• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Mexico 2016

Auteur: jaapiyo, gepost 29 oktober 2016 om 21:09 – 33 Reacties

Max-Daniel


Gisteren ging Max niet helemaal lekker om met zijn remmen. Tsja, dat kan zelfs de beste coureur wel eens overkomen. In VT3 deed hij het al een stuk beter en zette hij de eerste tijd neer. Hoe verging het onze landgenoot en de zijnen verder in de kwalificatie?

Het seizoen loopt op zijn einde en in tegenstelling tot vorig jaar is de spanning in het wereldkampioenschap nog volop aanwezig. Gaat het toch weer Hamilton worden of pakt Rosberg zijn eerste titel? Met nog drie races te gaan is elke sessie belangrijk, maar met name natuurlijk de kwalificaties en de races.

Dit weekend is de plaats van handeling Mexico Stad, waar op zo’n 2.000 meter hoogte geracet wordt op het circuit vernoemd naar de racende broers Rodriguez. Deze Mexicaanse helden stierven helaas beiden in het harnas.

Mede dankzij de ijle lucht is de verwachting dat het officiële snelheidsrecord dat Antonio Pizzonia op Monza neerzette in zijn jankende Williams-BMW er dit weekend wel eens aan kan gaan. In de speedtrap noteerde de Braziliaan destijds 369,9 kilometer per uur in de race. ‘One’ Pablo Montoya ging in de McLaren-Mercedes van 2005 weliswaar nóg harder door het meetpunt, maar dat was tijdens de vrije training dus dat telt niet.

Valtteri Bottas claimt trouwens in Azerbeidzjan dit jaar 378 op zijn teller gezien te hebben, maar op het meetpunt dat zo’n 200 meter voor het rempunt ligt op het rechte stuk noteerde hij slechts 366 km/h. Volgend jaar zullen de auto’s vanwege de nieuwe regels waarschijnlijk een lagere topsnelheid hebben, dus mannen zoals de Manor coureurs kunnen wellicht opteren voor een setup met weinig downforce en zich net als Pizzonia destijds in de boeken schrijven. Voor het echter zover komt, eerst maar eens kwalificeren.

Q1
Voordat Q1 start is er al slecht nieuws voor Jolyon Palmer. Zijn Renault is beschadigd en dus kan hij niet in actie komen in de kwalificatie. Terwijl mannen in lucha libre maskers vervaarlijk met Mexicaanse vlaggen zwaaien gaan de eerste coureurs de baan op. Beide Haas F1 bolides zijn er vroeg bij. Zowel Grosjean als die andere thuisfavoriet Esteban Gutierrez breken hun rondes echter af omdat ze geen goed gevoel in de banden krijgen. Vrijwel alle auto’s glibberen en glijden over de baan als junkyard-racers op een vochtig Zandvoort, maar dan zet Hamilton de eerste echt snelle tijd neer. Bijna een seconde is hij sneller dan Hulkenberg.

Tot zover niks opvallends, maar dan komt Vettel over de lijn. Hij is sneller dan LH44 en ook teamgenoot Raikkonen zet een paarse eerste sector neer. Opeens lijkt er een enorme verassing in de zuurstofarme lucht van Mexico Stad te hangen als ook de Red Bulls onder de tijden van de Mercs door glippen. Maar Lil’ Lewis pakt met zijn tweede snelle ronde alsnog P1, zij het slechts met één tiende van een seconde. Wel staan beide Red Bulls en beide Ferrari’s tussen de regerend wereldkampioen en zijn teamgenoot.

Aan de staart van het veld vechten de usual suspects om een plekje in Q2. Gutierrez staat nog net aan de goede kant van de scheidslijn, maar weet dat zijn tijd waarschijnlijk nog verbeterd kan worden door anderen. Daarom geeft hij alles om nog wat sneller te rijden. Het werkt echter averechts. Gutierrez spint en zijn teamgenoot Grosjean die vlak achter de Mexicaan rijdt moet zijn ronde afbreken. Het lijkt even goed uit te pakken voor de leider in het strafpunten-klassement omdat de coureurs achter hem op de baan hun tijd nu niet kunnen verbeteren. Op de valreep sluipt Wehrlein echter knap door naar P16 waardoor hij de eer van Manor mag verdedigen in Q2. De afvallers van Q1 heten zodoende Gutierrez, Kvyat, Nasr, Ocon, Grosjean en Palmer.

Q2
Q2 begint een beetje anders dan anders. Dankzij het grote gebrek aan grip kiezen de meeste coureurs ervoor een paar rondjes over de baan te cruisen alvorens hun snelle rondes aan te vangen. Wederom is Hamilton de eerste favoriet die een tijd neerzet. Hij doet dat net als de Ferrari’s overigens op de softs, terwijl Red Bull opteert voor de supersofts.

Vettel heeft mogelijk een probleem. Waar hij eerder dit weekend Alonso nog wegzette als een ‘idioot’ vanwege het afblokken van zijn snelle ronde, hindert Seb nu zelf Lewis in diens snelle ronde. Op de radio schuift hij de schuld af op het team, maar Lewis is op zijn eigen radio duidelijk ‘not best pleased’. Waarschijnlijk moet Vettel zich na afloop dus even verantwoorden bij de FIA stewards. Saillant detail: mócht Vettel zich tussen Hamilton en Rosberg kwalificeren, wat gaat Hamilton dan melden aan de wedstrijdleiders?

Opvallend genoeg geeft Vettel zijn team te kennen dat hij een beter gevoel met de auto heeft op de softs, terwijl Kimi aan het harken is op de supersofts. Als we het toch hebben over harken: Rosberg lijkt niet in staat de snelheid te vinden, terwijl hij vorig jaar nog de pole en de overwinning scoorde in Mexico.

De meest teleurgestelde coureur van Q2 heet Sergio Perez. Teamgenoot Hulkenberg haalt de top 10 vrij eenvoudig met P6, maar Sergio komt niet verder dan plaats 12 en mag dus voor de tweede achtereenvolgende race niet door naar Q3. Hij wordt aan de zijlijn vergezeld door Alonso, Button, Magnussen, Ericsson en Wehrlein. Goed nieuws is er voor Max, want hij pakt de eerste plaats in Q2 en lijkt de snelheid er goed in te hebben zitten.

Q3
Haal die knikkerzak maar van de zolder, want het gaat nu om ‘all the marbles’. Hoewel, voor de echte snelle rondes doen de meeste coureurs wederom eerst nog even wat opwarmrondjes. Red Bull heeft dat echter niet nodig en zodoende deelt Max Verstappen de eerste klap uit met een 1:19:092. Teamgenoot Ricciardo slaagt er vooralsnog niet in om in Q3 de rollen om te draaien en de Nederlander te verschalken. Hij komt een kleine twee tienden te kort. Hamilton duikt vervolgens onder de tijden van de Red Bulls door, maar Rosberg geeft wederom ongeveer een halve seconde toe op zijn teamgenoot en sluit aan achter de beide rode stieren.

En dan is het weer tijd voor de laatste ronde. De spanning loopt op, maar vrijwel niemand verbetert zijn tijd. Ricciardo gaat ervoor, maar komt Verstappen niet voorbij. Ook VES zelf rijdt ongeveer precies dezelfde tijd die hij in zijn eerste poging al reed. De vraag is nu wat Rosberg en de Ferrari’s nog kunnen.

De rode brigade laat het op het moment suprême weer afweten en eindigt op P6 en P7 met respectievelijk Kimi en Seb. Tot overmaat van ramp lijkt Kimi ook nog een motorprobleem te hebben. Rosberg daarentegen tovert wel een konijn uit de hoge hoed. In zijn allerlaatste poging schiet hij alsnog de Red Bulls voorbij en pakt P2. Gezien de rest van zijn weekend zal hij daar behoorlijk tevreden mee zijn. Hulkenberg lijkt bevrijd te zijn door zijn deal met Renault en zet na een goede kwalificatie in Amerika een hele knappe vijfde tijd neer. De twee Williams coureurs en Sainz maken de top 10 compleet.

De volledige uitslag:

1 Lewis Hamilton
2 Nico Rosberg
3 Max Verstappen
4 Daniel Ricciardo
5 Nico Hulkenberg
6 Kimi Raikkonen
7 Sebastian Vettel
8 Valtteri Bottas
9 Felipe Massa
10 Carlos Sainz
11 Fernando Alonso
12 Sergio Perez
13 Jenson Button
14 Kevin Magnussen
15 Marcus Ericsson
16 Pascal Wehrlein
17 Esteban Gutierrez
18 Daniil Kvyat
19 Felipe Nasr
20 Esteban Ocon
21 Romain Grosjean
22 Jolyon Palmer

Ook interessant!

  • Hamilton wereldkampioen
    Nico Rosberg: Hamilton wordt dit jaar wereldkampioen
  • Hamilton vindt Bottas
    Hamilton vindt Bottas géén geweldige vent
  • Video: Hamilton wint alsnog met overmacht
  • Video: Hamilton pakt Verstappen

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Mercedes, mexico, Nico Rosberg, Red Bull Racing, sebastian-vettel

Vorig bericht: « VT3 in Mexico: Max Verstappen eerste!
Volgend bericht: Doorrijden na aanrijding moet altijd een misdrijf worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. zwepp zegt

    29 oktober 2016 om 21:11

    En daar was die verdraaide Rosberg dan ineens… #$^&/*(%!!!!!

    Login om te reageren
  2. peug206 zegt

    29 oktober 2016 om 21:12

    Naiz mooi voor de verstappen fans. Echter ik heb wel wat beters te doen dan filerijden bekijken, dus kijk niet, lees de samenvatting van viezefreddy wel morgen ;)

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      29 oktober 2016 om 21:14

      @peug206: Die van mij? Ik denk dat @jaapiyo dat toch wat beter en uitgebreider doet.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        29 oktober 2016 om 21:23

        @viezefreddyw: zoveel tijd heb ik dus morgenavond! Dat ik een samenvatting van een samenvatting lees! (Gelukkig is het allemaal hobby) maar je schrijft bijna net zo goed, en met evenveel emotie, en anders moet ik tot maandag wachten… ;)

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          29 oktober 2016 om 21:26

          @peug206: Ghehe, leuk gevonden! Leuk compliment ook. Maar wachten moet je natuurlijk niet he, je kan ook gewoon kijken. Scheelt je weer om te lezen.

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            29 oktober 2016 om 21:30

            @viezefreddyw: is wat lastig in een zwembad ;)

            Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    29 oktober 2016 om 21:13

    Prima kwalificatie, is gewoon erg goed! Je weet dat de twee coureurs van Mercedes gewoon sneller zullen zijn, dus is het zaak om aan te sluiten. Max heeft het gewoon goed gedaan en staat morgen op de tweede startrij. Ben benieuwd hoe hun strategie gaat uitpakken ten opzichte van de rest. En de Ferrari’s dan, poeh! Wat zullen zij blij zijn als het seizoen is afgelopen strakjes.

    Login om te reageren
    • easygoingmartin zegt

      29 oktober 2016 om 21:17

      @viezefreddyw: volledig mee eens. Met dit rechte stuk en een top speed verschil van ruim 11km/h weet je dat je tijd laat liggen. Maar ga even na. 1km recht stuk en 10km/h langzamer. Als dat verschil er niet zou zijn zou de uitslag denk ik blauwer zijn dan nu.

      Maar dat is altijd.. “als”..

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        29 oktober 2016 om 21:28

        @easygoingmartin: Zo is het. Je verliest hem puur op het rechte stuk. Dat zag je ook bij de laatste stint in Q3, ruim een halve seconde trager. Maar in sector 2 en 3 maakten ze weer een hoop goed. Ik ben benieuwd hoe de strategieën van Red Bull gaan uitpakken. Ze zullen snel naar binnen gaan.

        Login om te reageren
        • harrie zegt

          30 oktober 2016 om 02:28

          @viezefreddyw:
          Ja snel naar binnen, undercut voordeel, en de long run tijden op mediums zagen er erg goed uit op vrijdag voor de Red Bulls. Kan interessante race gaan worden.

          Login om te reageren
  4. carrlo zegt

    29 oktober 2016 om 21:16

    Als hij nu een keer een topstart heeft en die beide Mercedessen in de 1e bocht inhaalt,.. Zal in ieder geval geen last hebben van Vettel of Raikönen

    Login om te reageren
    • easygoingmartin zegt

      29 oktober 2016 om 21:18

      @carrlo: of een herhaling van spanje.. grasmaaiende merc’jes

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      29 oktober 2016 om 21:18

      @carrlo: is een flink eind naar de eerste bocht, het zou mij verbazen als de AMG’s niet als 1&2 de bocht in gaan. Voor de eerste ronde moeten de RB’s moeten eerder naar Hulkenberg en Ferrari’s kijken!

      Login om te reageren
  5. lambo4all zegt

    29 oktober 2016 om 21:17

    Vermakelijke quali!

    Wat me wel opvalt is dat Mclaren het weer matig doet, hoe kan Sainz met een 2015 Ferrari unit nou wel in q3 komen en Alonso en Button niet? Dat chassis kan echt niet zo goed zijn als ze beweren dat het is.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      29 oktober 2016 om 23:02

      @lambo4all: Kortom Sainz heeft een Mercedes krachtbron en Kvyat een 2015 Ferrari?

      Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    29 oktober 2016 om 21:17

    Laat het maar snel morgen avond worden

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      29 oktober 2016 om 21:21

      @rob5nismo: mag ik eerst nog even van mijn weekend genieten?

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        29 oktober 2016 om 22:52

        @gulli: tuurlijk leef je uit met wat je ook wilt of doet

        Login om te reageren
  7. vtechlover zegt

    29 oktober 2016 om 21:29

    Leuk om te zien dat ze eindelijk ‘echt’ aan het vechten zijn om een goede ronde er uit te persen! Goed gedaan maxje.

    Login om te reageren
  8. pinut187 zegt

    29 oktober 2016 om 21:36

    Jammer dat Max geen P2 heeft kunnen pakken, en Kvyat valt wederom erg tegen..

    Login om te reageren
  9. MARS zegt

    29 oktober 2016 om 21:43

    Als Max zich morgen maar aan de regeltjes houdt! ;)

    Login om te reageren
  10. crisisfour74 zegt

    29 oktober 2016 om 21:47

    Día de Muertos is van 31oktober tot 02 november in mexico,dan lopen ze geschminkt als doodskop. Niet en daarvoor.

    Login om te reageren
  11. Supra1981 zegt

    29 oktober 2016 om 21:48

    Netjes! Ver voor de ferrari’s en kans op het podium.

    Login om te reageren
  12. 991gt3rs zegt

    29 oktober 2016 om 22:11

    Heerlijk! Hopen op een goede start nu!

    Login om te reageren
  13. niekie1999 zegt

    29 oktober 2016 om 22:25

    Perez p12 vind ik toch jammer, hoopte op meer bij zijn thuisrace

    Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    29 oktober 2016 om 23:30

    Heb de kwali niet kunnen zie. (werk @ ArenA) Maar een nette 3e kwalitijd (pun intended) is erg netjes!

    Login om te reageren
  15. oetelaar zegt

    30 oktober 2016 om 00:27

    Jammer dat Max op het laatste moment toch z’n plekje vooraan moet afgeven. Eerder dit seizoen had Sainz vooral babbels maar hij doet het de laatste tijd opvallend goed. Ik heb veel zin in de race.

    Login om te reageren
  16. harrie zegt

    30 oktober 2016 om 02:58

    Het hele jaar zijn Rosberg en Hamilton extreem aan elkaar gewaagd, totdat Rosberg genoeg had aan 2e plekken. Sinds Austin is hij opeens een halve seconde langzamer.
    Zijn tactiek is duidelijk, motor zoveel mogelijk sparen en 2e plekken consolideren.
    Alleen als het echt nodig is, zoals het laatste rondje in Q3 vandaag, hem even vol open trekken.

    Login om te reageren
  17. aquila2003 zegt

    30 oktober 2016 om 08:14

    Uuhhh zette montoya dat record nou in een mclaren mercedes ja?? Lekker stukje tekst!

    Login om te reageren
    • koeckenbacker zegt

      30 oktober 2016 om 10:42

      @aquila2003: 2004 reed montoya in de williams bmw.

      Vanaf 2005 reed hij voor mclaren mercedes meen ik mij te herinneren

      Login om te reageren
  18. aquila2003 zegt

    30 oktober 2016 om 10:56

    Dat record was toch in de williams bmw?

    Login om te reageren
  19. t0astyyy zegt

    30 oktober 2016 om 13:18

    Hoe laat is de race vanavond? Weer 21:00?

    Login om te reageren
  20. toeter11 zegt

    30 oktober 2016 om 15:26

    Sorry dat ik vraag, maar waarom heeft Verstappen een doodshoofd op z’n gezicht?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North