Een Snel Interventie Voertuig bezitten, wie wil dat nou niet?
Witte Duitse stations komen veelvuldig voorbij hier op Autoblog. Is het niet in een Autoblog Garage-artikel van @willeme, dan is het wel in een politieachtervolging. Op Marktplaats hebben we nu een auto gevonden die heel veel lijkt op de auto’s uit de laatste categorie.
We kunnen het nog sterker vertellen: de witte Audi A6 Avant lijkt niet alleen op een politieauto, het is daadwerkelijk een ex-politieauto. Dat betekent dat het een dikke 3.0 TDI betreft, met 272 pk en – veel belangrijker – 580 Nm aan koppel.
Zonder de strepen en zwaailichten oogt zo’n witte A6 Avant wel heel kaal opeens. Ook valt nu pas op hoe klein de velgen eigenlijk zijn. Als je deze auto koopt moet je er dus eigenlijk een paar BBS-velgen onder gooien. @willeme heeft nog wel een setje liggen.
Het viel te verwachten, maar de politie heeft de auto goed gebruikt. Sinds 2018 is er maar liefst 334.000 km op de teller gezet. Maar dat is voor een diesel natuurlijk geen enkel bezwaar. Je kunt er ook vanuit gaan dat de politie niet bespaard heeft op onderhoud.
De andere kant van de medaille is dat er niet altijd even rustig mee gereden is. Zo is deze specifieke A6 eerder dit jaar nog ingezet bij een achtervolging van een gestolen Toyota. Daarvoor hoef je de auto overigens niet te laten staan, want er is geen PIT-manoeuvre ingezet. Dat scheelt.
Deze ex-politie Audi A6 wordt aangeboden op Marktplaats voor €17.980. Dat is niet niks voor een auto die meer dan 3 ton heeft gelopen, maar je hebt wel een dikke diesel waar je een mooi verhaal bij kunt vertellen.
Robert zegt
Pittige vraagprijs, als je het mij vraagt. Ik vermoed dat de aanbieder deze auto via Domeinen heeft gekocht. Een oud collega kocht zo ooit een voormalige KLPD-Volvo S60. Die kostten destijds meestal iets van de helft van het bovenstaande bedrag, maar dan moest je wel nog het nodige investeren om alle gaten in het in- en exterieur weg te werken.
shellplc zegt
Heb er niet één voorbij zien komen bij de domeinen, vaak worden die oude Politievoertuigen tegenwoordig verkocht via de BCA autoveiling in Barneveld.
Robert zegt
Ah, opvallend. Veel (utilitair) Defensiematerieel gaat nog wel via Domeinen richting een volgende eigenaar.
shellplc zegt
Oude KMAR busjes zag ik laatst ook al voor de veiling bij de BCA Barneveld staan, staan nu ook weer een paar ex Politie B klasse’s bij BCA.
sanderkomnogeensergens zegt
Was het babyzitje achterin voor de kleine criminaliteit?
rollingstoned zegt
Ze zijn er vroeg bij tegenwoordig 😁
kniesoor zegt
Hoop wel, dat @willeme de zijne al kwijt is, anders zit-ie nu met concurrentie. Via z’n ‘eigen’ autosite nog wel !
Gulli zegt
Die kleine velgen zijn natuurlijk zodat ze nog eens een stoeprandje kunnen pakken zonder daarna meteen naar de velgendokter te hoeven
atrak zegt
En het geeft een hoger comfort. Ik vind die 20” die tegenwoordig zelfs onder een Hyundai zitten en chat geen gezicht. Hoge wangen vind ik mooier.
volvo480gtt zegt
Ik denk dat het ook verstevigde velgen zijn. Die zullen in een beperkte uitvoering komen. Groter dan dit heeft dan geen zin om de door jou genoemde reden:).
Volvo had/heeft ook zulke velgen beschikbaar voor o.a. politie voertuigen.
Robert zegt
Velgen met een zgn. load index? Zoals je ook onder bestelwagens aantreft.
bunnylebowski zegt
Lol. Ik ben door deze staande gehouden 3j geleden. Oom agent heeft me destijds flink gematst.
Komt wel heel dichtbij zo ;-).
AudiRS zegt
Deze stond in januari ook te koop voor 15900 volgens mij. Huidige eigenaar heeft hem dus pas 3 mnd.
Iets te hoge kosten…?
jippie zegt
Zit daar nou een verlaagd of versterkt onderstel onder of is dat helemaal standaard verder bij de politie uitvoering?
Polo Fun zegt
Ik vind da vies een auto kopen van handhavers. De schredder in!
werf76 zegt
Nou mij niet gezien. 3 ton zal voor een 3 liter diesel easy zijn, maar het zijn politie kilometers. Koude motor/bak max aan het werk in veel gevallen.
rrk147 zegt
Nou misschien juist veel kilometers op bedrijfstemperatuur, ik kan mij voorstellen dat ze nauwelijks de kans krijgen om af te koelen.
saxoke zegt
Waarom roept iedereen toch steeds dat veel koppel bij een diesel veel belangrijker is dan het vermogen?
Als ie zijn max koppel bereikt dan heeft ie 102pk.
Als ik dan mijn benzine motortje bekijk heeft ie met 490Nm wat minder koppel, maar op t toerental van dat koppel heb ik wel al 240pk 🤷🏻♂️
Ik bereik dat koppel op hogere toeren, maar als je met die diesel “op koppel gaat rijden”, en ik ga met de mijne “op koppel rijden”, dan zal ik met m’n lagere koppel toch sneller zijn.
ronnys zegt
Jij moet dus veel meer toeren maken = veel meer herrie!
Het lekkere is om met 1800 toeren in alle rust toch met een stevige duw in de rug te kunnen versnellen, zonder dat de muziek gelijk overstemt wordt door het gebrul uit het vooronder.
melcon zegt
De stelling dat koppel bij een diesel belangrijk is volgt uit een beperking van diesel. Het vermogen wordt berekend uit een vermenigvuldiging van koppel maal toerental (P = M * 2 * 3,14 * n). Dus meer koppel bij een lager toerental betekent simpelweg meer vermogen bij lagere toeren. Bij een diesel is dat belangrijk omdat bij een diesel het maximum toerental beperkt is omdat diesel langzamer ontbrand als benzine. Je kan dus nooit ontwerpen op vermogen bij hoge toerentallen omdat je die toerentallen simpelweg niet haalt. Je kan wel ontwerpen op veel koppel over een breed toerengebied.
Als je daar in mee neemt dat de bakverhoudingen voor de koppel/vermogenskarakteristiek (powerband) gecorrigeerd worden dan kom je inderdaad uit op dat je een diesel op “koppel” kunt rijden. Daarmee wordt bedoeld dat je snel kan rijden zonder veel toeren te maken, zelfs als je al bij 1750 toeren schakelt schiet het mooi op in het geval van een beetje dikke diesel. Wat dat betreft is een diesel net een elektrische auto maar dan met versnellingen in plaats van één lange eindoverbrenging (een elektromotor heeft in de praktijk een enigszins vergelijkbare karakteristiek en valt ook “dood” buiten zijn toerenbereik. Voordat de EV rijders over deze uitspraak heen vallen: in theorie heeft een elektromotor een vierkant koppel binnen zijn toerenbereik bij een perfecte energiebron, de energiebron is echter niet perfect en in de praktijk zie je dat het koppel verloop vergelijkbaar is, alleen het eerste deel van de grafiek heeft een elektromotor uiteraard meer koppel omdat deze vanaf 0 omwentelingen geleverd wordt).
Turbo benzine motoren hebben tegenwoordig ook veel koppel bij lage toeren en doen in die zin niet zo heel veel meer onder maar zullen in hetzelfde toerengebied wel degelijk langzamer zijn. Uiteraard zijn die ook prima op “koppel” te rijden maar dan zit je wel al hoger in toeren ten opzichte van een diesel.
(Er staat hier een redelijk dikke diesel en een redelijk vlotte turbo benzine op de oprit, als je benzine op koppel rijdt is die inderdaad sneller, op hetzelfde toerental is de diesel sneller tot een bepaald punt (zo rond de 3000)).
De term op koppel rijden is dus eigenlijk een beetje misleidend, er wordt bedoeld op lage toeren met veel koppel rijden zonder terug te hoeven schakelen, het bereik is immers breed i.c.m. de bakverhoudingen.
kniesoor zegt
Mooie en duidelijke uiteenzetting 👌
saxoke zegt
Dat is de perfecte uitleg 👍🏻
Maar….
Koppel bij een benzine motor is gewoon even belangrijk, t is niet zo dat t bij een diesel balangrijker is.
Vaak hebben die op het toerental van het lagere (maximum) koppel, toch meer vermogen. Omdat ze meer toeren draaien.de “duw in de rug” is bij m’n benzine met (veel) minder koppel, toch veel groter.
Oa met dank aan de turbo. Maar die heeft elke diesel tegenwoordig ook