• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop deze Italiaanse supercar met zestiencilinder

Auteur: willeme, gepost 27 november 2021 om 17:58 – 29 Reacties

Italiaanse supercar met zestiencilinder

En de Italiaanse supercar met zestiencilinder heeft geen eens turbo’s!

Bij sommige auto’s is het verhaal erachter veel mooier dan de auto zelf. De DeLorean DMC-12 is daar een absoluut hoogtepunt van. Maar er zijn heel soms auto’s waarbij het verhaal minimaal net zo bijzonder is als dat de auto zelf is. De Cizeta V16T Moroder is zo’n auto.

De auto heeft voor sommigen wel wat weg van de Bugatti EB110 en Lamborghini Diablo weg. Dat waren niet alleen concurrenten, maar ook Italiaanse supercars met middenmotor. Dat niet alleen, alle drie zijn ze getekend door Marcello Gandini! Dus het is niet gek dat ze alledrie wel wat trekjes van elkaar hebben.

Italiaanse supercar met zestiencilinder

Het is wel duidelijk te zien dat Marcello Gandini het meeste vrijheid kreeg bij de Cizeta V16T, want het ding is bijzonder vanuit alle hoeken. Er zijn dubbele klapkoplampen. Dat is een teken dat de bestuurder in staat is zichzelf voort te planten. Ook de spoiler is een teken van een uitstekend functionerende Unox. Wat ook opvalt is hoe wijd de Cizeta is.

Italiaanse supercar met zestiencilinder
Italiaanse supercar met zestiencilinder

Italiaanse supercar met zestiencilinder

Dat komt door de motor. Dat ‘V16T’ staat namelijk voor de cilinderopstelling (V), het aantal cilinders (16) en de plaatsing (Transverse). Jazeker, deze Italiaanse met zestiencilinder heet die motor dus overdwars! Dat is echt een unicum, de meeste supercars hebben namelijk de motor in lengte geplaatst. Je moet de auto eigenlijk in het echt zien om te realiseren hoe breed ‘ie is.

Italiaanse supercar met zestiencilinder
Italiaanse supercar met zestiencilinder

Goed nieuws: dat is vanaf nu mogelijk! Er wordt er namelijk eentje te veil aangeboden. Nee, niet via The Collectables, helaas. Maar wel via RM Sotheby’s. Het is ook nog eens een bijzonder exemplaar, want het is nummer 1. Dit was de auto die gebruikt werd voor de autoshows. Kenners weten dan voldoende, dit is de auto geweest van Giorgio Moroder.

Italiaanse supercar met zestiencilinder
Italiaanse supercar met zestiencilinder
Italiaanse supercar met zestiencilinder

Giorgio Moroder

Dat is samen met Kraftwerk een van de pioniers van de elektronische muziek die men tegenwoordig dance-muziek noemt. Giorgio Moroder had in de jaren ’80 de grote nodige hits en was een grote inspiratie. Op de auto staat zijn naam eveneens. Giorgio Moroder stapte halverwege uit het project. Latere exemplaren hebben niet de toevoeging Moroder.

Italiaanse supercar met zestiencilinder

Deze auto is door specialist Bruce Canepa weer helemaal in originele staat gebracht. Bijzonder aan dit exemplaar is dat het interieur behoorlijk afwijkt van de latere Cizeta’s. Dat waren er overigens niet veel, want in totaal zijn er zo’n 10 stuks van afgeleverd. Dus je bent met deze Italiaanse supercar met zestiencilinder véél unieker dan een gewrapte Huracan ofzo. De laatste keer dat een Cizeta verkocht werd, bracht ie 665.000 dollar op. Je kunt de ‘advertentie’ hier bekijken!

Fotocredit: Patrick Erzen voor RM Sotheby’s.

Meer lezen? Dit zijn veertien hele dikke zestiencilinders!

Ook interessant!

  • Ferrari
    Nóg een Italiaanse supercar te koop bij de Domeinen
  • Bewijs: een Italiaanse supercar kan ook lelijk zijn
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Aankoopadvies: Sensationele Supercar voor 120.000 euro
    Aankoopadvies: Sensationele Supercar voor 120.000 euro

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Cizeta, Klassiekers, RM-sothebys, Supercars, v16, V16T, veiling, wit, youngtimer

Vorig bericht: « AB-lezer showt zijn Porsche 992 GT3
Volgend bericht: BMW M4 GT4 is beeldschoon vanuit deze hoek »

Lees Interacties

Reacties

  1. beorn zegt

    27 november 2021 om 18:56

    Oef, dit is echt mijn droomauto. En de reden is dat wij vroeger een grote bak met kaarten hadden waar dan per kaart een auto met foto en wat kenmerken. Denk dat mijn ouders daar via een vage tellsell-achtige actie aangekomen waren. Maar een van die kaarten stond deze auto op en dat was altijd mijn favoriet. Geweldig om weer eens langs te zien komen.

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      27 november 2021 om 19:30

      jeugdmemories, ik had die kaarten ook, die je kon sparen, die meest gekke auto’s hadden ze kaarten van waaronder deze Cizeta, maar ook de Lotec Sirius en Koenig F48… https://www.marktplaats.nl/v/verzamelen/automerken-motoren-en-formule-1/m1766765221-av08-autokaart-cizeta-moroder-v16t-1989 deze kaarten toch en die kon je opbergen in een kartonnen doos

      Login om te reageren
      • beorn zegt

        27 november 2021 om 23:46

        @maarten020: ja precies 👍🏻 Leuk om weer eens te zien

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      27 november 2021 om 19:38

      @beorn: die kaarten heb ik ook gehad! Mooi was dat.

      Login om te reageren
    • meneerdemeneer zegt

      27 november 2021 om 19:45

      @beorn: Die kaarten met die auto’s idd, ook vaak naar gekeken.
      Deze auto zat ook in GT3 dacht ik, was daar niet echt goed.
      Maar zo in het echt wel gave specs!

      Login om te reageren
    • hippopotamus zegt

      27 november 2021 om 23:37

      @beorn: Ha, dat had ik vroeger met de Spectre R42. Ook zo’n exoot.

      Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      28 november 2021 om 10:12

      @beorn: heey die kaarten/foto’s ken ik ook nog..had klappers en alles dr van….je had ze ook van vrachtwagens,heb ik ook nog ergens liggen..grappig …

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    27 november 2021 om 19:35

    Wat een porno interieur, heerlijk. Jaloers op degene die hier in mag rijden.

    Al zal er vast niet te veel in gereden worden…

    Login om te reageren
  3. mark383 zegt

    27 november 2021 om 19:40

    Heel erg gaaf! Gaaf interieur ook.

    Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    27 november 2021 om 20:09

    ‘t Uiterlijk spreekt me absoluut niet aan, de techniek des te meer. Zal prettig klinken, zo’n V16.

    Login om te reageren
  5. tenaci zegt

    27 november 2021 om 20:21

    Weet iemand wat meer van dat blok? Is dit volledig zelf ontworpen en gebouwd? Zijn het twee V8’s die samengebouwd zijn? Zoveel vragen

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      28 november 2021 om 11:34

      @tenaci: het waren 2 v8 blokken gebaseerd op de Lambo Urraco

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        28 november 2021 om 17:57

        @maarten020: thanks! Dat kon ik nergens vinden!

        Login om te reageren
  6. harrie zegt

    27 november 2021 om 20:25

    Breed genoeg om twee beeldschone doorgesnoven Italiaanse golddiggers in die bijrijdersstoel te stoppen.

    Login om te reageren
  7. mc96 zegt

    27 november 2021 om 20:28

    Waw, gaaf! Ik kan me nog herinneren dat dit apparaat nieuw was en Car Magazine stond. Mooi dat ie nog bestaat en weer helemaal in originele staat is gebracht. Volgens mij kwam ie ook net iets eerder op de markt als de Diablo. Zullen ze bij Lamborghini niet blij mee zijn geweest 😄

    Login om te reageren
  8. doncorleone zegt

    27 november 2021 om 21:43

    Het ontwerp van de Cizeta is het afgekeurde ontwerp van Gandini voor de Lamborghini Diablo. Chrysler vond het ontwerp te gewaagd en vroeg Gandini om een nieuw ontwerp te maken. Uiteindelijk heeft Gandini het oorspronkelijke ontwerp voor de Diablo te gebruiken voor de Cizeta Moroder.
    Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Cizeta
    “Styled by Marcello Gandini, the body was strikingly similar to the later Lamborghini Diablo’s as Gandini first proposed the design to the then Chrysler-owned Lamborghini, which altered the concept significantly. Gandini then brought the original Diablo design to Cizeta.”

    Login om te reageren
  9. rendomjoeser zegt

    27 november 2021 om 21:47

    “De auto heeft voor sommigen wel wat weg van de Bugatti EB110”. Wat dan? Dat ie een stuur heeft?

    Login om te reageren
    • Estate_of_mind zegt

      28 november 2021 om 07:48

      @rendomjoeser: de wigvorm, de greenhouse, maar inderdaad veel meer Lambo dan Bugatti.

      Login om te reageren
    • herve11f zegt

      28 november 2021 om 08:28

      @rendomjoeser: problemen

      Login om te reageren
  10. Homer55 zegt

    27 november 2021 om 22:54

    ke jetronic?

    Login om te reageren
  11. MaartenD zegt

    27 november 2021 om 22:59

    Het grappige aan dit ontwerp is dat het het afgekeurde Diablo ontwerp van Gandini was…

    Login om te reageren
  12. mondial zegt

    27 november 2021 om 23:35

    Doet mij denken aan Gran Turismo 4, goede oude tijd

    Login om te reageren
  13. hjhj zegt

    28 november 2021 om 09:18

    Die motor! Dat is toch wel heerlijk om te zien, en als zoiets wordt verkocht voor dergelijke bedragen, is dat niet eens veel geld t.o.v andere vergelijkbare sportauto’s. Maak je tenminste wel de blits in Monaco..

    Login om te reageren
  14. Robert zegt

    28 november 2021 om 10:28

    Dit eindigt als een duur museumstuk, vrees ik.

    =edit= en wéér moet ik opnieuw inloggen bij nieuw geplaatste artikelen – wat vervolgens met geen mogelijkheid lukt vanwege allerlei vage redirects… Heren fix die site nou eens!!!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      28 november 2021 om 11:37

      @RRRobert:

      Allereerst bedankt dat je in gebiedende wijs spreekt met meerdere hoofdletters. Het spijt mij dat de gratis service niet naar wens is ;-).

      Om een goed beeld te hebben van het probleem: op welk OS en welke browser zit je? Er zouden geen redirects moeten zijn (tenzij je een adblocker gebruikt). Klachten over de site of app kun je trouwens het beste naar tips@autoblog sturen (alle reacties nalezen kost wel heel erg veel tijd ;-)). Dan kunnen we gericht helpen.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        28 november 2021 om 11:58

        @willeme: 👍🏻
        zodra dit probleem zich weer voordoet zal ik screenshots maken en alle relevante informatie per email toesturen
        😘

        Login om te reageren
      • Svenska II zegt

        28 november 2021 om 14:20

        @willeme: ik heb DE oplossing voor de tijd die het kost om klachten te lezen …

        Login om te reageren
  15. dtwo zegt

    28 november 2021 om 12:24

    Zo klinkt-ie vanbinnen:
    https://www.youtube.com/watch?v=ncpzSKFzKJE

    “de elektronische muziek dat” := de elektronische muziek die

    Login om te reageren
  16. Svenska II zegt

    28 november 2021 om 14:22

    Een 6 liter V16 met handbak… Je moet wel heel veel borsthaar en een linkerkuit als Churandy hebben om hierin te rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North