• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop een ex-politie Audi A6 op Marktplaats!

Auteur: machielvdd, gepost 5 juni 2023 om 18:58 – 22 Reacties

Een Snel Interventie Voertuig bezitten, wie wil dat nou niet?

Witte Duitse stations komen veelvuldig voorbij hier op Autoblog. Is het niet in een Autoblog Garage-artikel van @willeme, dan is het wel in een politieachtervolging. Op Marktplaats hebben we nu een auto gevonden die heel veel lijkt op de auto’s uit de laatste categorie.

We kunnen het nog sterker vertellen: de witte Audi A6 Avant lijkt niet alleen op een politieauto, het is daadwerkelijk een ex-politieauto. Dat betekent dat het een dikke 3.0 TDI betreft, met 272 pk en – veel belangrijker – 580 Nm aan koppel.

Zonder de strepen en zwaailichten oogt zo’n witte A6 Avant wel heel kaal opeens. Ook valt nu pas op hoe klein de velgen eigenlijk zijn. Als je deze auto koopt moet je er dus eigenlijk een paar BBS-velgen onder gooien. @willeme heeft nog wel een setje liggen.

Het viel te verwachten, maar de politie heeft de auto goed gebruikt. Sinds 2018 is er maar liefst 334.000 km op de teller gezet. Maar dat is voor een diesel natuurlijk geen enkel bezwaar. Je kunt er ook vanuit gaan dat de politie niet bespaard heeft op onderhoud.

Audi A6 Avant ex-politie
Audi A6 Avant ex-politie
Audi A6 Avant ex-politie
Audi A6 Avant ex-politie
Audi A6 Avant ex-politie
Audi A6 Avant ex-politie

De andere kant van de medaille is dat er niet altijd even rustig mee gereden is. Zo is deze specifieke A6 eerder dit jaar nog ingezet bij een achtervolging van een gestolen Toyota. Daarvoor hoef je de auto overigens niet te laten staan, want er is geen PIT-manoeuvre ingezet. Dat scheelt.

Deze ex-politie Audi A6 wordt aangeboden op Marktplaats voor €17.980. Dat is niet niks voor een auto die meer dan 3 ton heeft gelopen, maar je hebt wel een dikke diesel waar je een mooi verhaal bij kunt vertellen.

Ook interessant!

  • koop de Audi A6
    Koop deze Audi A6 Avant op Marktplaats!
  • Politie bezuinigt
    Politie bezuinigt met Audi A6 2.0 diesel
  • Koop de dikste Audi e-tron van Nederland
  • Koop deze Audi A1 Quattro op Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

a6, Audi, marktplaats, occasion, politie

Vorig bericht: « Fotoshoot – BMW M4 CS & M5 First Edition
Volgend bericht: Schoonvader Verstappen verliest racismezaak, moet miljoen dokken »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    5 juni 2023 om 19:15

    Pittige vraagprijs, als je het mij vraagt. Ik vermoed dat de aanbieder deze auto via Domeinen heeft gekocht. Een oud collega kocht zo ooit een voormalige KLPD-Volvo S60. Die kostten destijds meestal iets van de helft van het bovenstaande bedrag, maar dan moest je wel nog het nodige investeren om alle gaten in het in- en exterieur weg te werken.

    Login om te reageren
    • shellplc zegt

      5 juni 2023 om 20:15

      Heb er niet één voorbij zien komen bij de domeinen, vaak worden die oude Politievoertuigen tegenwoordig verkocht via de BCA autoveiling in Barneveld.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        6 juni 2023 om 13:38

        Ah, opvallend. Veel (utilitair) Defensiematerieel gaat nog wel via Domeinen richting een volgende eigenaar.

        Login om te reageren
        • shellplc zegt

          7 juni 2023 om 23:27

          Oude KMAR busjes zag ik laatst ook al voor de veiling bij de BCA Barneveld staan, staan nu ook weer een paar ex Politie B klasse’s bij BCA.

          Login om te reageren
  2. sanderkomnogeensergens zegt

    5 juni 2023 om 19:31

    Was het babyzitje achterin voor de kleine criminaliteit?

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      5 juni 2023 om 20:00

      Ze zijn er vroeg bij tegenwoordig 😁

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    5 juni 2023 om 19:34

    Hoop wel, dat @willeme de zijne al kwijt is, anders zit-ie nu met concurrentie. Via z’n ‘eigen’ autosite nog wel !

    Login om te reageren
  4. Gulli zegt

    5 juni 2023 om 20:12

    Die kleine velgen zijn natuurlijk zodat ze nog eens een stoeprandje kunnen pakken zonder daarna meteen naar de velgendokter te hoeven

    Login om te reageren
    • atrak zegt

      5 juni 2023 om 21:00

      En het geeft een hoger comfort. Ik vind die 20” die tegenwoordig zelfs onder een Hyundai zitten en chat geen gezicht. Hoge wangen vind ik mooier.

      Login om te reageren
    • volvo480gtt zegt

      6 juni 2023 om 10:34

      Ik denk dat het ook verstevigde velgen zijn. Die zullen in een beperkte uitvoering komen. Groter dan dit heeft dan geen zin om de door jou genoemde reden:).
      Volvo had/heeft ook zulke velgen beschikbaar voor o.a. politie voertuigen.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        6 juni 2023 om 13:39

        Velgen met een zgn. load index? Zoals je ook onder bestelwagens aantreft.

        Login om te reageren
  5. bunnylebowski zegt

    5 juni 2023 om 20:49

    Lol. Ik ben door deze staande gehouden 3j geleden. Oom agent heeft me destijds flink gematst.

    Komt wel heel dichtbij zo ;-).

    Login om te reageren
  6. AudiRS zegt

    5 juni 2023 om 21:38

    Deze stond in januari ook te koop voor 15900 volgens mij. Huidige eigenaar heeft hem dus pas 3 mnd.
    Iets te hoge kosten…?

    Login om te reageren
  7. jippie zegt

    5 juni 2023 om 23:11

    Zit daar nou een verlaagd of versterkt onderstel onder of is dat helemaal standaard verder bij de politie uitvoering?

    Login om te reageren
  8. Exit Luminar zegt

    5 juni 2023 om 23:26

    Ik vind da vies een auto kopen van handhavers. De schredder in!

    Login om te reageren
  9. werf76 zegt

    5 juni 2023 om 23:32

    Nou mij niet gezien. 3 ton zal voor een 3 liter diesel easy zijn, maar het zijn politie kilometers. Koude motor/bak max aan het werk in veel gevallen.

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      6 juni 2023 om 05:13

      Nou misschien juist veel kilometers op bedrijfstemperatuur, ik kan mij voorstellen dat ze nauwelijks de kans krijgen om af te koelen.

      Login om te reageren
  10. saxoke zegt

    6 juni 2023 om 07:17

    Waarom roept iedereen toch steeds dat veel koppel bij een diesel veel belangrijker is dan het vermogen?
    Als ie zijn max koppel bereikt dan heeft ie 102pk.
    Als ik dan mijn benzine motortje bekijk heeft ie met 490Nm wat minder koppel, maar op t toerental van dat koppel heb ik wel al 240pk 🤷🏻‍♂️
    Ik bereik dat koppel op hogere toeren, maar als je met die diesel “op koppel gaat rijden”, en ik ga met de mijne “op koppel rijden”, dan zal ik met m’n lagere koppel toch sneller zijn.

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      6 juni 2023 om 09:11

      Jij moet dus veel meer toeren maken = veel meer herrie!
      Het lekkere is om met 1800 toeren in alle rust toch met een stevige duw in de rug te kunnen versnellen, zonder dat de muziek gelijk overstemt wordt door het gebrul uit het vooronder.

      Login om te reageren
    • melcon zegt

      6 juni 2023 om 09:11

      De stelling dat koppel bij een diesel belangrijk is volgt uit een beperking van diesel. Het vermogen wordt berekend uit een vermenigvuldiging van koppel maal toerental (P = M * 2 * 3,14 * n). Dus meer koppel bij een lager toerental betekent simpelweg meer vermogen bij lagere toeren. Bij een diesel is dat belangrijk omdat bij een diesel het maximum toerental beperkt is omdat diesel langzamer ontbrand als benzine. Je kan dus nooit ontwerpen op vermogen bij hoge toerentallen omdat je die toerentallen simpelweg niet haalt. Je kan wel ontwerpen op veel koppel over een breed toerengebied.

      Als je daar in mee neemt dat de bakverhoudingen voor de koppel/vermogenskarakteristiek (powerband) gecorrigeerd worden dan kom je inderdaad uit op dat je een diesel op “koppel” kunt rijden. Daarmee wordt bedoeld dat je snel kan rijden zonder veel toeren te maken, zelfs als je al bij 1750 toeren schakelt schiet het mooi op in het geval van een beetje dikke diesel. Wat dat betreft is een diesel net een elektrische auto maar dan met versnellingen in plaats van één lange eindoverbrenging (een elektromotor heeft in de praktijk een enigszins vergelijkbare karakteristiek en valt ook “dood” buiten zijn toerenbereik. Voordat de EV rijders over deze uitspraak heen vallen: in theorie heeft een elektromotor een vierkant koppel binnen zijn toerenbereik bij een perfecte energiebron, de energiebron is echter niet perfect en in de praktijk zie je dat het koppel verloop vergelijkbaar is, alleen het eerste deel van de grafiek heeft een elektromotor uiteraard meer koppel omdat deze vanaf 0 omwentelingen geleverd wordt).

      Turbo benzine motoren hebben tegenwoordig ook veel koppel bij lage toeren en doen in die zin niet zo heel veel meer onder maar zullen in hetzelfde toerengebied wel degelijk langzamer zijn. Uiteraard zijn die ook prima op “koppel” te rijden maar dan zit je wel al hoger in toeren ten opzichte van een diesel.

      (Er staat hier een redelijk dikke diesel en een redelijk vlotte turbo benzine op de oprit, als je benzine op koppel rijdt is die inderdaad sneller, op hetzelfde toerental is de diesel sneller tot een bepaald punt (zo rond de 3000)).
      De term op koppel rijden is dus eigenlijk een beetje misleidend, er wordt bedoeld op lage toeren met veel koppel rijden zonder terug te hoeven schakelen, het bereik is immers breed i.c.m. de bakverhoudingen.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        6 juni 2023 om 09:30

        Mooie en duidelijke uiteenzetting 👌

        Login om te reageren
      • saxoke zegt

        7 juni 2023 om 19:53

        Dat is de perfecte uitleg 👍🏻
        Maar….
        Koppel bij een benzine motor is gewoon even belangrijk, t is niet zo dat t bij een diesel balangrijker is.
        Vaak hebben die op het toerental van het lagere (maximum) koppel, toch meer vermogen. Omdat ze meer toeren draaien.de “duw in de rug” is bij m’n benzine met (veel) minder koppel, toch veel groter.
        Oa met dank aan de turbo. Maar die heeft elke diesel tegenwoordig ook

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North