Deze Audi op Autotrack is geen RS3

Auteur: , 92 Reacties

Hij rijdt zelfs niet op benzine.

Gisteren gingen we qua Audi’s nog volledig voor team rood, dus moeten we dat vandaag compenseren met wat team geel. Uiteraard is team geel wel minder tof dan team rood en dat wreekt zich ook in de auto’s. De ton sur ton RS7 van gisteren viel bij velen niet in de smaak, maar bestond wel louter uit hoogwaardige, of in ieder geval hoog aangeschreven elementen. Bij deze ‘RS3’ is dat deels ook zeker het geval, maar toch begeeft deze Audi zich iets meer in de richting van ‘swekkertuning’.

Ten eerste is de gele kleur namelijk niet origineel (rijtest), maar het resultaat van een wrapje. Ten tweede is het zoals de titel van dit bericht al zegt in tegenstelling tot wat de looks je willen doen geloven geen RS3, maar een TDI. Ooit startte de auto zijn leven -letterlijk- als een grijze muis met een 105 pk sterk 1.6 dieseltorretje onder de kap en een grijze jas aan. Pas later volgden de tweaks.

De motor kreeg wat decadurabolin te verstouwen van JD Customs, waardoor het vermogen bijna verdubbeld is naar 200 pk. Naast het al eerder vernoemde gele wrapje heeft de A3 twee RVS stortkokers gekregen, zitten er de sloefers van de RS6 onder en heeft de auto de originele dorpels, voorschermen, achterklep en bumpers van de RS3 aangemeten gekregen. De achterlampen en dergelijke zijn een beetje ‘zwartgemaakt’. Strak detail: het interieur is ook aangepast inclusief Recaro’s en de nodige gele stiksels.

Er is dus flink wat geld uitgegeven aan de kleine boksbeugel. Maar waarom dan geen echte RS3 aanschaffen? de kilometerstand geeft daar wellicht het antwoord op. Deze A3 heeft er namelijk al ruim twee ton opzitten in vier jaar. Voor de beurs is het toch prettiger om dat te doen met een dieseltorretje dan met een opgepompte vijfpitter. Om nog maar te zwijgen over het aantal remmen dat je er doorheen gejaagd had met een echte RS3…

In dat licht bezien is de vraagprijs van 21.950 Euro wellicht wat optimistisch. We vrezen dat het zo’n typisch gevalletje kan zijn van een liefhebber die niet kan stoppen met het modden van zijn auto, zonder dat de waarde daardoor evenredig omhoog gaat. Tsja en dan komt dat pijnlijke moment van verkoop. Voor iemand die niet veel rijdt is diesel niet interessant en iemand die wél veel rijdt zal de auto vrij snel volledig afgeschreven hebben qua kilometers, zeker gezien het feit dat de motor toch flink opgepompt is. Of vind jij de prijs wel te pruimen?

Dank Jonas voor de tip!



92 reacties

Vind het toch altijd maar een beetje zielig. Mensen die van een goedkope uitvoering er een duurdere van proberen te maken met badges, bumpers ed op de motor na.

Nou is dat bij VAG heel erg makkelijk. Lijkt allemaal al op elkaar. Toch vind ik het sneu.
@Visje66: Zonder badges hoor je hier bijna niemand zeuren denk ik. Op straat lach ik je keihard uit als je langs komt roffelen met je satansap RS. Iedereen moet het zelf weten, maar een echte liefhebber met een greintje klasse in zn donder laat het kaal.
@Visje66: Vind het eerder sneu om iemand sneu te vinden op basis van zijn/haar voorkeur van tuning. Iedereen gewoon lekker in hun waarde laten. Daar komt nog eens bij wat je referentiekader is…. Stel dat alle niet RS modellen nou al een sportief pakketje hadden gehad….dan was het OEM en had niemand wat te zeuren….zie het als een stukje personalisatie. Mag dat dan alleen met een dikke motor onder de kap?
@ablogjunk: U hebt gesproken. 🙏🏻
@ablogjunk: Ben het wel met je eens. Ik kan krijg er wel om lachen wanneer iemand een M3 batch op zijn bmw 318 plakt. Ik zou er zelf niet mee willen worden gezien. En na een bepaalde leeftijd begint het wel een beetje sneu te worden…
@BrutaalAapje: De badge is wellicht overbodig omdat je dan de suggestie doet om iets te hebben wat het niet is. Maar laten we wel eerlijk blijven…..zonder de badge is er gewoon heel veel aan gedaan en ook nog eens netjes….dan is dit gewoon een sportief ogende 1.6.
@brutaalaapje: Het mooie is altijd dat echte auto-kenners het door zullen hebben dat je een fake-badge hebt en je zielig gaan vinden. En de doelgroep waarvan je juist wilt een indruk te maken zoals dames, die hebben totaal geen flauw benul. Beide fronten ben je een verliezer naar mijn mening
@ablogjunk: Laat dan wel de RS3 badge achterwege!!
Nu is het ontzettende pauper tuning.
@m54b30: eens en sneu….maar dat blijft een Audi toch
@ablogjunk: Iedereen moet dat zeker weten voor zichzelf bepalen. Het gaat mij ook meer om de badge. Plakken wat je niet hebt, dat mag ik toch wel een beetje sneu vinden?

Zou niet in mij opkomen om een badge op mijn auto te plakken van iets wat er niet hoort. Ik moet er keihard om lachen als ik weer zo’n auto tegen kom. :)
Dit vind ik echt wel een dik apparaat. Wél de looks, niet de lasten. Normaal is dat niet zo m’n ding, maar dit is wel tof. Maar kopen.. Nee dat niet.
@rikus: oke Rikus, je loopt wel hard van stapel. Want volgens mij houdt jij niet van die badges enzo. Dus ff dimmen hé..
@rikus: niet de lasten ? Die upgrades zijn gratis zeker ?
@jochen: wél de looks van een RS3. Niet de running costs van een RS3. Scheelt nogal wat, denk je niet?
@jochen: Remschijven en olie kosten tegenwoordig handenvol…
Gaaf ding hoor, maar wel voor een ander
Airride zit er ook al op
Ieder zijn ding – het oogt best wel dik – maar ‘RS3’ erop plakken is een no go.
@benvan: waarom? Het zijn maar twee letters en een getal, geen heilig woord van een profeet of zo. Als de eigenaar het grappig vind om een ander op het verkeerde been te zetten of gewoon zijn bewondering voor de Audi RS3 wil uiten is dat prima. De beginnende spotters die er in tuinen daar lachen we dan gezamenlijk een keer om.
@mashell: Op een ander been? Is gewoon een wannabe hahaha. Maar het is maar net hoe je het benoemt.
@mashell: toch is het dom.
@mashell: nee nee nee nee niet zo generalistje doen. Ik bedoel, je ziet die wagen, hey RS3! waar ik altijd meteen naar kijk zijn de remmen voor. Dan zakt deze hard door de mand, en het beeld klopt gewoon niet. Weet je voor mij valt dit in dezelfde categorie ‘bluffen’ als een halfords V8 embleem op een seceinto plakken. Gewoon nee. Verder is dit een machtig mooi ding om te zien, daar niks op aan te merken
@mashell: Niets anders dan opscheppen /groot doen met iets wat het niet is.
Pure paupertuning dus.
@m54b30:
Oh jee, zit mooi mee, met een “316d” badge op mijn E93 330d 😱😱😱
@m54b30: nee! Mijn argument is dat het beleven van “groot”of bijzonder bij de letters R S 3 slechts in de ontvanger zit. Het zijn maar letters, het is de lezer van de letters die er een beleving bij heeft en teleurgesteld raakt dat het anders is. Het is niet meer dan tekst op een auto, niet anders dan “Glazenwasser van Beek”. Overigens RS3 echt of nep, met of zonder tekst voor mij is het een A3 sportback en daarbij krijg ik een gaapreflex. Verschrikkelijk saai design.
@mashell: f*ck you *sshole.

‘Het zijn maar wat letters’. En er ontbreken er zelfs een paar. Mijn punt is dat de zender wel degelijk een verantwoordelijkheid heeft, en de twee letters en het cijfer hebben wel degelijk een, breed gekende, betekenis.

Stond er ’83b’ ofzo op, dan had je misschien een punt…
@mashell: fout, het is niets anders dan opscheppen met wat je niet hebt.
Waarom zou hij anders die badge erop plakken?
@mashell: Omdat je op je IKEA bank ook geen Leolux logo plakt. Daarom.
Wat ik vooral zo jammer vind is dat je in NL geen complete “zwarte” geblindeerde ramen mag hebben.

Ik heb zelf twee wagens gehad buiten Nederland met volledig zwarte geblindeerde ramen en heb er nooit problemen mee gehad. Achteruit inparkeren gewoon raampje naar beneden.
@ikleesookoverautos: ik heb als Nederlander een keer een auto gereden met alle 6 de ramen geblindeerd en nooit problemen mee gehad (alles zo licht mogelijk laten doen en de achterruit 50% daardoor trok de hele wagen dicht)
@ikleesookoverautos: oogcontact. Als ik op een kruispunt afkom wil ik graag oogcontact met de naderende bestuurder, zodat ik weet dat hij mij heeft gezien.
@maxidyne: en zo dat je ook zeker weet dat hij alleen jou heeft gezien en de rest van het overige verkeer/voetgangers niet👌🏼 😜
@ikleesookoverautos: “Achteruit inparkeren gewoon raampje naar beneden”

Je snapt vast wel dat het verbod niets heeft te maken met jouw geweldige parkeer skills?
@ikleesookoverautos: Ik snap dat ook niet…..dat iemand zoals jij, die zo verschrikkelijk goed kan inparkeren gewoon geen geblindeerde ramen mag hebben…..
Smaakvol…. Basistorretje/koffiemolen en dan voor een vermogen (proberen te) veredelen. Mijn smaak is ‘t niet.
Kies dan in ieder geval voor een 2.0 TDI ipv zo’n kansloos 1.6je
Eigenaar heeft nu tenminste een echte RS, namelijk een rs4 avant uit 2007(?)!
@888natan: lekker logisch. Eerst 50 duizend per jaar rijden met een diesel omdat een echte rs3 te duur is maar nu wel een rs4?
@sanderz28: Altijd mooi die kortzichtige reacties……..

Je weet het niet, maar het zou best kunnen dat de persoon in kwestie dichter bij zijn werk is gaan wonen. Of dat hij van baan veranderd is…..

De wereld is zoveel groter als je jezelf ervoor open stelt…..
@ablogjunk: meen je dat nou? Ik zal het eens proberen. Bedankt voor je tip en een fijne dag!
@sanderz28: de eigenaar heeft een andere auto als daily🙃
@jonasautoliker: Weer een pauper Audi?
@snellehenkie: nee, hij heeft een RS4 gekocht. Als daily heeft hij een Seat Ibiza.
Kan iemand mij uitleggen wat er in de kofferbak ligt? Is dat een complete geluidsinstallatie of geluid + raar apparaat?
@panam1: airride denk ik
@panam1: dat is een air ride systeem, om de auto op de grond te leggen 😉
@audiwaus: en wat is t nut hiervan? Dat je met je auto een parkeergarage in kan rijden zonder te betalen?
@panam1: dat moet je aan de gene vragen van wie de auto was, en niet aan mij. ik geef alleen antwoord op de vraag die gesteld werd wat het was in de kofferbak.
@panam1: stance bro. Bro, my car is so low I can’t even use it https://www.youtube.com/watch?v=AENdc50K5aE.
@panam1: Klopt. Zo hou je weer geld over om te tunen hé.
Flinke vermogensupgrade van 105 naar 200 pk. Is dit alleen door chiptuning? Ik vind hem wel dik ogen. Type aanduiding van de rs3 had er van mij af gemogen.
@graafke: JD geeft op de site volgens mij 140pk aan met een chip…. Ik denk dat er dus wel wat meer is gedaan met een downpipe e.d.
Ik vind het niet zielig. Het is een anonieme diesel en de vorige eigenaar heeft er iets smakelijks ervan gemaakt.

Autorijden is peperduur, zeker als je veel kilometers moet maken. Niet iedereen kan zijn budget met tienduizenden euro’s ophogen. Dus als je een RS3 er gaaf uit vind zien, kun je het namaken. Niets mis mee toch?

Het resultaat is best dik. Als dit je ding is, gewoon lekker doen. Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar kan het wel waarderen.
@willeme: mee eens, moet iedereen lekker zelf weten! Zou het zelf ook niet doen maar de kleur vind ik daarentegen echt kèk!
@willeme: Gedeeltelijk eens, maar laat dan wel die RS3 badge achterwege.
Nu is het enkel groot doen met een pauper dieseltje.
@willeme: @willeme: Als je het kunt betalen om een nieuwe A3 te kopen om vervolgens geld uit te geven aan chip tuning, origineel RS3 pakket, RS6 velgen, een wrap, een Airride systeem, je interieur volledig onder handen te laten nemen en alle manuren om alles te laten doen, lijkt ‘goedkoper auto rijden’ niet echt de belangrijkste reden om dit allemaal te doen…
Wat een kut ding. Voor dat geld heb je een hele dikke 3 serie diesel met “bomvol” in de omschrijving!
@cloverleaf: Want een 3-serie diesel is zo geweldig…..
@: ablogjunk: jazeker!!
@cloverleaf: Wat een kutreactie. Voor dat geld heb je een hele brakke 3 serie diesel met duizenden euro’s aan achterstallig onderhoud.
het woord brak is van toepassing op Audi. Punt.
@snellehenkie: hoi Henkie, heb je dit account alleen maar aangemaakt om wat negatieve audi reacties te plaatsen? Ben benieuwd of je morgen nog op de tablet mag van je pappa.
@snellehenkie: Ah, jochie toch.
Hij is wel netjes aangepast. Echter zou ik de badge weglaten want dat is serieus wel voor schut.
Mooi, die mini schijfjes in die grote wielen…
Die remmetjes staan zo sneu, lijkt net op een koets zo. 😂😂
@scharrenberg: die kleine remmen blijven wél langer heel dan originele RS3-remmen :-).
Badgetuning altijd -1. Máár alles is wel heel kundig gedaan, leuker dan een standaard 1.6 in ieder geval!
Mooi toch, je eigen auto opbouwen. Nu verkopen wordt waarschijnlijk een moeilijk verhaal. Maar altijd 1 als je je auto lekker maakt zoals jij hem wil in plaats van saai de meute volgen
Remmen formaatje CD haha… wat een nepper zeg. Vroeger zeiden we turkenbak. Alle onderdelen zullen gejat want onbetaalbaar nieuw.
Wat een kneiterdik exemplaar! De badgetuning daarentegen. Diegene die weten wat het RS label inhoud weten dat het niet de real deal is.
@jeffreyderuiter: En diegene waar je wel een indruk op wilt maken (zoals dames). Die hebben geen flauw benul en herkennen misschien net het merk van de auto. Fake-badging is verliezen op beide fronten.
“Abi, dit is gewoon RS3 hoor, kijk stuurtje en stoelen.”
Is natuurlijk wel behoorlijk nep maar het ziet er erg mooi uit 😎
@minicoopers: los van de badge is er niets nep aan.
[vooroordeel-alert] Ik heb toch het vermoeden dat op veel van dit soort auto’s de onderdelen worden geschroefd die eerder op bestelling gejat zijn. Ik zeg niet dat het in dit geval ook zo is. Wat zou een verzameling aan RS3-prullaria los kosten bij de dealert? Denk dat je voor de stoelen alleen al een mooie 159 voor de deur kan hebben staan.
JD Customs? Auto is getuned door de andere JD… JD Engineering.
Ziet er heel netjes uit. Badges zou ik er af laten. En te laag naar mijn mening. Die airride afstandbediening daar ziet er niet uit. Ben sowieso geen fan van niet af fabriek dingen aan je dash. Goed oog voor detail met die stoelen en stiksels. En laten we de oliepijlstok en het logo van de olie bijvuldop in het geel niet vergeten!
Een gele Audi diesel, wat is hier bijzonder aan?
@rufctr1: hij is niet grijs
@rufctr01: Je zegt het zelf al.

Kan me niet heugen ooit een gele gezien te hebben. Want niet zakelijk of stoer ofzo.
Voor €10000 minder kan je er ook een A3 Sportback kopen:
– met de originele 1.6TDI vermogen
– met 50000 km minder op de teller
– zonder RS tupperware en bijbehorende echte RS3 badge
Of voor hetzelfde bedrag iets serieuzer kopen.
€20000 is veels te veel voor een opgefokte 1.6je met een wannabee pakket.
Zo ben ik in mijn leven al wat onbestaande AMG diesels en Golf R32 diesels tegengekomen en zo…
Op zich niet lelijk wat ik hierboven zie maar waarom wil je pretenderen dat ie sneller lijkt dan hij is, dat heb ik nooit begrepen in feite…
Dat doet me een beetje denken aan die keer dat ik naast iemand in maatpak voor een luxediscotheek stond die me toevertrouwde dat ie er stond met zijn laatste 50 euro van de maand, de maand was nog niet half…
Ten eerste: dik gedaan, de vorige eigenaar heeft blijkbaar veel tijd en moeite gestoken in de details.
Ten tweede: spijtig. Waarom zou je iets pretenderen terwijl je het niet waar kan maken? Het komt op mij over als een simpel figuur dat maar al te graag in te spotlights staat met simpel vermaak. Er zit geen klasse en elegantie in. Dit is keihard schreeuwen en stampen. Herrie en een eeuwigdurende kakofonie.

Ik vind het leuk als op een rs3 TDI staat of op een m3 318 staat. Maar deze A3 is wel goed gelukt! Jammer van de rs logo’s
Wat een zure reacties weer. Er zijn gewoon mensen die geen haast hebben, maar wel graag een mooie auto rijden. Zou zelf ook de badge achterwege laten, maar ach. Zie dit 10x liever dan de grijze diesel die het oorspronkelijke was. Het leven is te kort om in een grijze A3 te rijden.
Geen RS3, ah wat jammer. Ik bied me wel aan, zet maar op mijn dan…
Maar wáárom dan die RS3 badge erop? Dat je van je auto maakt wat je zelf mooi vindt snap ik helemaal, maar zo is het gewoon sneu.
Al die moeite voor een 1.6 tdi. Wel smaak maar geen verstand.
@c63: als iedereen met z’n verstand een auto zou kopen, dan reden we allemaal een Suzuki Baleno. Goedkoop, praktisch, betrouwbaar.
Een RS3 koop je puur omdat je een liefhebber bent, en zeker niet met je verstand. Er is geen enkel verstandig argument om een RS3 te kopen.
@dondeboer: tja verstandig zijn is voor iedereen anders. RS3 is zeker nog redelijk goed te praten/verstandig in mijn optiek. Tis meer dat hij een 1.6 tdi koos met weinig potentie. Neem dan een 1.8 tfsi quattro ofzo
@c63: als je 2 ton gaat rijden in 4 jaar, dan is een RS3 wel echt een hele dure keuze, en dan sta je ook wel nog om de haverklap bij de garage voor duur onderhoud. Plus dat je elke 2 dagen moet tanken, super irritant. Dus als je een RS3 echt heel mooi vind, niet echt gehecht bent aan veel vermogen en veel kilometers gaat maken, dan is dit eigenlijk helemaal niet zo’n gekke keuze geweest. Zo’n RS3 is na twee ton ook totaal afgeschreven, dus ook qua restwaarde is het niet heel gek gedaan. Het zou mijn keuze ook niet zijn geweest, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).