• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop een van de eerste Fords GT40 prototypes [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 13 maart 2014 om 08:11 – 4 Reacties

Afbeelding Koop een van de eerste Fords GT40 prototypes [updated]Afbeelding Koop een van de eerste Fords GT40 prototypes [updated]Afbeelding Koop een van de eerste Fords GT40 prototypes [updated]Afbeelding Koop een van de eerste Fords GT40 prototypes [updated]Afbeelding Koop een van de eerste Fords GT40 prototypes [updated]Afbeelding Koop een van de eerste Fords GT40 prototypes [updated]Afbeelding Koop een van de eerste Fords GT40 prototypes [updated]Afbeelding Koop een van de eerste Fords GT40 prototypes [updated]

Ford GT40 proto
Eerst was er de Ford GT40, later kwam de Ford GT, maar voor dit alles waren er de stamvaders van de Ford-supercars: de prototypes. Het vierde model uit de reeks, tevens de een-na-oudste GT40 op aarde, gaat binnenkort onder de hamer.

In 1964 beleefde de eerste GT40 (GT/101) zijn debuut op de New York Autoshow. Nog hetzelfde jaar werd dit prototype (GT/104) gebouwd, met een lichtgewicht chassis, en als voornaamste doel het leven van Ferrari op Le Mans zuur te maken. Carroll Shelby speelde een grote rol in de ontwikkeling, en dit specifieke model werd naar Frankrijk verscheept om deel te nemen aan Le Mans.

Door een binnenbrandje viel de GT/104 na vier uur al uit, maar de beschadigde auto werd gerepareerd, en voorzien van een Cobra-spec 289 CI-motor (4,7 liter, voor de metrici onder ons). In zijn nieuwe gedaante was het de eerste GT40 die in een race een podiumplek wist te veroveren.

Ford GT40 proto interieur

Het illustere rijtje coureurs dat er allemaal in plaats heeft genomen is als volgt: Phil Hill, Bruce McLaren, Bob Bondurant, Ken Miles, Jo Schlesser, Richie Ginther, Richard Attwood, en vele anderen. De volledige historie vind je bij Mecum Auctions, alwaar hij in het weekend van 10-12 april te Houston, Texas, onder de hamer zal gaan.

We zijn benieuwd naar de opbrengst, zeker omdat er in het verleden al bedragen met 7 cijfers werden neergeteld voor een GT40.

HIGHLIGHTS

– GT/104, the 4th GT40 Prototype
– Factory team car with lightweight chassis
– Ford’s 1964 Le Mans debut entry
– The first GT40 with a podium finish
– Driven by and other works drivers
– The second oldest GT40 in existence
– After the 1965 season, the car was given to Kar Kraft for restoration
– Displayed by Ford at the Detroit Auto Show
– Owned by Ford until 1971,
– Exacting restoration to 1965 Shelby livery by Paul Lanzante in 2010
– Shelby 289 CI V-8 engine
– Colotti T37 4-speed transmission
– Girling 11.5″ 4-wheel disc brakes
– Four Weber 48IDA carburetors
– Known ownership history
– Offered on a bill of sale

UPDATE 13-04-’14: De bijzondere GT40 Prototype is voor een recordprijs van 7.1 miljoen dollar (!) van eigenaar veranderd.

Ook interessant!

  • Dit is waarom Ford een GT met zwarte voorklep uitbrengt
  • Nieuwste Superformance GT40 heeft 800 pk!
  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, gt40, Klassiekers, veiling

Vorig bericht: « Prachtige Chevrolet Fleetline is koning van de straat
Volgend bericht: Noorse jochies (18) crashen Ferrari 458 op schoolplein »

Lees Interacties

Reacties

  1. lamborgfan zegt

    13 maart 2014 om 08:17

    Stoere namen! Bob Bondurant, Bruce Mclaren,

    Weer eens wat anders dan takumo shakamashi of hoe die ook heet..

    Login om te reageren
  2. fconderkantlat zegt

    13 maart 2014 om 10:45

    wat een machine !

    Login om te reageren
  3. lemster zegt

    13 maart 2014 om 10:58

    Dit blijft toch altijd een speciaal soort auto…

    Login om te reageren
  4. Vincegail zegt

    13 maart 2014 om 11:51

    Volledige racegeschiedenis:
    http://www.racingsportscars.com/chassis/archive/GT__104.html

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North