• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: hoe raakt de max. snelheidsverlaging jou?

Auteur: RubenPriest, gepost 13 november 2019 om 10:47 – 245 Reacties

Lezersvraag: hoe raakt de max. snelheidsverlaging jou?


Ga je het merken of valt het wel mee?

Het nieuws dat het kabinet de maximumsnelheid van 130 km/u gedeeltelijk gaat terugdraaien naar 100 km/u sloeg bij autoliefhebbers in als een bom. Niet eens zozeer vanwege de mogelijke tijdswinst, dat in de praktijk meestal wel mee blijkt te vallen. Maar meer om het gevoel. Met 130 km/u over de snelweg rijden voelt vaak wat lekkerder dan ‘sukkelen’ met 100 km/u.

Zeker de doorgewinterde automobilist die veel kilometers buiten de randstad maakt zal het verschil voelen. Bovendien kon je op de 130-wegen nog stiekem 140 rijden met een klein snelheidsverschil in vergelijking met het overige verkeer. Doe ditzelfde op een 100-weg en de situatie kan al veel gevaarlijker zijn. Om nog maar te zwijgen over de boete die oom agent kan uitschrijven voor een dergelijke snelheidsovertreding.

Je mag 120 of 130 km/u blijven rijden op wegen waar het nu geldt in de avond en nacht, tussen 19:00 en 06:00. Het directe gevolg van de verlaging is dat een aantal bouwinitiatieven kunnen doorgaan, waaronder diverse infrastructuurprojecten. Het gaat hier om verbouwingen aan de A27/A12 Ring Utrecht, A1/A28 knooppunt Hoevelaken, A6 Almere-Lelystad, A4 Haaglanden, A27 Houten-Hooipolder, Innova 58 Tilburg-Eindhoven en Innova 58 Annabosch–Galder.

Misschien ben je wel van mening dat de maatregel je helemaal niet gaat treffen. Automobilisten die met name overdag in de randstad rijden hebben bijvoorbeeld weinig te maken met 130-wegen. Sterker nog: wellicht ben je van mening dat het een goede zet is van het kabinet. Deel jouw mening/onderbouwing in de comments hieronder: hoe raakt de verlaging van de maximumsnelheid jou?

Ook interessant!

  • max regen
    Lezersvraag: gaat Max Verstappen wereldkampioen worden?
  • Fia veranderen
    Lezersvraag: Welke regels moet de FIA in 2022 aanpassen?
  • Lezersvraag: de lekkerste wegen van Europa?
  • Lezersvraag: welk automerk mis jij het meest?
    Lezersvraag: welk automerk mis jij het meest?

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

lezersvraag, maximumsnelheid

Vorig bericht: « Officieel: dit is de McLaren Elva met 815 pk
Volgend bericht: Welke supercar is hier tegen de muur beland? »

Lees Interacties

Reacties

  1. grasvreter zegt

    13 november 2019 om 10:48

    Vrijwel niet. Binnendoor van Arnhem naar Wageningen, 80km wegen en een stukje a50 om de rivier over te komen wat al 100 was. Maar als ik naar familie in Leeuwarden ga, dat wordt wel heel vervelend, na Zwolle, op een vrijwel lege weg maar 100.

    Login om te reageren
    • 114i210pk zegt

      13 november 2019 om 13:20

      @grasvreter: Lekker ontspannen rijden, benzine besparen etc etc, allemaal voordelen.

      Login om te reageren
      • bennyblisto zegt

        13 november 2019 om 17:09

        @114i210pk: als ik wil ‘ontspannen’ ga ik wel in bad zitten, autorijden vind ik vooral leuk als het lekker hard gaat! 100 rijden is dood saai als je regelmatig 300km onderweg bent buiten de randstad !!

        Login om te reageren
        • 114i210pk zegt

          13 november 2019 om 18:01

          @bennyblisto: ‘Autorijden vind ik vooral leuk als het lekker hard gaat!’?? Wat versta jij onder hard gaan? Ik ging vroeger ook wel eens hard, maar dan van een paar tabletjes.

          Login om te reageren
          • dawwg zegt

            13 november 2019 om 18:38

            @114i210pk: Ik rijd net zo ontspannen 180km/u als 100km/u hoor; merk of hoor het verschil niet in mijn Duitse autobahn-cruiser …
            Wat ik wel ga merken, is 30 minuten meer reistijd per dag omdat de regering slechte wetgeving invoert en uitspraken van de rechter structureel langdurig negeert. En dat gaat dus gereflecteerd worden in mijn stemgedrag.

            Login om te reageren
            • bugboy zegt

              13 november 2019 om 19:11

              @dawwg: 30 minuten winst? Weet niet hoeveel en hoe lang je dagelijks op de weg zit, maar kijk maar eens naar je gemiddelde snelheid over de dag. In de praktijk rijd je niet heel vaak en langdurig 130.

              Login om te reageren
              • bobje zegt

                13 november 2019 om 20:42

                @bugboy: ik denk dat ie dagelijks op een lege weg van Leeuwarden naar Maastricht rijdt. Als je dan constant 120-130km/u kunt rijden, scheelt het wel een half uur als je straks maar 100 mag.

              • bugboy zegt

                13 november 2019 om 21:16

                @bobje: dagelijks van Leeuwarden naar Maastricht op en neer is sowieso al een dom idee. En dat op een lege weg is een utopie.

            • chriscross zegt

              13 november 2019 om 20:10

              @dawwg: dit zegt genoeg over jou

              Login om te reageren
            • drdre1 zegt

              13 november 2019 om 20:19

              @dawwg: als je net zo ontspannen zit met 180 als met 100 hoop nooit in je buurt te rijden als je 180 rijdt…

              Login om te reageren
              • narcotic zegt

                14 november 2019 om 12:50

                @drdre1: als je niet dezelfde aandacht hebt als je 100 rijdt dan dat je 180 rijdt is er iets grondig mis met je houding tijdens het 100 rijden.
                100 is te traag op 120-130 wegen en dit zal voor heel erg veel ongevallen leiden.
                Veel meer gsm gebruik en onoplettendheid, indommelgevaar omdat de snelheid het toelaat.
                En als je je druk maakt om je verbruik, moet je maar met de fiets.

            • BaRa zegt

              13 november 2019 om 20:26

              @dawwg: Laat me raden… je rijdt nog veel beter als je een paar glazen ophebt, want zo’n mannetjesputter ben je nu eenmaal? Testosteron / hybris vs. wetenschap, het is altijd al lastig geweest…

              Login om te reageren
            • rickthestig zegt

              13 november 2019 om 23:22

              @dawwg: Helemaal mee eens. Zelf ben ik veel alerter als ik door kan rijden. Zat laatst op een autoweg vast achter een vrachtwagen, schemerig, lange dag gehad. Moest mezelf echt wakker zien te houden. Was me zeker niet overkomen als ik lekker door kon rijden. Heeft vast iets met adrenaline o.i.d. te maken.

              Login om te reageren
  2. amphiby zegt

    13 november 2019 om 10:52

    Niet. Ik reed zelf altijd al 100. Lekker chillen op de rechterbaan.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      13 november 2019 om 11:28

      @amphiby: ik ga dat nu dus ook doen, hoop ook nog wat te kunnen verdienen door mijn 4e en 5e versnellingen te verkopen. Die heb ik nu toch niet meer nodig..

      Login om te reageren
      • MDA zegt

        13 november 2019 om 11:35

        @kennone: 4de en 5de?? Holy shit, ik heb er 8! Mijn hele bak mag in de uitverkoop :(

        Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      13 november 2019 om 13:09

      @amphiby:

      Ben ik sinds een paar maanden ook gaan doen, scheelt een hoop ergernis bij drukte. Op rustige tijden is het wel gewoon de maximale snelheid rijden.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        13 november 2019 om 14:55

        @jack_abarth: dat wordt dus 100 vóór 19 uur. Ben van de late shift, inderdaad tot 19 uur. Dat wordt dan dubbel voordeel, weinig drukte en 130. Hopelijk dat de eikels die met 100 inhalen ook even lekker doorknallen. Het milieu is immers gered.

        Login om te reageren
    • galant zegt

      13 november 2019 om 13:09

      @amphiby: Precies. Ik rij dagelijks maar 80 kilometer. Ongeveer 24 kilometer mocht ik 130 en nu dus 100. Als ik me niet vergis doe je over elke kilometer die eerst 130 mocht en nu 100 ongeveer 8,3 seconde langer. Dus ik ben nog geen 3 minuten en 20 seconden per dag langer onderweg.
      Even afgezien van het feit dat ik al nooit 130 reed omdat mijn auto dan zuipt als een malle en ik gun ze in Den Haag al die accijnzen niet.

      Overigens vind ik deze maatregel weer typerend voor hoe ze in Den Haag werken. In plaats van dat de echte vervuilers worden aangepakt, pakken we de autorijder maar weer.
      https://www.ad.nl/auto/cruiseschepen-stoten-tien-keer-meer-schadelijke-stoffen-uit-dan-alle-auto-s-in-europa~ac9ac03b/

      Login om te reageren
    • bobje zegt

      13 november 2019 om 20:46

      @amphiby: het is binnendoor sowieso nauwelijks haalbaar om harder dan 100 km/u te rijden. Op de A28 tussen Zwolle en Amersfoort kun je alleen ’s nachts harder dan 100km/u, dus het milieu effect is 0,0. Gelukkig gaat de luchthaven van Lelijkstad binnenkort open zodat een eventuele stikstof reductie binnen no time teniet gedaan wordt. Gelukkig weet de overheid prioriteiten te stellen door vakantievliegverkeer boven woon-werkverkeer te zeggen.

      Login om te reageren
  3. bart_ubels zegt

    13 november 2019 om 10:53

    Ritjes naar leveranciers en klanten gaan flink duurder worden. GroningenEindhoven/Limburg gaan toch flink langer duren. Als ik een 1,5 uur langer onderweg ben dan moeten we dat gewoon doorberekenen.

    Login om te reageren
    • generaalalfa zegt

      13 november 2019 om 10:58

      @bart_ubels:
      1,5 uur langer onderweg. Tuurlijk.. En alle koeriers/pakjes bezorgers houden zich altijd zo goed aan alle regels..

      Login om te reageren
      • jpsienen zegt

        13 november 2019 om 17:03

        @generaalalfa: Het klinkt overdreven maar zou nog wel kunnen kloppen ook op een retour. Rijd zelf 90dkm per jaar en merk al het verschil tussen 150 rijden en 130 rijden.
        Anyhow, ik ga me houden aan de 100, wil graag een setje stoflongen voorkomen en voor de generatie na ons al helemaal.

        Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      13 november 2019 om 11:01

      @bart_ubels: Ga je ook lagere prijzen berekenen doordat je minder hoeft te tanken?

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        13 november 2019 om 14:56

        @bsxc2: dat heft mekaar mooi op.

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 november 2019 om 11:04

      @bart_ubels: Volgens mij weet jij niet zo goed hoe weinig 100 ipv 130 rijden scheelt qua tijd. Bovendien gaan je brandstofkosten omlaag. Zou me niks verbazen als je uiteindelijk gewoon goedkoper uit bent.

      Login om te reageren
      • basecamp zegt

        13 november 2019 om 12:21

        @berlinetta: wtf boeien brandstofkosten? Auto (koop) is al 150k + dan boeit iets marginaals als brandstof niet. Tijd echter…

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          13 november 2019 om 12:30

          @basecamp: Als de kosten je toch zo weinig boeien, dan rij je toch gewoon harder? Neem je de kosten voor de boete maar gewoon voor lief in je auto van 150k.

          Login om te reageren
        • 114i210pk zegt

          13 november 2019 om 13:22

          @basecamp: Stoere jongen om te benoemen dat je een auto van 150k hebt/rijdt. Ik denk dat het een auto van 15k is, maar kan er naast zitten.

          Login om te reageren
          • kobus1967 zegt

            13 november 2019 om 14:45

            @114i210pk: vrachtwaggel?

            Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              13 november 2019 om 18:41

              @kobus1967: die rijden geen 100. Laat staan 130…

              Login om te reageren
        • hotze zegt

          13 november 2019 om 14:58

          @basecamp: waarom ga je niet met de chopper als ’t allemaal niet uitmaakt?

          Login om te reageren
        • BaRa zegt

          13 november 2019 om 20:29

          @basecamp: Als je tijd zo kostbaar is dat die vijf minuten praktijkverschil beginnen meetellen… hoe komt het dan dat je nog zelf rijdt?

          Login om te reageren
      • rikus zegt

        13 november 2019 om 12:42

        @berlinetta: Theoretisch scheelt het niet zoveel. Maar gevoelsmatig word het wel heel anders. Want voor je gevoel gaat het wél veel trager, en je lichaam en geest word er niet fitter van als je 300, 400, 500 km per dag rijdt. Het is vooral leuk als je mensen voor je hebt die minimaal 10 a 15 km onder de maximum snelheid rijden. Want die mensen bestaan. Dus ja, in theorie zal het qua tijd misschien wel meevallen. Maar het word er niet leuker op.

        Login om te reageren
        • Forza zegt

          13 november 2019 om 12:58

          @rikus: het went.

          Login om te reageren
        • kalslasie zegt

          13 november 2019 om 12:59

          @rikus: ik rij ook vaak 90 waar je 100 mag, heerlijk relaxed en dan zie ik al die stress kippen die waarschijnlijk hetzelfde als jou denken flink dauwen en haast hebben 120/130 rijden, veel plezier stressvogel.

          Login om te reageren
          • kuip zegt

            13 november 2019 om 13:31

            @kalslasie: Nul stress hoor met 120/130, fijne snelheid. Dat ‘dauwen’ zal wel gebeuren als jij hem er relaxt voor kwakt met inhalen op het moment dat er iemand aankomt met 120/130. En dan niet heel eventjes vaart maakt met inhalen.

            Login om te reageren
            • hotze zegt

              13 november 2019 om 15:00

              @kuip: irritatie numero uno.

              Login om te reageren
          • rikus zegt

            13 november 2019 om 21:42

            @kalslasie: Waarschijnlijk hetzelfde als jou denken..? Wat moet ik nou met deze bak onzin?! Fijne dag verder.

            Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          13 november 2019 om 13:29

          @rikus: Ik zeg ook niet dat het er leuker op wordt, maar dat tijdsverlies valt wel mee. Je komt hooguit een paar minuutjes later aan.

          Login om te reageren
      • 1000bochten zegt

        13 november 2019 om 13:55

        @berlinetta: ik rijd geregeld naar Eindhoven vanuit regio Dordrecht. Ongeveer 3/4 van het traject is nu nog 130. Er zijn hele kleine stukjes 100 en uiteraard is het begin en einde in de bebouwde kom. Normaal gesproken doe ik daar iets meer dan een uur over maar als alles 100 wordt, komt daar ongeveer een klein kwartier bij. Als ik terug rijd dus nog een keer een klein kwartier. Dat is bijna een half uur extra op een relatief bescheiden ritje en vind ik best stevig. Ik weet dat veel mensen dit anders beleven omdat die met name op drukke wegen in de spits rijden; dan ben je vaak al blij als je constant 100 kunt rijden. Als je echter buiten de spits om kunt rijden, is een snelheidsverlaging met bijna 25% op veel stukken ook meteen een reistijdverlenging met 20%-25%.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          13 november 2019 om 14:48

          @1000bochten: Ja goed, het kan idd ietsje langer duren. Staan wel weer lagere brandstofkosten tegenover.

          Login om te reageren
          • ronnys zegt

            13 november 2019 om 22:01

            @berlinetta: Volgens mij vergeet je dat de meeste mensen dromen van een Hummer H1 met een veel liter V8.
            Als je echter een normale auto hebt met een 2 liter diesel, maakt het in mijn ervaring qua verbruik geen fluit uit.
            Ik ben van Assen naar Den Haag met cruise controle op 100 (buiten de spits heb geen tijd voor files) gereden en met 130 en met 150. Dat scheelt minder als 0.5 liter per 100 kilometer.

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              14 november 2019 om 10:37

              @ronnys: Maar niet iedereen rijdt in een diesel. In een benzineauto merk ik het verschil weldegelijk.

              Login om te reageren
      • bitd zegt

        13 november 2019 om 14:10

        @berlinetta: ik vermoed dat alles veel langer gaat duren als ik geen rijbewijs meer heb.

        Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        13 november 2019 om 16:16

        @berlinetta: jazeker op 100km scheelt het al gauw 10 minuten. Ik rijd er gemiddeld 250 op een dag dus meer als 20 minuten per dag. dat is in een maand bijna 6,7 uur. Dat is bijna een dag langer werken per maand!
        De besparing op de brandstof 0, ik rijdt elektrisch. scheelt me denk ik anderhalve euro aan stroom….

        Login om te reageren
  4. ericc zegt

    13 november 2019 om 10:54

    Waarom moeten auto’s weer inboeten. De auto wordt steeds geviseerd. Nu rij je tussen de vrachtwagens die begrensd zijn op 100 km/h. Zien ze je helemaal niet en mag je ze nog nieteens voorbij steken.
    Die is de burger pesten want tegen hij het gewoon is om 100 te rijden zal er wel duchtig geflitst worden.
    Steeds maar weer regeltjes. Zouden beter de bestaande regels beter toepassen ipv. steeds nieuwe uit te vinden. We onthouden dit wel in het stemhokje!!!!

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      13 november 2019 om 10:57

      @ericc:

      Vrachtwagens zijn begrensd op 86 km/u.

      Lekker achter een toeringcar slip streamen (100 km/u), scheelt veel brandstof.

      Login om te reageren
      • detroitv8 zegt

        13 november 2019 om 12:08

        @erik2907: de plekjes achter de Flixbussen zijn al gereserveerd voor die Nissan Leaf rijders.

        Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          13 november 2019 om 12:54

          @detroitv8: niet voor lang, Om elektrische auto’s te promoten mogen die binnenkort wel 130 rijden, mark my words.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            13 november 2019 om 13:43

            @toniominestrone: hoe ga je dat handhaven? Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat ze het verschil zo groot zullen maken.

            Tot slot zal de draagkracht hiervoor onder de samenleving minimaal zijn aangezien de meeste geen keuze hebben en helemaal geen elektrische auto kunnen betalen.

            Login om te reageren
            • toniominestrone zegt

              13 november 2019 om 15:43

              @flutterby: makkelijk te handhaven, camera’s boven de weg net als bij de milieu zones.

              Login om te reageren
              • jpoers zegt

                14 november 2019 om 06:01

                @toniominestrone: heb een PHEV mag ik dan 115?

          • potjak zegt

            13 november 2019 om 14:06

            @toniominestrone: dat idee heb ik ook. De elektrische auto krijgt zijn eigen rijbanen waar je harder mag (want géén uitstoot) en de auto’s met verbrandingsmotor kunnen tussen de vrachtauto’s met een max van 100.

            Login om te reageren
    • tazmania zegt

      13 november 2019 om 10:58

      @ericc: vrachtwagens zijn begrensd op 80km/h, niet op 100km/h.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        13 november 2019 om 11:19

        @tazmania:
        Ik zit er regelmatig met minstens 90 op de gps achter.

        Login om te reageren
      • dper4mance zegt

        13 november 2019 om 11:20

        @tazmania: vrachtwagens zijn begrensd op 86. Officieel mogen ze 80. Door de begrenzer te laten testen op kale banden en er dan nieuwe onder te leggen loopt een vrachtwagen effectief 91 of 92

        Login om te reageren
        • tazmania zegt

          13 november 2019 om 11:25

          @dper4mance: ik las het ja. Dat laatste wist ik niet. Goede bijdrage.

          Login om te reageren
        • Erik zegt

          13 november 2019 om 12:16

          @dper4mance: Transportondernemers hebben tevreden gereageerd op het besluit van minister Jorritsma om de wettelijk verplichte afstelling van snelheidsbegrenzers op vrachtwagens en autobussen te verruimen van 85 tot 89 kilometer per uur.

          Uit 1996: https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/1996/03/snelheidsbegrenzer-vrachtwagens-iets-ruimer-afgesteld-101222803?_ga=2.106060678.425118798.1573643648-401525146.1573643648

          Login om te reageren
      • lluq zegt

        13 november 2019 om 11:54

        @tazmania: Nee nee, begrensd op 90 ivm alle andere landen waar je wel 90 op de snelweg mag. Er zijn veel bedrijven die het zelf.nog verder terug zetten maar begrenzen op 90 is toegestaan ook al mag je in NL maar 80. En voor iedereen die zegt dat merk je niet het verschil tussen 100 en 130, dat ga je wel degelijk merken als je met de rijtijden wet werkt. Mits je je vertrek afstemt op verkeersdrukte uiteraard.

        Login om te reageren
    • BaRa zegt

      13 november 2019 om 20:31

      @ericc: Je hebt helemaal gelijk. De Nederlander heeft dringend nood aan rechten, want nu zijn het alleen maar plichten #ironie

      Login om te reageren
    • xjs678qr zegt

      13 november 2019 om 23:08

      Waarom 100 en niet 80?

      Mogen fietsers nu ook op de snelweg?

      Login om te reageren
  5. baklava zegt

    13 november 2019 om 10:55

    Behoorlijk. Ik woon in Groningen, als ik ergens naar toe moet is het al gauw 2 uur rijden

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      13 november 2019 om 11:04

      @baklava: Als je in Groningen woont heb je nog geluk!

      Op de snelweg mag het dan wel afgelopen zijn…

      Maar scheuren in je huis kan nog steeds ongelimiteerd zonder dat de overheid ingrijpt.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        13 november 2019 om 11:15

        @moveyourmind: Jouw humor is werkelijk briljant. Je bewijst het voor de 100e keer.

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        13 november 2019 om 11:20

        @moveyourmind: Mag ik deze alvast nomineren voor de reactie van het jaar?

        Login om te reageren
      • baklava zegt

        13 november 2019 om 13:27

        @moveyourmind: haha gelukkig woon ik niet in aardbevigsgebied ;)

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      13 november 2019 om 11:51

      @baklava: zoals in het vorige topic. A7 en A28 zijn beide snelwegen waar 130 perfect is. Met 100 kom je inderdaad nergens meer.

      Login om te reageren
      • lluq zegt

        13 november 2019 om 11:56

        @720s: bijkomend probleem, verschil tussen vrachtwagens en personenwagens word te klein waardoor half Nederland bang is om nog langs een vrachtwagen te gaan. Plus het feit dat je nog meer capriolen met in en uitvoegen krijgt.

        Login om te reageren
        • koeberg zegt

          13 november 2019 om 12:57

          @lluq: Dan blijven die mensen toch achter de vrachtwagens rijden? Meer ruimte links.

          Login om te reageren
  6. gebruikersnaam3 zegt

    13 november 2019 om 10:56

    Ik wou dat ik dagelijks 100k/h gemiddeld kon halen. Vooralsnog doe ik over 65 km ongeveer 75 minuten. Met uitschieters naar boven maar zelden naar beneden. Traject is de A27 vanuit het zuiden tot aan utrecht.

    Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      13 november 2019 om 13:13

      @gebruikersnaam3: Je vat de koe bij de horens. Nog wachten op degene die naast de veestapel ook de bevolking wil halveren. In dat opzicht was een verhoging van de maximale snelheid beter geweest.

      Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      13 november 2019 om 23:16

      @gebruikersnaam3: vanmiddag weer 120km afgelegd met een gemiddelde van 62km/u (99 procent snelweg)

      Login om te reageren
  7. polak zegt

    13 november 2019 om 10:57

    Ik rij regelmatig van Rotterdam naar Polen. Volgens Google zou ik over het stuk in NL 2 uur en 5 minuten doen. In de praktijk klopt dat ook. Ik reken zelf altijd 2 uur. De ene keer ben ik iets sneller, de andere keer duurt het iets langer. Mijn gemiddelde snelheid ligt daarmee op ruim 100 km/u. Ik denk niet dat dat heel veel langzamer gaat worden. Frustrerend is het wel, als ik terug rij naar huis mag ik op de beste wegen ineens nog maar het langzaamste rijden. Is de auto net lekker warm, mag je in de ankers. Maar qua rijtijden denk ik niet dat het heel erg veel langer gaat duren allemaal.

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      13 november 2019 om 20:48

      @polak: Na 20 min rijden zijn de meeste auto’s al wel goed warm (motorolie).

      Login om te reageren
  8. onlyporscheman zegt

    13 november 2019 om 10:58

    Nieuwe auto’s en elektrische auto’s hebben helemaal geen stikstof af. Daarentegen gaat het vooral om de dieselbestelbusjes. Nu kan ik zeker zeggen dat ik valley Duitsland ga bezoeken. Dit is te triest voor woorden.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      13 november 2019 om 11:03

      @onlyporscheman: Op zich wel mooi, want ik zie wel vaker van die gigantische bussen (Sprinter, Iveco e.d.) keihard rijden. Daar wordt me toch een hoop diesel er doorheen gejaagd. En remweg is ook langer natuurlijk.

      Login om te reageren
  9. cavin zegt

    13 november 2019 om 11:00

    Wat mij betreft slaan ze de plank finaal mis.
    Openbaar vervoer een stuk goedkoper maken zodat meer mensen de trein pakken lijkt mij een beter initiatief.
    Het gevolg van deze maatregel is enkel dat de staatskas weer lekker gespekt gaat worden met boetes voor snelheidsovertredingen.

    Login om te reageren
    • 900t zegt

      13 november 2019 om 11:05

      @cavin: het openbaar vervoer is inderdaad veel te duur. Ik moet 3x per week van Rotterdam naar Amsterdam. Van deur tot deur kost mij dit circa €40,00 per dag. Daar kan ik prima mijn benzine van betalen. Afschrijving heb ik met mijn Saab uit 2004 vrijwel niet en de wegbelasting betaal ik of ik rijd of niet toch wel… Waarom ik dan toch met de trein ga is het feit dat, als ik met de auto ga, ik circa 50 minuten eerder van huis moet vanwege files…

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        13 november 2019 om 11:10

        @900t: Heb je dan wel een kortingskaart van de NS? Dan scheelt het je wellicht al een hele hoop.

        Login om te reageren
        • 900t zegt

          13 november 2019 om 11:14

          @berlinetta: Die heb ik inderdaad vorige week even aangezet, ging een beetje in de papier lopen. Desalniettemin snap ik dat veel mensen de auto pakken voor een incidenteel uitstapje naar een andere stad

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            13 november 2019 om 11:19

            @900t: Dat snap ik ook zeker. Auto is in veel gevallen ook voordeliger en fijner, maar het is ook niet zo dat de trein altijd duurder hoeft te zijn. Vooral als je vaak met het OV gaat, is dat met een kortingskaart soms voordeliger dan met de auto.

            Login om te reageren
        • vroaaaaaaaaaar zegt

          13 november 2019 om 11:33

          @berlinetta: korting in de spits is beperkt tot 20%, maar dan nog scheelt dat €6,40 per dag (retourtje is €32). Dan heb je na 4 dagen de kosten voor het kortingsabo (€24) er al weer uit.

          Login om te reageren
      • janhenvol zegt

        14 november 2019 om 11:50

        @900t: ik rij dagelijks het stuk Rdam-Adam, de kosten voor het ov zijn een stuk hoger dan wat ik betaal met de auto (inclusief parkeren) reistijd valt reuze mee, zelfs in de spits. Gebruik zelf altijd waze en die heeft een paar mooie binnendoorroutes.

        Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      13 november 2019 om 18:47

      @cavin: en mensen stimuleren elektrisch te rijden (bijvoorbeeld dmv subsidie) was ook doeltreffender geweest.

      Login om te reageren
  10. fanboy zegt

    13 november 2019 om 11:00

    Het zou zelfs kunnen verbeteren. Er zijn namelijk van die knooppunten waar je een paar kilometer 130 mag. In het verleden met wegwerkzaamheden en dus lagere snelheid is het al wel eens voorgekomen dat doorstroming verbeterde.

    Login om te reageren
  11. viezefreddyw zegt

    13 november 2019 om 11:02

    Ik ga dit zeker wel merken ja. Met een gemiddelde van bijna 80.000 kilometer per jaar waarvan 60.000 in Nederland maak ik redelijk wat kilometers. De meeste kilometers hiervan maak ik natuurlijk tussen 06:00 en 19:00 dus ja, ik word wel degelijk geraakt. Het vervelende is dat ik veel moet rijden vanuit Friesland richting het zuiden. Dat gesukkel met 100 km/u zie ik dan ook zeker niet zitten.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 november 2019 om 11:07

      @viezefreddyw: Ik ben wel benieuwd wat jij voor werk doet als je zoveel in de auto moet zitten.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        13 november 2019 om 11:09

        @berlinetta: Ik zit in de infra als leverancier van weg- en waterbouwmaterialen zoals bouw- en grondstoffen. Werkzaam door heel Nederland. Dus als je een tonnetje menggranulaat nodig hebt…

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          13 november 2019 om 11:14

          @viezefreddyw: Ahzo oke! Zou het dan niet handiger zijn om centraler in het land te zitten of maakt dat niet zoveel uit?

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            13 november 2019 om 11:22

            @berlinetta: Qua kilometers wel, qua reistijd niet. De tijd die het me kost om van Friesland de randstad in te komen is ongeveer net zo groot als de tijd om vanaf Amsterdam naar Utrecht te rijden ofzo.

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              13 november 2019 om 11:33

              @viezefreddyw: Erg eigenlijk dat dat ook de waarheid is. Dan lekker in Friesland blijven!

              Login om te reageren
              • viezefreddyw zegt

                13 november 2019 om 11:37

                @berlinetta: Paar jaar terug in Rotterdam en Maassluis gewoond. Werkte toen bij een groot baggeraar en moest van Maassluis naar Rotterdam. Het kostte me gigantisch veel tijd om er te komen. Dus ja, die paar extra kilometers extra rijden neem ik wel voor lief. Daartegenover staat het mooie Friesland met goedkopere woningen, rust en nog échte Nederlanders om me heen.

              • bmw2coupeeigenaar zegt

                13 november 2019 om 13:41

                @viezefreddyw: Lol, echte Nederlanders? Zal wellicht per plaats verschillen. Ben je ooit in Sneek geweest? Ik wel. Afgelopen zomer verbleef ik in die regio met een aantal collega’s. Het eerste wat ik hoorde toen ik de touringcar uitstapte was het klaaggezang van een gelovige groepering die zijn oorsprong heeft uit het Midden Oosten.

              • viezefreddyw zegt

                13 november 2019 om 13:47

                @bmw2coupeeigenaar: Of ik ooit in Sneek ben geweest. Jazeker. Sterker nog, ik woon zelfs in Sneek. Heerlijke plek met volop Nederlanders.

                Dat jij je beeld over Sneek vormt op basis van een paar dagen zomer in Sneek vieren is niet heel verstandig.

              • jpoers zegt

                14 november 2019 om 06:12

                @viezefreddyw: gelukkig spreken ze in Friesland allemaal Nederlands dialect, of hadden ze nu hun eigen taal? Grapje, geef je groot gelijk om zo ver mogelijk uit de randstad te blijven. Zelf woon ik in Zeeland en konden we nog redelijk doorrijden. Ook vind ik dat er een groot verschil is of je 100 moet of mag rijden. Tijd zelf vaak zo’n 110. Net hard genoeg om vrachtwagens in te halen en met een klein toefje extra snel genoeg om niet te hinderen. Zelf een bloedhekel aan. Ook het boetegedrag zal anders zijn als je wel een keer vast heb. Of 10-20km te hard rijden bij 150 of meteen 50km hakt er behoorlijk in. Maar ook hier is de politiek niet met toekomst bezig maar veel te kort aan t regeren. Wanneer gaat nu het hele land op t malieveld staan want we zijn als Nederland toch wel politiek beu, stelletje onrustige draaikonten.

        • moveyourmind zegt

          13 november 2019 om 11:15

          @viezefreddyw: Had je nou maar verkeersborden in je assortiment gehad…

          Was goeie handel geweest.

          Login om te reageren
        • imaginenl zegt

          13 november 2019 om 12:43

          @viezefreddyw: Met dat tonnetje menggranulaat rij je toch ook geen 130?

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            13 november 2019 om 12:58

            @imaginenl: Als jij denkt dat ik op de vrachtwagen zit heb je het mis.

            Login om te reageren
        • BaRa zegt

          13 november 2019 om 20:38

          @viezefreddyw: Als dat je handel is, ben je ongetwijfeld blij met die snelheidsbeperking. Zonder bleven er een zooi bouwwerken stilliggen…

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            13 november 2019 om 21:01

            @BaRa: Klopt. Maar voornamelijk woningbouw en dergelijke hebben er profijt bij. De infra moeten we nog maar zien maar het ziet er wat beter uit inderdaad.

            Login om te reageren
    • freezzr zegt

      13 november 2019 om 11:18

      @viezefreddyw: same shit hier… 65dkm voornamelijk tussen Friesland en de randstad… ik kan nu net zo goed met mijn klassieker gaan rijden…

      Login om te reageren
      • dappers zegt

        13 november 2019 om 11:46

        @freezzr: kijk! andere zooi gewoon wegdoen, carbon footprint enzo.

        Login om te reageren
    • tom307 zegt

      13 november 2019 om 12:31

      @viezefreddyw: zelfde probleem, 6500km per maand als Project leader bij een groot gasbedrijf, dit gaat me op mijn huidige werktempo uren extra per week koste

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      13 november 2019 om 18:49

      @viezefreddyw: omrijden via Duitsland geen optie?

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        13 november 2019 om 19:30

        @e1000bmw523i: Nee, dat is zeker niet te doen. Moet vaak in steden als Utrecht, Amsterdam en Rotterdam zijn. Dan heeft het weinig nut.

        Login om te reageren
  12. rulefollower zegt

    13 november 2019 om 11:02

    Asl ik straks met 110 met de elektrische wagen gestopt wordt door een politieagent in een dieselbusje ga ik dat wel het toppunt van hypocrisie vinden.

    Login om te reageren
  13. reactief zegt

    13 november 2019 om 11:02

    Ik heb er nauwelijks last van, alleen recreatief rij ik op stukken snelweg waar je 130 mag, dat duurt dan maar iets langer. Dat vind ik niet zo erg.

    Het kwakkelende beleid stoort me vooral. Dat stikstof gebeuren is helemaal niets nieuws. Ze hadden daar gewoon veel eerder iets mee moeten doen. Maar liever oogkleppen op en doorschuiven tot je van dit soort onzinnige maatregelen moet nemen. Het is toch bizar dat de snelheid drie terug naar 130 ging en nu juist verlaagd wordt naar 100. Daaruit blijkt gewoon dat er een totaal gebrek is aan langetermijnvisie in de huidige politiek.

    Login om te reageren
  14. racemees1 zegt

    13 november 2019 om 11:03

    Dus we verlagen de max snelheid, en zo nog talloze maatregelen die nog komen gaan, om let wel:

    Meer ‘stikstof’ ruimte te hebben voor de bouw van honderduizenden woningen…
    Die nodig zijn voor de enorme bevolkingsgroei met alles wat we hier binnenhalen…

    Conclusie: HEEL erg moeilijk doen en het tegenovergestelde bereiken: meer stenen, meer mensen, meer kosten, meer consumptie, meer afval, minder ruimte en monder leefgenot

    Goed bezig mensen!!

    Login om te reageren
    • hansiepie zegt

      13 november 2019 om 11:08

      @racemees1:

      Waarheid. We kunnen duurzaam, eco en zuinig doen en elektro rijden wat we willen, door de bevolkingsgroei zal dit alles onder de streep teniet worden gedaan.
      En dan heb ik het nog niet eens over het woongenot wat ver te zoeken is in alle betondorpen, wat alleen maar meer wordt.

      Het echte probleem wordt genegeerd.

      Login om te reageren
      • gebruikersnaam3 zegt

        13 november 2019 om 11:50

        @hansiepie: Ik stel voor dat we de Chinese 1 kind regeling gaan implementeren.

        Login om te reageren
        • koeberg zegt

          13 november 2019 om 13:07

          @gebruikersnaam3: De natuurlijke aanwas (geboorte min sterfte) was vorig jaar 5.000, immigratieoverschot (immigratie – emigratie) was 41.000. Bij die laatste is dus meer resultaat te behalen.

          Login om te reageren
        • flutterby zegt

          13 november 2019 om 13:40

          @gebruikersnaam3: je weet zeker niet waarom de Chinezen daarvan afgestapt zijn he? Met een één kind beleid kunnen we de Nederlandse cultuur helemaal begraven. Nog even los van dat ík de meeste enige kinderen maar verwende nesten vind met een continue vraag naar aandacht.

          Login om te reageren
    • 1audi1 zegt

      13 november 2019 om 11:46

      @racemees1: 90% van die extra woningen die gebouwd moeten worden komt doordat er steeds meer eenpersoonshuishoudens zijn..

      Login om te reageren
    • cabriohater zegt

      13 november 2019 om 17:24

      @racemees1: Ja maar anders gaat het land er aan zoals Japan, dus het feit dat meer mensen slecht is laten we vooral niet merken.

      Login om te reageren
  15. screamer zegt

    13 november 2019 om 11:04

    Bij mijn dagelijkse woon/werk merk ik er niks van.
    Maar naar vrienden/familie/uitjes wel, want dat is sowieso 1,5uur rijden voor ik ergens ben via de snelweg, dat gaat dus allemaal wat langer duren. Maar dan nog, ik heb nu 2 relatief langzame auto’s dus dan is 100km/h ook weer goed voor de portemonnee :P.

    Maar ik heb ook een tijdje een Saab 9-5 gehad, en dan is met 150+ over de linkerbaan wel lekker hoor.

    Login om te reageren
  16. wouteraerox zegt

    13 november 2019 om 11:04

    Ik rij 50k km’s per jaar waarvan de helft buiten de randstad en voornamelijk overdag. Een ritje naar Groningen gaat mij minimaal 20 min extra kosten. Zowel heen- als terug. En met 100 op een rustige weg waar je eerst 130 mocht, ga je jezelf op zitten vreten. Juist die 130 stukken zijn een welkome afwisselingen na een stuk 100.

    Begrijp mij niet verkeerd, iemand moet de l*l zijn zodat de bouw door kan gaan. Maar mij raakt deze maatregel behoorlijk hard. En ik had nog wel op de VVD gestemd.. Huilen met de pet op dit.

    Login om te reageren
  17. sjonniedeluxe zegt

    13 november 2019 om 11:04

    Als je ziet hoe groot ons probleem is tov de landen om ons heen, ook een land waar geen snelheidsbeperking is op sommige stukken, dan moet je wel concluderen dat hiermee niet de kern van het probleem aangepakt wordt

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 november 2019 om 18:57

      @sjonniedeluxe: dat is ook niet de bedoeling eevan. De bedoeling was om de bouwprojecten die stil liggen in zowel woningbouw als infra weer op gamg te krijgen.

      Login om te reageren
      • sjonniedeluxe zegt

        13 november 2019 om 19:29

        @maotje: gokje: volgend jaar weer hetzelfde geneuzel

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          14 november 2019 om 08:09

          @sjonniedeluxe: wat is dan jouw visie? Kom dan met een oplossing. Zeggen dat iets niet goed is ok. Maar kom dan ook met iets op de proppen hoe t wel zou moeten. De bouw nog maanden stil laten liggen is geen optie. De woningen zijn hoognodig en de wegen ook anders slibt t verder dicht en nog meer uitstoot tot gevolg.
          Dus kom maar met je maatregelen waarvan jij denkt dat is beter.

          Login om te reageren
  18. willeme zegt

    13 november 2019 om 11:07

    Niet. Alles boven de 100 km/u is doodeng in een bejaarde Italiaan.

    Login om te reageren
    • nietcreatief zegt

      13 november 2019 om 16:44

      @willeme: haha hou toch op;) zelfs de 90 loopt dat fluitend en als de boel eens uitgelijnd en gebalanceerd is trillingsarm. De 33 werd pas rustig boven de 120, daaronder was het een springerige puppy

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        13 november 2019 om 16:50

        @nietcreatief: Moet niet te veel verklappen, maar boven de 200 km/u is best saai in een 159 ;-).

        Login om te reageren
        • nietcreatief zegt

          13 november 2019 om 17:53

          @willeme: haha, hetzelfde als 130 alleen een beetje luider en de wereld gaat wat sneller zeker?

          Login om te reageren
  19. lekbak zegt

    13 november 2019 om 11:08

    Het scheelt toch echt wel degelijk tijd. Iedereen die anders beweert heeft nog nooit dezelfde lange afstanden gereden met en zonder aanhangwagen. Natuurlijk maakt het in de spits geen drol uit, maar in de spits is er ook geen milieuwinst.

    Hoe raakt het mij? Diep. Ik ben tot op het bot teleurgesteld in de politiek. Ik vind het meer dan bizar dat ze zo’n maatregel verzinnen die wederom toch niet gaat werken, maar wel invloed heeft op de burger. Het zoveelste bewijs van totale en volledige incompetentie van de politiek. Een kleuter van drie heeft nog meer verstand van zaken.

    Login om te reageren
  20. wjeurs zegt

    13 november 2019 om 11:08

    Als je t probleem wil voorkomen of oplossen dan is dit geen oplossing. Snelheidslimiet omlaag EN niet meer bouwen EN nog veel meer maatregelen. Automobilist eronder laten lijden en vervolgens vrolijk door gaan bouwen… Kijk ook eens naar andere sectoren, paar procent winst halen op industrie en luchtvaart doet meer dan alle auto’s en bouwprojecten bij elkaar.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 november 2019 om 11:16

      @wouterjeuring: Wil je dan niet bouwen? Dan sleur je het land sowieso een crisis in.

      Login om te reageren
      • richh zegt

        13 november 2019 om 14:06

        @berlinetta: die crisis is allang gaande. Jongeren die tot hun 30 noodgedwongen thuis wonen, dakloze werkenden en studenten in tentenkampen hebben we allemaal al jaren.

        Login om te reageren
  21. Volvo_440_turbo zegt

    13 november 2019 om 11:08

    Regeneratieproblemen met mijn diesel, al 2 x voorgehad door te traag te rijden.Zal ook wel goed voor het milieu zijn…

    Login om te reageren
  22. hugoe zegt

    13 november 2019 om 11:09

    Heel eerlijk? Ik doe er waarschijnlijk niets op uit zolang er niet strenger gecontroleerd wordt en flitsmeister z’n werk blijft doen. 100 op de snelweg is voor mij echt in slaap vallen. Heb zo’n donkerbruin vermoeden dat dit ook voor een hele boel anderen hier geldt.

    Login om te reageren
    • holymoly zegt

      13 november 2019 om 16:19

      @hugoe: Hier ook zo eentje..en denk inderdaad dat we niet alleen zijn.

      Login om te reageren
  23. Dutchdriftking zegt

    13 november 2019 om 11:09

    Tja, op mijn dagelijkse woon-werk heb ik er geen last van. 100km/h limiet op dat stukje A4, en 80 km/h wegen. Deze snelheid halen is vaak al een kunst. Maar in het weekend ben ik vaak ook op de weg te vinden, en dan is 100 km/h gewoon traag. Wellicht zou naast de dag beperking er ook een uitzondering voor het weekend kunnen? Tot die tijd moeten we vooral er om denken om Flitsmeister aan te zetten en goed in de berm te kijken.

    Login om te reageren
  24. jasbelle zegt

    13 november 2019 om 11:10

    Heb ik eindelijk een auto die comfortabel 130 kan, gaat de snelheid omlaag. Ik vind het maar gedoe.

    Login om te reageren
  25. woody259 zegt

    13 november 2019 om 11:11

    Ik heb Flitsmeister verwijderd en ik heb Netflix geïnstalleerd. De extra reistijd betekent nu een extra aflevering van mijn favoriete serie.

    Login om te reageren
  26. autogedrocht zegt

    13 november 2019 om 11:16

    Behoorlijk last van, op de A18 red je zelfs tijdens de spits makkelijk 130.

    Login om te reageren
    • svdnick zegt

      13 november 2019 om 12:42

      @autogedrocht: hahaha en nog veel harder dan dat?

      Login om te reageren
  27. berlinetta zegt

    13 november 2019 om 11:17

    De vraag is in mijn ogen niet zozeer in hoeverre het je gaat raken qua tijd, het is meer de vraag of je het risico van de hogere boete wil pakken.

    Login om te reageren
  28. nopetrolnofun zegt

    13 november 2019 om 11:20

    Voor mij verandert er niet zoveel, tegenwoordig met flitsmeister is de boetekans zeer klein. Anonieme politievoertuigen gaan alleen achter echte hardrijders 30 km/h aan, dus als je op een 100 weg 130 op de teller rijdt, dan is er niet zoveel aan de hand.

    Login om te reageren
  29. minicoopers zegt

    13 november 2019 om 11:21

    Een sportauto was in Nederland al aardig nutteloos maar met een paar bekeuringen nog best leuk te rijden maar nu is het gelijk invordering rijbewijs als je het gas een keer iets aanraakt terwijl je dan helemaal niet echt hard rijdt.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      13 november 2019 om 20:40

      @minicoopers: Caterham kopen, probleem opgelost.

      Login om te reageren
      • minicoopers zegt

        13 november 2019 om 22:13

        @BaRa: Ja daar is de snelheidsbeleving groter maar ik wil ook wat luxe en de wagen mee op wintersport nemen gaat dan niet lukken ?

        Login om te reageren
  30. qoekje zegt

    13 november 2019 om 11:21

    ik hield me toch al niet aan de snelheid zal nu ook wel niet gebeuren

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      13 november 2019 om 13:45

      @qoekje: same here, mijn traject is grotendeels al 100 km/u, maar de ACC staat meestal op 120-130 en red ik zeker de helft van de tijd.

      Login om te reageren
  31. Fr13ndlyGh0st zegt

    13 november 2019 om 11:22

    Niet. Ik rijdt praktisch altijd 100km/h, ook waar je 120/130km/h mag (ja wel netjes op de rechterbaan). Die tijd die ik dan verlies, vertrek ik wat eerder. En wat is nou 5 minuten eerder vertrekken…?
    Ik gebruik die benzine liever voor dat ene dijkweggetje, of die keer goed gummen. Haal ik veel meer plezier uit dan 130km/h “jakkeren”. Iedereen met een rechtervoet kan dat, ik haal m’n lol uit het terugschakelen met de perfect getimede heel-toe en die apex die je precies snijdt.

    Login om te reageren
    • Fr13ndlyGh0st zegt

      13 november 2019 om 11:22

      @janjanssen: ik rijdT, rijdT?! ECHT?! Ja dat dus.. Ik rijd!

      Login om te reageren
    • martythamouse zegt

      13 november 2019 om 11:25

      @janjanssen: Precies dat.. Ik rijd in Nederland netjes met de Toyota 100/110 op de cruisecontrol en voor de snelheid ga ik met het gechipte Saabje de Duitse grens over waar ik gelukkig vlakbij woon.

      Login om te reageren
  32. robert110 zegt

    13 november 2019 om 11:23

    Voor mij zal het wel meevallen. Als ik de snelweg op draai gaat de cruisecontrol op 120 en hij gaat er 30 min later bij de afslag pas weer af (als het verkeer het toelaat) van dat traject is toch het grootste deel al 100 km/h.
    De maatregel zelf doet mij dan ook niet zo veel, zelfs als ik echt 100 km/h zou gaan rijden kan ik daar wel mee leven, ik zie een autorit op de snelweg toch meestal als een moment van rust. De manier waarop en het hele gezeik erom heen is wat ik niet trek.

    Login om te reageren
  33. monaco zegt

    13 november 2019 om 11:25

    Niet, buiten de trajectcontroles lekker 150 met Flitsmeister aan dus boeien…

    Login om te reageren
  34. dapeldoorn zegt

    13 november 2019 om 11:26

    In plaats van dat de baksteen “op” het pedaal lag, zal ik deze er nu zeker “onder” moeten leggen… alhoewel mijn meeste km’s in de nachturen liggen en deze niet worden aangepast zal de wijziging wel aan mijn rechtervoet knagen na 07:00

    Login om te reageren
  35. kennone zegt

    13 november 2019 om 11:29

    Snelheid naar de jaren 80, dan mijn auto ook! Doei katalysator!!

    Login om te reageren
  36. audiquattro71 zegt

    13 november 2019 om 11:31

    Zoals gewoonlijk in NL wordt wederom de automobilist aangepakt. Natuurlijk scheelt het qua uitstoot of je 130 dan wel 100 km/h rijdt. En in de praktijk zal de vertraging wel meevallen. Echter ga iets doen aan al die oude vervuilende auto’s op de weg. Kom eens met maatregelen waardoor het voor consumenten aantrekkelijker wordt om je oude vervuilende auto in te ruilen voor een nieuwe(re). De sloop premie in Duitsland was een mooi voorbeeld. Daar word je gestimuleerd om een modernere en schonere auto aan te schaffen. Nu worden we weer klein gehouden met betuttelende regeltjes. Ik vraag mij overigens ook af of dit positief werkt op de verkeersveiligheid, het verschil met vrachtverkeer en bussen wordt kleiner bende concentratiecurve lager. Als je ook goed geluisterd hebt naar de persconferentie, werd er geantwoord op de vraag hoe de 100 km/h gehandhaafd gaat worden, dat dit op dezelfde manier zal gaan gebeuren als waar nu reeds overdag 100 en s’avonds 130 gereden mag worden…? kortom in heel NL hangt er straks trajectcontrole boven de snelwegen … iets met Big Brother…
    Wat mij ook nog tegenstaat is dat ze nu deze maatregelen treffen om de bouw weer op gang te krijgen… ehhhh? wie heeft de bouw zo in de problemen gebracht… juist het huidige kabinet… De NL politiek wordt steeds ongeloofwaardiger, zowel landelijk maar ook lokaal. Zolang je de burger maar voor de gek kunt houden en pesten, ligt er een mooie politieke carrière voor je in het verschiet….
    Begrijp mij niet verkeerd, ik juich een beter milieu toe, maar deze maatregelen zullen m.i. niet bijdragen aan een significatie verlaging van de stikstof..

    Login om te reageren
  37. tjorque zegt

    13 november 2019 om 11:33

    Aan mijn kant van de grens blijft de snelheidsgrens voorlopig nog 120 + 6% km/h.
    De teller blijft (op de brave dagen) dus gewoon op 130km/h op de snelweg.
    (4km/h foutmarge op m’n teller)

    Als ze in B ook 100km/h invoeren… sjah dan zal ik op de occasionele vrijetijdsbesteding op de weg me moeten leren beheersen.
    Tijdens de werkuren kost de tragere verplaatsing vooral geld aan mijn klanten en tijdens de ochtendspits op weg naar kantoor haal ik de 120 toch meestal niet.
    Ervan wakker liggen? Niet echt dus, daar heb ik kinderen voor ?

    Login om te reageren
  38. arthurenz0 zegt

    13 november 2019 om 11:35

    Doordeweeks kan ik woon/werk Amsterdam/Den Haag toch nooit harder dan 80-85. En in het weekend gewoon niet te veel van aantrekken die 100 km limiet, flitsmeister aan en niet harder dan 149 rijden voor de veiligheid van het rbw.

    Login om te reageren
    • geenidee1975 zegt

      13 november 2019 om 11:39

      @arthurenz0: Exact dat dus. Ik reken ook automatisch met +49. Dus ik vond die veilig 179km/u rijden erg fijn, soms zelfs overbodig. Zei ik dat hardop?

      Login om te reageren
      • arthurenz0 zegt

        13 november 2019 om 11:55

        @geenidee1975: Ik denk dat we op dezelfde lijn zitten, haha

        Login om te reageren
  39. geenidee1975 zegt

    13 november 2019 om 11:37

    Het raakt me hard! In mijn ziel. Telt dat ook? Een getunede C43 AMG zonder begrenzer is sowieso al kansloos en wordt nu nog 30km/u kanslozer. Ik hoor/lees helemaal niemand over de lol die snel (en veilig) rijden met zich meebrengt: het is toch gewoon veel fijner rijden die 130? Overigens moet ik me ook weer niet aanstellen, want echt doorrijden lukte Randstedelijk toch al alleen ’s avonds en ’s nachts, dus in die zin maakt het weinig uit.

    Bovendien is er gelukkig weinig zo wispelturig als de politiek en rijden we over 1 of 2 jaar vanzelf wel weer 130km/u. VVD (<3) heeft de achterdeur gelukkig al ingeregeld door te mogen lobby'en voor concentratie van die Naturablablabla-gebieden. Dat is uiteraard gedaan zodat vervolgens braaf rondom dat grote gebied 100km/u gereden moet worden en daarbuiten 130. Nee 150, gewoon als compensatie voor deze verkrachting van onze need for speed. Vroem vroem.

    Login om te reageren
  40. volvov7025t zegt

    13 november 2019 om 11:37

    Ik ben voor een ontheffing voor elektrische autos. Die stoten immers niets uit. Gewoon 130 voor elektrisch en 100 voor benzine/diesel. Moet je eens kijken hoe snel het wagenpark dan vergroent!

    Login om te reageren
    • geenidee1975 zegt

      13 november 2019 om 11:40

      @volvov7025t: wel dan ff een sticker op je ruit en elke week bewijzen dat je dat EV-kreng oplaadt met groen stroom…

      Login om te reageren
    • seba zegt

      13 november 2019 om 12:01

      @volvov7025t: Er werd gesproken dat de snelheid verschil tussen vrachtwagens/caravans/koekblikken veel te groot in de goede oude tijden, toen 130km/h toegestaan was. Hoezo zou dan ev 130km/h mogen rijden? aparte ban net als de bus bannen? Dit gaat niet gebeuren, geen ruimte en kost te veel. Er word hier ook zo vaak gesproken over ev alsof deze auto’s paar duizend euro kosten. Beetje opgevoerde boodschappen karretje kost al meer dan 30k, veel geld, heel veel geld. Opmerking zoals “Moet je eens kijken hoe snel het wagenpark dan vergroent!” slaat nergens op! Nou ja, misschien als je gaat leasen, maar met een fatsoenlijke km’s (25/30km) betaal je al gouw meer dan 800euro p.maand! Ik praat hier niet over mij zelf, nog steeds vind ik dat de enige lening die je kan hebben is een hypotheek maar er zijn nog andere mensen, miljoenen mensen die amper paar duizend euro kunnen sparen voor een kleine vervoersmiddel. Lang leven ikke, ikke, ikke mentaliteit…

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      13 november 2019 om 12:05

      @volvov7025t: ‘grappig’ genoeg is de stikstofuitstoot van stroomproductie bij de huidige energiemix in Nederland per kilometer volgens TNO hoger dan de uitstoot van een benzineauto.

      Login om te reageren
  41. volvaudi zegt

    13 november 2019 om 11:37

    Ik rijd altijd in de spits en door de drukte kun je vaak niet harder. ‘S avonds kan ik nog steeds knallen dus prima. Daarbij, de kans dat je gepakt wordt als je je er niet aan houdt is nihil en anders ff pijn maar ja…

    Login om te reageren
  42. seba zegt

    13 november 2019 om 11:39

    Woon -> werk verkeer niet te veel, rijd voornamelijk 100 en 80 wegen meet een kleine stukje 130 op a7. Die 80 en 100 wegen rij ik toch meestal rond 20/30km/h te snel, op a7 van oprit to afrit vind ik wel leuk om af en toe vol gas te gaan.

    Login om te reageren
    • seba zegt

      13 november 2019 om 11:42

      @seba: die paar liter meer wat de auto verbruikt vind ik niet zo erg, 100km/h op een lange afstand is gewoon traag, 130km/h rijd comfortabel, lekker, vlot maar om mooier te maken vind ik snelheiden tussen 140 a 160 het lekkerst, helaas dit gaat nooit gebeuren in NL.

      Login om te reageren
  43. pel96 zegt

    13 november 2019 om 11:44

    Reistijd is voor mij geen belangrijk argument, want doordeweeks reis ik met de trein. Wanneer ik auto rijd is dat 99% van te tijd buiten de spits en dan merk ik dat snelwegen waar je 100 mag, zoals de A2 tussen Utrecht en Amsterdam ongelofelijk k*t zijn want niemand zit op te letten; de helft van de auto’s rijd voor een of andere reden in de middelste baan; mensen rijden zo dicht achter vrachtwagens dat ze nooit op tijd kunnen temmen; de helft van de bestuurders zit op hun mobiel en niemand kijkt in zijn spiegels. Ik heb het gevoel dat mensen veel beter en alerter mee doen aan het verkeer waneer de snelheidsverschillen groter (en daardoor ook gevaarlijker) zijn. Honderd voelt in een moderne auto gewoon langzaam en volgens mij brengt dat een vals gevoel van veiligheid met zich mee. Het is natuurlijk speculatie, maar ik ben bang dat we door deze maatregel allemaal zo gaan rijden als op de A2 waardoor een hoop verkeersregels genegeerd zullen worden. Verder ben ik bang dat “groene” partijen deze maatregel gaan misbruiken en het hele land willen bezaaien met trajectcontroles, waardoor gas bijgeven als je inhaalt direct resulteert in een boete.

    Login om te reageren
  44. RiKe zegt

    13 november 2019 om 11:48

    De tijden dat ik daadwerkelijk 130 zou kunnen rijden is sowieso al buiten de spits. Binnen de spits mag ik blij zijn als ik de 80 haal in die incompetentie parade door dagelijkse ongelukken op rechte wegen…

    Login om te reageren
  45. Bender zegt

    13 november 2019 om 11:49

    Ik rijd elke dag 32 km heen en 32 km terug over de snelweg. Dat hele stuk is 130 km/u. Theoretisch is het verschil in tijd tussen 100 en 130 km/u 4,5 min. enkele reis, totaal 45 min. per week woon-werk. Natuurlijk ben ik zowel ’s ochtends als ’s avond niet de enige op de weg. In de meeste gevallen kan ik +/- de helft van de reis ‘onbeperkt’ rijden en dat is meestal 140 km/u op de teller. Al met al zal het mij wel een klein half uurtje per week kosten, dat is wel te overzien.

    Zowel voor werk als privé moet ik regelmatig (+/- 4 x per maand) in het midden van het land zijn. Ik rijdt dan vanuit over de A7 en A6 richting Utrecht. Dat is 400km op en neer waarvan +/- 300km 130 km/u. Op die afstand scheelt het bijna 45 min. Dat is wel echt een stuk langer rijden.

    Ik maak mij meer zorgen over de technische gevolgen. Veel moderne motoren, zeker direct ingespoten motoren, zijn erg gevoelig voor interne vervuiling. De beste manier om dit tegen te gaan is je motor regelmatig goed warm stoken. Dit gebeurt in de meeste gevallen op de snelweg als de auto langere tijd in hogere toerentallen draait. Veel moderne auto’s met 6 of meer versnellingen zullen op de snelweg met 100 km/u minder dan, of rond de 2.000 toeren draaien. Daarmee wordt je motor niet warm genoeg om zichzelf schoon te houden. Daarvan gaan we de gevolgen nog wel zien. Ik denk dat de extra technische schade de milieu wist van minder uitstoot ruimschoots teniet zal doen.

    Daarnaast verveel ik mij kapot met 100km/u en wordt auto rijden daardoor een stuk minder leuk.

    Login om te reageren
    • volvocar zegt

      13 november 2019 om 16:59

      @bender:
      Ik woon in NL en werk in BE, ik doe elke dag ongeveer 100 km autostrade in NL aan 130-120KM/u op ~50minuten/dag.
      Even misschien heel simple gesteld, maar als ik 30% trager rijd en 10% minder uitstoot, compenseer ik dit dan niet door 30% langer onderweg te zijn?
      Wat levert dus het meeste op? 10m langer op de baan en iets minder uitstoten of minder lang op de baan aan een iets hogere uitstoot?
      En zeg me niet

      Login om te reageren
      • rainarr zegt

        13 november 2019 om 20:46

        @volvocar: zo werkt het dus niet hè ;) de uitstoot wordt berekend over de hoeveelheid gereden kilometers. Niet over je reistijd

        Login om te reageren
        • volvocar zegt

          14 november 2019 om 11:38

          @rainarr:
          Dat had ik inderdaad begrepen, maar zit hier niet de fout?
          Sorry dat ik het even simpel blijf houden, maar stel:
          Je rijd een afstand van 100km, a) tegen 100km/u, b) tegen 50km/u
          Ga je mij toch niet wijsmaken dat de wagen hetzelfde aantal Co2 de lucht is ingeschoten in beide gevallen, ondanks dubbele tijdsbesteding en exact zelfde uitstoot (zelfde aantal rpm bij 50 en 100km/u.

          Is echt een serieuze vraag waar ik nergens een oponiestuk over vind, maar zoals ik al zei, misschien denk ik té simpel in deze materie, ben ook geen expert

          Login om te reageren
          • rainarr zegt

            14 november 2019 om 15:53

            @volvocar: Het is relatief simpele natuurkunde. Ben je bekend met deze formule: Fw,l = ½ ρ CW A v^2
            snelheid is in het kwadraat. Dus de kracht die je nodig hebt om 100 te rijden ipv 50 is niet factor 2 maar factor 4. want 50×50 =2500 en 100×100 = 10k. De tijd neemt met de helft af maar het verbruik neemt met 4 maal toe.

            Login om te reageren
            • volvocar zegt

              14 november 2019 om 16:00

              @rainarr:
              Neen, niet bekend helaas maar ik kan dit zeker aannemen wat je hier zegt.
              Maar is dit niet de arbeid die er nodig is om tot aan die 100km of 50km per uur te geraken?
              De te leveren arbeid om de snelheid te behouden is volgens mij hetzelfde bij 100 en 50km/u… = RPM en P=WxT

              Login om te reageren
              • rainarr zegt

                14 november 2019 om 16:25

                @volvocar: Nee, dat zou Kracht (F) = Massa (m) . acceleratie (a). Je berekent de luchtweerstand met snelheid en niet met acceleratie. Constante kracht!

  46. Jochempie zegt

    13 november 2019 om 11:53

    Ik heb de cruise control altijd op 105, dus als ik in Nederland ben zal het me behoorlijk raken. Normaal gesproken haalt iedereen me in.

    Login om te reageren
  47. MDA zegt

    13 november 2019 om 12:07

    Hoeveel ga ik ervan merken? Tja… De rit Eindhoven – Enschede wordt wel vervelender, maar ik rijd nu al boven de officiële limiet, en dat blijf ik straks ook doen. Er is alleen iets anders dat mij stoort: het verkeer draagt maar een klein deel bij aan het stikstof probleem. Van het verkeer draagt de automobilist (licht verkeer) weer een kleiner deel bij. En van dat kleine deel, gaan we nu de winst halen… Terwijl het echte probleem de landbouw is (we hebben gewoon veel teveel koeien en varkens in dit land). En die landbouw is minder dan 2% van ons BBP, dus verminderen hiervan heeft heel weinig economische invloed, en geeft heel veel resultaat wat betreft stikstof. Maar nee… Geen partij durfde het aan om eerlijk tegen de boeren te zeggen: luister, we moeten die veeteelt stevig afbouwen. En intussen rijden we allemaal 100 voor 0.3% stikstof winst.

    Login om te reageren
  48. ghost zegt

    13 november 2019 om 12:13

    Ik rijd meestal toch al iets harder dan wat de Max toegestane snelheid is. Met flitsmeister aan en aan de snelheid houden in de trajectcontroles, is dat prima. Feit is dat het op veel plekken waar je 130km/u mag, het niet eens kan halen omdat er weer een EV of prius in de linkerbaan hangt met 90km/u.

    Login om te reageren
  49. gewoondirk zegt

    13 november 2019 om 12:17

    Met dagelijks 70 snelwegkilometers waarvan 18 op Nederlandse snelwegen geen reden om me zogen te maken. het verlies in tijd zal voor mij miniem zijn. Wel zuur voor iedereen die eerst wel door kon rijden.

    Login om te reageren
  50. Justawheelchairguy zegt

    13 november 2019 om 12:22

    Voor woonwerkverkeer raakt het mij totaal niet. Rij ongeveer 10 km op de A35, en dat stukje was juist al 100kmh. Voor de sport 1x per maand Enschede-Gorinchem en terug op een zaterdag, dit zal misschien 5 of 10 minuten per rit langer gaan duren gok ik zo. Voor mij maakt het dus denk ik niet zo veel uit. Maar voor het gevoel klopt het gewoon niet. 100 op een vrijwel lege A35/A1 op een vroege zaterdagochtend klopt gewoon niet voor mijn gevoel..

    Login om te reageren
  51. beast95 zegt

    13 november 2019 om 12:30

    Nou dat tijdsverlies zorgt er anders wel voor dat ik net mijn aflevering op Netflix kan afkijken in de auto. Superhandig idee van de overheid!

    Login om te reageren
  52. kniesoor zegt

    13 november 2019 om 12:31

    De snelheidsverlaging raakt mij maar zeer beperkt, kom 99 procent van de tijd niet op 100+ km/u wegen. Toch is het jammer, dat de 130 wordt afgeschaft, maakte er zo heel af en toe in het weekend graag gebruik van bij ‘een rondje langs de velden’.

    Login om te reageren
  53. rob5nismo zegt

    13 november 2019 om 12:33

    Mij niet A17 stukje van standaarbuiten naar Roosendaal

    Login om te reageren
  54. tenaci zegt

    13 november 2019 om 12:36

    Niet. Meeste doe ik met OV of binnendoor. Als ik snelwegritten doe voor m’n werk dan is dat vaak in spitstijden of avonduren. In de spits haal ik de 100 vaak niet eens en in de avond mag je wel harder. Plezierritjes doe ik in m’n Daf en daarmee is 100 hard zat maar eerlijk gezegd rij ik daarmee weer niet vaak op de snelweg.

    Login om te reageren
  55. stekel zegt

    13 november 2019 om 12:40

    ik ga er in het dagelijkse niks van merken, rijd de snelweg op waar je maar 80 mag in combinatie met trajectcontrole, daarna langs het utrecht stadion (waterlinieweg) waar je 70 mag, daar trap ik soms wel even door tot 90 a 100 gewoon om te kijken of de 5e versnelling het nog doet. helaas is het in het weekend dan geen pretje meer want die 100 is nou niet echt het toppunt van hard rijden.

    Login om te reageren
  56. basjaski zegt

    13 november 2019 om 12:40

    niet, ik woon in het buitenland.

    Login om te reageren
  57. Pordon zegt

    13 november 2019 om 12:45

    Ach, hoewel ik 130 een prettige snelheid vindt om te rijden zal het mij niet enorm gaan raken. Ik rij 50 tot 60k per jaar en maak wel eens ritten van 250km deur tot deur. Op die ritten zal het me een kwartiertje schelen. Gemiddeld zal het me misschien 5 minuten kosten. Daartegenover staat wel een lager verbruik.

    Login om te reageren
    • Shaw zegt

      13 november 2019 om 14:14

      @pordon: Maar jij leest neem ik aan Autoblog omdat je auto’s leuk vindt!? Echt on-voor-stelbaar de reacties van autoliefhebbers, die 100 wel goed genoeg vinden! Prima, rij zelf 100, maar dring het een ander niet op! Wat is dat, de drang om een ander te beperken, terwijl het je zelf niet uitmaakt!?

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        13 november 2019 om 14:56

        @shaw: Qua dat laatste : bedilzucht. Een bekende kwaal in zekere kringen.

        Login om te reageren
      • Pordon zegt

        14 november 2019 om 16:55

        @shaw: Ik lees inderdaad autoblog omdat ik auto’s leuk vindt. Dat staat los van hard rijden. Hard rijden vind ik overigens ook leuk als de situatie het toelaat maar dan wel 200+ of op een circuit. 100 of 130 maakt me wat dat betreft weinig uit. De vraag was hoe de snelheidsverlaging mij raakt en daar heb ik een antwoord op gegeven.

        Wat ik van deze maatregel zelf vindt laat ik in het midden omdat ik zelf geen onderzoeken heb uitgevoerd naar het effect. Deze hele situatie is zo omstreden van beide kanten dat ik me daar niet in ga bemoeien voordat ik zelf de onderzoeken en de feiten heb opgezocht en kritisch naar de resultaten heb gekeken.

        Login om te reageren
  58. lexis zegt

    13 november 2019 om 12:45

    Een gedurfde beslissing, die wel degelijk impact zal hebben op co2 en no2 uitstoot. Benieuwd als de politiekers in Belgie ook zoiets aandurven?

    Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      13 november 2019 om 13:05

      @lexis: Het scheelt maar liefst een dikke 0,06 procent stikstof. Daar mag Nederland inderdaad trots op zijn…Mag toch hopen dat ze in België wijzer zijn.

      Login om te reageren
  59. notsobig zegt

    13 november 2019 om 12:51

    Dat wordt Flitsmeister altijd gebruiken i.p.v. soms. Niet van plan om mee te doen aan deze bullshit!

    Login om te reageren
  60. xjs678qr zegt

    13 november 2019 om 12:52

    Ik vermijd Nederlandse wegen, maar jullie hebben wel de kat de bel aangebonden!

    Ik vind 120 zat traag, het moet niet nog erger worden!

    Zelfs als passagier in een wagen of trein erger ik mij blauw als er niet wordt doorgereden. Daarom doe ik zo veel mogelijk verplaatsingen met de fiets, dan mag ik zo hard rijden als ik wil :-)

    Login om te reageren
  61. rickthestig zegt

    13 november 2019 om 13:02

    Ik stel voor om morgen massaal de weg op te gaan om hier tegen te protesteren.

    Login om te reageren
  62. rotasaxal zegt

    13 november 2019 om 13:06

    Met woonwerkverkeer rijd ik waar 120/130/100 mag altijd rond de 110 das 104 echte km. Dat rijd prima. Straks gaan er grote aantallen streepje 100 rijden dat is pas k.t die gaan dan voor je sukkelen met 93 echte km en krijg je de reactie “je mag toch niet harder, ik ga niet aan de kant”

    Login om te reageren
  63. rutger97 zegt

    13 november 2019 om 13:06

    Nog een reden om niet naar de schoonouders te gaan ze wonen al zo lekker ver weg. Nu met de ‘extra’ reistijd niet meer te doen ;)

    Login om te reageren
  64. B00G1E zegt

    13 november 2019 om 13:15

    Zal het weinig merken denk ik, ben maar 2 weken per jaar in NL. De belevenis zal nu net zo saai zijn als hier in de VS waar ik omringd ben door 55mph wegen, gaaaap.

    Login om te reageren
  65. Jantje_555 zegt

    13 november 2019 om 13:16

    is te gek voor woorden dat het door stikstof komt. En dit eigenlijk enkel oudere diesels treft. een Euro 5 of 6 diesel stoot amper nog uit. Een benzine niets en waterstof en EV helemaal niet (of toch geen stikstof aan de auto zelf)
    Dus door een 20% weggebruikers moet iedereen aan de slaapsnelheid.

    Login om te reageren
  66. scrmeagle zegt

    13 november 2019 om 13:19

    Flitsmeister is prima, maar niet voor de stille surveillance! Dus het blijft goed opletten.

    Login om te reageren
    • seba zegt

      14 november 2019 om 09:50

      @https://www.fleetaccess.nl/comfort/stinger/?gclid=EAIaIQobChMI7NWzwajp5QIVleN3Ch3QpAnjEAAYASAAEgK55fD_BwE

      Login om te reageren
  67. bmw2coupeeigenaar zegt

    13 november 2019 om 13:31

    100km/h overdag? Dan wil ik na 00:00 onbeperkte snelheid op 130 wegen.

    Login om te reageren
  68. hartman zegt

    13 november 2019 om 13:31

    Ik ben 54 en met pensioen. Ik heb alle tijd. Dus die snelheidsverlaging boeit mij nul komma nul.

    Login om te reageren
  69. pomoek zegt

    13 november 2019 om 14:02

    Zo af en toe maak ik een rit van zo’n 150 km. Volgens mij gaat de snelheidsbeperking mij een paar minuten per rit kosten. Verwaarloosbaar. In de spits is het al helemaal onnodig om het er over te hebben.

    Login om te reageren
    • Shaw zegt

      13 november 2019 om 14:11

      @pomoek: Echt vreemd, deze redenering is toch de omgekeerde wereld!? Dus als het jou niet direct raakt, mag deze idiote snelheidsverlaging doorgaan? Beetje bekrompen, we hebben het hier over regels van de overheid voor een heel land, jij kunt toch 100 rijden als je dat wil!? Net als @hartman?! Rij 100, blijf relaxed rechts, als je alle tijd hebt prima! Maar voor mij als veelrijder is het wel degelijk nét dat verschil 130 schiet lekker op. Laat mij toch!

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        13 november 2019 om 17:19

        @shaw: dat zeg ik niet. De vraag, boven aan dit artikel is: hoe raakt de max. snelheidsverlaging jou? Daar geef ik antwoord op. Het raakt mij nauwelijks. Ik zeg helemaal niets over of ik de maatregel terecht vind. Ik zeg ook zeker niet dat ik medelijden met jou heb.

        Login om te reageren
  70. thestino zegt

    13 november 2019 om 14:07

    Ik blijf gewoon knallen! Dat ze de boetes maar opsturen.

    Login om te reageren
  71. Shaw zegt

    13 november 2019 om 14:09

    Tijdelijke maatregel, dat vooropgesteld.
    Het verschil in tijdwinst is nihil zeggen sommigen? Het verschil in uitstoot IDEM!
    Onrechtvaardig is het dat de Rotterdamse haven het meeste stikstofwinst heeft (want is papieren zwendel) maar dat ook randstedelingen hier volop vertegenwoordigd met grote mond, wél 130 mogen na 19u, terwijl wij in het Oosten veel ruimte en prachtige bossen hebben, weinig stikstof uitstoot veroorzaken, maar wél op een lege snelweg 100 moeten gaan sukkelen.
    130 lever weinig tijdwinst op, 100 weinig voordeel van uitstoot.
    Daarom raakt deze idiote snelheidsverlaging IEDEREEN. Terug in de tijd, beetje goedwillende burgers koeioneren, kleineren, kwellen, sarren, tergen, treiteren met 100km/h op een SNELweg. Waanzinnige symboolpolitiek ten top.
    Een lapmiddel, mag hopen dat het TIJDELIJK is.
    Wat ik voorspel is dit. Het gaat ons economisch voor de wind, al meer dan 7 jaar. Dat komt doordat de gevestigde orde beeft als een rietje bij politieke peilingen, waar overal in Europa nieuwe partijen op winst staan, en de gevestigde orde steeds meer kiezers en macht verliezen. En dan draait de economie nu goed. Een geruststellende gedachte dat straks het gezond verstand zal gaan bovendrijven, zodra het economisch minder gaat en de gevestigde partijen met pek en veren van het pluche worden verjaagd. Publieke omroepen minimaal halveren, en écht pluriform maken, FvD mag het voortouw hierin nemen. Ook is deze partij voorstander van 130. Kwestie van tijd en dit TIJDELIJKE lapmiddel wordt zsm teruggedraaid.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 november 2019 om 17:54

      @Shaw: maar je komt zelf ook niet met een oplossing om snel de bouw weer op gang te trekken.

      Login om te reageren
  72. elemento zegt

    13 november 2019 om 14:39

    100 km/h kunnen de boeren ook bijna trekkers op de snelweg

    Login om te reageren
  73. racerx zegt

    13 november 2019 om 14:59

    Niet. Ik blijf op langere ritten gewoon 130 rijden waar mogelijk, Flitsmeister aan en goed opletten. Als ik dan toch een keer gesnaaid word: jammer dan. Kortere stukken overdag kan t me weinig schelen, verkeer rijdt toch niet door. Alleen in t weekend vind ik het wel erg vervelend

    Login om te reageren
  74. Dutchcarwizard zegt

    13 november 2019 om 15:18

    100, dat doe ik in zijn achteruit

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      13 november 2019 om 19:23

      @baidu: Bevalt uw DAF een beetje ?

      Login om te reageren
      • Dutchcarwizard zegt

        15 november 2019 om 22:53

        @amghans: Eindhonens trots! Een 1300 marathon ;-)

        Login om te reageren
  75. caprio zegt

    13 november 2019 om 15:39

    Vreselijk hypocriete maatregel! In de randstad en de snelwegen naar Duitsland en Belgie kun je overdag toch al vaak geen 100 rijden, laat staan 130. De maatregel treft dus Zeeland, Flevoland en de drie noordelijke provincies , waar stikstof probleem niet het grootst is.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 november 2019 om 17:52

      @caprio: wat dacht je van de a28 langs de veluwe ?

      Login om te reageren
  76. PAN zegt

    13 november 2019 om 15:52

    Rij vaak na 19:00 of voor 06:00 voor werk dus no probs. Privé in Friesland is 100 wel ok, lekker chill

    Login om te reageren
  77. baserace zegt

    13 november 2019 om 15:58

    Rij 2x per week van A’dam naar Leeuwarden: nu vanaf Purmerend met 130 doorrijden (en het kan ook; want daarna rijdt er geen kip meer op de weg)… wordt straks nog meer afzien op die gruwelijk saaie polderwegen…

    Login om te reageren
  78. schekk03 zegt

    13 november 2019 om 16:30

    Jongens, kom op. Reacties als ´lekker chill 100 rijden´ haha, echt waar? 130 rijden is dan dus stress ofzo? Jullie zijn toch geen 100??

    Login om te reageren
    • PAN zegt

      13 november 2019 om 16:35

      @schekk03: tegenwoordig is het zo druk dat je continu van gas af moet. Blijf dan liever chill op rechterbaan. Als er bochten komen hou ik over het algemeen met mijn giulietta ook de 100 vast ;)

      Login om te reageren
  79. yasinni zegt

    13 november 2019 om 16:31

    Laat ze maar de snelheid verlagen maar verlagen ze dan ook onze wegenbelasting?

    Login om te reageren
  80. nietcreatief zegt

    13 november 2019 om 17:00

    Mij persoonlijk nog niet eens zo heel erg, enkel de principe kwestie. Maar de buschauffeur zal wel wat zenuwachtiger worden op de snelweg omdat ie voortdurend ingebouwd wordt met mensen die rondom hem dezelfde snelheid rijden.
    Een beetje het A2 principe, doodvermoeiend om daar te rijden.

    Login om te reageren
  81. towi1989 zegt

    13 november 2019 om 17:21

    Theoretisch zo’n 60 uur per jaar. Op de terugweg kan ik vrijwel de gehele snelweg 130 rijden. We zullen zien wat er met de ‘doorstroming’ gebeurd in de ochtendspits.

    Login om te reageren
  82. cabriohater zegt

    13 november 2019 om 17:37

    Ik rijd een Starlet automaat en rijd eigenlijk nooit echt 130kmh, maar dat betekend niet dat ik een voorstander ben. Bij 100kmh zit je steeds te kijken dat je niet te hard rijd. Komt nog bij dat je vaak extra moet opletten door de minimale snelheidsverschillen.

    Login om te reageren
  83. vierkoloms zegt

    13 november 2019 om 18:08

    Ik val bijna in slaap met die 100km/hr, het is zo geestdodend dat het gevaarlijk kan worden. Die 130 had een leuke bijkomstigheid, pas boven de 180 was invordering een issue. Overigens denk ik dat harder rijden zorgt voor wat alerter achter het stuur zitten. Al dat gezeik over brandstofbesparing, 1 rijd gemiddeld 1 op 7, heel misschien 1op 9 soms. I don’t care, het went.

    Login om te reageren
    • herman1967 zegt

      13 november 2019 om 20:23

      @vierkoloms: Een kleine correctie: Vanaf 180 wordt je rijbewijs ingevorderd. Het maximale dat je (nu nog) op de snelweg kunt rijden zonder je rijbewijs in gevaar te brengen is dus 179 :)

      Verder ben ik het met je eens dat 100 km/u slaapverwekkend is. Bij mij werkt het tenminste wel zo dat ik alerter ben wanneer ik wat sneller rijdt. Dat hoeft voor mij niet meer extreem snel te zijn (hoewel ik zo nu en dan planken bij de oosterburen nog wel leuk vindt). Ik rijd meestal iets boven de 130 (140 op de teller) en voel me daar prettig bij. Door een belachelijk lage maximumsnelheid verdwijnt bij mij echter alle bereidheid me aan de maximum snelheid te houden. Ik maak wel een potje voor de snelheidsbelasting.

      Login om te reageren
  84. jeroenwz zegt

    13 november 2019 om 18:55

    Wat errug! Ik gooi me vandaag of morgen op mijn zwaard!

    Login om te reageren
  85. retetikker zegt

    13 november 2019 om 19:43

    Alleen een snelheidslimiet tijdens het inhalen lijkt mij wel interessant.

    Overdag aansluiten bij de rest van de kudde en zondag ochtend als de weg bijna leeg is de motor schoonbranden.

    Login om te reageren
  86. herman1967 zegt

    13 november 2019 om 20:16

    Ik woon in Friesland, waar het minder druk is en veel 130 km-wegen zijn. Dit raakt mij dus zeer. Zoals gezegd, niet eens zozeer vanwege de tijdwinst, maar vanwege het gevoel. Als ik bijvoorbeeld buiten de spits naar Groningen rijdt (60 km van mijn woonplaats) is het lekker rustig op de weg. Maar dan ben ik dus verplicht om met een gangetje van 100 voort te sukkelen.

    Bovendien, wanneer ik waar het kan wat sneller mag rijden ben ik ook meer bereid me aan lagere maximumsnelheden te houden. Deze bereidheid is door deze maatregel verdwenen. Ik ga niet 100 sukkelen over de snelweg en zal dus ook niet meer doen waar het nu al 100 is. Daarmee bereiken ze, althans bij mij, precies het tegenovergestelde effect!

    Login om te reageren
  87. BaRa zegt

    13 november 2019 om 20:43

    Had Autoblog nood aan een nieuw “meest populair onderwerp”?

    Login om te reageren
  88. donotfeed zegt

    13 november 2019 om 20:54

    En hoeveel van de 6% stikstofdepositie verminderd dit eigenlijk.

    Ze hebben vooral een groep te pakken die niet op het malieveld gaat staan.

    Login om te reageren
    • herman1967 zegt

      14 november 2019 om 22:37

      @donotfeed: Precies, dat hadden we dus wel moeten doen. Van de reactie van de boeren zijn ze geschrokken, dus nu pakken ze ons.

      Login om te reageren
  89. audirs3 zegt

    13 november 2019 om 21:29

    Ik rij dagelijks van tussen Amsterdam en Hoorn. Tegen de files in. Kan grotendeels 120/130kmh rijden vanaf Zaandam richting Hoorn. Dat wordt dus elke dag paar minuten langer. Op jaarbasis kost het me uren. Best zonde.

    Login om te reageren
  90. kareljansen zegt

    13 november 2019 om 23:21

    Een echte oplossing was het vernieuwen van ons wagenpark geweest door het verlagen van de BPM, maar laten we vooral de weggebruiker opdraaien voor dit probleem..

    Login om te reageren
  91. shellplc zegt

    13 november 2019 om 23:21

    De VVD kan wel gaan fuseren met Groenlinks, ben bang dat we er nog lang niet zijn met allemaal vervelende onzin maatregelen.

    Login om te reageren
  92. RutgerK zegt

    13 november 2019 om 23:41

    Over de afgelopen 33.000 kilomter gemiddeld 54 km/u gereden. Zal na de volgende 33.000 kilometer nog eens kijken wat de verlaging van de max. snelheid met het gemiddelde heeft gedaan.

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      14 november 2019 om 17:00

      @rutgerk: Goed idee. Afgelopen 40k gemiddeld 72 km/h en 6.6l gemiddeld. Ben benieuwd wat de tripcomputer na de volgende 40k aangeeft.

      Login om te reageren
  93. trolololo zegt

    13 november 2019 om 23:47

    Met mijn werk als vertegenwoordiger in een buitendienst functie en 80.000 km per jaar, zal ik een paar dagen langer per jaar in de auto doorbrengen. Maar gelukkig wel 0.38% stikstofreductie. Laat Lelystad Airport maar komen!

    Login om te reageren
  94. wimbers zegt

    14 november 2019 om 00:47

    Wat een kul maatregel.
    Het lijkt me slimmer om de subsidie op megastallen te stoppen en van voedsel geen exportproduct te maken, Corus in IJmuiden dicht te gooien etc.
    Dat levert meer op

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      14 november 2019 om 09:42

      @wimbers: Vooral werklozen . . .

      Login om te reageren
  95. johnwaters zegt

    14 november 2019 om 04:45

    Het raakt mij niet, voor lange afstanden neem ik sowieso het vliegtuig.

    Login om te reageren
  96. karhengst zegt

    14 november 2019 om 07:38

    Niks aan de hand, beetje doorrijden en je bent binnen het uur op bestemming of bij de grens.

    Login om te reageren
  97. pogostick zegt

    14 november 2019 om 08:06

    Quite frankly, it’s retarded. Mensen die niks van stikstof weten roepen ineens iets over CRISIS en alles moet anders. Stikstof was vorig jaar toch niet zoveel anders? Toen was er ook geen crisis.
    Ik vind het behoorlijk kansloos om miljarden te investeren en dat weer terug te draaien. DIt kan enkel en alleen omdat we een ambtstermijn van x jaar hebben en mensen achteraf niet verantwoordelijk gehouden worden.

    Diep, diep triest en extreme kapitaalvernietiging. Gaat ons verdomme weer miljarden kosten; wie betaalt? Precies.

    Login om te reageren
  98. sjonniedeluxe zegt

    14 november 2019 om 09:37

    Hey ik gaf alleen aan dat dit niet de kern van het probleem oplost. Volgens mij beaam jij dit ook. Volgens een infographic op telegraaf.nl (ok, telegraaf…) zorgt 130 naar 100 voor 0,07% verlaging van stikstofneerslag. Als tijdelijke maatregel zou dit natuurlijk kunnen, maar om permanent een oplossing te bieden moet de groep die 46% van de neerslag veroorzaakt veranderen (te weten: landbouw/veeteelt). Mijn voorstel:
    – Tijdelijk naar 100 om de bouw te faciliteren is ok. Geen borden aanpassen, maar de matrix borden boven de weg gebruiken, zodat we ook snel weer naar permanent 130 kunnen schakelen.
    – Elektrische auto’s mogen wel gewoon 130. Dit is een gratis maatregel die elektrisch rijden populair zal maken onder leaserijders. Geen miljarden korting op bijtelling. Maar bedenk je eens hoe lullig je je voelt als je met je nieuwe bmw 4 gran coupe 100 moet tuffen waar een kia eniro met 130 voorbij komt…
    – Landbouw/veeteelt inkrimpen, met focus op randstad (want: zie plaatje stikstof in NL; in randstad is het erg). Het is absurd dat we in ons kleine dichtbevolkte land voedsel maken voor het buitenland. Niet laten afpersen door wat trekkers op de snelweg. Dit protest doet me denken aan de taxi chauffeurs die staken omdat ze niet snappen dat de wereld verandert (hetzij vanwege milieu, hetzij uber)
    – In scheepsvaart moeten ook regels aangescherpt worden qua uitstoot. Nederland moet hierin niet achterlopen, maar voorop lopen. Dus strenge eisen aan brandstof en motoren uit zodra de boot stil ligt.

    Verder is dit niet mijn werk. Dus degenen die er voor betaalt krijgen moeten een goed plan bedenken.

    Login om te reageren
  99. Yzord zegt

    14 november 2019 om 11:44

    Ook AB zit al vol met geindoctrineerde mensen die denken dat ze serieus voor het millieu bezig zijn.

    Wil je echt serieus bezig zijn voor het millieu, haal dan eens de drempels weg. Want van al dat gerem en opgetrek (resp. meer fijnstof en uitstoot) winnen we een stuk meer mee. Plant 30km flitsers bij scholen voor degene die denken dat 30km niet voor hun is. Want waarom wordt er niet actiever gecontroleerd rondom deze punten? Wellicht omdat het niet veel oplevert dankzij die drempels misschien?

    Wil je echt iets voor het millieu betekenen, begin dan eens bij de plastic soep die producenten creeeren. Zoals plastic om een komkommer heen. Of tomaten in plastic terwijl je die dingen kan afwegen en kan laten verdwijnen in papieren zakken welke na consumptie bij het oud papier kan en gerecycled worden. Of wanneer ik een doosje kaasstengels koop dan zit er eerst plastic omheen en na het openen ervan trek ik een plastic bakje eruit met 12 van die stengels. Na consumptie hou ik een berg plastic over waar je u tegen zegt.

    Maar nee, we moeten 100 gaan rijden waarvan al is uitgerekend dat het ons tussen de 0.07 en 0.2% oplevert. Vervolgens willen ze het ook gaan afkalven naar 80km waardoor de hogere versnellingen amper gebruikt gaan worden dus hoger in de toeren dus meer uitstoot. En hoe hoger in de toeren des te meer (motor)remkracht er nodig is dus nog meer uitstoot. Om maar niet te spreken over het feit dat je ook nog langer onderweg bent.

    En zo kan ik nog wel uren doorgaan, maar ik hou wel op, want menigeen zal wel gedacht hebben “wat een sukkel”.

    Nee, sukkel lekker in slaap, beste mensen. Volg klakkeloos alle programma’s op tv waarbij je wordt doodgesmeten met woorden als duurzaam/groen/electrisch en millieu, maar in feite zijn we de hele boel naar de klote aan het maken. Het millieu en zijn dieren zijn hier alleen maar de dupe van (windmolens die menig soorten als een mes uit de lucht slaat, bijv.) en het hele natuuruitzicht verdwijnt in NL doordat er meer gebouwd moet worden en meer zonnepanelen en windmolens geplaatst moeten worden om zogenaamde millieuhonger te stillen.

    Ik gun jullie allemaal een gezond en mooi natuur en millieu, maar denk toch eens in godsnaam na wat we allemaal maar klakkeloos aan het nalullen zijn. De echte oplossingen doen er niet eens toe, alleen maar hoe men iedereen in het gereel kan plaatsen om stemvee te creeeren.

    Slaap lekker Nederland

    Login om te reageren
  100. frank2b zegt

    14 november 2019 om 17:56

    Ik ga er niets van merken en jij ook niet.

    Login om te reageren
  101. xander62 zegt

    14 november 2019 om 20:40

    Ik ben helemaal klaar met de millieu maffia.HET GEZEUR OVER DE STIKSTOF UITSTOOT IS WERLELIJK TO BELACHELIJK VOOR WOORDEN.TEVEEL STIKSTOFOXIDEN(DAAR HEBBEN WE HET OVER) ZOU SLECHT ZIJN VOOR DE NATUUR.bIJ DEZE GELUL.dE NATUUR VERANDERT ZEKER MAAR WORDT STRIKTGENOMEN RIJKER.DE ZIELIGE ARME GRONDEN VERDWIJNEN WAARDOOR BV. HEIDEGRONDEN ZULLEN VERDWIJNEN.SOWHAT? JAMMER MAAR DIT WEEGT TOCH TOTAAL NIET OP TEGEN DE ENORME ECONOMISCHE VOORDELEN OP ELK GEBIED DIE WE HEBBEN.HET GAAT OM INFRASTRUCTUUR AGRARISCHE SECTOR((NR. IN DE WERELD).WE LEVEN OP DIT MOMENT NOG IN EEN NEDERLAND MET ECONOMISCHE VOORSPOED.MAAR VOOR HOELANG?130KM VOOR DIE PAAR AUTO’S DIE HET AL RIJDEN VOOR ZOVER MOGELIJK MAAKT GEEN ENKEL VERSCHIL.POLITIEK GELUL.DE VVD HEEFT ZICH LATEN VERLEIDEN DOOR D66 EN DE DE CHRISTENUNIE VOOR DEZE BEKLEMMENDE MAATREGELEN.ALS HET KERELR WAREN GEWEEST DAN HADDEN ZE HET OP EEN CRISIS LATEN AANKOMEN.IK WEET ZEKER DAT DEZE LAFFE HOUDING HUN BIJ DE EERST VOLGENDE VERKIEZINGEN VEEL STEMMEN GAAT KOSTEN RICHTING EXTREEM RECHTS. BRAVO VVD.ZG.PARTIJ VOOR DE VRIJHEID?IK RIJ VOORTAAN IN DE DERDE VERSNELLING MET 100KM PER UUR VAN BREDA NAAR DEN HAAG PFF.ALLEEN MAAR OM DAT IDIOTE POLITIEK GEZEIK DWARS TE LIGGEN.WAARVAN AKTE

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North