• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Hongarije 2022

Auteur: jaapiyo, gepost 30 juli 2022 om 17:07 – 16 Reacties

Kwalificatie Formule 1 Hongarije 2022

Nicolas Latifi was de snelste in de ochtendtraining. Pakt hij ook de pole position, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije?

Nog eentje en dan gaan we een lange zomer in. De dertiende race van het jaar in Hongarije zal een hete aangelegenheid worden voor Ferrari. Hopelijk niet in de zin van een heftig vlammende motor. Na de volgende exit van Leclerc vanuit de leiding in de race vorige week in Frankrijk, is de strijd om het WK toch wel ernstig richting de kant van Verstappen en Red Bull gekanteld. Niet dat wij oranje brillen dat nu heel erg vinden, maar een beetje strijd zou wel leuk zijn.

Team rood moet dus aan de bak als nooit tevoren. Te beginnen op het Mickey Mouse circuit dat de Hungaroring heet. Op zich zouden de Ferrari’s hier goed moeten zijn. Het circuit is eigenlijk min of meer Monaco zonder de ‘Monaco’ naast de baan. Gelukkig kan je er tegenwoordig nét ietsje beter inhalen dan in het Prinsdom. En gelukkig regent het er tegenwoordig gevoelsmatig ook vaker dan vroeger.

Zo ook vanochtend tijdens de derde vrije training. Zoals wel vaker, zorgde dat zogezegd voor een vreemde uitslag, met Latifi op P1 en Albonio op P3. ‘Helaas’ zien we voor het begin van de kwali dat de bak water alweer vrijwel is opgedroogd. Toch weer gewoon een shoot out tussen Max en de Ferrari’s voor pole dus? We gaan het zien, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije!

Q1

Hoewel geen regen meer voorspeld wordt voor de sessie, hangen er nog wat dreigende wolken in de lucht. Mercedes en Red Bull gaan zodoende snel voor een rondje, Ferrari vertrouwt kennelijk op de weermannen (m/v/i). Verstappen zet een goede tijd neer, waar de twee Mercs beide een dikke zeven tienden op toegeven. Ferrari zet in eerste instantie geen geweldige tijden op de klokken.

Pas bij poging twee zijn de Italianen wel snel, hoewel ze niet aan de tijd van VER komen. Opvallend genoeg is Sainz weer de snellere van de twee Fezza’s. Dat zagen we in het begin van het jaar zelden, maar dezer dagen toch ietsje vaker. We weten echter inmiddels dat Leclerc bijna altijd nog wat speciaals kan brengen in Q3.

Kijken we even naar de rest van het veld, zien we dat de Williamsen het weer moeilijk hebben nu het gewoon droog is. De Hazen gaan redelijk, maar het valt wel tegen dat de auto met de update (van Magnussen) niet op nauwelijks sneller is dan de auto zonder (van Schumacher). Hoe dan ook: met twee minuten te gaan zitten Albonio, Bottas, Ocon, Ricciardo en Tsunoda op de schopstoel.

Albon en Tsunoda redden het niet, doch Bottas, Ocon en Ricciardo weten het vege lijf nog te redden. Dit gaat ten koste van Vettel, die in VT3 nog kablabber ging. Gasly en Latifi. De Duitser heeft wederom de pees niet over een ronde, terwijl Gasly’s beste ronde wordt afgepakt vanwege track limits. Latifi als laatste zal op papier niemand verbazen, maar hij rijdt wel de beste (paarse) eerste sector. Helaas was zijn laatste bocht iets te…Latifiesque.

De afvallers: Tsunoda – Albon – Vettel – Gasly – Latifi

Q2

De sectortijden in Q2 signaleren meteen dat de baan nog steeds beter en beter aan het worden is. Leclerc en Sainz zetten aanvankelijk de snelste ronden neer, maar doen dat op gebruikt rubber. Norris heeft een set nieuwe sloffen onder zijn McLaren zitten en is sneller dan de beide Ferrari’s. Ook Verstappen zet een tijd op nieuwe banden neer en is daarmee een seconde sneller dan de rode brigade. Het is een beetje moeilijk inschatten wat dat waard is op dit moment.

Interessant is echter dat Max’ teammaat het zwaar lijkt te hebben. De Mexicaan rijdt een rondje dat goed is voor de top-10, maar die wordt afgepakt door de wedstrijdleiding. Als hij zich probeert te verbeteren, heeft Checo het over wat druppels die uit de lucht vallen. Dat voorspelt dus niet veel goeds. En inderdaad is hij niet sneller dan in zijn eerste poging, ook al omdat hij gehinderd wordt door Magnussen.

Het goede nieuws is echter dat Perez zijn eerste tijd toch weer terugkrijgt. Het wordt een beetje een circus zo, maar de track limits worden kennelijk op de millimeter gehandhaafd dezer dagen. Op zich is dat natuurlijk wel het eerlijkste. Perez kruipt zo weer de top-10 in…maar dan komen geweldige vent Bottas en Ocon nog. Beiden verbeteren zich en kruipen Q3 in. Perez daarentegen, mag de Red Bull douches opzoeken. De Mexicaan zit duidelijk in de achteruit ten opzichte van Max in de interne tweestrijd. Zorgelijk voor team rode stier, dat liever twee auto’s zal hebben in de strijd tegen Ferrari.

Ricciardo haalt op het circuit waar hij ooit voor het eerst won weer eens Q3, een opsteker voor de honingdas, hoewel Norris alsnog veel sneller is. Voor Zhou, Magnussen, Stroll en Schumacher is het feest echter voorbij.

De afvallers: Perez – Zhou – Magnussen – Stroll – Schumacher

Q3

Leclerc is de eerste van de drie polekandidaten die een rondje neerzet. De Monegask heeft echter niet zo’n geweldige ronde. Teammaat Sainz is veel sneller, maar zelfs Russell is rapper dan de Monegask. Verstappen wacht even met zijn eerste poging, maar dat pakt niet goed uit. De Nederlander is slechts zevende. Dat kèn/moet beter.

Maarrrr…als onze held weer naar buiten gaat, klaagt hij dat hij geen power in de Red Bull Powertrain heeft. Leclerc daarentegen zet een paarse sector neer. Maar Sainz is nóg sneller onderweg in de F1-75. Leclerc gaat naar P2, Sainz zet zijn tijd nog wat scherper dan ‘ie al was en dat lijkt ‘m dan te zijn…een min of meer verwachte makkelijke 1-2 voor Ferrari. Maar…huh?

Hoe dan…Onder de radar is Russell groen in sector 1 en groen in sector 2, maar overall zegt de tijdwaarneming dat hij daarmee na sector 2 de snelste van allemaal is. Dat…kan toch helemaal niet met dat hok? Zo ja gaat het vast wel mis in sector 3, toch? Neen! Hoe dan! Ook in de laatste sector is Russell niet de snelste, maar toch pakt hij zomaar uit het niks de pole position!!1! Die Sainz zal wel gek worden. Heeft ‘ie eindelijk zijn teammaat te grazen, komt die dekselse Mister Saturday weer als een duivel uit de doos.

Goed nieuws dus voor Toto en George, maar slecht nieuws voor Red Bull. De motor van Max doet het inderdaad niet lekker en letterlijk iedereen gaat Max nog voorbij. Dat betekent Red Bull dus morgen vanaf P10 en P11. Mits Red Bull het tenminste niet noodzakelijk acht onderdelen te wisselen die een straf opleveren bij MV1. Ouch. Worden Mercedes en Hamilton dan toch nog kampioen?

F1 kwalificatie Honagrije 2022: De volledige uitslag

  1. Russell – Mercedes 1m17.377s (Q3)
  2. Sainz – Ferrari 1m17.421s (Q3)
  3. Leclerc – Ferrari 1m17.567s (Q3)
  4. Norris – McLaren 1m17.769s (Q3)
  5. Ocon – Alpine 1m18.018s (Q3)
  6. Alonso – Alpine 1m18.078s (Q3)
  7. Hamilton – Mercedes 1m18.142s (Q3)
  8. Bottas – Alfa Romeo 1m18.157s (Q3)
  9. Ricciardo – McLaren 1m18.379s (Q3)
  10. VERSTAPPEN – Red Bull 1m18.823s (Q3)
  11. Perez – Red Bull 1m18.516s (Q2)
  12. Zhou – Alfa Romeo 1m18.573s (Q2)
  13. Magnussen – Haas F1 1m18.825s (Q2)
  14. Stroll – Aston Martin 1m19.137s (Q2)
  15. Schumacher – Haas F1 1m19.202s (Q2)
  16. Tsunoda – Alpha Tauri 1m19.240s (Q1)
  17. Albon – Williams 1m19.256s (Q1)
  18. Vettel – Aston Martin 1m19.273s (Q1)
  19. Gasly – Alpha Tauri 1m19.527s (Q1)
  20. Latifi – Williams 1m19.570s (Q1)

Ook interessant!

  • Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Emilia Romagna 2022
  • Bestel vanaf morgen je kaarten voor de Dutch GP 2022
  • Stand na GP Frankrijk 2022
    Stand na GP Frankrijk 2022 plus zes dingen die ons opvielen!
  • Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Australië 2022

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Carlos Sainz, Charles Leclerc, Ferrari, Formule 1, George Russell, hongarije, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Mercedes, Racing, Red Bull Racing, Sergio Pérez

Vorig bericht: « Nyck de Vries houdt pad naar IndyCar open
Volgend bericht: Mijn Auto video: Mercedes-AMG C43 van Veli »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    30 juli 2022 om 17:24

    Voorsprong in punten is niets waard als de betrouwbaarheid het af laat weten.
    Red Bull leek het op orde te hebben, en ze hebben het in eens weer niet voor elkaar.
    Motor wissel en achteraan starten.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      30 juli 2022 om 18:47

      Verstappen zegt dat ze dat niet gaan doen.

      Login om te reageren
    • Henkie zegt

      31 juli 2022 om 12:41

      Nu officieel, motor wissels voor Perez en Max.
      Heeft geen gevolgen voor startplek. Omdat ze nog niet aan de 3 motoren zaten dit seizoen.

      Login om te reageren
  2. KEV9 zegt

    30 juli 2022 om 17:24

    Ken beter???

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      30 juli 2022 om 17:53

      kèn beter.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        30 juli 2022 om 21:11

        Juist

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 juli 2022 om 23:07

      Dat weet alleen Barbie.

      Login om te reageren
  3. hippopotamus zegt

    30 juli 2022 om 17:37

    Ahja, mag ‘ie morgen weer eens ouderwets laten zien hoeveel talent ‘ie heeft.

    Login om te reageren
  4. thearchitect zegt

    30 juli 2022 om 17:38

    Laat de twee Ferrari’s en Russell de eerste bocht eerst overleven morgen.

    Login om te reageren
  5. flyerbunch zegt

    30 juli 2022 om 17:51

    Zware teleurstelling voor Max, maar dit is waar Ferrari op zat te wachten. Waar 2 honden vechten om 1 been gaat de derde (Russel) ermee heen! Met een beetje teamwork van Perez kan Max morgen mss nog wat goed maken en het zal dus een vermakelijke race kunnen worden.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 juli 2022 om 18:12

      Het zal wel schoppen tegen de schenen van de vele Verstappen tokkies zijn, maar hopelijk dat het kampioenschap vanaf morgen weer een wat spannender fase ingaat. Of er in ieder geval een leuke inhaalrace van maakt.

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        30 juli 2022 om 21:23

        Tfoe die Verstappen tokkies, wij F1 snobs weten wel beter inderdaad.
        *spoelt croquet weg met scheut kaapse pracht*

        Login om te reageren
        • Ditoxx zegt

          31 juli 2022 om 02:32

          Verstappen tokkies gonna tok.

          https://www.gpblog.com/nl/nieuws/121053/verstappen-fans-steken-merchandise-van-hamilton-in-de-brand.html

          Login om te reageren
  6. Ditoxx zegt

    30 juli 2022 om 19:18

    Wat kan die Max huilen zeg als het niet goed gaat.

    Login om te reageren
  7. rijnounsdoor zegt

    30 juli 2022 om 22:03

    Wel fijn dat Verstappen eindelijk weer eens Perez dichtbij achter hem heeft. Kan Perez verdedigen en Max aanvallen. 😎

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 juli 2022 om 23:11

      Wat fijn ook dat er negen voor hem staan, dan valt er ook wat aan te vallen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North