak hebben. Volgens Tavares zou het toch allemaal niet zon vaart lopen?
Het minste uit Duitsland en het minste uit Frankrijk, mooie combi gaat dit nog worden…
@johnhert: min maal min is plus, dus wie weet.
Een rommeltje aan designbeslissingen. ’t Zou me verbazen dat ze, op het silhouet na, daar een solide real-life ontwerp vanaf kunnen leiden.
@bara: wat dacht je van een nieuwe Corsa en of Adam? Zeker voor de Corsa is het na twee facelifts wel echt hoog tijd.
Jammer dat ze doe rare lijn langs het dak behouden. Bij de huidige modellen ziet het er bij sommige modellen en kleurstellingen uit als een lijkwagen.
Lijkt wel een Nissan Juke!
Die voorkant/lampen zien er wel echt lekker hoekig/stoer uit maar over het algemeen is het niet een geheel
De neus hint naar een leuk design. Ook het retrostuurtje is een kek ding. Voor de rest lijkt me niet dat dit echt iets voor productie is maar we zullen elementen ervan vast terug zien op nieuwe Opels.
De verhoudingen kloppen niet. Te lange voorkant ten opzichte van de achterkant. Bovendien op te hoge poten.
Raar ontwerp wat weinig in balans is. Paar gimmicks en vrouwen met broeken maken het er niet beter op.
@marinepower, wat heeft de zon hiermee te maken?
hOPELoos
Opel heeft bij mij een gunfactor gekregen, nadat ze zijn overgenomen. Lentegevoelens zelfs!
Schuin van voren zie ik er wel wat Ascona trekjes in. Ik ben absoluut geen Opel fan maar ik vind dit toch niet verkeerd ogen hoor.
@original_arnoud: De GSI kleuren zwart-grijs-geel helpen wel https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-heerlijke-ascona-400-staat-te-koop-in-almelo-75223
*SHV Zolang ze die deurconstructie behouden, ben ik fan!
Een 50kwh accu? Dat is niet heel veel.
Nu ze onder PSA zitten, wordt het niet eens tijd voor een nieuw logo?
Beeld je eens even in: Dump de cirkel, hou alleen de blitz en maak die wat groter. Zie je het voor je? Ik vind het beter…
Vind het geen mooi ontwerp, snap wel dat dit een concept is maar hoop dat de originele hier niet op gaat lijken.
De neus is veel te lang in vergelijking met de achterkant. Persoonlijk heb ik het niet zo met die naar buiten openslaande deuren die achterin zitten, zou liever dan normale achterdeuren hebben met een coupe/sedan lijn (die wat naar beneden lopen)