• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kreknodde! AB-scribent verzwijgt bestaan eigen merk

Auteur: jaapiyo, gepost 14 juli 2018 om 15:06 – 26 Reacties

WIlleme


Wat weet jij eigenlijk van je collegae?

We don’t want to know how your weekend was! Sommige dingen wil je liever niet weten van je collegae, maar gisteren tipte collega @dizono me dat collega @willeme wel een heel frappant feit over zichzelf heeft ‘achtergehouden’. Zeker gezien het feit dat we nota bene voor een site over auto’s (en aanverwanten als huisblog, bootblog, motorblog en camperblog) schrijven. Het feit wil namelijk dat @willeme gewoon een truckmerk heeft. Althans: er bestond ooit een truckmerk dat Willeme heette. Met een accent grave op de eerste ‘e’. Willème dus.

aandeel

Willème werd in 1923 opgericht door Louis Willème, een man die eerder werkte voor de Franse autofabrikant Automobiles Grégoire. Dat bedrijf maakte echter stijlvolle personenwagens, terwijl Willème zich met zijn eigen merk toelegde op het bouwen van noeste trucks. In het prille begin van het merk zat Willème vuistdiep in het Franse Military–Industrial Complex, getuige ook onderstaande foto van een DW12A die een tank (Renault?) vervoert.

Tank

Nadat dat hele verhaal met een sisser af was gelopen, werd het tijd om een nieuwe generatie trucks te bouwen. Dit werden de S10, L10 en R15, voorzien van motoren die uitgerekend afkomstig waren uit het land van de vijand. De aggregaten kwamen namelijk uit de schappen van Deutz.

S10

Met de modellen die volgden leek Willème zich steeds meer te specialiseren in het échte werk. De 610, 615 en TL/LD-Series waren bakbeesten van trucks die tevens in hoge mate te customisen waren al naar gelang de wensen van de klant. Een beetje zoals GINAF dat nog altijd doet in Nederland. Drie of vierassers met meerdere aangedreven assen waren Willème’s toppers. Hieronder is @willeme geplaatst naast iets wat lijkt op een Fiat Topolino (@desjonnies, kom er maar in) for size.

Blepper

Toch bleken deze mastodonten allemaal niet winstgevend genoeg te zijn voor het merk, of misschien wilden de aandeelhouders gewoon cashen. Hoe dan ook werd Willème in 1970 verkocht aan Perez et Raymond (PRP). Zij gingen nog even door met het bouwen van trucks onder de merknaam Willème. Het laatste wapenfeit was onderstaande TG300, een ‘8×8’ aangedreven door een Detroit Diesel V16.

TG300

Vervolgens werd Willème doorverkocht aan het Belgische MOL Trucks, dat tot op de dag van vandaag nog steeds bestaat en bijvoorbeeld 6×6-en levert om in zetten bij olievelden in Algerije. Zowel Louis als @willeme weten dat vast te appreciëren.

Ook interessant!

  • AB-lezer showt zijn Porsche 992 GT3
  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • AB-lezer schiet puike plaatjes van zijn eigen Lotus
  • AB Video: bizarre technologie van de Mercedes S-klasse (2021)
    AB Video: bizarre technologie van de Mercedes S-klasse (2021)

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, trucks

Vorig bericht: « Autoblog advies: vrouw zoekt ultieme weekendcruiser
Volgend bericht: Deze Audi op Autotrack is geen RS3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. fmgarcia zegt

    14 juli 2018 om 15:42

    He he eindelijk geen clickbait titel!!

    Login om te reageren
  2. frank2b zegt

    14 juli 2018 om 15:54

    Sacrebleu! Même jusqu’à 1000 tonnes!

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 juli 2018 om 16:28

      @frank2b: de Engelse vertaling eronder is dan weer tenenkrommend…

      Login om te reageren
  3. shibby zegt

    14 juli 2018 om 16:01

    En ik maar denken dat ie Willem heet, blijkt het gewoon Louis te zijn..

    Login om te reageren
  4. Dizono zegt

    14 juli 2018 om 16:10

    Dat kleine wagentje is een Simca 6, een licentiebouw van de (tweede generatie) Topolino inderdaad. Behalve Simca bouwde ook NSU deze Fiatjes in licentie.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      14 juli 2018 om 16:22

      @dizono: noice.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      14 juli 2018 om 17:22

      @dizono:
      Inderdaad, en eigenlijk is hieruit Simca ontstaan, nadat ze later nog Fords voor Ford France zijn gaan produceren.

      Login om te reageren
  5. ikleesookoverautos zegt

    14 juli 2018 om 16:26

    Ik voel een special aankomen.

    Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    14 juli 2018 om 16:33

    Ik heb geen collega’s. Ik heb alleen maar werknemers. Zijn allemaal kut.

    Geintje, jonguhs. Geintjuh. Allemaal maandag een ijsje van de baas.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      14 juli 2018 om 16:40

      @rick-dos: misschien moet je een keer een chocolaatje proberen https://www.thesun.co.uk/sport/6597191/mclaren-f1-staff-revolt-freddo-chocolate-bars/.

      Login om te reageren
    • stationcar zegt

      14 juli 2018 om 20:31

      @rick-dos:
      Of bedoel je ze hebben allemaal een kut?

      Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    14 juli 2018 om 16:53

    Je had een paar Franse vrachtwagenmerken die sterk vertegenwoordigd waren op de thuismarkt, maar het fenomeen export nauwelijks wisten te bevatten, behalve export naar Frankrijk’s ex-koloniën : SAVIEM, een 100% onderdeel van Renault, Berliet wat later is opgegaan in RVI, Renault Vehicules Industriels, Bernard en Willeme, de kleinere spelers op de markt.
    In de zestiger jaren nam de schaalvergroting toe, werd de truckmarkt internationaler en kwam Volvo, als klap op de vuurpijl met de F88 op de markt en die kwam, zag en overwon alles, brak qua verkoop overal door en wist de naam Volvo voorgoed te vestigen in de truck wereld.
    Willeme was gewoon te klein en gebruikte badge engineering voor de lichtere serie vrachtwagens zeg tot 15 ton, dat werd ingekocht bij BMC en AEC in Engeland
    Ze zijn zich meer gaan richten op trekkers voor extreem zwaar vervoer en op applicaties waarbij men gebruikt maakte van stationaire Diesels.
    Hier een linkje naar een site met wat verschillende Willeme modellen :
    https://www.oudetrucksenmeer.nl/willeme-trucks/nggallery/willeme-truck/Willeme-truck/slideshow

    Dus laten we onze Willeme koesteren en hem met respect behandelen, voor hetzelfde geld hadden zijn voorvaderen de Willeme F88 uitgevonden en was’ie nu schat hemeltje rijk geweest !

    Login om te reageren
    • lacker zegt

      14 juli 2018 om 17:00

      @desjonnies: ik had nog niet eerder van het vrachtwagenmerk Willeme gehoord. En dan google ik ook even. Een aanvulling op je link: https://myntransportblog.com/category/prp-perez-et-raymond/

      Login om te reageren
    • Pallas zegt

      14 juli 2018 om 17:22

      @desjonnies: http://www.travellerdave.co.uk/?p=8797

      Zelfs nog even met de double chevron

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        14 juli 2018 om 17:46

        @pallas:
        Da’s een Berliet lieverd, een variatie op Berliet’s Stradair, die net als Citroen te vooruitstrevend was, de naam is een samentrekking van Strada en Air, één van ’s werelds eerste luchtgeveerde vrachtwagens.
        http://boitierrouge.com/2017/09/05/berliet-stradair-le-bahut-looke-sur-coussins-dair/

        Login om te reageren
  8. hassani zegt

    14 juli 2018 om 17:25

    Waar is de gele pijl?

    Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    14 juli 2018 om 17:28

    Gevonden : Een Britse Austin- Morris- BMC – Leyland FG truck verkocht inFrankrijk onder Willeme’s naam
    http://www.travellerdave.co.uk/?p=7351

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      14 juli 2018 om 22:45

      @desjonnies: geweldig een vrachtwagen met 55pk. Vandaag totaal ondenkbaar.
      We komen van erg ver! Ik heb wel respect voor de techniek van toen, maar zou er niet langer dan gewoon een testritje mee willen rijden ?

      Login om te reageren
  10. faalhaas zegt

    14 juli 2018 om 18:02

    En ik lees dit maar alles WillemE

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      14 juli 2018 om 21:01

      @faalhaas: ik nog steeds als gtwillem , was dezelfde toch?

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        28 augustus 2018 om 03:09

        @tmenges: yup :-)

        Login om te reageren
  11. tmenges zegt

    14 juli 2018 om 21:01

    Die detroit diesels waren toch van die 2-takt krengen? Klinken wel bruut!

    Login om te reageren
    • vonclausewitz zegt

      14 juli 2018 om 23:13

      @tmenges: ja ze maken geniaal geluid, doordat ze 2-takt zijn klinkt het alsof ze enorm veel toeren maken. Ben met het geluid van screamin’ jimmies opgegroeid. Helaas nooit meer te horen.

      Login om te reageren
      • vonklausenburg zegt

        15 juli 2018 om 02:16

        @vonclausewitz: Generaal, wat een eer! Komt u Pruisen weer in volle eer en glorie herstellen?
        OT: geweldige motoren met inderdaad een heel specifiek geluid!

        Login om te reageren
  12. ikweetnikxvanautos zegt

    14 juli 2018 om 22:37

    Over Franse vrachtwagenmerken gesproken; herinnert iemand zich het merk Unic nog? Later opgegaan in Iveco dacht ik. Ik had dat model van Dinky Toys, die beige met die zwarte buizen op de oplegger. Ach, nostalgie… ;-)

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      15 juli 2018 om 07:20

      @ikweetnikxvanautos:
      Unic is inderdaad opgegaan in Iveco, hun modellen waren naar Franse bergen genoemd als
      Izogard, Vosges, maar zijn ergens in de zestiger jaren al opgegaan in de FIAT vrachtwagen divisie.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North