
Die importauto’s uit Amerika kunnen namelijk zo maar eens levensgevaarlijk zijn. Dat zit zo…
Misschien heb jij ze ook al wel zien rijden op de snelweg. Trailers vol met beschadigde en in elkaar gereden luxe auto’s. BMW’s, Volvo’s, Audi’s en Mercedessen bijvoorbeeld. Allemaal op weg naar Oost-Europa om daar weer “gemaakt” te worden.
Nu blijkt dat hier een levendige handel achter zit. Levensgevaarlijke in Amerika total loss verklaarde auto’s worden opgekocht, op de boot naar onder andere Rotterdam geladen en vervolgens op transport naar Oost-Europa gezet.
Daar worden ze vervolgens opgelapt, niet zelden oppervlakkig en cosmetisch, via malafide bedrijven voorzien van een Duits Tüv keurmerk en zo weer de Europese markt op gepompt. De verkoper beweert uiteraard dat het schadevrije of grondig herstelde auto’s zijn.

Criminele bende opgerold
Levensgevaarlijk natuurlijk en bovendien illegaal. Gelukkig lezen we in de Telegraaf dat er deze week in Europa bij meer dan 200 van deze boeven huiszoekingen zijn geweest. In onder andere ons land, Portugal, Bulgarije, Estland, Duitsland, Hongarije, Letland, Litouwen, Roemenië en Spanje stond de popo voor de deur.
Bij deze actie zijn tien verdachten gearresteerd, waaronder een Litouwer die wordt gezien als leider van de misdaadorganisatie. Het Europees Openbaar Ministerie (OEM) leidde het onderzoek vanuit Berlijn en Vilnius (Litouwen).
Modus operandi
Hoe ging het rapaille te werk? Het gaat om auto’s die door Noord-Amerikaanse verzekeringsmaatschappijen als rijp voor de sloop geclassificeerd zijn. Na zware ongelukken zijn die total loss en worden ze op veilingsites aangeboden.

Het gespuis koopt ze daar op voor een prikkie en via fictieve bedrijven en valse facturen gaan de wrakken naar Europa waar ze via de havens van onder andere Rotterdam en Antwerpen de EU binnen komen.
Over land gaan ze in het geval van deze organisatie naar Litouwen waar ze in werkplaatsen worden opgelapt. Ze zien er weer als nieuw uit en kunnen via malafide keuringen onder valse voorwendselen worden verkocht. Ontbrekende airbags en andere veiligheidsproblemen zijn dan geen uitzondering.

Importauto’s uit Amerika gouden business
De verkoop in Duitsland werd verzorgd door dealers die onderdeel zijn van de criminele organisatie. Het EOM geeft aan dat er alleen al in Litouwen zelf 16.500 auto’s verkocht zijn op deze manier. Die verkoop vertegenwoordigt een waarde van 144 miljoen euro.
In deze zaak is voor 26,5 miljoen euro aan beslaglegging op bankrekeningen gedaan, 116 auto’s zijn voor nu in beslag genomen en onroerend goed, grond en bedrijfsaandelen ter waarde van 5,1 miljoen euro is in beslag genomen.

Hoe voorkom je dat je zo’n wrak koopt?
Let dus op als je een mooie luxe occasion ziet met rode knipperlichten achter en een linke buitenspiegel die niet verkleind. Dit zijn meestal de eerste signalen om op te letten. Het betreft hier hoogstwaarschijnlijk Amerikaanse import.
Wees ook alert bij auto’s die hier niet geleverd zijn (denk aan bijvoorbeeld de Mercedes-Benz GLS 550 etc.) of auto’s met afwijkende specs (BMW 328i xDrive zonder M-bumpers en beige leer bv).
Twijfel je? Zoek bijvoorbeeld via een partij als Carfax met het chassisnummer naar de historie van je auto en onderzoek op die manier of er een luchtje zit aan de occasion die je op het oog hebt. Of koop gewoon geen importauto’s uit Amerika zijn…
Met dank aan @martijngizmo voor de foto’s!





Dit soort waarschuwing kan je ook toepassen op sommige Duitse import. Al meerdere schadebakken zo voorbij zien komen waarbij uit nader onderzoek bleek dat ze op dubieuze wijze waren opgeknapt.
Dat komt doordat veel ex-Usa wordt verkocht in Duitsland
Kijk ook naar de foto’s in veel gevallen wordt het cluster en de binnenspiegel niet vervangen. In het cluster staat dan “Brake” voor als de handrem geactiveerd is. En in de binnenspiegel een kompas welke bijvoorbeeld N aangeeft. En in de advertentie tekst staat Re-Import US/Canada.
Met de foto’s wek je de suggestie dat de betreffende Volvo V60 Cross Country ook deze ‘behandeling’ heeft ondergaan. Is dat ook zo? Of zijn de foto’s illustratief? Dan had het namelijk wel zo netjes geweest om dat te vermelden en het kenteken onzichtbaar te maken…
Natuurlijk een beetje overdreven om nu meteen elke Amerikaanse auto als verdacht te zien trouwens…
De auto is de auto uit de foto erboven. Maar kenteken toch even onzichtbaar gemaakt, hij kan immers ook gewoon deugdelijk opgelapt zijn.
Overigens zijn alle foto’s illustratief. Het is voor ons onmogelijk om te weten of de auto’s op de foto’s onderdeel zijn van deze zwendel, een andere zwendel of bijvoorbeeld gewoon met een ander doel naar het oosten van Europa worden getransporteerd.
Gebeurt hier ook: zag laatst bij nota bene een merkdealer wel 50 schadeauto’s staan op een wat meer naar achter gelegen parkeerterrein.. Auto’s waren niet total loss maar hadden hier en daar wel flinke tikken gehad.. Schijnt lucratief te zijn qua BPM..
Neen. Dat is sinds een paar jaar al niet meer lucratief. De BPM is sindsdien op basis van de herstelde staat.
Ik had een schade auto uit usa, was allemaal gewoon aangegeven met orginele fotos. Airbags etc. Netjes terug gezet. Ik had 1 issue – geen mist lamp. De rest allemaal inorde. Dus hoeft niet dramatisch te zijn .
Zo is het. Dit onderzoek is erg oppervlakkig. Auto’s in de US kunnen inderdaad een salvage title krijgen, maar ook daar zijn gradaties in. Er zijn codes aan gekoppeld die in feite de ernst van de schade aangeven, maar je moet een US (verzekering)expert zijn om dat te weten. Bovendien is dit ook niks nieuws. Het gebeurt al decennia.
Daarbij geldt ook: als de auto netjes gerepareerd kan worden voor een markt waar dat wel economisch verantwoord is, waarom niet? Zeker als het een exoot van tig jaar geleden is, heb je altijd kans dat er wat mee is gebeurd.
Als je het van te voren weet en er geen probleem mee hebt prima. Maar wees eerlijk erover. Verkoper laat t meestal in t ongewis.
Vaak willen die verkopers je het chassisnummer al niet doorgeven vooraf. Dan weet je genoeg..
Tegenwoordig worden auto’s wereldwijd verkocht. Zij hebben dus ook een Tiguan, ID.4 etc. Niet alleen worden schadebakken daar opgekocht en hier opgelapt, maar hier worden compleet gestripte auto’s gevonden. De complete neus van je auto wordt gejat om in Oost Europa op een schadebak te zetten die daarna weer hier verkocht wordt.
Er is overigens een goede manier om erachter te komen : doe een Carfax.
Carfax wordt ook genoemd en gelinkt in het artikel
Maar omdat wagens in de VS goedkoper moeten worden aangeboden kan er voor die markt zomaar minder goede geluid isolatie en zelfs minder laklagen op zitten.
Tja, niet om het een of ander, maar als je een projectje zoekt met een leuke auto met wat schade, ben je in europa gewoon vrijwel altijd op US import gewezen, geen idee waar de lokale autos verkocht worden met schade, maar je vind ze vrijwel niet, of je moet iets als een golfje ofzo moeten willen herstellen… ons huidige project komt ook oorspronkelijk uit amerika…
Als je een opgelapte auto koopt, is het wel zo netjes om het te vertellen dat dan weer wel natuurlijk.
Het chassisnummer op Google ingeven doet vaak ook al wonderen. Je komt dan de foto’s tegen van de veiling.
Voor als je de Duitse taal machtig bent -> https://www.youtube.com/watch?v=5UAZ5bb0-Ho