
Dat het de afgelopen maand druk was bij de dealers, dat wisten we al. Hoe druk precies? Nou, 76.945 nieuwe registraties druk.
Als we dit even puur theoretisch omrekenen naar jaarcijfers, dan komen we op 923.000 autoverkopen per jaar. Vorig jaar werden er bijna 556.000 auto’s verkocht, en de prognose voor 2012 ligt momenteel op 480.000. Je kunt de juniverkopen dus met recht een supersprint noemen.
De reden is duidelijk: bijtellings- en BPM-regels zijn per 1 juli gewijzigd. Mensen die nog snel een voordelige auto scoorden zorgden er voor dat de verkoop jaar-over-jaar met 52,4% toenam. In juni 2011 werden er 50.499 auto’s geregistreerd. Dankzij deze tussensprint liggen de halfjaarverkopen (t/m juni) zelfs een fractie hoger dan in 2011, maar de verwachtingen voor de komende maanden zijn niet bepaald hoopvol.
Beste verkopers in juni? (bron: dealersupportnet)
Volkswagen (10.051 stuks, marktaandeel 13,1%)
Opel (7.090/9,2%)
Renault (6.884/9,0%)
Peugeot (4.955/6,4%)
Ford (4.800/6,2%)
Tot slot nog een aardig feitje: de beste maand ooit was januari 1999. Destijds werden er in Nederland niet minder dan 91.926 auto’s op kenteken gezet, in een jaar waarin ruim 600.000 nieuwverkopen waren. Holy mama..
Leuk dat Opel weer eens hoog staat. Ondanks dat het vooral corsa ecoflexjes zijn…
@meneersander: ampera
@meneersander: ja, en die zijn allemaal op naam van de dealer geregistreerd en direct weer gevrijwaard… Wat ervan verkocht is is dé vraag!
Allemaal zuinige huurauto’s voor het kantoorvolk.
Nu zie je goed hoe eng ’t is hoeveel invloed de overheid op ’t volk heeft..
@kaasboerin: dat moet toch ook schrikken voor de overheid zijn, als er een milieuzaak en vorm van subsidie gekoppelt worden dan loopt het telkens storm. Zuinige auto’s, zonnepanelen. Stiekem zijn Henk en Ingrid toch GroenLinks aanhangers, ze houden van het milieu en van susbidie ;)
@mashell: als iedereen subsidie en korting krijgt op 6, 8 of 10 cilinders gaat die weer in de lift. Heeft niks met milieu, Henk, Ingrid of eekhoorntjes te maken. Gaat gewoon om geld.
In de VS zijn de verkopen deze maand ook enorm gestegen. Niet kunstmatig dan he..
Misschien kan de PVV zijn plannen toch allemaal uitvoeren.
@jolig: pvv en uitvoeren?
Vw en opel staan ook bijna altijd aan kop, proficiat.
Kan je het ook ergens per model zien? Gezocht, maar niet gevonden.
Die specificatie volgt later.
Heb dat lijstje eens bekeken op dealersupportnet en zie dat Chrysler?! procentueel ook nog enorm goed verkoopt t.o.v. 2011. Iemand een lading 300C’s ingevoerd?
@bobb: ja, fiat
alemaal van die achtelijke k*t auto’s,
kook gweoon een echte auto maar geen musliegeval
@smartye36: ik kook liever muesli dan een auto eerlijk gezegd..
@autogedrocht: bedoel natuurlijk koop,
@smartye36: waarom staat er ‘smart’ in je naam?
@eklasse: omdat mijn bijnaam smarty is omdat ik mart heet. heeft niks met dat geval op 4 wielen te maken
@smartye36: nee, dat bedoelde ik geeneens. Ik doelde op de Engelse vertaling…
@eklasse: En wat zou dat er mee te maken hebben?
@smartye36: ik dacht even dat het met je intelligentie te maken had, sorry my bad!
Dat is toch niet te verklaren?
Ford registreert zijn nieuwe auto’s altijd aan het eind van de maand, dus dat is geen verassing.
Maakt toch niks uit of iemand in een klein karretje wil rondrijden het enige waar ik mij
Soms aan stoor is dat ze erbij zitten alsof ze in een Ferrari rijden.
Ik snap die cijfers niet, even simpel uitgedrukt zou of iedereen elke paar jaar een nieuwe auto rijden of zelfs elk jaar. En wat gebeurt er met die auto´s enz enz. Ooit zitten we helemaal vol.
@The360box: Natuurlijk ook veel leasewagens (gemiddeld om de 48 maanden een nieuwe). En deze wagens worden vooral geëxporteerd. Een deel ervan blijft wel in eigen land (BE of NL).
Maar, dat het voller wordt klopt wel. Heel erg veel gezinnen met tweeverdieners hebben twee auto’s. En als zoonlief of dochterlief achttien wordt beginnen ze ook te rijden (in België toch, volgens mij zal dit in NL wat later gebeuren ivm de hoge aanschafprijs van een wagen).