• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop je eigen Autobahn in Duitsland

Auteur: jaapiyo, gepost 12 november 2016 om 10:21 – 19 Reacties

Audi-A8-privatweg-autobahn


Lekker scheuren over je eigen ‘Bahn.

Volgens kwaliteitspublicatie Der Spiegel werkt de Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble aan plannen om Duitse snelwegen te privatiseren. Volgens de ‘Bundesfinanzminister’ zou dat de ideale mogelijkheid zijn voor bijvoorbeeld grote verzekeraars en banken om te investeren in de Duitse staat. Deze partijen zijn naarstig op zoek naar dit soort mogelijkheden vanwege het momenteel zeer lage rendement op staatsobligaties.

Schäuble is nu bezig met het verzamelen van partijen om gezamelijk met de staat een bedrijf te starten dat de financiering, de bouw en het beheer over de wegen moet overnemen. De staat houdt hierin met 50,1 procent wel een meerderheidsaandeel. Het idee is om private investeerders te laten deelnemen zoals dat ook al bij het post- en telecombedrijf gebeurd is.

Op dit moment is er al veel gedoe rondom het betalen van tol in Duitsland. De plannen om tol in te voeren waren eigenlijk al een tijdje rond maar de EU stak er aanvankelijk een stokje voor. Inmiddels lijkt die barrière ook geslecht. Met de invoer van ‘private’ snelwegen zou het hele vraagstuk ‘überhaupt kein Thema’ meer zijn: ‘Maut’ moet dan sowieso betaald worden.

Begin December bespreekt het Duitse kabinet de plannen van Schäuble. Voor de privatisering is een verandering in de grondwet van de Bundesrepublik nodig.

Ook interessant!

  • Officieel: geen snelheidslimiet op de Autobahn!
  • Bugatti reageert op autobahn schandaal
    Bugatti reageert op autobahn schandaal
  • Autobahn limiet
    'Autobahn limiet is gelijk aan Amerikaanse wapenwet'
  • Koop deze Nederlandse politie Porsche in Duitsland

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

autobahn, duitsland, snelweg

Vorig bericht: « De FIA heeft Vettel’s straf opnieuw beoordeeld [updated]
Volgend bericht: Moordverdachte na 15 jaar vrijgesproken, eist dealerschap terug »

Lees Interacties

Reacties

  1. denniss00 zegt

    12 november 2016 om 10:28

    Hmm… ga ik niet redden met mijn Mc-loontje…

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      12 november 2016 om 20:37

      @denniss00: nou als mc kun je wel aardig centen verdienen
      *dropt mic*

      Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    12 november 2016 om 10:36

    En als er een bedrijf failliet gaat of in zwaar weer wordt hun stukje weg dan ook niet meer onderhouden?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 november 2016 om 10:47

      @gulli: gezien de staat van onderhoud van het Duitse wegennet is het huidige staatsbedrijf ook al een tijdje failliet. Schäuble schermt wel met de “Schwarze Null” (geen begrotingstekort) maar er is nogal veel achterstallig onderhoud aan de wegen. Eigenlijk een schande dat ze daarvoor ook maar overwegen tol te laten betalen.

      Login om te reageren
  3. tjorque zegt

    12 november 2016 om 10:48

    Ik zou (als ik geld te veel had) met plezier investeren in wegen, als je dan tolvrij kan rijden over deze wegen.

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      12 november 2016 om 11:33

      @tjorque: ik dacht dat we dat reeds betaalden met onze belastingen…

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        13 november 2016 om 07:41

        @stanny: wij betalen geen wegenbelasting in Duitsland. Tenzij u een Duitser bent.

        Login om te reageren
  4. MetalLaires zegt

    12 november 2016 om 10:49

    Lijkt mij ideaal! Ik dacht altijd aan (digitale) reclame boven de snelweg, aangezien dat de #1 inkomstenbron tegenwoordig is. Ook andere informatie kan erop zoals HOELANG de file nog is of gewoon de tijd.
    Nu kan dat niet vanwege regels maar als jij je eigen snelweg mag bouwen, dan hoef je vanwege reclameinkonsten geen tol te heffen ook!
    Ook kan je speciale minimumsnelheidsbanen maken of digitaal de borden dan instellen. (minimaal 180 ofzo)

    Niet omdat het moet……

    Login om te reageren
  5. polpol33 zegt

    12 november 2016 om 10:52

    Doe mij maar 4 meter!
    Mag ook ietsje meer zijn.

    Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    12 november 2016 om 11:00

    Wir schaffTen das……
    Arm Duitsland
    Letterlijk en figuurljjk.
    De grap is dat je bij een privatisering waarschijnlijk dubbel genaaid zult worden, één keer door de overheid (de toe en afritten blijven van de overheid) en de tweede keer door de neo-liberalen.
    Iets met bijten, een kat en een hond…

    Login om te reageren
  7. drsjeroen zegt

    12 november 2016 om 11:09

    Klinkt stoer eigen bahn, zal waarschijnlijk eigen bahn eerst zijn en gewoon een andere manier van tol heffeb

    Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    12 november 2016 om 11:37

    2008-09: banken storten in door eigen gefoefel.
    2010-11: banken worden gered door belastinggeld.
    2012-14: banken maken weer miljarden winst, maar vergeten even de staat terug te betalen.
    2015-16: banken maken elk jaar meer winst, maar, naar eigen zeggen, niet genoeg door de lage rente.
    2017-18: banken kopen alles wat los of vast zit aan de staat. Wegen, scholen, ziekenhuizen, overheidsgebouwen, …
    2019-20: zegt u het maar, ik waag me er niet meer aan…

    Login om te reageren
  9. DonEmilio zegt

    12 november 2016 om 11:50

    Dhr Schäuble verkoopt graag zijn ziel aan de duivel.

    Login om te reageren
  10. tborre zegt

    12 november 2016 om 12:42

    Je koopt een aandeel in een bedrijf dat de weg zal gaan beheren. Niets stuk weg kopen. Een aandeel als een ander.

    Login om te reageren
  11. sracert zegt

    12 november 2016 om 13:34

    Dat worden aardig wat “Kuilen” in de weg als Duitsers hun eigen plekje op de Autobahn gaan claimen!.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    12 november 2016 om 13:36

    Als ze dan wat sneller aan de weg werken…..

    Login om te reageren
  13. wimbers zegt

    12 november 2016 om 23:07

    een verzekeraar die een duitse snelweg koopt… airbagvangrails en een vmax van 90kmu?

    Login om te reageren
  14. theyoungsaablover zegt

    13 november 2016 om 12:42

    Dikke e30 op die header

    Login om te reageren
  15. dappers zegt

    14 november 2016 om 10:40

    Publiek private samenwerking, zo is de A59 bij Oss ook gebouwd. prima concept, betere planning, Sneller opgeleverd dan verwacht.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North