Pik deze Peugeot met 300+pk op in Utrecht

Auteur: , 70 Reacties

Buitenkansje!

Peugeots komen niet heel vaak voorbij op Autoblog, zeker sinds het vertrek van gewaardeerd collega Dizono die rondrijdt in een Peugeot 406 Coupé. Toch stellen we je graag voor aan deze 308 GTI-R die een opvoerkitje en natuurlijk een bijbehorende vermogensboost kreeg.

Deze “directieauto” was oorspronkelijk goed voor 270 pk. Niet verkeerd voor een gepeperde familieauto, maar het kan gepeperderderder! Dankzij een Performance-pakketje inclusief chiptuning en een nieuwe uitlaat peurt deze Peugeot namelijk 303 pk uit een 1.6-je. Verder zijn de remklauwen achter rood, evenals de diffuser. Scheelt toch weer 2,5 pk.

Lekker gummen kan met het sperdifferentieel en de nieuwe uitlaat zorgt naar verluidt voor een prima sound. De actuele kilometerstand hebben we niet voor je want de auto wordt nog gebruikt. De advertentie heeft het over 31.250 kilometers, de prijs bedraagt 35.620 euro. Onze rijtest met de 308 GTI vind je HIER.

Dank aan Dennis voor het tippen!



70 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Ik vind de kleurstelling echt gaaf!
@dutchdriftking: Introductiekleur Peugeot:)
@granlusso: Behalve die diffusor in het rood, jeetje wansmaak.
@dutchdriftking: toch zou ik hem dat lelijke donker paars/blauw laten spuiten en minder opvallende wielen er onder laten zetten. Dan oogt hij net zo saai als alle andere 308 en heb je dus een ware sleeper!! 👌
@kennone: een Peugeot is sowieso een sleeper.. ik val er behoorlijk van in slaap… Saaie leasehokken.
@blo3to3t: zo’n 120pk HDI 14% bijtelling wagen rijdt anders wel bijzonder lekker. Die motor is echt goed, weggedrag is ook erg prettig.
@mashell: motor is inderdaad okee maar heel traag. En dat kleine rare stuurtje. Met mijn 196 kan ik niet fatsoenlijk in die auto zitten
Die 2 kleuren hoeven echt niet voor mij, voor de rest wel een leuk ding. Voor die prijs zou ik zelf iets anders, met weliswaar minder vermogen maar meer présence kiezen.
@alfapeter: deze auto heeft wat mij betreft juist “présence” met die twee kleuren… je kan veel zeggen over Franse auto’s maar er is een reden dat présence een Frans woord is.
@720s: touché
@720s: ze hadden wel wat beter over de radio/navigatie unit mogen nadenken.. wat een rotzooi is dat.
@blo3to3t: Kan ik helaas geen uitspraak over doen, heb nog nooit gereden met een Peugeot interface… Mijn enige ervaring is dan ook met die van Audi en vergeleken bij die valt alles tegen.
@720s: Dit heeft de présence van een kermisattraktie. Opvallen is iets anders dan stijlvol, denk P Diddy vs Snoop Dog.
@alfapeter: deze 308 heb ik altijd al mooi gevonden omdat hij in zowat elke kleur net even wat meer opvalt dan een Golf. Toen kwam het leasemonster en deze auto begint toch een beetje saai te worden. Beetje alsof je een bepaald muzieknummer te vaak draait. Het wordt geen slecht nummer maar je wordt er gewoon klaar mee.
Oftewel: er mag wel iets mee gedaan worden waardoor een 308 weer kan opvallen. En dan houden ze het relatief bescheiden: iets dikkere bumpers, velgen van een maatje groter en een half potje rode verf erover heen.
Zorgt gewoon voor wat meer aanwezigheid. In ieder geval slaat de vergelijking met een kermisattractie kant noch wal.
@720s: Je bevestigt nogmaals dat je présence verwart met opvallen.
@720s: haal dat accent van de eerste e en je hebt geen frans woord meer over 😂
Zijn de problemen met de 1.6 thp nog steeds aanwezig?
@vtechlover: Welke problemen?
@bassx: internet is je vriend, als je er niks op kan vinden let me know dan antwoord ik op je vraag!
@vtechlover: vroeg het omdat er wel 5 of 6 varianten zijn van die 1.6 naast alle updates door de jaren heen. Deze motor net als in de RCZ-R hebben intern sterkere en betere componenten zoals zuigers van Mahle. Zo heeft 155 THP meer problemen dan de 200 THP omdat die minder ademt. De 270pk varianten heeft een betere distributie en zo kan ik nog wel doorgaan. Vandaar dat ik vraag welke problemen om je een beter antwoord te geven.
@bassx: Er vanuitgaande dat je de vervuiling bedoelt en de kettingproblemen daarbij, kent de 156 pk versie deze nog wel. Minder dan voorheen door gebruik van een betere ketting. De vervuiling (aanslag op kleppen) kent deze nog, echter is dit door granuleren te verhelpen. De 200pk+ versie kent deze problemen nauwelijks.
@sleepyj: dank je. Vroeg het meer zodat meneer wat specifieker kon zijn. Je geeft zelf al aan dat niet elke 1.6 THP dezelfde problemen heeft.
@bassx: mijn fout dat ik reageerde op jouw reactie ipv degene die de vraag stelde.
@vtechlover: nee, niet zoals de tsi
@rufctr01: welke problemen met de TSI? Of blijf je nog altijd hangen in het verleden? De EA888 gen3 1.8 en 2.0 (gti en R) hebben allemaal directe en indirecte injectie om koolaanslag tegen te gaan. Olieverbruik is een gevolg van koolaanslag omdat de zuigerveren dat niet kunnen blijven trekken. Koolaanslag is bij elke direct ingespoten benzine een probleem en dat bij alle merken. Maar mensen die alijd goed doorrijden hebben geen probleem maar degene die een tsi of thp,… kopen en het laagste verbruik proberen te halen gaan vroeg of laat met veel koolaanslag en olieverbruik zitten.
@vtechlover: veel minder, mits je er goede olie in gooit en niet van de action en fatsoenlijk warm rijdt en even laat uitblazen na de rit.
@peug206: heb ik me laten vertellen bij de peugeot dealer althans ;)
@peug206: dan is bijna elke motor betrouwbaar. Maar aangezien dit niet de praktijk is, is een zwaar geblazen motor gewoon domweg niet geschikt voor een auto.
@lekbak: waarom niet? Het ligt in vele gevallen aan de gebruiker. Minder fool proof zijn geblazen motoren wel, maar als je goed warm rijd en en netjes even rustig rijd voordat je m uitzet gaat het gewoon heel lang mee.
@sleepyj: je kunt een hamer van glas maken en dat zeggen dat je maar voorzichtig moet timmeren om de spijker erin te slaan. Maar zo werkt het niet.

Geblazen motoren zijn niet geschikt voor hoe de consument de auto gebruikt. De hamer zou gewoon van staal moeten zijn.
@lekbak: een auto is geen gereedschap zoals een hamer, en moet je dus gebruiken zoals t hoort. Blijft een stuk techniek
@sleepyj: welnee. De fabrikant dient een product zo te ontwerpen dat het mee gaat zoals de consument het wil en dus gaat gebruiken. Zo simpel werkt het. Daarom zijn er ook geen hamers van glas.
@lekbak: beetje onrealistisch, in dat geval zal een auto gemaakt moeten worden dat deze geen onderhoud meer nodig heeft. Er wordt een instructieboekje meegeleverd waarin staat hoe de auto gebruikt dient te worden.
@sleepyj: jij verwacht dat mensen eerst altijd rustig warm rijden en de motor niet stop zetten nadat ze belast zijn, en je noemt mij onrealistisch? Kerel, zelfs een plaspauze langs de snelweg kunnen dit soort ondingen niet eens aan.
@lekbak: ik ga er verder niet meer op in. Ga jij lekker volgas met een koude motor, en zet m lekker uit zonder even rustiger te rijden. Want een auto moet net als een hamer zijn.
Die two tone lak ziet er erg goedkoop uit, voor de rest leuk bakkie
@maarten020: ik zag een 208 in deze kleuren in Spanje afgelopen maand. Het eerste wat ik dacht wat staat dat goedkoop. De auto was ook een beetje vuil ook daardoor leek het wel of hij zelf aan de gang was geweest met een spuitbusje zwart.
Bijzonder gaaf ding. Dikke sportstoelen, Denon installatie, 19″ wielen, meer dan 300 pk. Wat wil een mens nog meer?
@willeme: Eh… nou, een auto die er in de basis mooier en minder anoniem uitziet misschien? Of in het geval van deze specifieke uitvoering wat minder Sjonnie?
@henrie: 308 is een knappe kar. In vergelijking met de concurrentie (Focus ST, Golf GTI) vind ik het een bijzonder leuke auto.
@willeme: Dat kan… Persoonlijk vind ik het een heel anonieme, generieke middenklasse hatchback, met moeilijke koplampen. Interieur heb ik ook m’n twijfels bij, met o.a. dat ministuurtje en een gebrek aan gewone knoppen. Maar ik heb er nooit mee gereden, dus misschien valt dat alleszins mee…

Ford Focus is wat minder anoniem (met de neus), maar ook best lelijk en inmiddels aardig op leeftijd. Golf is een nette auto, maar heb ik nooit veel aan gevonden, en dat geldt eigenlijk voor alle VW’s, met uitzondering van de Arteon, die ik er opmerkelijk leuk vind uitzien. Puur op uiterlijk afgaande, zou ik in deze klasse (van de 308) voor de Mazda 3 gaan, of anders een nieuwe Mégane, of misschien wel een Kia C’eed…
@henrie: Mazda 3, Mégane en C’eed hebben op moment van schrijven geen 250+ pk GTI in de prijslijsten staan ;).
@willeme: Nee, dat klopt :) Al zal er van de Mégane nog wel een RS komen met rond de 300pk. Helaas zal die waarschijnlijk ook wel weer vrij snel tot een Sjonnnie-hok verworden, want daartoe zijn al dat soort auto’s toch gedoemd…
@henrie: @willeme Megane RS een sjonnie auto? Golf R(32) is imo de enige sjonniebak met rond de 250pk+ van na 2014.

De hothatches van voor die tijd, zeg vanaf 2007 met 220+ aan pk’s worden gekocht door jonge liefhebbers.

Jonge mensen kunnen vaak helaas die 31k niet zomaar aftikken.
@fmgarcia: Nieuwe of recente hot hatches zijn inderdaad vaak nog te duur voor de Sjonnies, maar vroeg of laat vallen alle hot hatches ten prooi aan versjonnieficering. En dan te bedenken dat ze af fabriek vaak al niet erg subtiel zijn, zoals deze 308, die ik tamelijk Sjonnie vind…

Zelfde geldt trouwens voor auto’s als de BMW M3, Audi (R)S4 en Mercedes C63 AMG. Op het moment dat ze binnen het budget vallen, slaan de Sjonnies toe…
@henrie: Ja helemaal eens! Snapte je punt ook al wel direct. Was t er alleen niet helemaal mee eens;).
@willeme: toevallig heb ik in het verleden een keer met dit exemplaar mogen sturen. Over bergwegen in de Ardennen. En ik kan je vertellen dat dit een serieus goed rijdende auto is. Hangt heerlijk aan het gas, met een lekker geluid (voor hedendaagse turbobegrippen…) ontzettend veel grip en precies stuurgevoel. Bovendien ligt dat gek ogende stuurtje fijn in de hand en houden de sportstoelen je uitstekend op zijn plaats. De eigenaar heeft wat mij betreft de juiste aanpassingen gedaan. Hij is tot slot gewoon echt snel; 300+ pk in een hot hatch is niet niks. Ik kon persoonlijk maar 1 punt van kritiek vinden; hij heeft wat last van torque steer. Dus wel goed me stuur vast houden als het gas erop gaat! Wat mij betreft een begerenswaardige auto. Ook voor mensen die normaal gesproken bijvoorbeeld BMW rijden.
1.6 turbo met 300pk, volgens mij hetzelfde blok als een JCW. Lijkt mij toch wat tricky en ben dan ook benieuwd hoe lang het heel blijft. Met name de koppeling zal aardig wat meer koppel te verduren krijgen.
@ghost: Bij MINI worden geen psa blokken meer gebruikt in de huidige line-up.
@ghost: in basis wel, maar dit blok is wel erg aangepast hoor! Lichtgewicht zuigers, grotere turbo, brandstofsysteem aangepast etc.
Daarnaast ook een zeer korte bak met sperdiff waardoor je eigenlijk altijd goed zit qua vermogen en het turbogat (bijna) afwezig is!
@ds3thp: @bassx: thanks, wist ik niet. Leek mij idd al wat stug om die psa-blokken op te fokken.
@ghost: het heeft wel een andere motornummer maar volgens mij is het dezelfde motor als in de RCZ-R en zitten dan bijvoorbeeld Mahle zuigers in en veel andere aanpassingen t.o.v. de 200 THP motor
Wat een two tone zeg. Tegen elke prijs origineel willen zijn….
@amersfoorter: het is gewoon lelijk inderdaad.
Gaaf ding hoor. De 308 vind ik sowieso wel een mooie hatch, zeker in gti-trim. De twotone-lak zou ik echter niet kiezen, maar voor een iets saaiere keuze gaan.
Zou m’n baas het merken als er maandag een zwart-rode hatchback staat ipv een zwarte SW?
Oef, maar waarom die diffuser rood? Had die dan ook lekker zwart gehouden.
Wat een afschuwelijke auto… voor dat geld staat er een dikke Focus ST op de stoep!
Leuk die 300+pk maar ik ben
toch wel eens benieuwd naar het vermogens en koppel verloop van deze 1.6.



Nah. Het Peugeot design is al jaren helemaal niks.
Bah wat is die diffuser lelijk zeg. Is origineel zwart. Verder een zeer leuke en mooie auto!
300 pk uit een 1.6. Ben benieuwd hoe lang t heel
Blijft.
@maotje: ach, er zijn metken die 180 pk uit een 1.0 trekken en dat gaat ook goed.
Ik denk dat je een beetje onder een steen leeft, 29 jaar geleden trok honda al 160pk uit een 1.6
Heb zelf een hoop ellende gehad met de 1.6 thp motor in de 508. Daar moest na bijna 4 jaar rijden, maar nog geen 100.000 km, elke 2500 km een liter olie bij. En dan hebben we het nog niet eens over alle storingen en alles wat onder de garantie aan het blok is vervangen. Voor mij geen Peugeot meer.
Schitterende auto!
Tjonge, wat een lelijk kleurstelling.
Erg jammer van de kleur van de diffuser. Je moet van goede huize komen wil je een design verbeteren. Two-tone ben ik niet zo’n fan van, hoewel de restyle die er aan komt in blauw/zwart er toch wel mooi uitziet. Komt waarschijnlijk door het metallic rood waar ik een oude opa -associatie mee heb., hoewel het op Alfa (bv 8C) dan wel weer mooi staat.

Ik heb de mijne (308 GTi 270) in meute-zwart gekozen. Veilige keuze, ik ben niet zo mode-gevoelig. En ik vind het icm de rode accenten (bumperstrip voor, remklauwen voor en de logo’s) erg mooi staan, beetje jaren tachtig combi.
Als ie nou helemaal rood was en er zat een normaal stuur in dan is het best wel wat.
@jippie: heb je er al eens in gereden? Het Playstation-stuurtje wat er in zit is fantastisch! Met je handen op kwart-voor-drie hoef je nooit meer over te pakken. Sturen van alle andere auto’s, zelfs die van mijn 106 Rallye, voelen voortaan veels te groot.
Ik vroeg me al af voor welk bedrijf dit als directieauto door kan, maar het betreft dus de handelaar zelf…

Doe mij maar een RCZ, dat is tenminste een model wat smoelt voor dergelijke vermogens. De 308 als hatch is vooral concurrentie voor de Golf in de categorie “meest zouteloos ontwerp in het C-segment”. Volstrekt anoniem en niks spannends aan als hatch. De station oogt beter wat dat betreft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).