Doe eens gek en koop deze exclusieve Franse hot hatch.
Als het gaat om ‘fun-for-money’ gaat er weinig boven een hot hatch. Je rijdt alleen niet altijd met iets unieks rond, omdat veel mensen toch uitkomen bij dezelfde ‘usual suspects’.
Daar is op zich niks mis mee, maar het kan zijn dat je een minder voor de hand liggende hot hatch wilt. In dat geval is de Citroën DS3 Racing een interessante optie. Dit is een hartstikke leuk alternatief voor een Mini Cooper S of John Cooper Works.
Het 1.6 blok is goed voor 207 pk en 275 Nm koppel en daarmee heb je gewoon een lekker potente hatchback. We moeten erbij zeggen dat het THP-blok wat aandachtspunten kent, maar die vlieger gaat voor bepaalde Mini’s uit die periode net zo goed op. De 1.6 Turbo van Mini is namelijk hetzelfde blok.
De DS3 Racing zou aanvankelijk gelimiteerd worden tot 1.000 stuks, maar uiteindelijk besloot Citroën dit aantal te verhogen naar 2.400 stuks. Daarmee is het alsnog een aardig zeldzame hot hatch.
Dit exemplaar is zeker zeldzaam, want het is een heuse special edition. Een Mat Gold Edition, om precies te zijn. Deze is te herkennen aan de vele accenten in matgoud. Zelfs het dashboard is uitgevoerd in deze kleur. Deze uitvoering is ook 10 mm verlaagd.
Met deze special edition herinnerde Citroën iedereen nog even aan het feit dat ze negen WRC-titels op hun naam hadden staan. De laatste twee daarvan waren met een DS3 behaald, dus de link met de WRC is zeker niet vergezocht.
Volgens de Marktplaats-advertentie zijn er maar 20 stuks van gebouwd, maar dat durven we niet te bevestigen. De Mat Gold Edition is aanvankelijk inderdaad in een oplage van 20 stuks gemaakt, maar dat was speciaal voor Japan. Er zijn echter ook linksgestuurde exemplaren, zoals deze.
Deze DS3 Racing is in ieder geval iets bijzonders, laten we het daar op houden. Helaas betekent dit ook dat het meteen de duurste DS3 is van Marktplaats, want de verkoper wil er €15.900 voor hebben. In vergelijking met Mini’s is dat trouwens niet eens zo duur. Je moet alleen nog wel een Nederlands kenteken regelen.
Michel-GR zegt
Blijft een Fransoos – gratis wil ik hem nog niet!
Mini Joe zegt
Echt niet?
Yannick zegt
Ik heb een DS3 gereden, een officiële, dus onder het merk DS. Heerlijk autotje om in te rijden, al mocht de mijne wel wat meer pit hebben. 2016 model. Na een jaar begon mijn stuurbekrachtiging uit het niets te blokkeren. Levensgevaarlijk natuurlijk. Bij de garage zeiden ze dat de stuurkolom vervangen moest worden met een kostenplaatje van €3000 exclusief manuren. Of dat ook echt waar is, geen idee, maar een auto van 5 jaar oud die al zulke mankementen vertoond geeft mij geen vertrouwen. Toen heb ik hem maar heel snel ingewisseld.
Ultimora zegt
Hij is trouwens op een ander vlak ook zeldzaam. Die THP is zeldzaam slecht. Wat een ongelofelijk wanproduct is dat.
Mini Joe zegt
Valt wel mee, onderhoud is het belangrijkste.
wessel94 zegt
Valt echt niet mee. Zitten zoveel problemen en design fouten in dat blok dat de vraag niet is of je problemen krijgt, maar wanneer. Van de distributie tot de schraapveren, dat ding is een grote ellende
jarnobakker zegt
Mijn zwager heeft een auto met die THP er in.
Heeft hij nu ruim 5 jaar en is van 2010.
Hij heeft er nog nooit problemen mee gehad.
Johanneke zegt
Heeft ie mazzel. Stel je hebt 60% kans op grote problemen binnen 200k km, zou jij zo’n auto nemen?
De meeste THP blokken worden rond de 150 tot 180k vervangen voor een nieuwe, of de auto wordt afgeschreven. Er gaat eigenlijk geen enkele over de 250k met originele motor of zonder zeer grote ingrepen. Bij klokje rond hadden ze er bijvoorbeeld 1 met 3 ton op de klok. Uiteraard rond dr 160k een nieuwe motor gekregen, en ondertussen waren de problemen alweer terug. En dat was een man die vrijwel alleen rustig snelweg reed. Stel je voor dat je het in een hot hatch hebt en nog flink toeren gaat maken ook.
Richmond zegt
Mijn Mini Cooper S uit 2009 zit over de 150k, bij de 100k is de ketting vervangen en kleppen gereinigd. Behalve een zwetend kleppendeksel heb ik geen problemen. En in mijn Peugeot service adviseur tijd, kwam ik behalve de ketting, klep vervuiling en kleppendeksel weinig problemen tegen. Bij bmw zie ik auto’s die voor de 100k al aan hun derde turbo zitten.
Johanneke zegt
Noem je ook even een merk. Volgens amerikaans onderzoek is bmw het duurst om te rijden als je naar onderhoudskosten kijkt.
Ik vind een ketting moeten vervangen al een no go. Een Toyota kan een miljoen km op 1 ketting. Waarom moet je bij deze auto’s iedere 100k een kapitaal uitgeven voor vervanging?
petroldrinker zegt
Valt wel mee, hier een roadster JCW staan, maar buiten normaal onderhoud eigenlijk nooit issues mee gehad.
maferick74 zegt
Ziet er best aardig uit maar dat plastic van binnen zorgde ervoor dat ik binnen 20sec de deur weer dicht deed en doorliep
Johanneke zegt
Heb jij vast niet in die Corolla op je profielfoto.
karhengst zegt
Voor een B-segmenter uit 2010 valt het reuze mee. Ik vond persoonlijk gelijkgeprijsde Mini’s uit die tijd ook niet beter. En tegenwoordig krijg je dergelijk plastic ook in je VAG C-segmenters.
Ik zou er een dergelijk pretpakket niet voor laten staan.
petroldrinker zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jippie zegt
Ieder Bovag autobedrijf schijt 3 kleuren bagger van de 1.6 THP motor met meer dan 100k op de teller. Geen wonder dat ze tweedehands ook nauwelijks worden aangeboden bij bovag garages.