• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Australië 2016

Auteur: RubenPriest, gepost 19 maart 2016 om 08:41 – 60 Reacties

Verstappen


Vanochtend vroeg (Nederlandse tijd) werd de start van het nieuwe F1-seizoen officieel ingeluid met de kwalificatie voor de race van morgen. Hoe verliep deze?

Wel, deze liep gemoedelijk. Alle coureurs reden op supersoft banden in een droog en bewolkt Melbourne. Dat was gisteren tijdens de vrije training wel anders. Hamilton betrad als eerste het circuit en wist in Q1 met 1:25.351 de leiding te behouden. De huidige wereldkampioen zette deze tijd neer met een totaal van vijf ronden. Op de plaatsen twee en drie volgen Massa en Alonso. Q1 verliep minder voor Vettel, die de tiende plaats noteerde. Max Verstappen wist in drie ronden de achtste plek te pakken.

Spannender werd het tijdens Q3. De top vijf werd namelijk getekend door grote namen, met als hekkensluiter onze eigen Max. Die zijn beste kwalificatie ooit achter de rug heeft zitten. Ouderwets vertrouwd zien we morgen Hamilton starten op plek één, gevolgd door teamgenoot Nico Rosberg. Mercedes kan zeer tevreden terug kijken. Ferrari-rijders Vettel en Raikonnen starten morgen op de plekken drie en vier. En wie is de eerstvolgende na de rijders van deze 2 grote teams? Juist, Max Verstappen! Dat zegt iets. De volledige en uiteindelijke uitslag van de kwalificatie van Melbourne check je hieronder. Wie van jullie stapt morgenvroeg uit bed om het spektakel live te zien?

1. L. Hamilton 1:23.837
2. N. Rosberg 1:24.197
3. S. Vettel 1:24.675
4. K. Raikkonen 1:25.033
5. M. Verstappen 1:25.434
6. F. Massa 1:25.458
7. C. Sainz 1:25.582
8. D. Ricciardo 1:25.589
9. S. Perez 1:25.753
10. N. Hulkenberg 1:25.865
11. V. Bottas 1:25.961
12. F. Alonso 1:26.125
13. J. Button 1:26.304
14. J. Palmer 1:27.601
15. K. Magnussen 1:27.742
16. M. Ericsson 1:27.435
17. F. Nasr 1:27.958
18. D. Kvyat 1:28.006
19. R. Grosjean 1:28.322
20. E. Gutierrez 1:29.606
21. R. Haryanto 1:29.627
22. P. Wehrlein 1:29.642

UPDATE: de uitslag van de race lees je HIER!

Ook interessant!

  • Grand Prix Zandvoort
    Er komt GEEN tweede Grand Prix op Zandvoort
  • Stand na GP Abu Dhabi 2021
    Stand na GP Abu Dhabi 2021 en 8 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Saudi-Arabië 2021: plus 6 dingen die ons opvielen
  • Bestel vanaf morgen je kaarten voor de Dutch GP 2022

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

australie, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Videotime! De 6 dikste klappers tijdens de GP van Australië
Volgend bericht: Dit kost een motorwissel bij een Porsche 918 Spyder »

Lees Interacties

Reacties

  1. zeevink zegt

    19 maart 2016 om 08:47

    ?????? Onze held Max. Damn wat gaat die Torro Rosso lekker met die Ferrari motor en hun sublieme chassis. Best of the rest!! Stiekem hoop ik nu op een mooi gevecht met de top.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      19 maart 2016 om 09:17

      @zeevink: onderschat ook Carlos niet. Hij staat op 0,1sec achter Max. Dat kunnen leuke gesprekken worden op de boardradio ;-).

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        19 maart 2016 om 09:20

        @roppp: In de testronde’s lag de spanjaard een leuke 8 sec. achter max..

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          19 maart 2016 om 09:49

          @henkhupelschoten: totaal niet interessant. Het gaat om het eindresultaat.

          Login om te reageren
      • awesome zegt

        19 maart 2016 om 09:57

        @roppp: dus niet, want dat mag niet meer ;)

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          19 maart 2016 om 12:53

          @awesome: dan krijgt ie wel een appje. Ziggo heeft voor hetere vuren gestaan ?

          Login om te reageren
    • mrB zegt

      19 maart 2016 om 12:40

      @zeevink: het is met deze tijd ook direct duidelijk waarom ze niet de 2016 spec hebben gekregen. Zeer netjes gedaan van onze Max! Ben benieuwd hoe het morgen gaat.

      Login om te reageren
  2. Lotus zegt

    19 maart 2016 om 08:48

    Verstappen heeft er zin in zie ik! Komt goed uit, ik namelijk ook!

    Login om te reageren
  3. audiisthebest zegt

    19 maart 2016 om 08:48

    Max en Carlos hebben het beide geweldig gedaan. Dit belooft veel goeds voor de race

    Login om te reageren
  4. Alfarobert zegt

    19 maart 2016 om 08:49

    Ik zet de wekker,zeker weten.Max is meestal nogal vlot weg bij de start.Wie weet,kan hij nog een plekkie pakken.Hoop dat de Mercedessen het moeilijk krijgen en geen halve ronde vooruit rijden.Al met al;Dat het een mooie race wordt.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      19 maart 2016 om 09:30

      @Alfarobert: Ik zet de wekker niet, als het goed is belt Max mij persoonlijk wakker ?

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        19 maart 2016 om 09:59

        @escort77: mij ook! En nog een aantal collega’s die geen F1 kijken. Ik was toch bezig, dus meteen maar even wat telefoonnummers extra doorgegeven ;)

        Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          19 maart 2016 om 11:10

          @awesome: Hahaha ik dacht het alleen en jij doet het. Ben benieuwd hoe me vriendin reageert als me mattie me belt.

          Login om te reageren
    • smultie zegt

      19 maart 2016 om 10:43

      @Alfarobert: Max snel weg bij de start? Mwoah, niet echt hoor. Sterker nog; was vorig seizoen absoluut nog z’n grootste verbetermogelijkheid.

      Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      19 maart 2016 om 12:32

      @Alfarobert: hoelaat?

      Login om te reageren
  5. rob5nismo zegt

    19 maart 2016 om 08:50

    Ik vind dit systeem de kwalificatie een stuk saaier maken.
    Wat ik wel een leuk ding vind is dat je de klok door geeft,dat kan ook wel leuke dingen opleveren als je de ronde nog kunt halen.
    Maar de baan was sneller leeg als met het oude systeem

    Login om te reageren
  6. 993gt2 zegt

    19 maart 2016 om 08:51

    Kun je dit jaar de formule 1 alleen via ziggo kijken of zijn er ook andere opties (BBC bijvoorbeeld)? Tips zijn welkom :)

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      19 maart 2016 om 08:53

      @993gt2: de Duitse RTL alleen wel om de 5min krombacher???

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        19 maart 2016 om 08:58

        @rob5nismo: jetzt neu: krombacher alkoholfrei

        Login om te reageren
        • tvklarenbosch zegt

          19 maart 2016 om 09:13

          @undifined1: het is dan ook vroeg

          Login om te reageren
          • henkhupelschoten zegt

            19 maart 2016 om 09:21

            @tvklarenbosch: Of laat…

            Login om te reageren
            • tvklarenbosch zegt

              19 maart 2016 om 09:24

              @henkhupelschoten: held

              Login om te reageren
      • 993gt2 zegt

        19 maart 2016 om 09:10

        @rob5nismo: top, bedankt!

        Login om te reageren
      • n54coupe zegt

        19 maart 2016 om 09:55

        @rob5nismo: Yep, RTL+, met via de laptop en HOLA VPN het commentaar (met 20 sec vertraging) van BBC5 Sport. Dan gaat het commentaar ook door tijdens de commercial brakes voor al het bier en de onvermijdelijk te winnen Ford Mustang…

        Login om te reageren
    • kilum zegt

      19 maart 2016 om 09:55

      @993gt2: Ik keek een stream en die bleek van onze zuiderburen uit België te komen. Nu weet ik niet of dat een betaal kanaal is. Als je in het Engels wilt kijken, dat is niet meer op de BBC maar op Channel 4. Ik weet niet of je dat kunt ontvangen thuis. En dus blijven de Duitsers over met om de 5 minuten reclame tussendoor.

      Login om te reageren
      • TheVeenmeister zegt

        19 maart 2016 om 11:33

        @kilum: Maar channel 4 zendt z’n eerste race pas over twee weken uit. GP van Dubai..
        Zit ik nu net in londen… ?

        Login om te reageren
        • TheVeenmeister zegt

          19 maart 2016 om 11:34

          @theveenmeister: Ehhh Bahrain…

          Login om te reageren
    • fapfap zegt

      19 maart 2016 om 12:14

      @993gt2: Hier in Oostenrijk wordt het altijd op ORF1 uitgezonden. Misschien interessant voor een livestream of Sat? Gelukkig ook geen reclames tussendoor

      Login om te reageren
  7. hamerhaai zegt

    19 maart 2016 om 08:52

    Max P5, briljant!

    Ik kon dat nieuwe systeem wel waarderen overigens. Ik had het idee dat teams wat versuft in de box stonden als ze doorhadden dat hun coureur het rondje niet kon afmaken, maar dat zal de volgende keer beter zijn gok ik. Daarnaast is het ook in Q3 wel wat, ware het niet dat Ferrari toch de aansluiting met Mercedes niet heeft waardoor de top 4 net als met het oude systeem al vrij snel weten waar ze staan en het niet meer proberen.

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    19 maart 2016 om 08:56

    Briljant van Hamilton ..

    De rest zijn losers ..

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      19 maart 2016 om 09:48

      @lincoln: Dus er kan maar 1 de winnaar zijn bedoel je?

      Nu weet ik het! Het is Henny Huisman die achter het @lincoln profiel zit!!! Aha!

      Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      19 maart 2016 om 10:34

      @lincoln: Op de vraag “Wie van jullie stapt morgenvroeg uit bed om het spektakel live te zien?” is jouw antwoord wel heel duidelijk …. ;-)

      Login om te reageren
  9. ArnoldH zegt

    19 maart 2016 om 08:57

    Goede kwalificatie van max!

    Zelfs hiervoor had ik de wekker gezet, om te zien hoe de nieuwe opzet van de kwalificatie zou gaan. Maar de nieuwe opzet is echt ruk. Q3 ging uit als een nachtkaars zonder spanning omdat iedereen het wel prima vond waar ze starten…

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    19 maart 2016 om 08:57

    P5, hoe goed wil je een seizoen starten! Lekker bezig Max!

    Login om te reageren
  11. rovadepo zegt

    19 maart 2016 om 09:07

    Goed gedaan, maar is P5 een haalbaar eindresultaat? Gaan de Williams & RB auto’s hier niet makkelijk voorbij? Ik hoop het niet. Hij zei in het interview dat de TR auto’s beter in de race zijn tov de Kwalificatie. Als dat zo is dan zo P5 haalbaar zijn en met wat geluk een fout van Raikkonen of Rosberg nog iets hoger.

    Login om te reageren
    • tvklarenbosch zegt

      19 maart 2016 om 09:14

      @rovadepo: afgelopen jaar was dit niet het geval.. Ik denk dat, zeker in het begin van het seizoen, de STR na Mercedes en Ferrari de beste auto is.

      Login om te reageren
      • rovadepo zegt

        19 maart 2016 om 09:23

        @tvklarenbosch: williams en red bull eindigde toch een stuk hoger overall? Ik hoop dat je gelijk hebt.

        Login om te reageren
        • tvklarenbosch zegt

          19 maart 2016 om 09:26

          @rovadepo: de racepace van de STR deed vaak niet erg veel onder voor de Williams en Red Bull. Met name kwalificatie was minder. En Vettel zei het al: STR heeft de grootste stap gemaakt

          Login om te reageren
        • gjvp zegt

          19 maart 2016 om 10:32

          @rovadepo: dat was vorig jaar. Met de 2015 spec Ferrari motor gaan ze niet veel toegeven op Willliams. Red Bull mist nog steeds topsnelheid tijdens de race. Ik zeg top 6 haalbaar!

          Login om te reageren
  12. Rick-dos zegt

    19 maart 2016 om 09:12

    Was in het begin wel positief over de nieuwe kwalificatie, maar aan het eind zag je het gapend gat waar het manco van dit format inzit.

    Feitelijk hebben ze met dit nieuwe format tov het oude format de actie naar voren geduwd waardoor aan het eind niet veel meer te zien is.
    Ook geeft het je nu ook niet meer een goed beeld wat de verhoudingen daadwerkelijk zijn. Had Sainz in het oude format bijv nog Verstappen voorbij kunnen gaan of zou Ricciardo sneller kunnen gaan als hij nog een kans had?

    Al met al was ik na een leuk begin van kwali aan het eind teleurgesteld….

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      19 maart 2016 om 09:32

      @Rick-dos: Dat zal dus volgende sessie wel anders gaan. Ik denk dus ook dat bijv. Alonso de volgende keer niet in de pit zal gaan zitten als hij op op het randje van de volgende sessie halen staat met nog rijders op de baan die hem in kunnen halen.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        19 maart 2016 om 09:38

        @kilum: Ik vraag het mij af. Ga je bijvoorbeeld nog je best doen om in Q3 te komen om daar voor een achtste plek te strijden en zodoende nog een setje banden verbruikt of ga je voor p9 of 10 om zo nog een setje banden achter de hand te hebben voor de race?

        Er zal de komende races wel veel gecalculeerd en strategieën bepaald worden maar of dat ten goede komt van de show…

        Er gaan inmiddels al stemmen op om dit format voor de volgende race af te schaffen.

        Login om te reageren
        • kilum zegt

          19 maart 2016 om 09:50

          @Rick-dos: De banden die je in Q3 gebruikt moet je ook op starten tijdens de race. Dus dat kan zeker een ding zijn. Maar goed als je Q3 op de supersoft rijd en daarna een korte eerste stint rijden kan ook een goede strategie zijn.

          Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        19 maart 2016 om 11:18

        @kilum: alonso had geen banden meer, die was sowieso klaar.

        Login om te reageren
        • kilum zegt

          19 maart 2016 om 11:21

          @lambo4all: Ah dat heb ik ze niet horen zeggen op het kanaal waar ik keek. Maar kan hij nu geen banden meer hebben? Hij heeft 4 rustige rondjes gereden (inlap, outlap x2) en 2 hotlaps. Die banden gaan toch wel langer mee dan 6 rondjes mag ik hopen?

          Login om te reageren
  13. henkhupelschoten zegt

    19 maart 2016 om 09:13

    P5, dit voorspeld veel goed voor de rest van het seizoen!

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      19 maart 2016 om 09:19

      @henkhupelschoten: ik voorspel dat u de volgende keer voorspelt schrijft met een ’t zoals ik hierbij heb voorspeld. ;-)

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        19 maart 2016 om 09:23

        @w0o0dy: Leuk dat autocorrectie, geeft het zelf ook nog fout aan….

        Login om te reageren
  14. audiisthebest zegt

    19 maart 2016 om 09:16

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  15. kilum zegt

    19 maart 2016 om 09:23

    Max zette een goede tijd neer. waarvoor Chapeau!

    Betreffende het nieuwe kwalificatie systeem. Het is eigenlijk wat ik in de afgelopen 2 artikelen over dit onderwerp ook al zei, iedereen gaat nu in het begin naar buiten en daarna weer naar binnen in plaats van andersom. Toch denk ik dat dit in de loop van het seizoen wel beter kan zijn. Ik denk namelijk dat het heel goed mogelijk is om voor dit systeem strategie te gebruiken. Waardoor je concurrenten enzo uit een sessie kan schoppen. Kijk bijvoorbeeld naar wat er gebeurde met Sainz en Alonso. Daar was onze vriend Fernando niet blij mee.

    Als je bijvoorbeeld aan het einde van Q1 op P16 en P17 ligt als team dan kun je, door op het juiste moment naar buiten te gaan nog snel even 2 andere uit Q2 gooien. De nummer 15 en 14 voelen zich dan misschien veilig voor Q2. En door juist op het laatste moment te gaan kunnen ze er niets meer aan doen.

    Ik vermoed dus wel dat dit systeem nog best wel eens interessant kan worden als de teams het zelf ook beter begrijpen. Want dit was nu zeker nog niet het geval. Ik had eigen het idee dat ze alleen bij Torro Rosso dat al een beetje inzagen met daardoor een goed resultaat voor beide coureurs.

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      19 maart 2016 om 09:33

      @kilum:Zie nu dat ik een foutje heb gemaakt. Eerste sessie vallen er 8 rijders af en niet 5. Maar goed het idee blijft het zelfde.

      Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      19 maart 2016 om 10:02

      @kilum: de kwalificatie was ook best interessant, tot Q3. Dat de laatste 5 minuten niemand op de baan is kan onmogelijk de bedoeling zijn geweest en dient volgens mij te worden aangepast. Vraag me niet hoe, maar dit was niks om zo een kwalificatie af te sluiten.
      Wat betreft Alonso tov Sainz, eigen schuld van Alonso. Hij stond namelijk al geruime tijd in de pits. Als dan de nummer laatst op de baan is hoor je er als nummer één na laatst ook op de baan te zijn.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        19 maart 2016 om 11:10

        @mercedesbenze350cdi: Eens dat was een beetje suf. Maar goed met het vorige systeem ging iedereen vlak voor het einde nog even snel de baan op, deed 1 hot lap en dat was het dan. Waardoor er dus aan het begin geen klote aan was.

        Verder inderdaad eigenschuld Alonso. Maar ik had wel het idee dat er meer teams waren die gewoon nog niet zo goed begrepen hoe het werkte. Zo had Perez nog in Q3 kunnen komen als hij gewoon even de baan was op gegaan. Helemaal aan het eind van de sessie mag je namelijk wel je hot lap afmaken ook al is de vlag gevallen. En dat had hij prima nog kunnen proberen. Daar was nog tijd voor.

        Login om te reageren
  16. n54coupe zegt

    19 maart 2016 om 09:53

    Wat een afgang, deze Q3.
    Leuk, een 5e plek voor Max, maar voor de onderkant van Q3 is er maar tijd voor 1 run, en als Ferrari berust in een 3e en 4e plek dan gebeurt er dus niks meer.
    Hamilton en Rosberg nog 1x proberen, en 3,5 minuten voor het einde van Q3, waar het anders spannend wordt, is iedereen nu klaar en kan gaan omkleden.
    Heel snel afschaffen dit, en volgende race weer het oude systeem invoeren.

    Login om te reageren
  17. awesome zegt

    19 maart 2016 om 10:03

    Waarom niet gewoon weer 60 minuten aan 1 stuk?
    Verplicht elke coureur om minimaal 10 rondjes te rijden in die 60 minuten.
    Elke ronde die je minder rijd is 1seconde straf.

    En ja, dan heb je last van verkeer. Had je team beter moeten plannen wanneer je naar buiten moest.

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      19 maart 2016 om 11:06

      @awesome: Dat zou ik geen slechte keuze vinden. Alleen die tijdstraf die je voorstelt is wel fors.

      Login om te reageren
  18. clarkson zegt

    19 maart 2016 om 10:45

    Dat Q systeem is trouwens minder spannend dan ik verwacht had. Misschien moeten ze nog wennen. Maar als het zo blijft is er geen verbetering volgens mij.

    Login om te reageren
  19. talladega zegt

    19 maart 2016 om 10:55

    Laat ik dan voor een positieve noot zorgen, ik voorzie Max zijn eerste podium.

    Login om te reageren
  20. alfablog zegt

    19 maart 2016 om 11:38

    heb de tijden in een grafiek gezet

    [URL=http://s1380.photobucket.com/user/andyfoto33/media/IN/F1Qualify01Australia_zpsp0zlbcr3.jpg.html]

    [IMG]http://i1380.photobucket.com/albums/ah192/andyfoto33/IN/F1Qualify01Australia_zpsp0zlbcr3.jpg[/IMG][/URL]

    Login om te reageren
  21. alfablog zegt

    19 maart 2016 om 11:42

    http://i1380.photobucket.com/albums/ah192/andyfoto33/IN/F1Qualify01Australia_zpsp0zlbcr3.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North