Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Frankrijk 2019

Auteur: , 33 Reacties

Wordt het Hamilton, of toch weer eens Bottas op pole?

Mercedes

De racefan wordt ontzettend verwend in deze tijd van het jaar. Naast mooie F1 races in traditionele locaties als Monaco en Canada hebben we ook onze tanden kunnen zetten in de Indy 500 en de 24 uur van Le Mans. Vandaag (en morgen) staat daarnaast ook nog eens de 24 uur van de Nürburgring op de kalender, plus de IndyCar race op het mooie circuit van Road America. Dus we hoeven ons niet te vervelen.

Keerzijde van de medaille: door de overvloed ligt het risico op de loer dat je kieskeurig wordt. Hebben we heel veel zin in de Grand Prix van Frankrijk op de bak asfalt die circuit Paul Ricard heet? Mwah. Zeker nu het na de trainingen lijkt alsof het het zoveelste Mercedes-feestje wordt misschien niet direct. Maar je weet nooit wat er gaat gebeuren, dus kijken doen we toch!

Q1
Een aantal middenveld-mannen zoekt vrij rap de baan op voor een rondje over de baan die met zijn felle blauwe en rode strepen lijkt op een preppy poloshirt van tien jaar geleden. McLaren lijkt goede papieren te hebben om best of the rest te worden dit weekend. Norris en Sainz zijn snel. Kunnen ze misschien zelfs Red Bull gaan bedreigen?

Max rijdt in ieder geval geen lekker eerste rondje. Maar met de kwalificatie in Canada in het achterhoofd laat MV33 er geen gras over groeien en gooit hij er toch even een snelle ronde uit. Max is daarmee bijna acht tienden langzamer dan Bottas op dit moment, maar zit ook zo’n zeven tiende voor Sainz. In handen van Max lijkt Red Bull Racing dus nog steeds ergens te zweven tussen de echte top en de ‘Formule 1.5’.

Of oordelen we te snel? De baan lijkt sneller te worden, want beide McLarens zijn in hun tweede snelle ronden sneller dan Verstappen. Ook sneller dan Vettel trouwens, die zijn snelle ronde al wat eerder heeft neergezet. Op het laatst van de sessie gaan nog een zwikje andere coureurs opeens hard. De twee Renaults plaatsen zich op plek vier en vijf en Perez gaat ook hard. Eens kijken hoe dat zich ontwikkelt in Q2 en Q3.

Het groepje van drie coureurs (Stroll, Russell, Kubica) dat standaard bij de laatste vijf staat in Q1 wordt dit keer aangevuld door Grosjean en Kvyat. Die laatste wist al dat hij flink wat gridstraffen voor de kiezen krijgt, dus misschien ontbrak het aan het laatste beetje motivatie. Teamgenoot Albon mag als vijftiende net wel door naar Q2.

De afvallers: Kvyat, Grosjean, Stroll, Russell, Kubica

Q2
In Q2 begint het grote bandenspel voor de race van morgen. Wie gaat er een poging doen op de gele mediums Q3 te halen? In ieder geval doen de beide Mercs dat, maar dat mag geen verrassing heten. Ferrari ‘moet’ misschien wel mee en stuurt ook beide coureurs naar buiten ‘op geel’. Bij McLaren en Red Bull gaan voormalig teammaatjes Max en Carlos de sessie (in eerste instantie) trotseren op de gele banden. Gasly gaat wel van kiet op rood rubber.

In tegenstelling tot hoe het meestal werkt is het de vraag of de rode band überhaupt veel tijdswinst oplevert op dit circuit. Met 7:30 te gaan staan de zes runners op geel in ieder geval op de plaatsen ééén tot en met zes. Natuurlijk is dat niet alleen maar toe te schrijven aan de banden, maar toch. Norris denkt het licht gezien te hebben en gaat ook naar buiten op mediums. Hetzelfde geldt voor Renaults.

Ondertussen is er wat pijn voor Max: de computer van de FIA vermeldt dat zijn snelste tijd afgepakt wordt vanwege het overschrijden van de track limits. Wederom dwalen onze gedachten af naar de kwalificatie in Canada, waar Max Q3 miste. Aan het einde van de sessie gaat Max naar buiten op de softs, maar dan blijkt dat de ronde die hij heeft staan toch voldoende is voor Q3. Hij kan dus zijn ronde afbreken en morgen starten op de mediums.

Dan blijft de vraag nog over: zien we aan het eind van Q2 weer net zo’n bizarre verbeteringen van tijd als in Q1? Het lijkt er wel op. Norris schiet omhoog op de tijdlijsten en Raikkonen gaat van P14 naar P9. De Fin zakt daarna echter terug omdat anderen zich ook nog verbeteren. Een van die anderen heet Pierre Gasly, die met veertig duizendsten van een seconde Alexander Albon weet af te troeven voor een plek in Q3. De vijf afvallers zijn naast Albon en Raikkonen ook Hulkenberg (ouch), Perez en Magnussen. Giovinazzi lijkt een beetje zijn vorm gevonden te hebben: voor de tweede achtereenvolgende keer is hij sneller dan Raikkonen en dit keer is dat tevens voldoende voor een plek bij de top-10.

De afvallers: Albon, Raikkonen, Hulkenberg, Perez, Magnussen

Q3
Nadat in Q2 bijna iedereen en hun oma doorging op de gele banden, is nu de vraag of coureurs ook voor die band opteren in Q3. De Mercs kiezen er in ieder geval voor om dat niet te doen. Bottas is in Q1 en Q2 de snelste geweest, dus logischerwijs is Hamilton na de eerste runs de man op de eerste stek. Vettel breekt zijn eerste run af vanwege een vermeend technisch probleempje met de bak. Giovinazzi besluit de hele eerste sequentie van rondjes aan zich voorbij te laten gaan.

Run twee moet zoals zo vaak het definitieve antwoord geven wie de beste papieren heeft voor de race van morgen. Maar we zien het eigenlijk al snel onder in beeld. Bottas verbetert zich niet in sector één, noch in sector twee. Hamilton gaat wel harder. Duidelijk verhaal. Het gevecht achter de twee Mercs is veel spannender.

Sainz gaat naar P4 en daarna Norris. Verstappen zit daarachter, maar pakt dan toch weer soeverein het plekje af van de McLarens. Hoewel soeverein: het verschil met Norris is maar negen duizendsten van een seconde. Red Bull gaat in de achteruit. Vettel zal toch ook een probleempje hebben. Hij blijft haken op P7, voor Ricciardo die achtste wordt. Gasly komt niet verder dan een ontluisterende P9. Man man man…Alle kaarten zijn daarmee geschud voor een snorefest van jewelste morgen. Ik heb er vast zin in!

De volledige uitslag
1. Hamilton (Mercedes)
2. Bottas (Mercedes)
3. Leclerc (Ferrari)
4. VERSTAPPEN (Red Bull)
5. Norris (McLaren)
6. Sainz (McLaren)
7. Vettel (Ferrari)
8. Ricciardo (Renault)
9. Gasly (Red Bull)
10. Giovinazzi (Alfa Romeo)
11. Albon (Toro Rosso)
12. Raikkonen (Alfa Romeo)
13. Hulkenberg (Renault)
14. Perez (Racing Point)
15. Magnussen (Haas F1)
16. Kvyat (Toro Rosso) –> krijgt gridstraf
17. Grosjean (Haas F1)
18. Stroll (Racing Point)
19. Russell (Williams)
20. Kubica (Williams)



33 reacties

je bent snel Jaap!
Haha dat is rap. Hamilton en Bottas staan zelfs nog te praten (again, boringgg) ga dus ook niks zeggen over dat Mercedes. Maarrr… McLaren, knap hoor! En Max, tja solide en netjes. Kneep h’m wel ff bij Q1. Op naar morgen!
P4 gepakt met zegge negen duizendsten, noem het maar soeverein. McLaren begint bij momenten toch echt aan te kloppen.
Gasly valt weer door de mand. Daar moer iets gaat veranderen. Ik zou als Red Bull zijnde eens met het management van Norris gaan bellen
@gertjan2012: en als Norris verstandig is zegt hij nee, McLaren kan nog wel eens voor n verrassing zorgen komende tijd denk ik.
@gertjan2012: Ik ben bang dat het niet zo zeer Gasly is die door de mand valt.. als wel.. Verstappen die de Red Bull er nog een beetje goed laat uitzien. Het lijkt erop dat Red Bull langzaam wordt ingehaald door een aantal teams erachter.
@dracae: voor de sport is dat prima, ware het niet dat Mercedes en Ferrari dezelfde beweging maken tov Red Bull.
@gertjan2012: Ja en nee. Verstappen is op dit moment echt in een supervorm. Hij weet daardoor denk ik zo nog 3/10-en van zijn tijd te slijpen. Anders was het dus P6 (!) geworden, achter de McLaren boys! Kortom, Gasly moet nog 4/10 van een seconde vinden en dan is hij “on par” met wat de auto kan.
Honda upgrate valt wat tegen. Had meer gehoopt. En McLaren, goed zeg!
Die Gasly heeft zo ongelofelijk veel geluk dat er werkelijk niemand is die zijn stoeltje zou kunnen overnemen. Anders werd hij 4 races geleden gedegradeerd naar Toro Rosso. Nee, de rode stier verandert door hem in een rode schildpad.

Verder wel verrassende resultaten. Ik vind het mooi dat McLaren het zo goed doet. Die Norris vind ik wel een leuke gozer die ik zulke resultaten wel gun.
@viezefreddyw: RIC of RAI zouden het prima doen in de stoel van GAS 😉
@viezefreddyw: Kvyat kan zo instappen toch?
McLaren lijkt op de weg terug te zijn. Mooi om te zien. Verstappen weer een prima ronde gereden.
Hamilton is gewoon een klasse apart. Natuurlijk heeft hij de beste auto maar het is ook van een andere klasse als je constant het beste uit je auto kan halen. Zo is Verstappen precies hetzelfde. Ik denk dat die twee echt op hetzelfde niveau zitten. Hopelijk kan RBR over niet al te lange tijd een auto geven waarmee Verstappen dit ook kan laten zien.
@Rick-dos: ik hoop dat mclaren de ontwikkelingsrace dit seizoen bij kan benen. Ze zijn de afgelopen jaren wel eens vaker oké begonnen aan het seizoen maar kakten daarna dan volledig in. Maar nu staan ze er echt wel strak bij idd. Zou mooi zijn als mclaren en renault dichter bij de top komen!
@Rick-dos: McLaren op de weg terug of RB en FER aan het afzakken? McLaren staat dit seizoen al enige tijd op 4 in de WK.

Gelukkig dat HAM een foutje maakte in de laatste run anders was hij nog 0,3-0,5 sec sneller geweest Dan was het verschil met BOT 0,6 sec geweest en met FER 1,0 sec.

HAM is niet te stoppen als hij bij een fashion show is geweest.
@Rick-dos: Snap dan ook niet dat er gasten zijn die Hamilton niet moeten. Ik vind het uiterst knap hoe hij steeds de snelste weet te zijn. Bottas is vaak sneller in de trainingen en Q1 en Q2. Vervolgens komt Hamilton nog eens aan in Q3 met twee tienden van een verschil. Zo ongelooflijk knap.
@viezefreddyw: heeft dan waarschijnlijk ook meer met de persoon dan met zijn prestaties te maken. Prestaties liegen niet, persoon moet je ding zijn.
@foramen: dat dus. Elke keer het ongeloofwaardige riedeltje na een winstpartij, gezeur over de boortradio, sterrengedrag, etc. Eén grote act die wel verdomde goed kan sturen en gas kan geven… Vettel is een miepneus, maar dat is puur emotie volgens mij.
@brammetjedeb:

Met dat gezeur over de boordradio, sterrengedrag, etc. en één grote act van HAM, heeft hij wel iedereen in zijn zak.
@Rick-dos: nee Hamilton zeker niet op hetzelfde niveau. Verstappen zit boven de rest maar onder Hamilton.
Best netjes van Max, best of the rest.
@retetikker: volgens mij is Bottas best of the rest.
Gaat die mclaren t nou werkelijk waar doen? T lag nooit aan de coureur, dat was altijd de beste ter wereld…
Mannn die jack plooij “hoe wordt je raceJE morgen?”
Weldra een Tesla op de startgrid om de hegonomie van de Ster te doorbreken …
Zo een lap tekst over het saaiste sportevenement van het moment, best knap Jaap! Thumbs up
Het vertrek van Alonso begint zijn vruchten af te werpen.
@suzikubelona: dus Alonso is een prutser omdat hij niet de juiste feedback kan geven? Hmmmm, eigenlijk ben ik het wel eens met je ja, dat het na het vertrek van Alonso beter gaat. Ze hebben ook al de deur gebarricadeerd voor hem dat hij absoluut niet meer binnen komt.
@erik2907: Ik zeg alleen dat de geschiedenis zich weer herhaalt. En ik ben ervan overtuigd dat Lando en Carlos helend zijn voor de sfeer binnen het team.
@jaapiyo: Misschien een idee om ook even de geweldige GP2 race van vandaag (veel spectaculairder dan F1) van Nyck de Vries te beschrijven? :-)
@venividivici: ik heb ‘m gezien. Puik werk van Nyck inderdaad. Misschien hebben Giedo en Ant gelijk en helpt zijn WEC ervaring hem dan toch om de race en de banden beter te managen.
Als de FIA verstandig is maken zij van de Formule 2 de hoofdrace en van de Formule 1 het voorprogramma die dan ergens vroeg in de ochtend gaat worden verreden.. vallen ze er ook niemand mee lastig. En…. daar staat een Nederlander wel eerste
Wat is er toch met Hulkie aan de hand (ja, hij rijdt voor Renault maar dat kan het toch niet zijn??!). Die Norris gaat fantastisch zeg. Als McLaren niet snel actie onderneemt om hem langer vast te leggen wordt hij een “prooi” van de topteams.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).