Beschikt de Ferrari 488 Calzone straks over KERS?

Auteur: , 32 Reacties

De geruchten dat dit het geval gaat zijn zwellen aan. De kers op de taart?

488

De Ferrari 488 (rijtest) is geen spring chicken meer en dus wordt het tijd voor de volgende extreme loot aan Ferrari’s V8-familieboom. Hoewel er van de 348 en F355 ook een zwikje gelimiteerde extreme modellen gemaakt werden, kan je zeggen dat deze boom pas echt is gaan groeien met de komst van de legendarische Challenge Stradale op basis van de 360. Daarna kwamen de bijna net zo legendarische 430 Scuderia en de 458 Speciale. De hete versie van de 488, waarvan ik verwacht dat hij Calzone gaat heten, heeft dus enorm grote Italiaanse bordeelsluipers te vullen.

Maar is die taak misschien té groot. Per slot van rekening heeft de nieuwe 488 GTB een turbotor onder de kap. De Strad, Scud en Speciale waren juist zo tof vanwege hun snerpende, gillende atmosferische V8-en. Het directe vergelijk daarmee gaat de 488 Calzone dus never nooit aankunnen qua geluid en beleving zou je zeggen.

Misschien dat Ferrari daarom uit een ander vaatje gaat tappen. Al sinds vorig jaar gaat het gerucht dat de kleine supercar wellicht KERS (Kinetic Energy Recovery System) krijgt. Maar dat hebben we al vaker gehoord bij meerdere Fezza’s. KERS werd in 2009 in de F1 geïntroduceerd op de (hopeloze) Ferrari F60 waarmee Ferrari dat jaar één GP won met Kimi Raikkonen in België. Een jaar later stond de 599 HY-KERS in al zijn groenheid te shinen in Genève.

Sindsdien is er veel gespeculeerd over productiemodellen die de techniek onder de kap zouden krijgen. De onethree-off F12 TRS bijvoorbeeld zou volgens welingelichte bron KERS krijgen, maar toen puntje bij paaltje kwam bleek dat niet te kloppen. Tot op heden is elektro-meuk voorbehouden gebleven aan de LaFerrari.

Onlangs werd er echter een prototype op de ‘Ring gespot van een 488 die naar verluidt geholpen wordt door elektropower. De techniek sijpelt dus in Reaganesque traditie binnenkort wellicht toch door naar de mindere goden in de line-up, voor zover je daar tegenwoordig nog kan spreken bij Ferrari. De dagen van de Mondial zijn immers al lang vervlogen. Heb jij trek in een Calzone met ansjovis batterijen?



32 reacties

Puur om PK’s te winnen is het overbodig; Ferrari kan vrij eenvoudig ~100PK extra uit de 488 motor halen. Kers voegt (veel) gewicht toe voor een beperkte vermogenswinst.

Je zou bij dit type auto’s (en nog sterker de 812 SF) verwachten dat je een Hybrid systeem toevoeg zoals de 918 Spyder dit doet; puur om meer vermogen op straat te kunnen zetten.
@Rudy: of elektrische kleine turbo voor snellere gasrespons
@Rudy: Het gaat niet alleen om de hoeveelheid aan vermogen, maar ook hoe je het in kan zetten. Daar kan KERS wel degelijk een verschil maken.
Zou kunnen..
maar Calzone, lijkt me wat minder kansrijk qua naam :)
@ukbob: Ik hoop op GTO, dat zou ook zo horen aangezien de ‘normale’ GTB heet. Maar Ferrari heeft de laatste tijd helaas de neiging om wat aparte namen aan hun auto’s te geven, denk aan ‘812 Superfast’.
@ettie: De naam Superfast is niet iets van de laatste tijd. Sterker nog, de naam is al sinds 1956 in gebruik met de Ferrari 410 Superfast. Heel apart ding trouwens, het opzoeken wel waard.

Er is zelfs een heel bekende Nederlander die een Superfast in bezit had, de enige echte Prins Bernard. Dat was de Ferrari 500 Superfast uit 1964 wat tevens ook de mooiste Superfast is tot op de dag van vandaag en ook één van de mooiste auto’s ooit gebouwd door Ferrari. Even in perspectief; dat ding had 400PK wat voor die tijd onwijs veel was in een straatauto. In totaal 36 exemplaren van gebouwd en zijn nu goudgeld waard.
@viezefreddyw: weer wat geleerd, waarvoor dank! De 410 is niet helemaal mijn smaak, to put it mildly. De 500 is echt een prachtige auto!
@ettie: Ik snap dat het niet helemaal je ding is. Ik vind hem ergens wel leuk om te zien. Het is een beetje een mix tussen mooi Italiaans design en groot Amerikaans design.
@ettie: En voor ik het vergeet. Die prachtige 500 Superfast van Prins Bernard valt te bezichtigen in het Louwman Museum in Wassenaar. Een bezoekje waard.
https://c1.staticflickr.com/8/7158/6665767947_427bfedaf9_b.jpg
@ettie: zou juist niet zo horen, GTO is iets magisch wat niet op elk model hoort. Met de 250 en 288 was het tenminste zo dat het homologatie modellen waren voor de racewagens, dat was met de 599 niet zo maar dat was gewoon een beest van een wagen. Op een 488 past deze badge mijns inziens totaal niet: V8, turbo en niet legendarisch genoeg.
@kampioentje: Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen voor de 488. De 288 GTO is een legendarisch ding, maar die heeft ook gewoon een turboblok en hij was gewoon gebaseerd op de 308. Laat de volledige naam daarvan nou net 308 GTB zijn…

De legendarische 288 GTO werd gebouwd voor de Group B rally’s maar werd er nooit voor ingezet omdat hij te laat kwam. Het enige wat deze auto legendarisch maakt is dat hij angstaanjagend snel was voor zijn tijd en dat er maar een aantal van gebouwd zijn.
@kampioentje: als GTO op zo’n bot hok als een 599 gezet mag worden, dan zeker op een 488 als het aan mij ligt. Zolang ze er maar iets ‘speciaals’ van maken met geluid en snelheid enzo. Maar gezien de vorige speciaaltjes en wat ze met deze turbo-unit al voor elkaar krijgen denk ik dat dat wel goed zit.
@ukbob: jaapiyo werkt naast zijn baan als autblog redacteur ook nog in een Italiaans restaurant. Daarom zien we recent vrij vaak Italiaanse gerechten in de titels opduiken.
Man, de PK’s in supercars wordt ook steeds meer en meer hè. Ik bedoel, de 488 heeft er al 670. En aangezien het een turbo is kan daar met speels gemak een hoop bij komen. Ik denk dat er een stuk of 30 bij komen. De 430 Scuderia had er zo’n 30 meer dan de reguliere F430 en de 458 Speciale had er ook ongeveer 30 bij in vergelijking met de 458 Italia. En 700PK is natuurlijk een mooi rond cijfer. Ik kan me moeilijk inbeelden dat het ding nóg sneller zal gaan.

De naam Calzone zal natuurlijk wel een stunt zijn. Maar ik denk dat de naam GTO een goede kanshebber is.
@viezefreddyw: Er was een tijd dat de supercar-elite (lees: McLaren F1, Lambo Diablo, Ferrari F50) minder dan 700 PK had. En nu heeft de Superfast al 800 PK, wat nog meevalt met de 963 van de LaF.
Wat je in een F50 had krijg je nu in een C-Segment stationwagon.
@720s: Klopt ja. Net zoiets als met de Enzo. Dat ding is nog steeds bizar snel maar heeft wel ‘gewoon’ 20PK MINDER dan de 488GTB. Echt bizar hoe snel het gaat met al die meer en meer PK’s.
Ferrari 488 Perfect Pepperoni
Ik stel wel voor dat we ‘m na de release stug 488 Calzone blijven noemen. Zoals ook de Laffe Arie en nog een paar van die AB vindingen ;-)
Natuurlijk komt er geen hybride in een snelle versie van de 488. Dat zou minstens honderd kilo gewicht toevoegen. En die honderd pk extra peuteren ze zo uit die V8.
Denk wel dat de volgende Ferrari V12 geholpen gaat worden door elektro meuk.
Doe mij maar een Ferrari Calzone, nee ik hoef geen gewone….
Tenzij ze er vier turbo’s op knallen natuurlijk…
wat een vervelend lezend artikel.. zo’n negatieve ondertoon!

maar Ferrari kennende zullen ze met een een uitstekende 488 special komen, de concurrentie is momenteel gigantisch
Turbotor. Ik weet niet of het een tiepvout is, maar ik vind ‘m wel lekker.
Hahaha, Calzone…. raap me op. Nu ja het is juli, waarschijnlijk een jochie dat een vakantiejob doet bij autoblog die ook eens een artikel mocht schrijven. Wat een stom geschreven artikel is me dat.

Grow up.
@olivierc: Consumeert u uw azijn met of zonder melk en suiker?
@dieselkameel: Nee hoor, maar ik ben volwassen.
@olivierc: Superfast is toch ook geen gehoor dan kan calzone ook wel of bolognese
Calzone…. hahaha, ik lig dubbel.
Ik verwacht eerder een turbo upgrade. De V8 houd turbo’s en de v12 krijgt hybride.
Ik heb een heel ander gerucht gehoord…. namelijk dat er een V12 in de 488 komt (soort mini Laferrari)
Ferrari 488VDV (Van der Valk) met KERS en appelmoes.
Misschien is het een testmule voor de aandrijflijn voor een toekomstige 812 opvolger. Een eenmalige special met een V8 turbo en KERS moet daarnaast wel de natte droom van investeerders zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).