
Loopt Hamilton in op Vettel of weet ‘Der kleine Finger’ zijn voorsprong uit te breiden? Lees het volledige verslag hier!
De Grand Prix van Canada is traditioneel een van de leukere races op de kalender. De baan is snel mede door de vele lange rechte stukken en in tegenstelling tot de straatrace van twee weken geleden zijn er veel mogelijkheden om in te halen. De baan staat bekend om de wisselende weersomstandigheden. Bij aanvang is er geen regen, maar de windstoten schijnen enorm te zijn. Favoriet voor de overwinning? Lewis Hamilton, na zijn enorme snelle ronde gisteren lijkt de Brit de beste papieren te hebben. Echter, de race-pace van de Ferrari’s is indrukwekkend. Het lijkt erop dat Red Bull met Max Verstappen startend van P5 al op de top zit van wat de RB13 kan. Maar kloppen die aannames wel? In de Formule 1 weet je het immers nooit. Zoals Murray Walker zei: “In Formula 1 anything can happen, and it usually does“. Goede man.
Start:
Max Verstappen heeft een wereldstart!!! Meteen in de eerste twee bochten pakt Max de tweede plaats. Bijna direct daarna komt er een safety car op de baan. Felipe Massa en Carlos Sainz zijn van de baan afgeknald. Carlos Sainz z’n auto raakt in een slip en neemt Felipe Massa mee. Een bijzonder incident. Grosjean gaat direct naar binnen om zijn vleugel te repareren, om als 17e aan te sluiten bij de rest van het veld. Alleen de start van deze race is al spannender dan de hele race van twee weken geleden.
Mocht je benieuwd zijn hoe snel de Mercedes-AMG GTS van Bernd Maylander is op het circuit: ongeveer 2 minuten en 2 seconden. Niet verkeerd. De auto’s draaien nog rondjes achter de Safety Car. In ronde 3 gaat de AMG-GT naar binnen. Bij de herstart zet Verstappen direct zijn spreekwoordelijke tanden in de spreekwoordelijke versnellingsbak van Hamilton en zet druk. Verstappen heeft overduidelijk haast.
In de 6e ronde gaat Vettel naar binnen om zijn beschadigde voorvleugel te laten vervangen. De vleugel die er af ging door een aanraking met Max Verstappen. De Duitser valt hierdoor terug naar de 18e plaats. Hij rijdt aanzienlijk sneller dan de rest en inhalen is mogelijk, dus helemaal afschrijven kunnen we de Duitser nog niet. Maar dan kunnen we helaas, helaas, Verstappen wel afschrijven. Wegens een probleem aan de (waarschijnlijk) MGU valt de Nederlander uit. De virtual safetycar wordt ingezet in ronde 11.
In ronde 15 wordt de race weer voortgezet. Hülkenberg pakt Stoffel Vandoorne, maar wie zien wij daar op P9? Inderdaad: Lance Stroll die zijn thuisrace rijdt. Zou de Canadees er toch wat van kunnen? De strijd om P10 (met Hülkenberg en Kvyat) is spannender dan de ‘strijd’ vooraan. Hamilton leidt royaal met zijn teamgenoot Bottas op gepaste afstand.
Ronde 19: Ricciardo komt binnen voor een setje nieuwe banden, net nadat Raikkonen ook is geweest. Dankzij de omstandigheden met de pitsstops staat Ocon op de tweede plaats, nadat Bottas de pits in gaat in ronde 24. Nu Max eruit ligt, kijken we even naar teamgenoot Ricciardo. Daniel is namelijk de enige coureur in het veld die rijdt op de Soft banden. De top 3 rijdt op Ultrasofts (de meest zachte banden) terwijl de rest van de top 10 op Super Softs staat. Zal Ricciardo voor de Long Run gaan?
In ronde 27 verschalkt Nico Hülkenberg Lange Stroll, waardoor de jonge miljonairszoon weer net buiten de punten staat. Bummer. Is er nog strijd op de baan? Jazeker, Hülkenberg lijkt de snelheid gevonden te hebben in zijn Renault en staat nu op P9. Op hetzelfde moment gaat Vettel voorbij aan Fernando Alonso, die duidelijk niet de tijd van zijn leven heeft. Hij klaagt over van alles: de motor heeft te weinig vermogen, hij krijgt niet de goede informatie van het team en het scherm op de pinautomaat is te klein om zijn saldo te tonen. Kijk uit Fernando, dit is de Japanse goden verzoeken voor een falende Honda motor.
Tijdens ronde 31 begint Bottas dan echt aan te dringen bij Ocon. De Force India Coureur moet zo nog naar binnen, dus het lijkt onwaarschijnlijk dat Esteban koste wat het kost zijn plaats gaat verdedigen. Althans, dat zou je zeggen, maar Ocon biedt dapper weerstand. Ook zijn teamgenoot doet uitstekende zaken, want Perez zit vlak achter Daniel Ricciardo. Iedereen is nu in de pitstops geweest, op Alonso na. Benieuwd welke tactiek ze bij McLaren gaan voeren, want Alonso rijdt meer dan een anderhalve seconde langzamer dan de coureurs om hem heen.
Ronde 37: Hamilton leidt nog steeds glorieus, 10 seconden voor Bottas, die Ricciardo ook op eenzelfde afstand houdt. Daarachter is het spannender. Raikkonen zit redelijk (2 seconden) achter Perez, maar heeft tegelijkertijd Esteban Ocon in zijn kont hangen. Het lijkt spannender te gaan worden, want achter Ocon komt Vettel met rasse schreden dichterbij. De Duitser is op de Mercedessen na, de snelste op de baan.
Raikkonen gaat de pits in een voor een setje Ultrasofts, bijzonder. Waarschijnlijk willen ze hem in ‘schone lucht’ laten rijden, maar nog 26 rondjes op Ultrasofts vereist voorzichtigheid. Het lijkt goed uit te pakken want Raikkonen loopt hard in op Vettel, die op oudere banden staat.
We kennen de tijden nog dat McLaren en Williams met elkaar in gevecht waren. Dat is in ronde 48 ook het geval, alleen niet hoe beide teams het aanvankelijk zouden wensen. Stroll verschalkt Alonso en lijkt nu toch echt een plaats in de punten te gaan halen (P10). Naar verluidt krijgt hij van zijn vader dan een ijshockeyclub, dierentuin of vliegveld (maar dat kan ook verzonnen zijn). Tegelijkertijd heeft Ricciardo het bijzonder lastig met zijn banden, die op de grens van grip en slip ligt. Via de boordradio wordt de Australiër ingelicht dat de Force India’s daar nog meer last van (gaan) krijgen. Voor de goede orde: Perez zit 1 seconde achter Ricciardo en Ocon zit 3 tienden achter Perez. De Force India’s doen het het hele seizoen al erg goed. Op Monaco na scoort het team met de roze auto’s telkens een dubbele puntenfinish.
Force India blijkt bijzonder sportief. Ocon is sneller dan Perez en denkt Ricciardo in te kunnen halen. In plaats van teamorders laten ze het aan Perez over. Goede zaak. Wat voor Force India voorlopig een goede zaak is: de Ferrari’s zitten 10 seconden achter Ocon. Maar de scharlaken rode bolides rijden veel snellere rondetijden. Raikkonen rijdt 1:15.4, terwijl Vettel 1:15.2 rijdt. De rest van de top 5 rijdt in de hoge 1:16’s. Dat is anderhalve seconde per ronde sneller.
Ronde 55 zal niet de geschiedenis in gaan als de beste ronde voor Kvyat. Hij gaat de pits in, maar werkelijk alles gaat fout. De goede banden staan niet klaar en dankzij het lange wachten slaat de motor af. Kvyat kan zijn weg vervolgen, maar sluit aan als 17e (en laatste) van het veld. Drie ronden later valt de Rus uit in de pits. Hoeft hij in elk geval niet te lopen.
Het Haags Kwartiertje is aangebroken! Gaat er nog wat gebeuren? Met nog tien ronden te gaan lijkt de winst naar Hamilton te gaan. Ondanks dat de Brit ruimschoots leidt, verhoogt hij het tempo aanzienlijk. In ronde 61 lijkt Raikkonen een beetje te slapen, want hij verremt zich voor de laatste chicane. Vettel steekt hem kinderlijk eenvoudig voorbij.
De opmerking over dat slapen blijkt niet terecht, want de rondetijden laten zien dat Raikkonen per ronde 4 seconden langzamer is. De Fin heeft een probleem met de auto. Pech voor Raikkonen, maar zijn teamgenoot gaat het beter af. Hij zit nu recht achter de Force India’s. Vettel heeft het hele veld al ingehaald, maar nu komt het echte werk. Hij heeft 5 ronden om er voorbij te komen.
5 spannende ronden terwijl Ocon enorm aandrukt bij Perez. Vettel zit nog altijd vlak achter Ocon. Ja! In ronde 66 lijkt Ocon dan eindelijk Perez in te kunnen halen. Maar Perez pareert kundig. Tegelijkertijd zit Vettel op de loer en steekt hem gewaagd voorbij aan Ocon, die te laat remt. Ocon valt meteen een paar seconden terug, maar mag bedankt worden voor een interessante race.
Dan in ronde 69 gaat het dan toch fout voor McLaren, Alonso valt wederom uit vanwege een kapotte Honda-motor. Goh. Ze zijn in elk geval heel stabiel qua prestaties, daar in Japan. Toch nog wat actie! Wéér die Vettel. Hij flikt het ‘m nogmaals en pakt in de voorlaatste ronde de vierde plaats af van Sergio Perez, terwijl Lewis Hamilton de winst pakt, Bottas P2 en Daniel Ricciardo (weer) derde wordt.
Zoals gezegd: de Grand Prix van Canada is vaak wederom een enerverende race. Jammer dat Verstappen uitviel na zo’n briljante start, maar voor de F1-liefhebber was de race in Montreal weer ouderwets genieten!
De volledige uitslag:
1. Lewis Hamilton
2. Valtteri Bottas
3. Daniel Ricciardo
4. Sebastian Vettel
5. Sergio Perez
6. Esteban Ocon
7. Kimi Raikkonen
8. Nico Hülkenberg
9. Lance Stroll (!)
10. Romain Grosjean.
11. Joylon Palmer
12. Kevin Magnussen
13. Marcus Ericcson
14. Stoffel Vandoorne
15. Pascal Wehrlein
16. Fernando Alonso
DNF:
Felipe Massa (Crash)
Carlos Sainz (Crash)
Max Verstappen (Hybride-systeem)
Daniel Kvyat (Transmissie?)
Fernando Alonso (Motor)
*Update*: We hebben het commentaar van Max:
Pfff, wat zonde van Verstappen. Maar wel een geweldige race met spannende acties en superbe performance van Vettel. Uiteindelijk easy voor Hamilton om in de schone lucht naar de overwinning te rijden.
@Ghiacciato: zonde?? Die gast is een gevaar op de baan. Ik heb niks met Vettel maar als je zo naar binnen snijdt in de eerste bocht hoor je niet in de F1 of überhaupt een motorsport thuis. Arrogant ventje. Blijkt ook uit zijn commentaar na de race: “dan moet hij maar remmen”. Snap wel dat de rest hem sneu beu wordt.
@airc: vind dat dat racen is, tuurlijk moet het niet te gek worden maar om hem nou een gevaar op de baan te noemen.. Vond het persoonlijk wel jammer dat hij uitviel. Je kon aan de start zien dat die een goede coureur is.
@airc: Als Verstappen zo’n actie doet is het een geweldige actie, als Vettel vervolgens een echte “verstappen-actie” doet, is dat dus óók geweldig :)
@bartteeuwen: sorry reactie is niet op zijn plek. Blijkbaar zie jij zelfs Verstappen nog niet als een echte racer..
@airc: Onzin. Zelfs Vettel is het niet met je eens (eigen woorden tijdens interview).
@airc: Man man man, zijn eindelijk alle fanboy reacties wat afgenomen komen de haters weer uit de modder gekropen. Zelfs huilie huilie Vettel geeft verstappen niet de schuld. Hij raakt hem net op het uiterste puntje van de vleugel, kan altijd gebeuren in de eerste bocht.
@airc: ik vind wel dat je een beetje hard oordeelt over Sainz.
@airc: Spaar je al lang treintjes? Ik kijk absoluut met een oranje bril vol barsten, maar ik vond Max een van de mooiste starts ooit hebben. Enige gevaar tot nu toe buiten de crashes om was eind radion vorig jaar toen hij Kimi zo weg drukte met 340+!
@fmgarcia: @airc ben het overigens wel met je eens dat het heel leuk is zo’n opmerking, maar zeker niet helpt qua goodwill tov van je concurrenten.
@airc: Salty
@airc: haal he nu niet Vettel en Verstappen door elkaar?
@Ghiacciato: zolang er geen (re)actie komt van de wedstrijdleiding is de actie van Max helemaal oké!
Van het saaie Monaco naar het leuke Canada. Even voor mij de belangrijkste punten:
Hamilton snaarstrak, van begin tot eind. Terechte overwinning, niks op af te dingen. Natuurlijk is het de vraag of hij de race zo makkelijk had kunnen winnen als Vettel die schade niet had gehad, maar door te zeggen dat Lewis de overwinning cadeau heeft gekregen doe je hem écht tekort. Dit was een foutloos weekend van de ijdele Brit.
Wat Ferrari betreft is het erg jammer dat zowel Vettel als Raikkonen de nodige problemen hebben gehad. Beide heren hebben vandaag laten zien snel te zijn, waarbij vooral Vettel positief opviel door van P18 terug te komen naar P4. Heeft ‘ie toch mooi even de schade beperkt.
Red Bull heeft het ook prima gedaan. Max had een superstart en had de pech dat die met Paturain gesmeerde krachtbron er weer eens mee ophield, maar Ricciardo profiteerde er goed van en met een derde plek heeft Red Bull het resultaat naar omstandigheden gemaximaliseerd.
Force India dan. Die hebben echt een superweekend gehad. Het is niet zo dat ik Ricciardo zijn podium niet gunde maar ik had het dat team wel gegund als Ocon of Perez op het podium was gekomen. Beide hebben een enorm goede race gereden. Ik vind het alleen enigszins jammer dat men de teamorder niet durfde te geven. Op dat moment was Ocon de snellere van de twee en had ook Perez er wellicht van kunnen profiteren als Ocon Ricciardo voorbij was gekomen.
Oh, en last but not least nog honorable mentions voor Stroll! Voor zijn doen reed hij een prima race en ik gun hem zijn punten van harte. Laten we hopen dat onzekere en het crashen nu afgelopen is en hij voortaan vaker punten gaat pakken.
@edge: Ik moet zeggen dat ik het niet jammer vind dat er geen teamorder kwam voor Perez. Veel leuker is het om die jongens vrij te laten racen en dat resulteerde in zeer fraaie beelden. Dat maakt uiteindelijk toch wel de sport hè?!
@viezefreddyw: Was idd een leuk gevecht nog op het laatst. maar had perez ocon wel voorbij gelaten was het gevecht wss tussen riciardo en ocon gegaan en had ocon een goede kans op p3 gehad en hem had ik het toch wel meer gegund
@lambohenkie: als hij sneller was als perez dan had hij hem gewoon kunnen inhalen. Ric en perez reden alle rondjes met dezelfde tussentijden ongeveer dus had ocon ze moeten kunnen inhalen. Feit dat hij moet vragen om teamorders geeft aan dat hij niet of nauwelijks sneller was.
@Edge: oh wat is het leven mooi en ik hoop ook dat het goed gaat met iedereen…
Hou eens op man. Het is gewoon klote dat Max weer uitviel en Stroll kan niet rijden.
Man oh man oh man wat gebeurde er weer een hele hoop dingen deze race in Canada. Prachtig. Max had een absolute wereldstart, ongelooflijk goed en wat ontzettend Kut met hoofdletter K dat hij wéér door pech de race niet kon uitrijden. Een podium zat er echt wel in en misschien wel daadwerkelijk de tweede plek. Dood en doodzonde. Ricciardo en Bottas hebben optimaal geprofiteerd. Maar wat een start waar een hoop gebeurde. Carlos Sainz zal zich na dit weekend nog wel even flink achter zijn oren krabben.
Hamilton heeft de race uitstekend uitgereden. Niks fout gedaan en geen enkele keer in de problemen gekomen. Ferrari heeft helaas niet kunnen imponeren deze race maar het is nu wel lekker spannend in het algemeen klassement. Hamilton en Vettel lekker dichtbij elkaar.
Driver of the day? Ik gun het Ocon heel erg. Hij heeft vooral zijn eerste stint sterk gereden en ik vond dat ‘ie meer verdiend. Grotendeels door hem heb ik naar een mooie rave gekeken. Het was een fraai moment tussen hem, Perez en Vettel. De Force India’s draaien echt lekker dit seizoen. Daar waar normaal gesproken Williams had gezeten, zit nu Force India en dat is zeer knap. Al met al heb ik een mooie race kunnen kijken. Wat ook een verrassing is is dat Stroll gewoon in de punten is geëindigd. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Dat wonder leek ook even voor Alonso te komen maar opnieuw weer uitgevallen. Doodzonde. Hij zal er nu wel echt flink klaar mee zijn denk ik.. Nu op naar Baku wat ik denk weer een saaie race zal worden zoals vorig jaar het geval was.
En ja, mooi geschreven stuk dit! Af en toe even gelachen. Chapeau.
Oh oh wat een arrogantie. Je mag dan getalenteerd zijn, maar feit is gewoon dat je de voorvleugel van Vettel er keihard af rijdt en vervolgens nog een grote bek ook: ‘had ie maar eerder moeten remmen’. Max heeft eige handig de race van Vettel naar de kloten geholpen, in de omgekeerde situatie zou hij moord en brand schreeuwen en in de slachtofferrol kruipen. Gadverdamme.
@driver38: Laat ik het er maar op houden dat we het niet met elkaar eens zijn. Dit is racen. Hij was er al ruim voorbij.
@ruud1954: onzin dit was gewoon een roekeloze domme actie.
@airc: Wat ik al eerder schreef: zelfs Vettel is het niet met je eens.
@airc: wat Sainz deed, dát was een roekeloze actie, wat Verstappen deed dat noemt men ook wel racen zoals Vettel ook aan gaf tijdens het interview.
@rhellema: Je hebt niet roekeloos en niet-roekeloos. Wat Sainz deed was inderdaag erger, betekent niet dat wat Verstappen deed ”gewoon racen” is.
Bovendien gaf Vettel hem geen gelijk, hij zei dat het erbij hoorde en dat Verstappen het waarschijnlijk niet opzettelijk heeft gedaan, wat meteen Vettels klasse toont. Itt Verstappen die enerzijds moddergooit naar zijn team en anderzijds Vettel de schuld van het incident geeft.
@driver38: dus kunnen we concluderen dat het gewoon racen is. Verstappen zag een gaatje en ging daar in, Vettel verwachtte hem daar niet en was zich meer aan het richten op Bottas. Nu overkomt het Vettel, de Race in Spanje overkwam het Verstappen. Dit soort dingen gebeuren tijdens racen. Sainz daarentegen, tijdens het interview met droge ogen beweren dat hij Grosjean niet heeft gezien, is volgens mij rijp voor een abonnement bij het Spaanse equivalent van Hans Anders.
@airc: frustraties much? Ga je nou overal hetzelfde zeggen? Hoevaak moet er nog tegen jou gezegd worden dat zelfs Vettel, notabene de hoofdrolspeler in dit verhaal, Max groot gelijk geeft…
@airc: Tja, na zoveel lezers die het niet met je eens zijn (inclusief Vettel) ben je aardig stil. Misschien zou je kunnen zeggen: ik heb me vergist? Dät is niet afgaan maar klasse tonen.
@airc: wedstrijdleiding Vettel en alle commentatoren zijn het niet met jou eens. Het was een wereld start. Niet zo zuur over ons Maxje ,je lijkt wel een italiaantje..
@ruud1954:
Ja, ik vind het half discutabel.
Was mooi naar voor gekomen, maar ik vond het wat krap insturen.
Maakte het een gevaarlijke situatie voor zowel Vettel als Bottas leek me.
Maar als Vettel zegt dat het een cleane actie is, wie ben ik dan om te discussiëren ;-)
@driver38: bam! Amen! Groot gelijk. Waar haalt hij het vandaan zeg.
@driver38: welke Duits – Nederlandse vertaler gebruik jij? Best een aanrader als hij de zinnen zo degelijk opbouwt. Nu snel weer terug naar autoblog.de
@jasperh: vertaler? Waar heb je het over?
@driver38: treintje rijden is inderdaad leuker
@mrrallycross: sterk argument man!
Man wat kut van Max!
En Alonso dan, in de laatste ronde! Knap dat ‘ie toch telkens wel weer instapt…
Verder wel een spannende race, op Lewis z’n (wel briljante) solorace na dit weekend.
@trustmeiamanengineer: Knap? vier vijf punt nul nul nul nul nul nul!! Maar snap je punt. Deze man verdient inderdaad beter.
Perez zou zich moeten schamen. Wat een non-teamplayer.
En Riccardo kreeg voor de derde keer een derde plaats in zijn schoenen geworpen. Nee, deze race zal niet tot mijn favorieten gaan behoren.
@ruud1954: in zijn schoenen geworpen?
Weet niet naar welke race jij aan het kijken was..
@vtechlover: Wat dacht je van het uitvallen van Max en dat Vettel na 2 ronden op de 20ste plek zat? Dat hij later heeft moeten vechten voor die 3de plek is het enige waar je gelijk hebt. Maar zonder Max en Sebastian zou hij nooit in die positie zijn gekomen.
@ruud1954: Klopt, en zonder Kimi was Vettel niet zover gekomen. Zonder Sainz had Massa nu punten gehad waarschijnlijk. Zonder Perez had Ocon een podium gehad misschien. Zonder Hamilton was Bottas eerste geworden. Catch my drift?
@87sandyd: Inderdaad. I catch your drift. Maar tweemaal derde worden omdat je teammaat uitvalt en eenmaal derde worden omdat een normaliter slechter uitpakkende strategie toevallig wel goed uitpakt terwijl je teammaat in dit seizoen duidelijk beter is en alleen Ricciardo daarom meer punten heeft is zuur. Ricciardo is zeker een topcoureur maar hij merkt dat die rookie nu beter dan hij begint te worden; alleen blijkt dat niet uit de punten dit jaar. En ik denk dat hij langzamerhand begint te beseffen dat de kans dat Max eerder dan hij wereldkampieon zou kunnen worden elke race groter wordt, ondanks de pech van Max en daardoor het geluk van Daniel. Maar inderdaad: ook dit is racen. En “as” is verbrande turf.
@ruud1954: Ik kan nou niet echt zeggen dat Ricciardo de 3e plek in zijn schoenen geworpen kreeg. Als Verstappen nou in de laatste 3 ronden was uitgevallen dan had ik je mening gedeeld, echter nu heeft hij 3 kwart van de race zijn plek moeten verdedigen tegenover 2 Force India’s die met Mercedes power en supersofts reden daar waar Ricciardo met de softs reed. Ricciardo heeft in mijn ogen deze 3e plaats gewoon keurig verdiend.
@rhellema: Je hebt daar zeker gelijk in. Het is racen en zoiets hoort erbij. Ik baal er gewoon van als (en dan doet het er echt niet toe dat het een Nederlander is) er van twee coureurs het langzaam duidelijk begint te worden wie van beide al met al de beste is (geworden) maar dat door geluk van de andere hij nu al drie maal beter is gefinisht dankzij de pech van de ander. Ach, ik laat het maar los. Ben het inmiddels alweer bijna vergeten. Over twee weken nieuwe ronden, nieuwe kansen.
@ruud1954: inderdaad nieuwe ronde en nieuwe kansen in Baku, ben alleen bang dat dat niet zo’n leuke race gaat worden als die we gisteren hebben gezien, en wie weet gaat het wel regenen en zien we dan ineens een boel spektakel her en der op de baan. We zullen wel zien.
Jammer van verstappen maar verder toch een leuke race. Jammer dat Perez Ocon niet voorbij wilde laten, Ocon had denk ik nog een serieuze kan op p3 gehad. Iemand trouwens enig idee water er met vandoorne gebeurde? weet niet of ik iets gemist heb anders was dit gewoon een zeer zwakke race van hem. Hij lag 1 plek voor Alonso en een aantal rondes later lag Alonso 8e en vandoorne heel wat plaatsen verder naar achteren(14? dacht ik).
@lambohenkie: ik doe een Villeneuve, en twijfel aan de kwaliteiten van Stoffel.
Steevast een zeer groot gat met je teamgenoot, dat is niet goed.
We hebben het wel over de Palmers, Strolls en dergelijke maar dit is niet beter.
@awesome: Inderdaad, Stoffel valt vooralsnog een beetje tegen. Alonso is nou niet de meest makkelijke teamgenoot om naast te debuteren en de McLaren geeft door de falende Honda nou ook niet bepaald veel mogelijkheden om te excelleren, maar het gat met Alonso is telkens wel érg groot.
Ik zeg: Max naar Ferrari!
Ben klaar met het blok van max
Mooie samenvatting Willem!
Erg zonde voor Max: zo’n mooie start en dan toch een DNF wegens pech.
En dan die Force India-mannen: snaarstrakke prestatie zeg. Petje af.
Leuke race. Maar waar ik me enorm aan irriteerde waren de woorden van Mol over Ricciardo’s derde plek: “hij zit daar alleen maar omdat Max is uitgevallen.” Sorry hoor maar wat een slappe, oranje gekleurde zak.. Hij zou zich kapot moeten schamen.
@str8six: ja maar allemachtig, dan ga je voorbij aan alle andere schele ellende van die man. Olav was 20 seconden Ricciardo aan het roepen tegen een Toro Rosso, om maar iets te noemen.
@valluik: of mist gewoon dat een Ferrari de pits in duikt. Die vent is gewoon te oud.
-edit: easy tiger-
@str8six: Vreselijke man zonder enig verstand die Olav Mol. Baal er ook vreselijk van dat Ziggo de exclusieve rechten heeft van F1 in NL, aangezien het de grootste zaadprovider is van het land. Nee, ik kijk liever naar de F1 met die nasynchroniserende leute op RTL via KPN, dan dat ik naar Olav en Jack moet luisteren…
@joostvis: Waarom doe je dat dan niet?
@str8six: dit dus. Daarbij moet ik zeggen dat ik het f1 cafe in het begin leuk vond. Die kale presentator en robert doornbos zijn gewoon topgozers die het leuk brengen. Tot die gebroeders coronel zoch kwamen melden. Altijd en overal het laatste woord over willen hebben en elke keer weten ze het beter, terwijl ze nooit f1 hebben gereden. Beleven natuurlijk de tijd van hun leven op tv en proberen te overdreven de spotlights op te eisen.
Weer een vermakelijk en duidelijk geschreven raceverslag. Leest beter weg dan de meeste meuk in kranten en op andere websites. Complimenten.
max per ongeluk het contactsleuteltje omgedraaid met zijn knie?
Dat Forceren India. Met de lelijkste auto van allemaal, en dan heb ik het nog niet eens over de kleur, zomaar wederom met beide auto’s hoog in de punten. Toprace dus van dat team.
@pomoek: forceren India. Nu ja, je weet hoop ik wat ik wilde tieten.
@pomoek: Jij en je autocorrect zijn niet al te beste vrienden heb ik zo de indruk. Bij andere artikels loop je jezelf ook de hele tijd te corrigeren. Ik denk als je het afzet (ja dat kan!), we je beter gaan verstaan. Vermakelijk is het wel. Maar nu weet ik nog altijd niet wat je wilt tieten.
@winkeb: zonder autocorrectie wordt het helemaal onleesbaar. Dikke duimen syndroom. We doen het er maar mee ;-).
@WinkeB: pomoel houdt van negatieve aandacht, hij heeft internet net ontdekt
@lekkaah: hé jouw autocorrectie werkt ook niet, het is pomoek! En de punt, die mensen aan het einde van een zin plaatsen, staat rechts onder aan je toetsenbord!
@pomoek: iig niet ’tieten’ penis ik.
@e270cdi: waar de mond van vol is…
@pomoek: tieten woehoee! Sorry, moest ff.
@autodrop: je wil niet weten met welke ‘vinger’ ik dat getypt heb…
persoonlijk favoriet momentje van de race: alonso die het publiek ingaat hahahaha! wat een topper!
@jonathan1996: yep, ik weet bijna zeker dat hij er na dit jaar mee op houdt. Een soort afscheidstournee.
@jonathan1996: ja was mooi ? Had eigenlijk een soort crowd-surf actie naar beneden verwacht ?
Enerverend? Wederom geen reet aan.. ik kijk uit naar lemans volgende week en dtm, f1 is overrated
@lekkaah: punt lekkaah, punt.
Ik vond Vettel zijn laatste actie op de FI ook zeer discutabel. Als die kerel eens ergens niet zo makkelijk voorbij kan gaat hij er meteen met gestrekt been in. Dan zou ik ook niet klagen over een actie van Max, dalijk krijg je zelf een klacht aan je broek. Ik vond het (alweer) niet echt kampioen-waardig hoe hij soms mensen de baan af werkt.
@gulli: hij maakte tenminste geen brokken gelijk max. Maar ik moet zeggen karma heeft zijn werk goed en snel gedaan. Iemands race verpesten doe je gewoon niet met zo een domme actie. Vind hem maar een arrogante kerel, hij heeft talent maar is nog net iets te roekeloos.
@veppiale: jij hebt duidelijk zelf nog nooit een race gereden. Kijk de beelden terug vanuit de onboard can Vettel en kijk waar Vettel zit bij het ingaan van de bocht. Hij twijfelt teveel door Bottas die niet duidelijk de binnenkant in duikt en blijft teveel in het midden. Max is er ruim voorbij als hij instuurt en hij laat meters ruimte. Vettel had behalve iets meer remmen ook gewoon meer aan moeten sluiten bij Bottas.
@aapuitdemouw: nee is waar, ik rijd al 6 jaar wedstrijden op circuit weliswaar met de motorfiets maar toch, Vettel zat in aanval bij bottas de hoek wat Vettel aanhoudt en de hoek van verstappen zijn totaal verschillend. Verstappen staat op gegeven moment al zo goed als dwars voor Vettel je praat hier nu op een moment in het heetst van de strijd waar je op een duizendste van een seconde moet reageren en dan zeg jij dat Vettel plots op rem moet gaan staan, vraag jij je dan niet af wat een ravage er achter hem zou plaats vinden als ie dat zou doen. Ik denk als een racer de gp van Canada win je of verlies je niet in de eerste bocht. Maar ieder zijn mening hij mag van geluk spreken dat ie geen lekke band opliep maar uitvallen vond ik nog beter.
@veppiale: waar zeg ik”plots op rem” of “vol op rem” ? je kunt ook in een F1 auto doseren als je remt en als je niet eerst naar rechts stuurt voordat je aansluiting links zoekt kom je niet in de problemen. Vettel doet hier alles verkeerd door eerst naar buiten (rechts) te gaan om de bocht normaal diep in te sturen. Dat kun je doen in een normale race ronde maar niet in druk verkeer. Als iedereen een voorbeeld nam aan Verstappen waren er veel minder ongelukken ook in het dagelijkse verkeer. Beslissen en gaan en niet dat eeuwige getwijfel.