
Dealers zijn niet zo zeker van de EV-boom.
Als we kijken naar de maandelijkse nieuwverkopen van auto’s in Nederland gaat het hier prima met de EV-transitie. De EV3 en Elroq staan steevast in de top vijf of staan zelfs bovenaan. Daarnaast is de volledig elektrische aandrijflijn de op een na populairste onder de nieuwe auto’s. Dat komt dus wel goed met die opwarming van de aarde, toch?
Nou, in Duitsland kijken ze daar heel anders tegenaan. Ook bij onze Oosterburen groeit het aantal nieuwverkochte elektrische auto’s, maar volgens de Duitse vereniging van motorvoertuigenhandel (KZF) is dat pure quatsch. De vereniging ging langs bij verschillende dealers en autobedrijven om te vragen hoe zij kijken tegen de gestegen EV-verkoop. Zij blijken ”steeds voorzichtiger over hun bedrijfssituatie, verkoopvooruitzichten en orderpositie voor elektrische voertuigen”.
Dit zeggen dealers over EV-verkoop
De voorzitter van KZF zegt: “De bedrijfssituatie van veel autodealers en garages is aanzienlijk gespannener dan de officiële registratiestatistieken suggereren. Het groeiende aantal nieuwe BEV-registraties verhult de realiteit in de detailhandel. Wat statistisch gezien succesvol lijkt, is in werkelijkheid vaak het resultaat van zelfregistraties door fabrikanten en dealers, vlootdeals of tactische maatregelen – maar niet van daadwerkelijke klantvraag in de detailhandel.” Duitse burgers kopen dus niet per se meer EV’s, maar zo lijkt het wel als je alleen naar de verkoopcijfers kijkt.
KZF dook dieper in de cijfers en ziet dat het aantal zelfgeregistreerde EV’s meer dan verdubbeld is sinds 2023 tot 65.401 auto’s. ”Alleen al de eigen registraties van fabrikanten zijn in twee jaar tijd verviervoudigd. Tegelijkertijd daalde het aantal particuliere nieuwe BEV-registraties met 9% tot 82.294 voertuigen”, schrijft de branchevereniging.
Wat is het probleem?
Oké, automerken zetten zelf EV’s op kenteken; wat is daar nou zo erg aan? Volgens het KZF best veel: ”Politici negeren deze verkoopcrisis omdat ze alleen kijken naar de ontwikkeling van de officiële registratiecijfers.” Daardoor blijven subsidies voor particulieren uit en blijft de daadwerkelijke EV-verkoop aan autobezitters achter. Dat zou ervoor zorgen dat we de 2035-doelen niet gaan halen. Kortom, KZF wil graag dat er weer subsidies komen voor EV’s.
In hoeverre dit beeld ook in Nederland speelt, weet ik op dit moment niet. Mocht er behoefte aan zijn, kunnen we hier natuurlijk ook zelf onderzoek naar doen. Hopelijk kun je je voorstellen dat ik zo’n onderzoek niet op dinsdagavond om 19:44 uur even in elkaar zet en kan plaatsen om 20:05 uur. Wat wel een feit is, is dat veel nieuwgeregistreerde EV’s hier naar leasebedrijven gaan. Dat zou de EV-nieuwverkoop in Nederland kunnen vertekenen. We gaan voor je uitzoeken of dit ook echt zo is.





Het is ook niet gek. Mijn ouders kochten een nieuwe auto een paar jaar geleden. Ze gingen met pensioen, van 2 naar 1 auto. Koop je dan een EV die nieuw voor je is, je moet rekening gaan houden met andere dingen, kan je wel met de auto die trip naar Kroatië maken die je wilt, of koop je een hybride auto waarvan je weet dat je tot je niet meer mag rijden kan doen wat je wilt? Dat laatste dus.
Interessant. Ben wel benieuwd welk aandeel particulier heeft binnen nieuw EV en de ontwikkeling hiervan in de afgelopen jaren. Denk dat je schrikt. Ben zelf toe aan mijn 2e Born maar koop nu geen nieuwe meer, afschrijvingslesje geleerd. Denk dat dit voor meer particulieren geldt.
Particulieren lopen vrijwel geen nieuwe auto’s, dat is al decennia zo.
23% ev nieuwverkopen is particulier.
Deze geluiden waren er toch al eerder? Ik moet de eerste persoon die met zn eigen centen een EV nieuw heeft gekocht nog ontmoeten. Niet om de EV af te zeiken maar ze schrijven gewoon af als een malle dus wie doet dat in vredesnaam. Een M3 voor 17k 2e hands kan ik nog begrijpen ergens.
Nou aangenaam, bij deze dan. In 21/22 was de forse afschrijving in de eerste jaren bij mij niet bekend. Het aanbod gebruikt was destijds ook niet riant. Dus dan kom je snel op nieuw als je kiest voor EV. Ook geen spijt: je moet alleen even wat langer doorrijden dan vooraf bedacht.
De voorvraag is: waarom kies je voor EV? Was dat een milieukeuze of had je gedacht daar financiele voordelen mee te behalen? De gemiddelde NLer interesseert het eerste geen hol en bij het 2e werden al heel snel vraagtekens (terecht) geplaatst.
1. Rijdt lekker
2. Financieel (platen op het dak)
3. Milieu
Overigens ook batterijfalen maar reparatie (kosten 5K)binnen garantie.
Met name wat ouderen met eigen geld kopen een EV particulier, de rest is voornamelijk zoals de situatie uit het artikel, ook in Nederland. Leaseauto is tegenwoordig bijna onderdeel van arbeidsvoorwaarden….. . Persoonlijk, wij hebben eigen bedrijf, een erg slechte ontwikkeling. Ook ons kantoorpersoneel heeft een auto van de zaak. Doen we dat niet, gaan ze elders werken…. . Wij kopen de auto’s en verkopen deze na 6 jaar, minimaal. Veel goedkoper dan leasen….voor een bedrijf.
Wij bieden nog vooral hybrids aan en paar EV’S maar bij collega’s in de branche is het al EV only.
Nederland met z’n kut belastingen op auto’s. is niet echt goed vergelijkingsmateriaal. In Duitsland koop je een lekkere V8 voor een mooie prijs.
Dit heeft echt helemaal niets met belastingen te maken. EVs zijn een tijdlang juist fiscaal aantrekkelijk(er) geweest en gaan nu pas richting niveau ICE. Het probleem is de afschrijving en angst voor batterijfalen. Jouw vergelijk slaat daarom nergens op.
Als je een auto boven de 50k koopt heb je altijd veel afschrijving. Maar onder de 35k heb je niet veel degelijke EV dus ze moeten nog in prijs zakken. Of je moet wachten op een koopje
Als de dealers en fabrikanten zelf registraties doen is er toch niets aan de hand. Dat staan er bij dealers wagens “met de kop eraf” voor een lagere prijs. Dit is gewoon gedram van luie ondernemers om subsidies die door belastingbetalers opgebracht moeten worden.
Dat er particulier minder EVs worden verkocht is niet bijzonder gezien er in Nederland ook weinig niet EVs particulier worden verkocht. Gewoon te duur door de belastingen.
Communusme faalt altijd en telkens. Hoezo de verrassing?