Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2017

Auteur: , 48 Reacties

Wie oh wie vertrekt morgen van pole position in het bruisende Bakoe?

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2017

Jolyon Palmer in elk geval niet. Wegens technische problemen kan de Renault-coureur niet meedoen aan de kwalificatie. Max Verstappen had vanmorgen in FP3 troubles met de hydraulica van z’n Red Bull, hij zal wel deelnemen aan de belangrijkste training van allemaal. Verder werd de curbstone in bocht 8, dat krappe slingertje, aangepast omdat diverse coureurs erover hadden geklaagd. Door naar de training!

Q1

Terwijl de eerste tijden worden neergezet vergaloppeert Carlos Sainz zich. Hij schiet rechtdoor, maar kan de uitloopstrook gebruiken om z’n auto in één stuk verder te krijgen. De Spanjaard zal zich moeten bewijzen in Azerbeidzjan, met die rare klapper in Canada vers in het geheugen.

Kimi Raikkonen is voorlopig de snelste met achter hem de twee Force India’s. Verstappen pakt een provisorische P4 met achter hem Daniil Kvyat. Max verbetert zich en pakt P1, waarna Hamilton meteen de eerste plaats afsnoept. Hij is bijna 0,5 seconde sneller. MV33 verbetert z’n tijd en staat op P2 met een achterstand van één tiende, waar Hamilton weer met 0,4 seconde onderdoor klapt.

Uiteindelijk is Hamilton de snelste voor Verstappen, Raikkonen, Ricciardo, Kvyat en Vettel. We nemen afscheid van Alonso, Grosjean, Ericsson, Vandoorne en Palmer. De McLarens hadden al gridstraffen aan hun broek en Palmer deed zoals gezegd niet mee.

Q2

Hamilton en Bottas bepalen het tempo, gevolgd door Kimi Raikkonen. Max zet een voorlopige vierde tijd op de klokken achter Sergio Perez. De Nederlander is net als het gehele weekend het geval is sneller dan teamgenoot Ricciardo. Hamilton zet een lompsnelle 1:41,2 op de klok en ook Max duikt onder de 1:42. Hij pakt voorlopig P2 al blijken de Mercedessen uiteindelijk toch te snel.

Kvyvat, Sainz, Magnussen, Hulkenberg en Wehrlein kunnen Bakoe gaan verkennen, hun zaterdag zit erop.

Q3

It’s on! De Mercedessen laten er geen gras over groeien, ze gaan als eerste de baan op. Bottas raakt de muur, de Fin kan gelukkig voor hem z’n rondje vervolgen. Ook Hamilton maakt een klein foutje. De Silberpfeile zijn desondanks weer het snelst, gevolgd door Max Verstappen. Vettel verremt zich en keert op de uitloopstrook. De heren zijn aan het stampen, zoveel is duidelijk.

Daniel Ricciardo parkeert z’n auto op de baan na een touché met de muur. Einde verhaal voor de Australiër en de training ligt stil met 3:33 op de klok. Als de training wordt hervat duikt Max als eerste de baan op. De Nederlander gaat uiteraard z’n stinkende best doen om P3 te behouden, maar we weten dat Ferrari in Q3 vaak een konijn uit de hoge hoed weet te toveren.

Max weet z’n tijd niet te verbeteren. Bottas pakt voorlopig P1, maar Hamilton knalt er een halve tel onderdoor met een 1:40,5, fors sneller dan de rest van het veld. Raikkonen pakt alsnog P3 af van Max en ook Vettel chopt ‘m onder de tijd van Verstappen door. De Duitser pakt P4 en Verstappen staat dus weer op P5.

Voor de statistiek-fetisjisten: Hamilton is nu Senna voorbij op de eeuwige ranglijst. De Brit heeft z’n 66e pole te pakken.

1. Lewis Hamilton GBR Mercedes – Mercedes 1m 40.593s
2. Valtteri Bottas FIN Mercedes – Mercedes 1m 41.027s
3. Kimi Raikkonen FIN Ferrari – Ferrari 1m 41.693s
4. Sebastian Vettel GER Ferrari – Ferrari 1m 41.841s
5. Max Verstappen NED Red Bull – TAG 1m 41.879s
6. Sergio Perez MEX Force India-Mercedes 1m 42.111s
7. Esteban Ocon FRA Force India-Mercedes 1m 42.186s
8. Lance Stroll CAN Williams – Mercedes 1m 42.753s
9. Felipe Massa BRA Williams – Mercedes 1m 42.798s
10. Daniel Ricciardo AUS Red Bull – TAG 1m 43.414s

11. Daniil Kvyat RUS Toro Rosso-Renault 1m 43.186s
12. Carlos Sainz ESP Toro Rosso-Renault 1m 43.347s
13. Kevin Magnussen DEN Haas-Ferrari 1m 44.796s
14. Nico Hulkenberg GER Renault – Renault 1m 44.267s
15. Pascal Wehrlein GER Sauber – Ferrari 1m 44.603s

16. Fernando Alonso ESP McLaren-Honda 1m 44.334s
17. Romain Grosjean FRA Haas-Ferrari 1m 44.468s
18. Marcus Ericsson SWE Sauber – Ferrari 1m 44.795s
19. Stoffel Vandoorne BEL McLaren-Honda 1m 45.030s
20. Jolyon Palmer GBR Renault – Renault No Time



48 reacties

Spannende kwali. Wat kunnen die Mercedessen toch hun motor veel opschroeven niet normaal.
Ik hoop dat morgen het wel een leuke race gaat worden. Vorig jaar was enorm saai.
Als de Mercedes perfect is afgesteld is HAM niet te kloppen in de kwalificatie. Met 66 poles is dit simpel te verklaren. Na Senna heeft hij het hoogste gemiddelde percentage (verhouding aantal races versus poles).
Gut-veur-re-dumme….jammer maar wel mooi.

Positief is dat het nu wel duidelijk is dat Verstappen daar is waar hij moet zijn wil hij kampioen worden. Nu alleen de auto nog.

Maar petje af voor Hamilton ook. Je kan kritiek op hem hebben maar je kan niet ontkennen dat hij bij de beste aller tijden hoort.
@Rick-dos: Eens! Hoe hij telkens ietsje sneller weet te zijn dan zijn teamgenoot. Erg knap. Telkens weet hij er een tiende of 2 af te snoepen.
@viezefreddyw: zou dat niet deels te maken hebben dat hij binnen zijn team 1ste piloot is
@acizane80: Nee, bij Red Bull doen ze daar denk ik niet aan.
@viezefreddyw: dat weet ik niet met zekerheid. Maar het is mogelijk. Over het algemeen zie je dat Max beter eindigt, waarom zou hij dan geen voorrang hebben bij het testen van bepaalde aanpassingen. Aangezien hij meestal toch beter scoort, dat resulteert in een betere positie voor RedBull bij de constructeurs kwalificatie. Ze zullen natuurlijk nooit openlijk zeggen dat dat het geval is.
@acizane80: heb je de roze bril nog op? Ricciardo staat nu 22 punten voor in het kampioenschap op Max en kwalificeert meestal ook beter. Ricciardo is van de twee de betere en meer stabielere coureur. En dat is niet erg, Ricciardo heeft nog een jaar of 3 F1 carrière te gaan, Max nog een jaar of 10. Er kan nog veel gebeuren en dat hoeft allemaal niet dit of volgend jaar.
@mashell: verstappen staat voor in qualificatieduel dus verstappen kwalificeert vaker beter. En hij mist punten omdat dat franse kreng er om
De havenklap mee ophoudt..
@rick-dos: hij is net schumi. staat in mijn top 5 beste coureurs aller tijden. ook in mijn top 5 minst goed voor de sport zijnde coureurs. schumi staat in beide bovenaan.

schumi was/is 7 keer wereldkampioen. hij deed eigenlijk nooit iets voor de sport, of voor de veiligheid, of voor de regels. al had hij in 2003/4/5 gezegd dat de vangrails 20 cm hoger moet zijn en altijd een stapel banden ervoor, dan was dat dezelfde dag gebeurt. maar dat deed ie nooit. als een journalist hem iets vroeg over bijvoorbeeld nieuwe veiligheid regels, zei hij dat ie er niks mee te maken had, en dat hij die regels niet maakt. als hamilton of vettel nu met zn 2tjes naar whitning toe lopen, en zeggen dat die pits ingang te krap is en 23,4 cm breder zou moeten zijn, is dat vanavond geregeld. vettel trekt zijn smoel open als hij dat vindt, maar ook hamilton zegt dat niet.
RB is indrukwekkende stappen aan het maken de laatste tijd!
Hoop op een mooi gevecht met de Ferrari’s morgen.
@harrie: ja anderhalve seconde achterstand op de pole, is bijna niks joh…
@airc: op dit circuit zou het verschil nog groter zijn geweest. Dankzij de bizar lange rechte stukken kan die Mercedes enorme stappen maken.

Als je kijkt naar het verschil met de Ferrari’s, is het verschil zeer klein. Ze zijn op de goede weg. Als RB de lijn weet vast te houden (Mercedes en Ferrari zullen ook sneller worden). Gaan nog een paar leuke races worden dit jaar!!
@harrie: achteruit?
@harrie: Welke stappen hebben ze dan precies gezet? Ze staan immers nog op precies dezelfde plek als in het begin van het seizoen.
Weer een probleem met de motor of de hydrauliek, niet helemaal duidelijk. Maar desondanks vol vertrouwen de race in…dat zie ik dan weer niet helemaal. Ze mogen toch niet meer aan die auto’s sleutelen?
Voorspelbare namen in de top 5…

maar Stroll op P8. Dat vind ik dan wel weer een verrassing
@ijoost:

Goede inzet van Stroll inderdaad. Eindelijk sneller dan Massa. Ik hoop voor ‘m dat ie deze vorm in de race vast kan houden.
@carmasterr: ik hoop voor ‘m dat ie z’n auto in dezelfde vorm aan de finish krijgt..
@easygoingmartin:

Hahah dat is een goeie. Tot nu tor dket ie het prima.
In kwalificatietrim bijna anderhalve seconden op Mercedes moeten toegeven is veel, maar we mogen blij zijn met de stappen die bij Red Bull gemaakt zijn. Ik denk dat vooraf niemand gedacht had dat Max op qualifying day op slechts 0,038 seconden van Vettel zou kunnen komen, zeker niet op het circuit wat de Red Bull het minst ligt. Dit, in combinatie met de sterke tijden in de racesimulaties geeft de burger moed!
@edge: Inderdaad, het viel mij ook op hoe klein het verschil was tussen de Red Bulls en Ferrari’s. Geeft de burger moed voor de volgende races.
@edge: Maar kan het dan ook niet zo zijn dat Vettel gewoon niet zijn dag had? Niet alleen de updates maken het verschil, het zijn immers de coureurs die het uiteindelijk moeten doen.
@berlinetta:

Vettel reed met een gebruikte motor omdat de andere kapot gegaan was. Dat verklaart in ieder geval waarom Kimi er voor zit.
Max is goed bezig en team Red Bull doet ook hard hun best, maar ondanks ik fan ben van h’m begint Max wel een beetje een negatief klaag jochie uit te hangen bij Jack Plooij voor de camera. Snap de teleurstelling, maar hij hoeft het voor mij niet zo te laten merken steeds! En als Jack iets positiefs meegeeft dan zegt Max altijd zuur hetzelfde “hum ja maar heb ik nie zoveel aan”. Is ook niet tof en motiverend naar zijn monteurs toe vind ik.
@venividivici: Jack lokt dat ook uit vind ik… en dat was met “dan moet ie maar remmen” in Canada duidelijk. Als je kijkt hoe Max bijvoorbeeld het team prijst tegenover de buitenlandse zenders is dat contrast best hoog te noemen. Will Buxton, om maar iemand te noemen, doet dat veel beter en Max vaak veel positiever over z’n team.
@bassx: Misschien lokt Jack dat uit, maar Max is verantwoordelijk voor z’n woorden. Ben het wel met @venividivici eens.
@venividivici: En om deze reden krijgen coureurs media trainingen. Zodat ze niet zeggen wat ze denken of voelen, maar wat velen graag willen horen. Alhoewel het klagen op zich natuurlijk niet leuk is, snap ik het wel. Hij lijkt in absolute topvorm te zijn van wat hij nu kan en wordt tegen gehouden door de auto. Zie Canada met een bijna onmogelijk goede start en positie met de Red Bull, om vervolgens uit te vallen. En nu een kans op P3 (hij zei door de technische problemen 2 tienden te zijn verloren, wat voor Vettel en Raikonen had betekent), maar dan P5 door een technisch mankement. Dus wat ik al zei: het horen klagen van hem is niet leuk, maar begrijp het wel.
@quincy: Absoluut begrijp ik de teleurstelling bij Max, maar hij moet begrijpen (of nog leren) dat shit nou eenmaal happens en dat zijn inzet en talent zich ooit hard gaat uitbetalen! Geduld is een schone zaak!
Max moet wat vaker naar Churandy Martina kijken hoe die met tegenslag omgaat :-) Dus hij moet niet zo klagen en beteuterd doen (slecht voor de groepsdynamiek) en de situatie nemen zoals die is. Face it! zeggen de Engelsen…
@venividivici: Ben het op zich wel met je eens, maar als je bekijkt hoeveel DNF’s er dit jaar al zijn geweest en je pakt de statistieken van vorig jaar erbij…..dan snap ik heel goed dat het allemaal ruk is. (beiden 3x, 2x pech, 1x crash).
En daarbij dan ook nog opgeteld het gebrek aan vermogen, dus als hij uitrijdt is een podium bijna niet te doen.
@venividivici: ik vind de frustratie bij Verstappen goed te verklaren. Hij rijdt een goed seizoen. Hij overklast op dit moment zijn teamgenoot en is elke race een van de drie beste coureurs op de baan. En hij staat weer 5e en 6e in het kampioenschap.
Na de hosanna stemming hier over de vrije trainingen neem ik aan dat iedereen weer terug is op de planeet aarde….P5 best of the rest…
@maarten020: Ach… volgende race wordt hij viervoudig wereldkampioen, toch? Voor een Belg doet dit alles heel erg denken aan Thierry Boutsen. Wel wat minder geklaag toen, maar dat zal de leeftijd zijn zeker?
Ik zei het bij een vorig topic ook al, vrije trainingen zeggen helemaal niks. Max heeft echt goed z’n best gedaan, maar het gat is nauwelijks kleiner geworden. Met dat 2km lange rechte stuk is het sowieso al lastig om Mercedes bij te houden. Ze zijn al 5kmh sneller dan Ferrari.
@carmasterr: Max was in fp3 1 tiende sneller dan Hamilton voor het het rechte stuk, hier verloor hij 4 tienden
Op zich wel een nette kwalificatie van Max. Mercedes gooit de brandstofkraan even iets verder open in Q3 zoals altijd. Ondanks dat het circuit samen met Spa berucht is om z’n lange stuk volgas zou je verwachten dat de Ferrari met voldoende vermogen en korte wielbasis op dit stop&go circuit veel sterker zou zijn.
Verstappen is in vorm, absoluut. Aan hem ligt het absoluut niet. Weet al een tijdje sneller te zijn dan teamgenoot Ricciardo, ook in de kwalificatie. Hij is overduidelijk verbeterd in het kwalificeren.
@viezefreddyw: Tja hij is sneller wellicht (al denk ik van niet)Maar Riciardo stond al 3 keer op het podium… en Verstappen, wat heeft die?
@airc: In ieder geval 1 hater en dat ben jij.

Nee, zonder gekheid. Verstappen is veel uitgevallen dit seizoen en geen enkele keer kwam door hemzelf. Als Verstappen net zoveel races uitgereden had dit seizoen als Ricciardo dan stond hij boven hem in het algemeen klassement.
@viezefreddyw: vorig jaar leek Ricciardo nog de overhand te hebben in de kwalificaties. Verstappen doet het dit jaar gewoon beter. Ook in de races lijkt Verstappen net even wat vaker dat beetje extra te kunnen leveren (kijk alleen al naar die start in Canada!). Ricciardo is misschien nog de ‘slimmere’ coureur. Wat meer berekenend ook.
@willeme: Exact. En over Ricciardo ben ik het met je eens ook. Maar wie is leuker om naar te kijken als coureur? Ricciardo niet denk ik..
@viezefreddyw: Daniel is wel erg constant met zijn prestaties. Drie keer een podium is best knap als je bedenkt dat de Ferrari’s en Mercedessen sowieso sneller zijn. Nu heeft hij bij die podiumplekken ook geluk gehad, maar dat moet je alsnog wel afdwingen, natuurlijk.
@willeme: Klopt, dat is hij zeker. En met de auto van Red Bull heb je ook een beetje geluk nodig om podiumplaatsen te halen. In ieder geval is het zo dat je met Verstappen en Ricciardo een ijzersterk rijdersduo hebt.
@airc: Verstappen is Riccardo dit jaar echt de baas. Natuurlijk het seizoen is nog jong, maar het verschil is helder.
De Mercedes motor is in racemodus gelukkig niet veel sneller dan de Ferrari, Red Bull zit er toch knap dichtbij op deze power baan, kijk erg naar de race uit, hopelijk weer een monster start van Max!
Laten we maar kijken. Misschien verzint Max nog een keer een list bij de start. Hoe is de race pace van de RBR na de schijnbare update? En daarnaast is het ook wel belangrijk om maar weer eens vóór Riccardo te eindigen. Kan niet wachten.
ik hoor 10 keer liever een klagende max dan een coureur die netjes zn zinnetjes opdreunt en eigenlijk dus niets te melden heeft. Vind dat steeds terugkerende onze coureurs mogen niet weg van Marko irritanter. Als je je toprijders wilt houden moet je voor goed materiaal zorgen punt. Een senna of Schumacher pikten het ook echt niet als hun wagens niet in orde waren en die lieten dat ook duidelijk weten. Kijk maar naar senna die een fordmotor kreeg in zn mclaren.betrouwbaar maar flink wat pks te kort die reed als een oorwurm rond.
@wernerv8: zo is t!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).