• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kumho Epoch concept: bamboe-racer

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 oktober 2007 om 17:33 – 19 Reacties

Kumho Epoch concept


Bandenfabrikant Kumho, die we onder andere kennen van de gekleurde gum-bandjes heeft een futuristische design-studie vrijgegeven van een toekomstige Le Mans racer. Deze ‘Epoch’ ziet er niet alleen heel sci-fi uit, hij is ook nog eens lief voor het milieu.

Het frame van dit concept is gemaakt van bamboe, verder zijn delen van de auto van gerecycled rubber gemaakt. Het voertuig beweegt zich voort met behulp van MagLev, waarmee op treinen in Japan, China en Duitsland wordt ge-experimenteerd.
Ontwerper Rob Dolton, die werkzaam is voor Kumho’s European Technical Centre in Birmingham (VK), is de geestelijk vader van dit extreme concept.

Kumho Epoch concept

Kumho Epoch concept, klik voor vergroting

Het ontwerp doet ons onvermijdelijk denken aan het Silver Flow concept van Mercedes.

Mercedes Silver Flow

Het persbericht:

KUMHO UNVEILS ‘EPOCH’ – THE BLUE SKY CAR WITH BRIGHT GREEN CREDENTIALS

Forward thinking tyre manufacturer Kumho is paving the way for the world’s first truly eco-friendly racing car. Inspired by the company’s success in this year’s Le Mans 24 hour race, it decided to employ its unique conceptual abilities to show exactly what an environmentally friendly Le Mans car of the future could look like. The result is the Epoch!

Epoch by name and nature, Kumho’s revolutionary single-seater simply bristles with futuristic technology and green credentials. Its chassis is grown from bamboo, thereby providing an immediate carbon offset, while its lightweight body panels are formed from recycled tyre tread rubber.

Power comes from Maglev (Magnetic Levitation) units integral to the four-wheel hubs. Proven in the railway industry, this advanced electromagnetic technology has the advantage of zero friction as well as maximum torque at zero rpm.

As you’d expect from one of the world’s leading tyre manufacturers, the Epoch also boasts revolutionary tyre technology. Known as EAP (Electro Active Polymer), it allows the tread and even the shape of the tyres to be fundamentally altered simply by passing an electric current through the rubber. This is achieved via the positioning of magnets on the hubs and within the wheel rims. It effectively allows the characteristics of the tyre to be altered at will, to suit different tastes and conditions.

Even the car’s interior benefits from an example of Kumho’s innovative tyre technology, being clad with the type of scented ‘aroma’ rubber already available for the tyres of various luxury saloons and compact SUVs.

Epoch is the work of Kumho’s in-house designer, Rob Dolton. The only qualified vehicle designer employed within the world’s tyre industry, he is retained by Kumho’s European Technical Centre in Birmingham specifically to explore future technologies for road and track vehicles, and the tyres they run on. A graduate of the internationally renowned Automotive Design Department of Coventry University, he worked for Fiat Advanced Design in Turin before joining Kumho in 2005.

Enthusing about his brainchild Rob Dolton said, “While delighted at winning the LMP2 class at Le Mans this year, we accept that environmental pressures will not allow motorsport to carry on in its current form indefinitely. However, rather than viewing it as an increasingly antisocial pastime, we regard it as a perfect platform for developing green technology solutions. Epoch is an example of just how exciting the future could be.”

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?
    Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Racing

Vorig bericht: « Eerste SLR 722 crash
Volgend bericht: Honda S2000 Type S: alleen voor Japan »

Lees Interacties

Reacties

  1. jurrian zegt

    23 oktober 2007 om 17:36

    Mooi wielconcept, maar ik heb mijn bedenkingen bij practicaliteit

    Login om te reageren
  2. epo zegt

    23 oktober 2007 om 17:41

    Praktisch? Ach. Voordelen zitten er best aan. Je zult je auto waarschijnlijk minder snel op blokjes terugvinden omdat één of ander randfiguur niet wenst te betalen voor velgen.

    Login om te reageren
  3. vla zegt

    23 oktober 2007 om 17:42

    die Mercedes Silver Flow is echt wel (bij gebrek aan een superlatief) MOOI!
    maar het is ook vooral de achtergrond die de kleuren van de auto doen uitkomen.

    Login om te reageren
  4. j2fast4u zegt

    23 oktober 2007 om 17:47

    doe mij die mercedes maar, op die wielkasten/wielen na is echt een strakke auto :) bamboe? het klinkt heel grappig :p

    Login om te reageren
  5. Alec zegt

    23 oktober 2007 om 18:01

    realistisch……?

    Login om te reageren
  6. Armada zegt

    23 oktober 2007 om 18:02

    heel erg hip(pie)

    Login om te reageren
  7. Solstice zegt

    23 oktober 2007 om 18:03

    Als Morgan het kan (Le Mans rijden) moeten zij het met hun bamboe-auto toch ook zeker kunnen?

    Login om te reageren
  8. Leozonderdeo zegt

    23 oktober 2007 om 18:05

    offroad buggy!!

    Login om te reageren
  9. Chip zegt

    23 oktober 2007 om 18:20

    In een crash heb je dan allemaal splinters en stukken hout in je been! Zal lekker door de NCAP komen…

    Login om te reageren
  10. Feanatieke zegt

    23 oktober 2007 om 18:30

    Bij alle futuristische concepten van tegenwoordig heb ik het idee dat de ontwerpers rekening houden met toenemende abortussen en scheidingen.
    Want in steeds meer van die ”auto’s” past maar 1 of passen maar 3 mensen.

    Login om te reageren
  11. bakkerst zegt

    23 oktober 2007 om 19:39

    zoiets heeft mercedes ook al eens bedacht/gedaan,
    een auto uit organische materialen die (bijna) volledig te recyclen is:
    de Mercedes Benz Recy (zie link)
    http://www.seriouswheels.com/cars/top-2006-Mercedes-Benz-RECY.htm
    welke nou mooier is daar doe ik geen uitspraken over.. ;)

    Login om te reageren
  12. DeD zegt

    23 oktober 2007 om 19:45

    Mooie concept, erg innovatief met die wielen.
    ook slim dat ze bamboe gebruiken…is erg sterk en (het magische woord) erg duurzaam :D

    Login om te reageren
  13. jurrian zegt

    23 oktober 2007 om 20:26

    @ epo
    Ik zat meer te denken aan technische onhandigheden, ik denk dat je zo meer wrijving in het wiel maakt en dat je bodemspeling heel slecht is zo. en het komt niet echt stevig over

    Login om te reageren
  14. Jeffrey zegt

    23 oktober 2007 om 20:42

    NOT!!!!
    Lijkt me ook niet echt veilig zoiets.

    Login om te reageren
  15. Onehp zegt

    23 oktober 2007 om 21:11

    Pas op, Bamboe is een zeer goed materiaal (licht en sterk), grootste probleem is de ingebouwde ‘biodegradebility’.

    Maar hoe ver is dit concept uitgewerkt? ‘Iedereen’ kan iets leuks tekenen in CAD, beetje beu naafloze voertuigen te zien zonder dat er een praktische realisatie achter staat…

    Login om te reageren
  16. Rob zegt

    23 oktober 2007 om 23:56

    Mooi ding! Praktische realisatie mag je heerlijk opzij schuiven bij dit soort concepten. Maar die naafloze wielen volgens het MagLev principe, waar heb ik die toch eerder gezien??? http://www.solidworks.com/pages/successes/viewsuccess.html?record=1684

    Login om te reageren
  17. Guido van H. zegt

    24 oktober 2007 om 02:52

    @Rob,

    Bedoel je Sbarro misschien???

    Login om te reageren
  18. Rob zegt

    24 oktober 2007 om 03:34

    Sbarro was wel een pionier met naafloze wielen, maar zover ik weet niet met het MagLev principe.

    In 2005 ben ik zelf met een concept bezig geweest waarbij ik beide technieken combineerde. (en volgens mij als eerste, maar correct me if I’m wrong)

    http://www.robwolkers.com/promopack_g_trax/g_trax_1.jpg

    Vervolgens won dat ontwerp een categorie in de SolidWorks designcontest van dat jaar, en hebben enkele internationale sites (waaronder carbodydesign.com) er wat aandacht aan geschonken. Dus of het nou stom toeval is of dat hij wat inspiratie heeft geleend, het is op zn minst opmerkelijk.

    Login om te reageren
  19. Guan zegt

    24 oktober 2007 om 10:32

    @ Rob, mooi idee, knap dat je hier op gekomen bent.
    Ik vraag me wel af he, bij de treinen maken ze toch ook gebruik van fase wisseling in de ‘rails’? Dit zou bij de wielen van een auto w.s. niet kunnen omdat je lastig gebruik kunt maken van elektro magneten. Kom je automatisch bij het gebruik van normale magnetische velden. Moet voor een magnetisch veld met een redelijke sterkte dan niet enorm veel gewicht in de wielen zitten?

    En is het daarnaast uberhaubt mogelijk om een redelijk koppel te genereren zonder dat je, zoals bij een trein, gebruik kunt maken van een behoorlijke lengte voor magnetische velden?

    Ik hoef geen A4 vol berekeningen, was nl niet van plan het verder uit te werken, maar je hebt hier wellicht wel over nagedacht, dus misschien kan je dr wat over vertellen? :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North