• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Nederland 2023

Auteur: jaapiyo, gepost 26 augustus 2023 om 16:30 – 14 Reacties

Kwalificatie Grand Prix Nederland 2023

Gaat Liam Lawson meteen maar voor de pole position, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Nederland?

En jawel het is weer tijd voor de Dutch Grand Prix. Na de zonovergoten edities van de afgelopen twee jaar, is het Nederlands zomerweer in Zandvoort dit jaar. Daar wij dit keer niet op de tribune zitten, vinden we dat echter helemaal niet erg. De meeste fans kunnen wel wat afkoeling gebruiken en het racen wordt er doorgaans alleen maar beter om.

Ophef was er opeens gisteren toen Ricciardo crashte. Hij heeft een botje in zijn hand gebroken. Toen de goedlachse Ozzie gniffelend op beeld verscheen met een Mitella om de arm, was de speculaas natuurlijk niet van de lucht. Zou het dan toch nog Double Dutch worden in de Nederlandse Grand Prix?

Een spectaculaire comeback voor Nyck de Vries is echter afgeschoten door Helmut Marko. Hij heeft Liam Lawson in de auto gezet. De Kiwi krijgt daarmee eindelijk de kans zijn F1 debuut te maken. De fans hadden waarschijnlijk liever Nyck gezien. Maar, het is natuurlijk ook altijd ineteressant om te kijken hoe een nieuwe jonge held het doet.

Voor de start lijkt de grootste vochtigheid die in de F2 Sprint voor ellende zorgde een beetje voorbij. Maar het circuit is wel nog steeds nat. Hoe dan ook: easy game voor Max, toch?

Q1

Iedereen die naar buiten gaat, doet dat op intermediates. Bottas is de eerste die het lijstje aanvoert. Maar ja, dat houdt natuurlijk geen stand. Verstappen gaat als een speer. In de derde vrije training was het verschil met de rest enorm. Iedereen die hoopte op een vormdipje voor Red Bull en/of Verstappen na de break om het weer ‘spannend’ te maken, komt voorlopig bedrogen uit.

In de tricky omstandigheden is er natuurlijk voldoende actie voor de rest. Albon is weer snel in de gemixte omstandigheden. Bij Ferrari is er ergernis. Leclerc is andermaal niet blij met zijn team op de radio. Sainz komt bijna in aanraking met Piastri. Ook Verstappen is overigens niet geheel foutloos. Hij schiet even langs de baan en laat zijn team dan weten dat er nergens grip is.

Ferrari en McLaren zijn dan kortstondig snel. Maar de tijden tuimelen nog naar beneden. Het wordt weer zo’n verhaal van de beste tijden op het laatst van de sessie. Tenzij er een rode vlag valt, natuurlijk.

Dat laatste gebeurt niet, maar wat wel gebeurt, is dat Albon weer een sessie aanvoert. Hij is 26 duizendsten sneller dan Verstappen. Hamilton moet op het eind van de sessie bibberen en vindt dat zijn oude vriend Alonso hem ophoudt. Maar hij gaat door naar Q2.

Dat geldt niet voor Zhou, Ocon, Magnussen, Bottas en Lawson. Op zich geen verrassingen, behalve wellicht voor Ocon in negatieve zin. Voor Lawson is het natuurlijk een moeilijk begin in deze omstandigheden. Maar ja, hij kan zich dus ook niet direct onderscheiden als een megaheld.

Pos Coureur Q1
16

Zhou Guanyu

Kick Sauber

01:22.067
17

Esteban Ocon

Alpine

01:22.110
18

Kevin Magnussen

Haas

01:22.192
19

Valtteri Bottas

Kick Sauber

01:22.260
20

Liam Lawson

RB

01:23.420

Q2

Het wordt nu droger en droger, maar het circuit is nog lang niet klaar voor slicks. Verstappen, Norris en Hamilton zijn de vroege leiders. Sainz denkt aan een bandenswitch, maar nog niet naar slicks maar naar nieuwe inters. De Ferrari’s gaan niet geweldig dit weekend. Eigenlijk is de Ferrari de laatste races alleen nog maar relatief snel op powercircuits. Op bochtige baantjes komt de SF-23 niet uit de verf.

Perez zit weer te malen op een plek waar de RB19 niet thuishoort. Maar hij gaat dan toch naar P2. Hoort de Mexicaan ook te doen natuurlijk, maar het verschil met Max is alsnog enorm. Een volle seconde…man man man. We hebben dat eigenlijk niet meer gezien sinds Schumacher bij Benetton Verstappen, Herbert en Lehto aan barrels reed. Toen ook omdat hij zo later bleek een iets andere Benetton te hebben gehad dan het kanonnenvoer in de tweede auto van het team.

Andermaal is het echter Hamilton die op het verkeerde moment nog niet de juiste tijd heeft gevonden. In tegenstelling tot in Q1, lukt hem dat echter ook überhaupt niet meer. Logan Sargeant of all people drukt de Brit uit de top-10. De Amerikaan heeft absoluut geen geweldig debuutseizoen. Maar hij maakt het nu wel twee Williamsen in Q3. Dat team zit stiekem toch in de vooruit en heeft Alfa Romeo, Haas F1 en Alpha Tauri achter zich gelaten. Stroll, Gasly, Tsunoda en Hülkenberg vergezellen Hamilton aan de zijlijn.

Pos Coureur Q2
11

Lance Stroll

Aston Martin

01:20.121
12

Pierre Gasly

Alpine

01:20.128
13

Lewis Hamilton

Mercedes

01:20.151
14

Yuki Tsunoda

RB

01:20.230
15

Nico Hülkenberg

Haas

01:20.250

Q3

Zo ben je de held, zo ben je de schlemiel. Vlak na het behalen van zijn eerste Q3-optreden, hangt Sargeant de Williams in de muur. Het zorgt voor een rode vlag aan het begin van de sessie. Albon heeft dan de beste tijd gezet, voor Sargeant. Williams moet dus hopen op de volgende malse bui. Maar het weer is inmiddels goed genoeg voor slicks, dus de anderen krijgen nog een kans op pole.

Het gaat nu met seconden sneller. Russell gaat naar P1, Leclerc bijt zich stuk, maar Norris gaat wel harder. Dan komt Max aanstormen. Easy pole waarschijnlijk, toch? Neen! Verstappen gaat ‘slechts’ naar P3. De sensatie wordt groter als Leclerc weer eens zijn Ferrari in de muur hangt in een poging er meer uit te halen dan erin zit. Rode vlag met vier minuten op de klok. Norris, Piastri en Verstappen de top-3.

Alonso was met de vernieuwde Aston ook snel onderweg, maar heeft het rondje laten lopen. Perez is nergens. Of nou ja, zesde op 1,3 seconden als de rode vlag valt. Maar Checo heeft er weer alle moeite mee om op de zaterdag zijn snelheid te vinden. Desalniettemin: het kan nog allemaal. De baan wordt, mits het droog blijft, vermoedelijk alleen maar beter. Dus de facto krijgen we een Q3 sessie waar ‘dat ene rondje’ telt.

Verstappen owneert ouderwets en is een halve tel sneller dan de rest. Norris is tweede, voor Russell. Albon is vierde in de Williams. Drie jonge Britten dus in de top-4, maar P1 is weer van ons allen. Alonso is vijfde, Sainz zesde, Perez slechts zevende, Piastri achtste en de gecrashte Leclerc en Sargeant negende respectievelijk tiende. Morgen dan maar weer een straatfeest…

Pos Coureur Q3
1

Max Verstappen

Red Bull Racing

01:10.567
2

Lando Norris

McLaren

01:11.104
3

George Russell

Mercedes

01:11.294
4

Alexander Albon

Williams

01:11.419
5

Fernando Alonso

Aston Martin

01:11.506
6

Carlos Sainz Jr.

Ferrari

01:11.754
7

Sergio Pérez

Red Bull Racing

01:11.880
8

Oscar Piastri

McLaren

01:11.938
9

Charles Leclerc

Ferrari

01:12.665
10

Logan Sargeant

Williams

01:16.748

Ook interessant!

  • stand na GP Australië 2023
    Stand na GP Australië 2023 en 6 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Azerbeidzjan 2023 plus zes dingen die opvielen
  • stand na GP Miami 2023
    Stand na GP Miami 2023 en 7 dingen die opvielen
  • Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2023
    Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2023

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Max Verstappen, nederland, zandvoort

Vorig bericht: « Autoblog Podcast #26: de 130i is verkocht + Max heeft een dipje
Volgend bericht: Onderzoek: EV’s valselijk beschuldigd van in brand vliegen op schip »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    26 augustus 2023 om 17:07

    Karun Chandhok @Sky Sports:
    “Verstappen took pole in Spa by eight tenth of a second, but we’ll have to see if he takes pole here. But certainly not with such a margin.”

    Verstappen @Zandvoort:
    *pakt pole met 0,6 seconden voorsprong op een circuit wat slechts 60% van de lengte heeft van Spa-Francorchamps

    👈😁👉

    Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    26 augustus 2023 om 17:10

    De enige vraag die ik nog heb is of Verstappen nog een woordje in het Nederlands gaat spreken tegen zijn paupers, ik bedoel fans.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      26 augustus 2023 om 18:09

      What think you self ?!? Formula Wan is international bizniz !!!!1elf!!

      Login om te reageren
  3. rs133 zegt

    26 augustus 2023 om 17:13

    Perez heeft z’n ware aard weer laten zien… Mag in z’n handjes knijpen dat Ricciardo voorlopig geblesseerd is. Onbegrijpelijk dat die Mexicaan nog niet vervangen is door iemand die nog wel jong van geest en scherp is.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      26 augustus 2023 om 17:26

      Het hele weekend zit Perez op een volle seconde achter Verstappen. Bij de laatste kwalificatie zelfs op 1,3 seconden. Dat moet toch uitermate pijnlijk en vernederend zijn voor de Mexicaan.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 augustus 2023 om 17:51

        Zou Marko het aandurven Tsunoda en Pérez te laten ruilen voor de rest van het seizoen?

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          26 augustus 2023 om 18:49

          Nee dat zie ik niet gebeuren. Maar ik betwijfel dat Perez volgend jaar in de RB zit naast Max.

          Login om te reageren
  4. flow82 zegt

    26 augustus 2023 om 17:33

    Volgens mij is iedereen bloedje snel, ik zie alleen maar 00:00:00 qua gereden tijden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 augustus 2023 om 17:48

      Ze zijn er eindelijk achter dat de snelste manier om weer op de plaats van bestemming te komen niet het rijden van een ronde over het circuit is maar het niet rijden van een ronde over het circuit. En dat kan precies in de rondetijd 00:00:00.

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      26 augustus 2023 om 18:21

      Soms loopt de databoer nog net wat achter. Maarrrr…het wordt steeds beter.

      Login om te reageren
  5. Robert zegt

    26 augustus 2023 om 20:54

    De FIA heeft ook de stewards aan het werk gezet om alle incidenten te beoordelen. De uitkomsten:
    – Yuki Tsunoda will drop three places (…) for blocking Lewis Hamilton
    – (…) impeding incident involving Hamilton and Aston Martin’s Lance Stroll resulted in no further action
    – (…) a coming together between Piastri and Sainz saw the Spaniard given a reprimand and Ferrari fined €5000

    De grid zal dus zo wijzigen:
    – Tsunoda p14 => 817
    – Nico Hulkenberg, Zhou Guanyu en Esteban Ocon stijgen een plekje
    – Hamilton blijft op p13 staan.

    Bron: https://www.formula1.com/en/latest/article.tsunoda-hit-with-three-place-grid-drop-for-impeding-hamilton-in-zandvoort.1Zc1UtX9qQbhQBbrsegeM5.html

    Login om te reageren
  6. harrie zegt

    26 augustus 2023 om 21:09

    Ik weet het, rookie enzo, lastige omstandigheden, maar 1 vrije training…
    Maar Lawson lijkt me geen talent van het kaliber Max om het maar even voorzichtig uit te drukken.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      26 augustus 2023 om 22:59

      Ik zou hem juist vanwege genoemde redenen nog niet afbranden. Ricciardo had ook nog geen wonderen verricht in deze auto.

      Maar Lawson zal nog meer kansen krijgen. Volgens Horner moet Ricciardo mikken op een terugkeer ik Singapore. Dus dat is minimaal nog de race van Monza in het slechtste geval.

      Login om te reageren
  7. flyerbunch zegt

    26 augustus 2023 om 23:41

    Ricciardo kreeg van een Marshal een stroopwafel als troost in z’n auto geplakt. Lachen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North