• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Krijgen we een snelheidsverlaging in de bebouwde kom?

Auteur: machielvdd, gepost 12 mei 2020 om 19:58 – 42 Reacties

Nog een snelheidsverlaging? Het zal toch niet?

Het woord snelheidsverlaging is de afgelopen maanden vrij vaak gevallen, om het even mild uit te drukken. Uiteraard ging het daarbij over de snelweg. Er werd in de tussentijd echter ook gekeken naar een snelheidsverlaging in de bebouwde kom. De SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) onderzocht namelijk de mogelijkheid om de maximumsnelheid in de bebouwde kom te verlagen naar 30 km/u.

Vanwaar dit onderzoek? Hebben we nog niet genoeg snelheidsverlagingen gehad? Misschien niet, dachten ze bij de SWOV. Ze zijn namelijk zoekende naar een oplossing voor een specifiek verkeersveiligheidsprobleem. Het gaat daarbij om ‘de ongewenste menging van snelverkeer en kwetsbaar langzaam verkeer’ in de bebouwde kom. Denk daarbij aan auto’s die 50 km/u rijden op dezelfde weg als fietsers.

De maximumsnelheid van 50 km/u in de bebouwde kom geldt in Nederland al sinds 1957. Weliswaar zijn er veel 30 km/u-zones, maar standaard is de maximumsnelheid nog altijd 50. De SWOV heeft in kaart gebracht wat voor effecten het zou hebben als dit omgedraaid wordt. Wat als 30 km/u de norm is, en 50 km/u de uitzondering?

Het belangrijkste voordeel dat uit het onderzoek naar voren kwam laat zich al raden. Zoals meestal bij een snelheidsverlaging zorgt dit namelijk voor minder verkeersslachtoffers. Om precies te zijn zou aantal ernstige slachtoffers met 22% tot 31% dalen, zo blijkt.

Adviseert de SWOV daarom een snelheidsverlaging in de bebouwde kom? Neen. Uit het onderzoek kwamen namelijk ook veel nadelen naar boven. Niet geheel verrassend zorgt een verlaging van de snelheid namelijk voor een minder goede doorstroom. Ook neemt het sluipverkeer toe. Als er toch overal 30 km/u geldt, kiest iedereen namelijk voor de kortste route. Die route bestaat dan vaak uit straten die daar niet op berekend zijn.

Enfin, de conclusie van de SWOV luidt: snelheidsverlaging in de bebouwde kom is geen goed idee. Voordat je nu denkt ‘mooi zo, case closed’: ze hebben wel een alternatieve oplossing. Ze stellen namelijk een nieuwe categorie weg voor: de gebiedsontsluitingsweg waar je 30 km/u mag rijden. Deze zouden de zogenaamde ‘grijze wegen’ moeten vervangen. Dit zijn 50 km/u-wegen waar zowel de doorstroom als de toegang tot je huis een rol speelt. De SWOV pleit daarmee eigenlijk alsnog voor een gedeeltelijke snelheidsverlaging in de bebouwde kom.

Foto: @randomuser via Autojunk

Ook interessant!

  • Een derde van verkeersdoden in Brabant droeg geen gordel
  • Maximumsnelheid Spanje naar 30
    Spanje verlaagt maximumsnelheid in bebouwde kom naar 30
  • Zelf rijdende Tesla nu ook in de bebouwde kom [video]
    Zelf rijdende Tesla nu ook in de bebouwde kom [video]
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

swov, veiligheid, Verkeer

Vorig bericht: « Ibrahimović paradeert rond in zijn nieuwe aanwinst
Volgend bericht: Ram Rebel TRX wordt de goedkoopste Hellcat »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    12 mei 2020 om 20:08

    LOL .. swov ..
    Weer zo een populisten clubje die inruil voor subsidie het katvangertje van Rutte gaat spelen ..

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      12 mei 2020 om 20:37

      De vrolijke vrienden van SWOV jagen er eventjes dik 5 miljoen euro aan subsidies doorheen.
      Maar ja, wat wil je als je 3 (drie) “”top””functionarissen bezig houdt? God mag weten waarom een onderzoekjesbureautje 3 (drie) van die toppers nodig heeft….
      https://www.swov.nl/over-swov/financiele-verantwoording-2018

      Login om te reageren
  2. arhanso zegt

    12 mei 2020 om 20:10

    Er gaan 3x meer mensen dood door zelfmoord dan in verkeer. Misschien moet je onderzoek eens gaan verleggen. Geef je vereniging een andere naam en doe iets beters.

    Doden in het verkeer 2019: 661 mensen
    Doden door zelfmoord: 2019: 1829 mensen

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      12 mei 2020 om 20:18

      Dat is wel een beetje een whataboutism natuurlijk, al ben ik het met je eens dat er op het gebied van suïcidepreventie nog aardig wat laaghangend fruit is.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 mei 2020 om 20:19

      Zelfmoord komt volgens dat andere populistenclubje rivm door een ondefinieerbaar geluid wat specifiek van het asphalt komt en zich alleen in NL voordoet ..
      volgens hun “onderzoek” ..

      No kidding ..

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      12 mei 2020 om 21:47

      @arhanso: Simplistische redenatie , voor jou zijn alle Corona maatregelen dus ook nutteloos omdat er aan kanker toch meer mensen overlijden.

      Login om te reageren
      • arhanso zegt

        12 mei 2020 om 23:02

        Ik zou het graag bij mijn eigen woorden willen houden. Maar ik wil het wel toelichten. We hebben in NL de hoeveelheid doden in het verkeer dusdanig ver naar beneden gekregen dat er niet meer aan te doen is. Alhoewel ik opzicht voorstander ben om 30km zones uit te breiden. Ik zou nog wel andere ideeën kunnen verzinnen. Bijv: Autovrije woonwijken. Kan prima. Moetje een klein stukje lopen. Gelijk gezond bezig. En de wijken kunnen veel meer groen en parkachtig worden ingedeeld. Veel 30 km/zones mogen wel 15 km/zones worden. 30 km kan nog behoorlijk hard zijn.
        Maar om nu te gaan zeggen dat er overal waar 50 km/u mag worden gereden nu naar 30 moet gaat nergens over,

        Login om te reageren
        • emping zegt

          12 mei 2020 om 23:59

          @arhanso: Maar om nu te gaan zeggen dat er overal waar 50 km/u mag worden gereden nu naar 30 moet gaat nergens over. Nee maar dat zeggen ze ook niet. Artikel nog maar eens lezen…

          Login om te reageren
        • spollie zegt

          13 mei 2020 om 08:13

          Nee dank je, ik parkeer mijn bolide graag op mijn eigen oprit.

          Login om te reageren
  3. Rob zegt

    12 mei 2020 om 20:17

    Ah, daar is het SWOV weer en de wegenbouwers beginnen al in hun handen te wrijven. Zij kunnen weer hele dorpen en steden (nog verder) omtoveren tot drempelparadijzen, omringt door een miljoenmiljard paaltjes en aangekleed met straatstenen en asfalt in allerlei merkwaardige kleuren….. Alles om maar die ene dode per jaar theoretisch te voorkomen…

    Ik vind het maar een poppenkast. Maar goed, ik ben best bereid om 30 te rijden binnen de bebouwde kom. Als ze de straten maar gewoon begaanbaar laten. Want mijn eieren zijn ondertussen roereieren als ik terugkom van ritje van de supermarkt, driehonderddrieëndertig drempels en vijfhonderdvijfendertig slingers verder….

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      27 oktober 2020 om 19:04

      Je moet eens wat dichterbij je boodschappen halen. ;)

      Login om te reageren
  4. dedude zegt

    12 mei 2020 om 20:24

    50 naar 30 zones vind ik wat overdreven. 30 km/u zones strenger aanpakken juich ik alleen maar toe.

    Flitsertje in de woonwijk en gelijk die nieuwe super fancy uitvinding van de pliesie om telefoongebruikers te spotten. Joe

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 mei 2020 om 20:36

      OK .. de pliesie zijn idd maar sneue belasting collecteurtjes ..

      Maar jij zet ze meteen weer weg alsof het weer 1940 is ..

      Login om te reageren
  5. RiKe zegt

    12 mei 2020 om 20:36

    Wat misschien ook eens zou helpen is daadwerkelijke handhaving op asociale fietsers die als een ongeleid projectiel zichzelf een god op de weg wanen en zich overal voor smijten zonder op of om te kijken, en door rood blijven rijden.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 mei 2020 om 20:39

      Een “onderzoek” moet wel subsidie opleveren ..

      Anders is steuntrekkertje blijven rendabeler ..

      Login om te reageren
    • pa045 zegt

      12 mei 2020 om 21:31

      Ja. Die fietsers ook altijd. Ik was er vandaag weer één. Bijna aangereden toen een auto afsloeg en niet kijkt naar het fietspad. Bijna een auto in de flank gereden omdat deze vlak voor me op het fietspad ging staan en toen ik ingehaald werd door een auto (op een 30km/h weg), vond een GTI rijder het nodig die auto ook even voluit in te halen.
      Ja. Het was weer duidelijk. Die fietsers zijn het schuld.

      Login om te reageren
    • fordnut zegt

      13 mei 2020 om 08:15

      Niet alleen handhaving op asociale fietsers. Ik denk dat extra handhaving op smartphone gebruik achter het stuur zo maar een 50 doden minder oplevert. Ik lees de laatste tijd veel over eenzijdige ongelukken met doden waarbij de oorzaak zogenaamd onbekend is.

      Login om te reageren
  6. grasvreter zegt

    12 mei 2020 om 20:42

    Bij gescheiden rijbaan, zoals op een rondweg, is dit echt achterlijk. Echter, als fietsers en auto’s van dezelfde weg gebruik maken, vind ik het prima om daar 30 km/u van te maken. Als het veiliger is, waarom niet. En, in mijn woonplaats iig, is fiets en autoverkeer vrijwel zonder uitzondering toch al gescheiden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 mei 2020 om 18:50

      In mijn woonplaats hebben ze serieus op een asfaltweg, die twee parallel lopende bedieningswegen heeft en waar de fietsers de bedieningswegen gebruikten, brede fietspaden op de asfaltweg gelegd en er van 50 een 30 zone van gemaakt waarbij de fietsers dus ingezet worden als snelheidsremmers. Effectief is het wel, maar hier gaat het dus helemaal niet om de veiligste situatie te creëren. Ik weiger dan over die fietspaden te fietsen want soort moreel verwerkelijk beleid van de gemeente keur ik niet goed. Ik vraag me ook serieus af of er uberhaupt iemand in de gemeenteraad nog wel ergens over nadenkt, de gemeenteraad gaat hoofdzakelijk over de riolering en de verkeersstromen en dan laten ze op een hoofdthema zulke dingen gebeuren.

      Login om te reageren
  7. bernoulli zegt

    12 mei 2020 om 20:47

    In 30-zones heeft alle verkeer van rechts voorrang. De meeste z50-wegen zijn daar helemaal niet geschikt voor.

    Login om te reageren
  8. flik2punt0 zegt

    12 mei 2020 om 21:14

    Nou dat zie ik echt niet gebeuren. In straten met huizen is 30 vaak al het geval. Maar doorgaande wegen dat kan toch niet. Ringwegen ook 30. Lijkt mij heel akelig

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 mei 2020 om 10:52

      Aan ringwegen staan ook huizen.. en dus is bij ons de centrumring een 30 zone.

      Login om te reageren
  9. spence zegt

    12 mei 2020 om 21:29

    Roep maar heel hard want Brussel is na 2 jaar aan 30km/u sinds Covid-19 verlaagd naar 20km/u.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 mei 2020 om 21:40

      Daardoor zijn er wel 6 miljard minder cornholio patiënten die acuut doodgaan te betreuren ..

      Login om te reageren
      • rubend zegt

        12 mei 2020 om 22:36

        @lincoln: Bedoel je echt cornholio :) ?

        Login om te reageren
  10. potver7 zegt

    12 mei 2020 om 21:59

    Laten we eerst maar eens beginnen de bestaande regels te handhaven. Maar dat is te arbeidsintensief, een bermkassa langs de A2 is veel lucratiever. Pakkans voor wangedrag binnen de bebouwde kom is veel te klein, dus als je de veiligheid wilt vergroten moet je daar beginnen.

    Login om te reageren
  11. frank2b zegt

    12 mei 2020 om 22:03

    Volgens mij is dit allang de gangbare situatie …

    Login om te reageren
  12. jollykart zegt

    12 mei 2020 om 22:11

    We kunnen ook allemaal gaan lopen.

    Login om te reageren
  13. onlyporscheman zegt

    12 mei 2020 om 22:22

    Zet er maar een 1 voor, 130 km binnen de bebouwde kom, dat kan nog op sommige plekken makkelijk hoor.

    Login om te reageren
  14. monsieurleloure zegt

    12 mei 2020 om 22:24

    How much can you take?!
    https://www.youtube.com/watch?v=-5b3HqyhBSw&feature=share

    Login om te reageren
  15. wimbers zegt

    12 mei 2020 om 22:26

    ga eerst eens handhaven, ze staan hier langs de randweg elke week te laseren achter een struik, om iedereen die 2 kilometer te hard rijdt op een 2 baans weg met gescheiden midden berm te pakken, maar even in de bebouwde kom komen flitsen om iedereen die 30 niet cool vind en met 50+ tussen te fietsers door moet raggen te ontmoedigen is te ingewikkeld.

    Login om te reageren
  16. jaso013 zegt

    12 mei 2020 om 22:32

    Prima idee hoor maar dan eerst even handhaven idd. Onze straat is 30… maar hier rijden ze met grote regelmaat harder dan 50. Dit gebeurd op heel veel plekken iig in Tilburg.

    Login om te reageren
    • winniedepooh zegt

      13 mei 2020 om 00:04

      Dat is bewust beleid, het OM is van mening dat 30 km-zones zelfhandhavend moeten zijn.

      https://www.autoblog.nl/nieuws/politie-we-handhaven-nauwelijks-in-30-km-zones-98566

      Zomaar wat 30 bordjes ophangen is niet voldoende, je moet de volledige inrichting aanpassen en dat kost de gemeente bakken met geld. Het budget voor wegen is bij lange na niet toereikend om dat op grote schaal te gaan toepassen.

      https://www.1limburg.nl/verlagen-maximumsnelheden-kost-gemeente-miljoenen-euros

      Login om te reageren
  17. wimof zegt

    13 mei 2020 om 00:36

    30 aanhouden is niet evident, na de ophokplicht was het weer helemaal wennen vorige week.

    Login om te reageren
  18. Gulli zegt

    13 mei 2020 om 07:37

    “Ook neemt het sluipverkeer toe. Als er toch overal 30 km/u geldt, kiest iedereen namelijk voor de kortste route. Die route bestaat dan vaak uit straten die daar niet op berekend zijn.”

    Simpel, je maakt de wegen die nu 30 km/u zijn gewoon 10km/u! Dat zal ze leren! Pak maar lekker de bakfiets, dan ben je nog sneller ook.

    En dan op alle snelwegen 80, de treinen mogen ook niet harder dan 50 want het duurt veel te lang voor die dingen stilstaan als er iemand onder de spoorbomen doorkruipt, en vliegtuigen boven Nederland ook niet harder dan 100 vanwege de uitstoot.

    Login om te reageren
  19. Henk_he zegt

    13 mei 2020 om 08:39

    Het stadsdeel waar ik woon is volledig 30km zone. Dat lijkt niet bijzonder, maar het is enorm groot (20.000 inwoners)… En wat blijkt? Bijna niemand houdt zich aan 30km/u. De wegen nodigen uit om harder te rijden, maar veel belangrijker: er wordt niet gehandhaafd. Als je wél 30 rijdt hangt er binnen no time een sliert bumperklevende buren aan je kont. Kansloos dus.

    Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    13 mei 2020 om 08:42

    Alsof je op de betreffende wegen de 50 km/h überhaupt al weet te halen…..

    Login om te reageren
  21. petroldrinker zegt

    13 mei 2020 om 08:59

    Wat een onzin, het is al kruipen in NL met die lage sneldheden van 30 en 50, in UAE is het gewoon 80 in de bebouwde kom etc, veel beter!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 mei 2020 om 10:54

      Maar bij 84 in de bebouwde kom hakken ze je meteen hand er af, Keihard aanpakken is daar van een ander niveau dan hier.

      Login om te reageren
  22. mashell zegt

    13 mei 2020 om 10:54

    “Wat als 30 km/u de norm is, en 50 km/u de uitzondering?”
    Komt de SWOV nog wel eens buiten? Want dat is eigenlijk al lang de norm. 30 overal in gebieden, 50 alleen nog op doorgaande wegen, wonen er veel mensen aan de doorgaande wegen of heeft de gemeente geen idee van wat ze aan het doen zijn dan wordt de doorgaande weg ook 30.

    Login om te reageren
  23. geertvn zegt

    13 mei 2020 om 11:01

    Rondrijden met voet op de rem!

    Login om te reageren
  24. nietcreatief zegt

    14 mei 2020 om 10:32

    Nou ik erover nadenk, zie bij nieuwbouwwijken eigenlijk nooit meer het ‘woonerf’ bordje.
    Waar die bloemkool wijken en woonerven van de jaren 60 en 70 zonder al teveel stempels al 30 of lager afdwongen met al die slingers lijken de meeste nieuwbouwwijken wel ontworpen met een kromme liniaal.
    Of de SUV hype nou komt door die enorme stempels die daar neergelegd worden of dat die stempels het resultaat zijn van de SUV hype ben ik nog niet uit. Maar de wijk van mijn zwager kom ik met mijn ouwe auto op fabriekshoogte niet normaal meer in..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North