• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kritiek voor ontbrekende politie op de snelweg

Auteur: RubenPriest, gepost 14 oktober 2019 om 07:52 – 97 Reacties

Kritiek voor ontbrekende politie op de snelweg


Handhaving door de politie op snelwegen komt steeds minder voor.

Het stikt tegenwoordig op de Nederlandse snelwegen van Rijkswaterstaat-auto’s, maar hoe vaak kom je een politieauto tegen? Voor de verkeersveiligheid zijn trajectcontroles uitgevonden. Verder staat oom agent dagelijks langs de snelweg op verschillende plekken te flitsen, maar dat is het ook wel.

De (Europese) politiek heeft het streven om in 2050 naar nul verkeersdoden te gaan. Over dat streven ben ik altijd cynisch geweest. Een hele gezonde ambitie, maar zolang men tijdens het rijden kattenfilmpjes blijft kijken op Facebook is er nog een lange weg te gaan.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft een rapport opgesteld hoe het ervoor staat met de veiligheid op Nederlandse snelwegen. Dat valt vandaag te lezen in het NRC. Uit het rapport blijkt dat er meer dodelijke ongevallen gebeuren op snelwegen. Vielen er in 2014 nog 63 verkeersdoden op de snelweg, in 2018 is dit aantal gestegen naar 81.

Het aantal verkeersongevallen op autosnelwegen is zelfs verdubbeld als je kijkt naar de afgelopen vijf jaar. In 2014 was er nog sprake van 17.000 ongevallen, vorig jaar ging het om 38.000 ongevallen. De toenemende drukte speelt ongetwijfeld een rol, maar er spelen ook andere zaken.

Het rapport stelt dat te hard rijden en afleiding de belangrijkste factoren zijn. Laatste refereert naar de opkomst van de smartphone. Ondanks de boete van 240 euro hebben automobilisten massaal de telefoon in de hand tijdens het rijden. De oorzaak dat dit zo massaal voorkomt is het mogelijke gebrek aan handhaving.

Voorheen had je nog de verkeerspolitie. Dit was een onderdeel van de KLPD. Sinds de samensmelting tot de Nationale Politie in 2013 is handhaving op de weg naar de achtergrond verschoven. De politie is drukker met het bestrijden van criminaliteit en minder op de snelweg te vinden. De verschillen op dat vlak met 13 jaar geleden zijn enorm. In 2006 werden nog 100.000 automobilisten aan de kant gezet door de politie. In 2017 is dit flink gedaald en werden ongeveer 20.000 automobilisten staande gehouden.

SWOV-directeur Peter van der Knaap noemt de ontwikkelingen zorgwekkend en stelt dat handhaving van de politie op snelwegen weer op de prioriteitenlijst moet komen.

Fotocredit: @kuifje via Autojunk

Ook interessant!

  • Man met scooter op snelweg Amsterdam, politie grijpt in
    Man met scooter op snelweg Amsterdam, politie grijpt in
  • Politie plukt boot van de snelweg, bestuurder had drugs op
  • Video: opeens stoppen op de snelweg
    Video: opeens stoppen op de snelweg
  • Snelweg oprijden zonder te kijken
    Video: snelweg oprijden zonder te kijken

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, onderzoek, politie, smartphone, snelweg

Vorig bericht: « Plug-in Hybrides: dit zijn de huidige keuzes
Volgend bericht: Officieel: de voordeligere Porsche Taycan 4S »

Lees Interacties

Reacties

  1. deuxchevaux zegt

    14 oktober 2019 om 08:11

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      14 oktober 2019 om 08:19

      @deuxchevaux: mogge Geert!
      Niet alles over één kam hè. Die drugsbendes en verwarde mensen kunnen zomaar je Arische buurman zijn.

      Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        14 oktober 2019 om 08:42

        @awesome: boreaal heet dat tegenwoordig, arisch doet zo negatief aan. Verder heb je groot gelijk met je reactie.

        Login om te reageren
      • jagftype zegt

        14 oktober 2019 om 09:25

        @awesome:

        Arabisch is wel degelijk meer van toepassing volgens de statistieken. Maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden..!

        Login om te reageren
    • bas2014 zegt

      14 oktober 2019 om 08:21

      @deuxchevaux: helaas geheel de waarheid.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      14 oktober 2019 om 08:37

      @deuxchevaux: kijkend naar punt 2 kan ik alleen maar concluderen dat de politie tuig van de richel is. Beetje mensen overvallen, beroven, beetje plofkraken uitvoeren (ze hebben nu snelle Audi stations he, dan kan het), beetje drugsbendes beginnen en verwarde mensen op straat uitzetten! Vlegels!

      Login om te reageren
      • hansiepie zegt

        14 oktober 2019 om 08:41

        @gulli:

        Wauw… grappig.

        Login om te reageren
    • deuxchevaux zegt

      14 oktober 2019 om 11:16

      @deuxchevaux:

      Betreurenswaardig dat een bericht wat gewoon een feitelijke verklaring waarom de politie geen tijd meer heeft voor controles op de snelweg, al wordt gewist.

      Alles wat ook maar een beetje in de buurt van de waarheid komt, wordt krampachtig onder het tapijt gemoffeld.

      Het enige wat je hiermee bereikt, is dat de stront straks heel hard de ventilator gaat raken..

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        14 oktober 2019 om 11:43

        @deuxchevaux: iets van een kritische blik naar het doen en laten in Nederland wordt direct weggezet als discriminatie en populisme. Wel zo makkelijk om de discussie direct de nek om te draaien, ook al kun je alles onderbouwen met feiten en cijfers. De waarheid mag niet meer worden gezegd en dat is triest, heel erg triest.

        Login om te reageren
        • sanderm3 zegt

          14 oktober 2019 om 12:39

          @lekkerlinksrijden: zijn ze van autoblog nu ook al links? Daar mag je alleen wat zeggen van dingen dat in hun politiek correcte straatje past.

          Login om te reageren
        • spylegion zegt

          14 oktober 2019 om 12:45

          @lekkerlinksrijden: wat is er geschreven? En kun je dat niet verwachten van een blog dat zich als ware marketing instrumenten laat inzetten voor politiek beleid en auto fabrikanten?!

          Login om te reageren
  2. rotasaxal zegt

    14 oktober 2019 om 08:16

    Het is al jaren een een soort vrij gebied, die snelwegen. iedereen doet maar wat er is toch geen controle. Over de doorgetrokken streep voordringen bij de afrit is de gewoonste zaak geworden. Net als links blijven rijden, geen richting aangeven, rechts inhalen en kleven. Er is immers alleen een kans dat je een boete krijgt voor 3km te hard rijden want oh oh dat is toch gevaarlijk.

    Login om te reageren
    • joost1234 zegt

      14 oktober 2019 om 08:29

      @rotasaxal: Dat is inderdaad het hele probleem. Snelheid snelheid en nog eens snelheid. Het enige wat de politie boeit is dat je te hard rijdt, want dat is natuurlijk zo verschrikkelijk gevaarlijk. 130 ipv 120, levensgevaarlijk! (terwijl je bij de volgende oprit op een op t oog exact hetzelfde soort snelweg) wel 130 mag..

      Login om te reageren
      • Del-Sol zegt

        14 oktober 2019 om 09:19

        @joost1234: Degene die ik het vaakst hard zie rijden zijn bestelbusjes…. En de politie zelf. Ze rijden bijna systematisch 10~15 km per uur te snel…

        Login om te reageren
        • tristan114 zegt

          14 oktober 2019 om 09:50

          @del-sol: De hele tijd achter dezelfde auto aan blijven rijden heeft ook geen zin he. Kunnen ze heel de rit van A naar B maar één auto/kenteken controleren..

          Login om te reageren
        • Erik zegt

          14 oktober 2019 om 11:01

          @del-sol: hiervoor heeft de politie toestemming om al controlerend max. 20 km/u sneller te rijden dan toegestaan zonder optische en akoestische signalen.

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            14 oktober 2019 om 16:08

            @erik2907: daarom rijd ik ook altijd 20 te hard. Heb ik ze niet in de spiegel met invoegen dan kom ik ze ook niet tegen. Echter de n31 rijd ik ook 20 te hard, komt de politie me met nog makkelijk 20 te hard voorbij. Zonder signalering…

            Login om te reageren
          • Del-Sol zegt

            16 oktober 2019 om 13:04

            @erik2907: Dank, dat wist ik niet… Ik ben dan ook geen Nederlander :)

            Login om te reageren
        • blackmilo zegt

          14 oktober 2019 om 11:58

          @del-sol: oh jij bent er zo een

          Login om te reageren
          • Del-Sol zegt

            16 oktober 2019 om 13:05

            @blackmilo: Lekker constructief… Zeg dan gewoon niets.

            Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      14 oktober 2019 om 10:19

      @rotasaxal: lees eerst de nieuwsberichten eens. Het gaat vooral over mensen die steevast 30 of 40 km te hard rijden.

      Login om te reageren
  3. porker zegt

    14 oktober 2019 om 08:17

    20.000 staande houdingen per jaar zijn zo’n 55 per dag. Als dat alleen op de snelweg zou zijn dan ja dat niet niks. Maar zullen wel veel bebouwde kommetjes bij zitten. De echte snelheidsduivels (ken er toevallig een) kan al jarenlang lekker Flitsmeisterend planken. Kijk, ik kan dat gewoon heel goed, hard rijden. Als iedereen maar gewoon een beetje rekening met me houdt en naar rechts gaat (en daar blijft) is er niets aan de hand.

    Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      14 oktober 2019 om 11:29

      @porker:

      disclaimer: dit is geen kijk mij eens gaaf zijn! Ik vind het een hele fijne snelheid en alleen als het kan, anders cruisecontrol. Vol in de Ankers omdat het te druk is, is a-relaxt. Voor iedereen.

      Ik rij al jaren over de A4 van Den Haag naar Amsterdam. Altijd systematisch 30 te hard in de avonden. Als het echt laat is nog veel verder er boven. Nog NOOIT een boete of staandehouding. Het is typerend want het is bekant de drukte weg van NL..

      Login om te reageren
  4. Gulli zegt

    14 oktober 2019 om 08:39

    Al laat je maar een paar vrijwilligers de hele dag in een oranje-blauw bestickerde auto heen en weer rijden over de snelweg. Je ziet zelden zulk braaf rijdend automobilistenvolk als wanneer er een politieauto in het zicht is!

    Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    14 oktober 2019 om 08:53

    Mensen hier ineens voor meer politie op de snelweg. Zelfde mensen zullen hier net zo hard gaan janken als ze een bekeuring hebben gekregen omdat ze maar “5 km/u te hard reden” en “moeten ze geen boeven vangen”. En dan heb je ook nog van die zaadcellen met een afwijking die dit aan migratie koppelen….

    Login om te reageren
    • bas2014 zegt

      14 oktober 2019 om 09:02

      @rick-dos:

      Mensen die ik ken werken bij de politie, en vertellen exact hetzelfde beschreven als in de eerste reactie. Dus zeker ook zaadcellen?

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        14 oktober 2019 om 09:07

        @bas2014: Als ze criminaliteit aan afkomst linken dan zijn ze het zeker en dan moet je je afvragen of ze wel goed zitten bij de politie.

        Login om te reageren
        • artje zegt

          14 oktober 2019 om 09:21

          @rick-dos: Oja, niks aan de hand joh.
          Toevallig behoor ik ook bij ‘de hulpdiensten’.
          Nog nooit zoveel disrespect, geweld en ellende meegemaakt als de afgelopen jaren.. en 99% vd gevallen is de afkomst niet NL. Simpel zat, politie heeft gewoon geen tijd meer voor kleine dingen, en zit volledig op de toegenomen criminaliteit zoals in eerste post beschreven.

          Dit probleem moet volmondig worden benoemd en bij de bron worden aangepakt, anders zal het alleen meer onveiliger worden hier.

          Login om te reageren
          • Rick-dos zegt

            14 oktober 2019 om 09:47

            @artje: Criminaliteit is van alle tijden. Heeft niets met een niet Nederlandse afkomst te maken. Vroeger was de Schilderswijk zo blank als sneeuw en toen was het ook al een buurt waar criminaliteit aan de orde van de dag was. Laatst is Holleeder nog voor verschillende liquidaties veroordeelt. Volgens mij heeft hij een “Nederlandse afkomst”.

            Ik heb er helemaal geen probleem mee om een probleem te benoemen. Ik heb er wel een probleem mee als mensen kort door de bocht gaan en denken dat een huidskleur van iemand het probleem is. Wat zeg je tegen al die mensen met een “niet nlse achtergrond” die gewoon participeren in deze samenleving? Gister zat ik nog het NL elftal te kijken met allemaal donkere jongens had je ze niet gekend dan had je ze ook crimineel genoemd omdat ze een andere huidskleur dan die van jou hebben. En dan behoor jij bij die “hulpdiensten” zorgelijk….

            Login om te reageren
            • artje zegt

              14 oktober 2019 om 10:21

              @rick-dos:

              Ik begrijp dat je wilt scoren door je uit te spreken tegen ‘rasisme’.

              Dat is totaal niet aan de orde, het
              Maakt geen klap uit welke huidskleur, maar het feit is wel dat we overspoeld worden door mensen met disrespect naar onze autoriteiten, uit contreien komen waar geweld normaal is, en geenzins van plan zij om zich aan deze maatschappij te aan te passen..

              Daar heeft de politie de handen vol aan, prioriteiten zullen moeten worden gesteld, waardoor het ook onveiliger op de weg wordt.

              Login om te reageren
            • karaya zegt

              14 oktober 2019 om 10:24

              @rick-dos: Het toverwoord is cultuur in deze. Er zijn nogal wat mensen in ons land die de westerse cultuur afwijzen. Die willen er hier net zo’n bende van maken als waar ze vandaan komen. Die mensen hebben geen enkele reden om zich hier te gedragen.

              Login om te reageren
            • joost1234 zegt

              14 oktober 2019 om 15:41

              @Rick-dos: Holleeder als enige voorbeeld kunnen benoemen.. Kijk eens om je heen man. In t verkeer, op straat, maar ook de meest simpele zaken als ‘opsporing verzocht’ of de criminaliteitscijfers. ..

              Login om te reageren
          • Erik zegt

            14 oktober 2019 om 11:06

            @artje: in mijn jeugdjaren liep de politie nog strak in het pak mét hoofddeksel en stropdas. Dát alleen dwong al respect af. Nu is het een ratjetoe aan diverse kleding en uitrusting, geen touw aan vast te knopen. Nog geen koppel agenten gezien met exact hetzelfde tenue op patrouille.

            O ja, en in mijn jeugdjaren hadden ze flinke bakkebaarden en een grote snor, maar dat terzijde…

            Login om te reageren
        • RiKe zegt

          14 oktober 2019 om 10:50

          @Rick-dos: Dus de statistieken die iedereen op kan vragen bij de officiële instanties kloppen ook niet?

          Login om te reageren
          • karaya zegt

            14 oktober 2019 om 11:51

            @rike: Volgens progressieve mensen is de reden daarvan louter sociaal-economisch.

            En wat politiek niet uitkomt bestaat gewoon niet. Daarom lijkt onze NOS tegenwoordig op de TASS, het objectieve persbureau van de Sovjet-Unie.

            Login om te reageren
      • tagooo zegt

        14 oktober 2019 om 10:09

        @bas2014: “mensen die ik ken”.. ??.. Zeker op bureau Hoefkade.. ??

        Login om te reageren
    • racemees1 zegt

      14 oktober 2019 om 09:05

      @rick-dos:

      Deugende d66 wegkijker gespot!

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        14 oktober 2019 om 09:08

        @racemees1: pik, eet je bammetje op. Dadelijk word je moeder boos en kom je te laat op school.

        Login om te reageren
        • racemees1 zegt

          14 oktober 2019 om 10:36

          @rick-dos:

          Rikpik, drink je koffie op. Dadelijk wordt je baas boos omdat je weer je snor zit te drukken op autoblog.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 oktober 2019 om 11:09

      @rick-dos: dit is gewoon een gevolg van het “keihard aanpakken” beleid. Dat is samen te vatten als hoge straffen, lage pakkans. Op zich een heel fijne gedachtengang, je bent behoorlijk vrij, er is geen politiestaat maar het heeft dus wel veiligheidsconsequenties. Een andere optie is elke kilometer van het land voorzien van trajectcontrole. Dat zal voelen als een politiestaat en of het er veiliger van wordt? Het wordt saai en voor saaie moment is er altijd facebook…
      Een compromis kan zijn de verkeerspolitie weer opvoeren tot het oude niveau, witte wagens met roze strepen en blauwe lampen en donkerblauwe wagens met mannen met snorren er in. Je zou er op elke rit van 100km over de snelweg wel eentje moeten zien. Kosten en baten zijn met de huidige boete bedragen al snel in balans.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        14 oktober 2019 om 11:23

        @mashell: trajectcontroles geven het idee van een politiestaat ja, die zijn zo ontzettend consequent. Ik ben helemaal voor de snorren terug op de snelweg. Dan kan je gewoon een paar km per uur te hard rijden op een rustige weg, zullen ze je echt geen bekeuring geven als je een keer je richtingaanwijzer vergeet maar pakken ze je wel als je op je telefoon zit of als een volstrekte randdebiel door het verkeer gaat.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          14 oktober 2019 om 12:12

          @lekbak: op zich ben ik niet tegen trajectcontroles. Ik zou dolgraag de dagelijkse praktijk van het 120 rijden bij geopende spitstroken willen legaliseren maar dan wel afgedwongen met trajectcontrole zodat het ook bij 120 blijft. Om een keiharde grens te stellen is trajectcontrole prima. Op de brede wegen met veel rijstroken in het westen waar de verleiding groot is om veel sneller te gaan maar waar dat gewoon niet kan is trajectcontrole een prima middel. Maar in de provincie is het oordeel van redelijkheid en billijkheid van de man met de snor een veel effectievere oplossing. Maar dan moet de man met de snor (mag overigens ook best een vrouw met of zonder snor zijn) er wel zijn.

          Login om te reageren
    • blackmilo zegt

      14 oktober 2019 om 12:00

      @Rick-dos: wat zegge?

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    14 oktober 2019 om 09:02

    Tja, de flitskasten ratelen lekker door, maar wanneer ben je voor het laatst aangehouden? Ik denk dat het bijna 10 jaar geleden is….

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      14 oktober 2019 om 10:18

      @dutchdriftking: er zijn – in verhouding – amper flitspalen nog.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        14 oktober 2019 om 12:20

        @stfu: Vaste zijn bijna allemaal verdwenen, maar de mobiele bermkassa is nog flink vertegenwoordigd!

        Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          14 oktober 2019 om 15:00

          @dutchdriftking: Waar dan? Als ik er 1 per jaar zie / binnen krijg via flitsmeister is het veel. En ik pak praktisch alle snelwegen in de randstad.

          Login om te reageren
          • stfu zegt

            17 oktober 2019 om 12:49

            @olivier420: Precies. Ik zie ze bijna nergens meer en al in tijden geen boete meer gehad.

            Login om te reageren
    • nietcreatief zegt

      14 oktober 2019 om 17:40

      @dutchdriftking: Gvd, de tijd gaat snel. 12 jaar terug, 3 uur ’s nachts op de terugweg van een concert af. Stil gezet op de A9 omdat de agenten vonden dat we teveel links bleven rijden.
      Daar hadden ze helemaal gelijk in, toendertijd was de rechterstrook van de A9 nog helemaal aan flenters gereden door vrachtwagens en we hadden geen zin in dat gehobbel.
      2 auto’s op de weg. Wij en de politie. Wat was de kans?
      Verlichting werd gechecked, bandenprofiel werd gechecked, bestuurder was netjes Bob dus na een gemeende foei! Werden we weer op pad gestuurd.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        14 oktober 2019 om 21:13

        @nietcreatief: onnodig links rijdende bejaarden doen ze niks mee.

        Login om te reageren
        • nietcreatief zegt

          15 oktober 2019 om 00:13

          @dutchdriftking: Haha, toen waren we nog onnodig links rijdende broekies. Eerste auto dus ineens de hele groep mobiel in een 500,- EU Honda

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            15 oktober 2019 om 08:07

            @nietcreatief: Snap ik, maar jammer toch dat jullie worden aangehouden, en dat bejaarden welke op zondag middag de weg blokkeren door rijgedrag.

            Login om te reageren
            • nietcreatief zegt

              15 oktober 2019 om 16:36

              @dutchdriftking: Oh joh, wilde je er doe kant mee op. Had ik je ff verkeerd begrepen.
              Tja daar is wat voor te zeggen, maar het grootste verschil tussen die 2 situaties is dat die bejaarden geen zich vervelende agenten halverwege hun nachtdienst tegenkomen ;)

              Login om te reageren
              • Dutchdriftking zegt

                15 oktober 2019 om 17:26

                @nietcreatief: Haha, helaas niet nee.

  7. tenaci zegt

    14 oktober 2019 om 09:07

    Nog een reden voor Leo de Haas om weer aan de slag te gaan!

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    14 oktober 2019 om 09:13

    Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat de politie meer aandacht besteed aan het bestrijden van echte criminaliteit in plaats van handhaving op de snelweg. Het valt zeker niet te ontkennen dat het gedrag op de snelweg steeds hufteriger wordt, maar dat lijkt me van minder belang dan criminelen oppakken.

    Login om te reageren
    • schreute01 zegt

      14 oktober 2019 om 09:23

      @berlinetta: inderdaad. 18 verkeersdoden meer lijken mij ook van minder belang.

      Login om te reageren
      • bmw2coupeeigenaar zegt

        14 oktober 2019 om 10:35

        @schreute01: Valt volledig in het niet als je het alleen al hebt over de schietpartijen van Rotterdam en Amsterdam van het afgelopen jaar.

        Login om te reageren
        • schreute01 zegt

          14 oktober 2019 om 12:56

          @bmw2coupeeigenaar: dus….?

          Login om te reageren
          • bmw2coupeeigenaar zegt

            14 oktober 2019 om 15:35

            @schreute01: Wat Berlinetta zegt; het stellen van de juiste prio’s.

            Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        14 oktober 2019 om 10:41

        @schreute01: Tuurlijk is het te betreuren dat er 18 doden meer zijn gevallen, maar meer politie op de snelweg houdt niet automatisch in dat die 18 doden voorkomen hadden kunnen worden. Bovendien heeft de politie niet de mankracht en/of het geld om dat te doen. Laat ze daarom liever focussen op de aanpak van criminaliteit.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          14 oktober 2019 om 11:18

          @berlinetta: dan pak je toch die mankracht aan?

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            14 oktober 2019 om 11:34

            @lekbak: Proberen ze dat niet al jaren? Wil niet echt lukken volgens mij. En handhaving op de snelweg is met moderne techniek ook zonder mankracht mogelijk.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              14 oktober 2019 om 13:02

              @berlinetta: dat is dus precies waar ik bang voor ben. Dat er een paar meedogenloze computers komen die ons voor elk kleine dingetje gaan bekeuren.

              Maar een mens ziet meer dan snelheid of gordel. Een agent kan aan de hand van de situatie een inschatting maken of iets gevaarlijk genoeg is om te bekeuren. Dat is iets meer aan verandering onderhevig (je hebt goede en slechte agenten) maar uiteindelijk een stuk leefbaarder.

              Login om te reageren
              • berlinetta zegt

                14 oktober 2019 om 13:07

                @lekbak: Dat ben ik wel met je eens hoor. Alleen zijn die extra agenten er nu niet. Dan gaat mijn voorkeur er toch naar uit dat ze echte criminelen oppakken in plaats van idioten op de weg.

              • wouteraerox zegt

                14 oktober 2019 om 17:17

                @lekbak: tijd voor een VAR!

    • mashell zegt

      14 oktober 2019 om 12:19

      @berlinetta: agressief gedrag op de snelweg veroorzaakt veel hinder en kent zo veel slachtoffers, als je dat niet aanpakt wordt dat de nieuwe norm. En normvervaging is het laatste wat je wilt want dan wordt de stap naar klein crimineel gedrag (zoals een paar plantjes op de leegstaande zolder) ook iets voor de normale burgerij ipv alleen de sociale onderklasse.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        14 oktober 2019 om 13:09

        @mashell: Maar ik zeg ook nergens dat er niks aan gedaan moet worden. Ben het helemaal met je eens dat ze dat gedrag moeten aanpakken, maar er is gewoonweg niet de mankracht voor nu.

        Login om te reageren
  9. ghost zegt

    14 oktober 2019 om 09:33

    Raar, wordt geregeld staande gehouden op de snelweg..van mij mag het juist nog minder..

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      14 oktober 2019 om 10:52

      @ghost: Dat heet file, is toch een ander fenomeen

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      14 oktober 2019 om 11:50

      @ghost: Misschien komt het door die grote Marihuana sticker op je geblindeerde achterruit? Of door die regenpijp uitlaat?

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        14 oktober 2019 om 12:22

        @fanboy: nee, door de kleur ;-)

        Login om te reageren
  10. turboboy zegt

    14 oktober 2019 om 09:40

    Moet toegeven, 2 weken geleden mijn rijbewijs kwijtgeraakt op de A15 maar heb ruim 8 jaar ervoor moeten solliciteren. Dat is eigenlijk ongelofelijk want ik rij veel, vaak en continu te hard. Had dan ook niks te klagen maar voor dat ik hier veroordeeld ga worden, rij nooit in de spits en geef pas echt gas wanneer er ruimte is.

    Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      14 oktober 2019 om 10:21

      @turboboy: wat een schande! Pas na 8 jaar je rijbewijs kwijt! Je rijdt toch wel gewoon door, hoop ik?

      Login om te reageren
  11. vpowert zegt

    14 oktober 2019 om 09:50

    Zouden we niet wat politie vrijwilligers hiervoor in kunnen zetten? Ik zou best één dag per week van baan willen wisselen en ‘KLPD man’ willen spelen. Snelle Volvo en asociaal weggedrag aanpakken.
    En als ze zelfs daar geen tijd voor hebben: zou de politie een aantal taken niet kunnen uitbesteden aan een private partij? Die mogen als een soort ‘privé politie’ mensen bekeuren die met hun telefoon in de hand rijden. Mogen ze zelf de opbrengst houden van de bonnen die ze uitdelen. Controleren doen we met dashcams en bodycams. Leo de Haas als de baas van dat hele gebeuren – redelijke kerel die het verkeer en juiste manier van bekeuren snapt.

    Login om te reageren
    • bmw2coupeeigenaar zegt

      14 oktober 2019 om 10:33

      @vpowert: Jonge jonge zeg, wat een cowboytaal op de maandagochtend.

      Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      14 oktober 2019 om 10:40

      @vpowert: goed idee! Zoiets als Blackwater in Irak? Meer burgers dan terroristen overhoop geknald, maar dat is een detail, want lang leve de markt!

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        14 oktober 2019 om 11:52

        @jeroenwz: Ja precies, vrije markt is het belangrijkste wat er is :P

        Login om te reageren
      • vpowert zegt

        14 oktober 2019 om 12:39

        @jeroenwz: Alright, misschien moeten we ze geen geweren geven en bodycams om te controleren of ze er geen potje van maken?
        Ik zou niet weten hoe we het probleem anders kunnen aanpakken als de politie onvoldoende capaciteit blijft hebben?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          14 oktober 2019 om 13:22

          @vpowert: bodycams zijn een schending van de privacy van die BOAs. Serieus, als er tekort aan politie is dan is de oplossing toch niet tweede keus politie zoals BOA’s? Dan is de oplossing gewoon meer echte politie of gewoon minder wetten en regels.

          Login om te reageren
  12. rickyleek zegt

    14 oktober 2019 om 10:02

    Hmmm opvallend dat het met name slechter gaat sinds er Tesla’s in het verkeer rondrijden…

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      14 oktober 2019 om 10:19

      @rickyleek: ik zie juist Golfjes GTI/GTE en Audi A3tjes aso rijden, juist niet de Tesla’s.

      Login om te reageren
  13. bmw2coupeeigenaar zegt

    14 oktober 2019 om 10:19

    Als ze echt wat willen doen aan hardrijden, dan zouden ze snelheidssystemen moeten inbouwen in auto’s. Max 130 – 140km/h (altijd extra marge houden).

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      14 oktober 2019 om 10:33

      @bmw2coupeeigenaar: Ik heb eerlijk gezegd ook nooit begrepen waarom auto’s zo’n hoge topsnelheid moeten hebben. Max 150 km/u zou genoeg zijn toch? Alleen auto’s van hulpdiensten moeten een hogere top hebben vind ik.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 oktober 2019 om 14:23

      @bmw2coupeeigenaar: maar we hebben toch snelheidssbeperkenede systemen. Van de witte borden met rode rand en een getal er op langs de kant van de weg. Goed soms staan ze op een heel hoge paal (ter ere van langnek uit de Efteling denk ik) maar echt heel het land staat vol met zulke systemen. Dat de mensen 0.0% discipline hebben zich er aan te houden is een heel ander verhaal. Aanwezigheid van meer snelwegpolitie zou die discipline kunnen afdwingen.

      Login om te reageren
  14. 1985 zegt

    14 oktober 2019 om 10:54

    Het verbaast me eigenlijk niets dat de resultaten schokkend zijn.

    Het gedrag van de mensen moet echt een keer gaan veranderen. Er worden miljoenen uitgegeven aan nieuw asfalt maar de ongelukken zijn ( bijna ) altijd op de linker baan.

    Zonder gedrag aan te passen zullen er nog vele ongelukken en helaas met dodelijke afloop.

    Vorige week nog bij Bathmen 112 gebeld voor een ( sorry ) Poolse chauffeur met omgekeerde aanhanger op de auto ambulance, trekhaak steekt 1,2 meter uit 2 x contact gehad met de snelweg politie, uiteindelijk bij Loenen te horen gekregen dat Rijkswaterstaat dit gaat oppakken.

    Het spijt me heel erg maar dit is vragen om dodelijke slachtoffers, er was maar 1 noodstop nodig en de aanhanger was rechtstreeks door de voorruit heen geklapt ( verder denk zelf maar na )

    Login om te reageren
    • hansiepie zegt

      14 oktober 2019 om 11:24

      @jlvanleeuwen:

      Wil je nu een sticker?

      Wat ben jij goed zeg.

      Gewoon afstand houden, lulhannes.

      Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        14 oktober 2019 om 12:23

        @hansiepie: goede argumenten! Vooral dat “l*lhannes” overtuigt.

        Login om te reageren
  15. bmw2coupeeigenaar zegt

    14 oktober 2019 om 11:03

    Lol, haast iedereen gaat ervan uit dat het probleem volledig te verwijten valt aan de snelle automobilist op de snelweg. Als je eens naar de cijfers kijkt, dan valt het volgende op: stijging van 22 dodelijke fietsongelukken (2018 t.o.v 2017) + 19 meer doden onder de scootmobiels.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 oktober 2019 om 14:17

      @bmw2coupeeigenaar: het artikel gaat over de snelweg, vroeger reden daar geen fietsers en scootmobielen. Maar goed, nu de boeren zich te pletter vervelen (moeten die geen kiloknallers vetmesten of zo) en elke dag ergens gaan protesteren zal het me ook niet verbazen als de senioren met de elektro fietsen en scootmobielen tegen pensioenkorten gaan presteren, in oud hollandse traditie op de snelweg natuurlijk.

      Login om te reageren
  16. volvov7025t zegt

    14 oktober 2019 om 11:23

    Het is zo jammer dat je geen bekeuring kan geven voor slecht rijden en geen inzicht. Of voor afgeleid zijn. Dat zijn de meest voorkomende oorzaken van ongelukken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 oktober 2019 om 14:18

      @volvov7025t: artikel 5 kan de agent toch toepassen in als het duur zulke oorzaken gevaarlijk wordt?

      Login om te reageren
  17. gregorius zegt

    14 oktober 2019 om 11:23

    Leuk dat ze ‘de snelheid’ als resultaat benoemen.
    Jammer dat er politici zullen zijn die gelijk gaan zeggen: o dan moet de toegestane snelheid omlaag. Ik word zo moe van dat soort mensen.

    Iedereen weet echter precies waarom dit komt:
    – Geen aandacht (mobieltjes) en omdat rijden saai is geworden (te druk en 3km te hard is een boete).

    Maar ja, hoe ga je die mobieltjes achter het stuur verjagen?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 oktober 2019 om 12:24

      @gregorius: hoezo is het rijden saai geworden? Het is stervens druk en als je gewoon de maximumsnelheid rijdt zit er zo een wannabee Max Verstappen op je bumper die vindt dat het sneller moet. De reden van het smartphone gebruik is een sterke verslaving en als het rustig op de weg is kunnen mensen die verleiding niet weerstaan dat mobieltje te aaien. Ik denk dat smartphone verslaving wel aan te pakken is, de selfie stick en de selfie zijn immers ook bijna uitgeroeid. Er komt een moment dat mensen zich realiseren dat elke dag meer van hetzelfde op facebook staat en ze weer normaal gaan doen.

      Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      14 oktober 2019 om 12:26

      @gregorius: het gaat in het artikel over mensen die 40 km te hard rijden. Zoek de nuance…
      https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/13/veel-meer-ongevallen-veel-minder-politie-op-snelweg-a3976627
      “Ook worden ongevallen veroorzaakt door „excessieve snelheidsovertredingen” van veertig kilometer per uur boven de limiet.”

      Afleiding is ook een probleem. Eensch.

      Login om te reageren
      • rotasaxal zegt

        14 oktober 2019 om 14:45

        @jeroenwz: je bent de enige die er niets van snapt. In het bovenstaande stuk wordt niets er over geschreven en in dat stuk van NRC vergeet je het woordje ‘ook’

        Login om te reageren
  18. 1000bochten zegt

    14 oktober 2019 om 17:26

    Ik heb even doorgeklikt op het rapport. Ik begreep namelijk niet helemaal waarom de media zo hard roept dat hard rijden één van de belangrijke oorzaken is van de genoemde ongelukken. Wat blijkt? Dat staat helemaal niet in het rapport! Er staat in dat ruim 93% van de ongelukken een andere oorzaak heeft dan te hard rijden. Belangrijkste redenen: niet opletten, in slaap vallen, afleiding, drank- en drugsgebruik. Waarom dat toch overal roepen dat te hard rijden moet worden aangepakt? Omdat het rapport in de basis niet over verkeersdoden gaat, maar eigenlijk een evaluatie is van het team elektronische verkeershandhaving. Die gaan dus vooral over snelheidscamera’s. En wij van WC-eend, vinden dat er meer gehandhaafd moet worden…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North