Dit is de stand na de GP van Miami 2023, daarnaast vielen er ons enkele dingen op het afgelopen weekend.
De eerste van de drie races in de Verenigde Staten is inmiddels achter de rug. Met een bijzondere startopstelling konden we ons opmaken voor en enerverende race. Sowieso, als er niets in Miami gebeurt qua actie op de baan, is er nog genoeg te zien.
Het is duidelijk dat de Amerikaanse insteek van een hoop glitter en glamour iets is waarmee ze zich onderscheiden. Je kunt een feestje houden wel aan de Amerikanen overlaten, zo veel is duidelijk. Maar na alles wat er gebeurd is het afgelopen weekend, hebben we de rangen, standen en relevante overzichten voor je, plus de kalender voor de rest van het seizoen.
Opvallende dingen van de GP van Miami 2023
Voordat we alles met je doornemen qua standen, zijn er enkele dingen aan het weekend dat ons opvielen. Die delen we maar al te graag met je!
Nyck de Vries wel/niet in vorm
Eindelijk zagen we – heel eventjes – de oude Nyck de Vries! In Nederland is men vrij sceptisch, daar we natuurlijk al een gedoodvrfde kampioen hebben om voor te juichen. De Vries is uiteraard geen pannenkoek achter het stuurwiel. Hij is immers Formule 2- én Formule E-kampioen. Nu kon hij eindelijk in de kwalificatie van de GP van Miami 2023 van zich afbijten. Hij reed een degelijke kwalificatiesessie. Sterker nog, gezien de snelheid van de AlphaTauri heeft hij het meer dan ordentelijk gedaan. Dat was dan het enige goede.
Helaas kon hij zich niet in de tweede sessie verbeteren, maar het feit dat hij Q2 haalde en daarbij zijn teamgenoot versloeg, is gewoon een degelijke prestatie waar de Fries op kan bouwen. Jammer alleen dat hij het bij de start alweer vergooide. Zijn race kunnen we verder bestempelen als kleurloos.
Fernando Alonso heeft een tactische benadering
Het hele weekend leek Aston Martin het niet voor elkaar te hebben. In de vrije trainingen waren Lance Stroll en halverwege het middenveld te vinden. Uiteindelijk ging men bij Aston Martin Racing terug naar een oude setup en dat wierp zijn vruchten af. Voor Alonso, althans.
Naarmate het weekend vorderde klom hij en wist hij uiteindelijk P2 te pakken. Extra knap als je bedenkt dat Lance Stroll niet eens Q2 wist te halen. Natuurlijk is die Aston Martin van dit jaar eindelijk een auto waar een coureur iets mee ‘kan’, maar de Alonso-factor is er nog altijd. Weer een P3 is erg knap.
Middenveld is enorm. En onvoorspelbaar
Het middenveld lijkt groter dan ooit. Natuurlijk, Red Bull is het snelst, met daarachter de Scuderia Ferrari, Aston Martin en Mercedes GP. Maar verder is er geen touw aan vast te knopen. Er is geen superslecht team dat absoluut geen punten kan halen. Ondanks dat het vooraan aan het veld redelijk voorspelbaar is, is de strijd erachter heel erg spannend.
Ook is er een duidelijk verschil tussen auto’s die over één ronde snel zijn (met weinig brandstof en zachte banden) en auto’s die in de race juist uit de voeten kom (met hardere banden en een hoger gewicht). Het zorgt in er in elk geval voor dat de details doorslaggevend zijn.
Uitstekend weekend voor Kevin Magnussen
Kevin Magnussen is een bijzonder fenomeen. De Deense coureur heeft nooit de belofte van absoluut toptalent kunnen inlossen. Maar hij is een beetje de Dirk Kuijt van de Formule 1. Hij compenseert het – relatieve – gebrek aan talent met keiharde vechtlust.
Hij laat niemand er zomaar voorbij en als hij wordt ingehaald, loert hij altijd op een kans om zijn verloren positie terug te pakken.Dit weekend was hij duidelijk de meerdere ten opzichte van zijn teammaat, zowel in de race als kwalificatie. Gelukkig hield hij ook een punt eraan over. Het was namelijk wel een van de smaakmakers van de race.
Alpine ineens snel
De baas van Alpine was lekker zijn eigen merk aan het affakkelen. Lekker bezig. Volgens hem was er geen professionaliteit in het team en was het gestuntel de naam Alpine onwaardig.
Maar om heel eerlijk te zijn: ze deden het best aardig dit weekend! De strategie van Ocon werkte uiteindelijk niet, maar uiteindelijk pakte hij en Gasly gewoon punten. Ook was duidelijk dat de Alpines in de trainingen en kwalificatie snelheid lieten zien.
Toch weer foutje Leclerc
Op een hele goede dag staat er geen maat op Charles Leclerc. Misschien is hij zelfs sneller dan Verstappen over één ronde. Maar de combinatie van foutjes en het team bij de hand nemen, lijkt hem nog niet zo goed af te gaan. Nu is het niet erg bij een coureur die pas 1 of 2 seizoenen gereden heeft, maar Leclerc is inmiddels met alweer zijn zesde seizoen bezig.
Verstappen bizar goed
Waarschijnlijk wist Verstappen van te voren al wat er zou gaan gebeuren. Die RB19 is erg goed en niemand kan er zo goed mee omgaan als Max Verstappen. De Nederland reed een snoeihard tempo op harde banden. Dat hield hij enorm lang vol. De strijd tussen hem en Perez is er eentje gecreëerd omdat we heel erg graag een strijd willen zien. Dit was ook geen nipte zege, maar Verstappen liet Perez alle hoeken van Miami zien.
Rijderskampioenschap
Van te voren was duidelijk: als Sergio Pérez wint en Max Verstappen tweede wordt, kan Pérez de leidende positie in het kampioenschap pakken (afhankelijk van de snelste raceronde). Natuurlijk zijn er omstandigheden waar Verstappen niets aan kan doen, maar Checo profiteert er wel elke keer van. Dat is vroeger niet altijd het geval geweest. Maar ja, dat gebeurde dus allemaal niet. Verstappen breidt zijn voorsprong lekker uit. Vanaf P9.
De stand na de GP Miami 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 119 |
2 | Pérez | Red Bull | 105 |
3 | Alonso | Aston Martin | 75 |
4 | Hamilton | Mercedes | 56 |
5 | Sainz | Ferrari | 44 |
6 | Russell | Mercedes | 40 |
7 | Leclerc | Ferrari | 34 |
8 | Stroll | Aston Martin | 27 |
9 | Norris | McLaren | 10 |
10 | Gasly | Alpine | 8 |
11 | Hülkenberg | Haas | 6 |
12 | Ocon | Alpine | 6 |
13 | Bottas | Alfa Romeo | 4 |
14 | Piastri | McLaren | 4 |
15 | Zhou | Alfa Romeo | 2 |
16 | Tsunoda | AlphaTauri | 2 |
17 | Magnussen | Haas | 2 |
18 | Albon | Williams | 1 |
19 | Sargeant | Williams | 0 |
20 | De Vries | AlphaTauri | 0 |
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 | 119 | |
2 | 105 | |
3 | 75 | |
4 | 56 | |
5 | 44 | |
6 | 40 | |
7 | 34 | |
8 | 27 | |
9 | 10 | |
10 | 8 | |
11 | 6 | |
12 | 6 | |
13 | 4 | |
14 | 4 | |
15 | 2 | |
16 | 2 | |
17 | 2 | |
18 | 1 | |
19 | 0 | |
20 | 0 |
Constructeurskampioenschap
Zoals we al aanhaalden, het middenveld zit zo dicht bij elkaar. En dat is ook duidelijk te zien in de stand in het constructeurskampioenschap. Red Bull gaat uiteraard soeverein aan de leiding, maar daarachter is het echt spannend. Je hebt het groepje Aston Martin, Mercedes en Ferrari, maar vooral daarachter kan een goede uitslag een enorm verschil maken.
De stand na de GP Miami 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull Honda RBPT | 224 |
2 | Aston Martin Mercedes | 102 |
3 | Mercedes | 96 |
4 | Ferrari | 78 |
5 | McLaren Mercedes | 14 |
6 | Alpine Renault | 14 |
7 | Haas Ferrari | 8 |
8 | Alfa Romeo Ferrari | 6 |
9 | AlphaTauri Honda RBPT | 2 |
19 | Williams Mercedes | 1 |
Kwalificatieduel
De rode vlag-situatie zorgt voor een paar interessante dingen in het kwalificatieduel, die weliswaar niet representatief zijn voor de verhoudingen. Maar hey: de uitslag gaat gewoon de geschiedenisboeken is. Dus dat betekent dat Sergio Pérez sneller was dan Max Verstappen. Ook bijzonder is dat Kevin Magnussen sneller was dan Nico Hülkenberg, voor het eerst dit seizoen. Natuurlijk moeten we Nyck de Vries vermelden, die niet alleen Q2 haalde, maar ook Yuki Tsunoda versloeg. Ook Carlos Sainz was een keer sneller dan Charles Leclerc (de reden waarom mag bekend zijn). Alexander Albon heeft voorlopig geen kind aan zijn teammaat Logan Sargeant.
De stand na de GP Miami 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 3 | Pérez | 2 |
Alonso | 5 | Stroll | 0 |
Russell | 4 | Hamilton | 1 |
Leclerc | 3 | Sainz jr. | 2 |
Norris | 4 | Piastri | 1 |
Ocon | 3 | Gasly | 2 |
Hülkenberg | 4 | Magnussen | 1 |
Guanyu | 2 | Bottas | 3 |
Tsunoda | 4 | de Vries | 1 |
Albon | 5 | Sargeant | 0 |
Snelste raceronde
We gingen speciaal Lewis Hamilton in de gaten houden. Hij was namelijk d enige coureur met een extra setje rode banden. Logisch, hij haalde Q3 niet en had zo een setje over. Maar de Mercedes was dermate langzaam dat Hamilton al blij moest zijn met een een achtste positie. Verstappen daarentegen reed de ideale strategie en reed sneller dan iedereen. Weer geen pole voor de Nederlander, maar wel de maximale score dankzij en ronde van 1:27.908.
De onderlinge stand na de GP Miami 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 2 |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Russell | Red Bull | 1 |
Pérez | Red Bull | 1 |
Geen Grand Prix gekozen.
Driver of the Day
Er zijn twee dingen die de kijkers heel erg waarderen bij het uitdelen van de Driver of the Day-award. Ten eerste de underdog die boven zichzelf uitstijgt. Ten tweede een coureur die een mooie inhaalrace laat zien. Verstappen is al een paar geen underdag meer, maar wint wel de Driver of the Day trofee!
De onderlinge stand na de GP Azerbeidzjan 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Sergio Pérez | Red Bull | 2 |
Max Verstappen | Red Bull | 2 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Ja, ze voorspellen altijd goed, dat weten we. Het moet alleen ook in lijn zijn met htgeen dat op de baan gebeurde. Jaap en Wouter hadden hun geld gezet op Verstappen, Pérez en Alonso. Michael daarentegen had een stunt van Pérez voor ogen. Uiteindelijk werden Wouter en Jaap op hun wenken bediend.
De stand na de GP Azerbeidzjan 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, PER, ALO) | 47 |
Wouter (VER, PER, ALO) | 30 |
Michael (PER, ALO, VER ) | 19 |
Goede coureur = 1 punt, goede coureur op juiste positie: 5 punten.
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
- 2 april | GP van Australië
- 30 april | GP van Azerbeidzjan
- 7 mei | GP van Miami
Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
Datum | Race |
19 mei – 21 mei | GP van Emilia-Romagna |
26 mei – 28 mei | GP van Monaco |
02 jun. – 04 jun. | GP van Spanje |
16 jun. – 18 jun. | GP van Canada |
30 jun. – 02 jul. | GP van Oostenrijk |
07 jul. – 09 jul. | GP van Groot-Brittannië |
21 jul. – 23 jul. | GP van Hongarije |
28 jul. – 30 jul. | GP van België |
25 aug. – 27 aug. | GP van Nederland |
01 sep. – 03 sep. | GP van Italië |
15 sep. – 17 sep. | GP van Singapore |
22 sep. – 24 sep. | GP van Japan |
06 okt. – 08 okt. | GP van Qatar |
20 okt. – 22 okt. | GP van Verenigde Staten |
27 okt. – 29 okt. | GP van Mexico |
03 nov. – 05 nov. | GP van Brazilië |
17 nov. – 19 nov. | GP van Las Vegas |
24 nov. – 26 nov. | GP van Abu Dhabi |
De eerste meters van de GP van Emilia-Romagna worden verreden op vrijdag 19 mei om 11:00 uur.
Robert zegt
Die P13 van Hamilton tijdens de kwalificatie was ook beschamend voor de oud-wereldkampioen. En maar twee plekken beter dan De Vries, om eens wat context te geven. Ook strategisch blijft AMG-Mercedes kwakkelen.
De race pace van Ferrari moet voor de Italianen een grote bron van zorgen zijn. Het gemak waarmee Magnussen met dezelfde klantenmotor kon bijblijven (en vechten om een positie) met Leclerc zal ze niet lekker hebben gezeten. Ook de zoveelste penalty voor Sainz is een teken dat het er voor geen meter loopt.
Dat Perez definitief lijkt te zijn veroordeeld tot de tweede viool is evident. De radiostilte na z’n pitsstop was veelzeggend (pun intended). “Is Max struggling?”, vroeg hij, amper vijf ronden nadat Verstappen hem op een setje verse mediums voorbij stak. Zoiets getuigt ook niet van veel race inzicht.
berlinetta zegt
Haha ja die vraag van Perez moest ik ook om lachen. Vooral omdat Max daarna op hem bleef uitlopen en zijn snelste rondetijd nog eens even aanscherpte om te laten zien wie er de dienst uit maakt.
Gulli zegt
Haha ja die vraag klonk erg hoopvol, maar wat denk je zelf? Misschien dat hij hem op weg naar het podium vanuit de coulissen nog ff had willen inhalen in de hoop dat Max last had van zijn kleine teen oid.
Ik mag aannemen dat zijn kampioenschaps-aspiraties inmiddels wel iets realistischer zijn.
harrie zegt
Mentale rechtse directe op de neus van de titel aspiraties van Perez.
Deze moet pijn doen in Mexico.
Johanneke zegt
Vorige week was Perez superieur. We gaan het wel zien dit seizoen, uiteindelijk, als Verstappen 2x pech krijgt met een kapotte motor en Perez niet is Perez kampioen. Zelf als ie 2e blijft worden.
harrie zegt
Je zegt het zelf al, Perez moet hopen dat Max veel pech heeft dit seizoen anders wordt het hem echt niet.
pomoek zegt
Dat denk ik niet. Verstappen is al 4 jaar een metronoom. Of hij eindigt op het podium of hij valt uit. Er zit verder weinig tussen. Even zwart wit gesteld. Perez heeft regelmatig een off day. En soms een briljante dag. Hoe dan ook, zelfs als Verstappen 2 keer niet weet te finishen en Perez weet die wedstrijden te winnen, dan denk ik dat Verstappen alsnog kampioen wordt.
Richmond zegt
Ik denk dat Verstappen zelfs met 80 punten achterstand nog weet te winnen.
brammetjedeb zegt
Perez had vorige week zijn afstelling na één VT beter op orde. Dat zijn kansen voor hem.
Benny_Weisz zegt
Het aantal mensen die denken dat Perez wereldkampioen wordt is inmiddels teruggebracht naar 1.e
En daar zit Checo zelf niet eens tussen!!
rijnounsdoor zegt
Je bent het leukste vergeten: boordradio Perez nadat hij is ingehaald door Verstappen: “Is Max struggling?”
No Checo: you are! 😜
Gulli zegt
Max reed op 40 ronden oude hards nog steeds snelste rondetijden, wat zou er dan gebeuren met een setje nieuwe mediums? Perez had het nog niet helemaal door denk ik :D
Antwoord van Perez z’n engineer was ook wel mooi; ‘euhh no he’s just managing in the middle sector’
berlinetta zegt
Verstappen top. Alles klopte deze race en hij heeft laten zien waarom hij tot de absolute top behoort.
Voor De Vries hoop ik dat hij snel resultaten laat zien. Anders vrees ik dat hij zijn koffers snel weer mag pakken.
pomoek zegt
Ik meende eergisteren ook al iets te zien op het gezicht van Perez na de kwalificatie. Dat was het gezicht van iemand die de bui al zag hangen en wist dat er zondag gehakt van hem zou worden gemaakt. Wat ook gebeurde. Voor de Russells, Hamiltons Leclercs en Sainzs van de wereld geldt nog het excuus dat ze niet in een RB19 rijden. Dat excuus heeft Perez niet. Deze race was vernietigend. de inhaalactie op Leclerc en Magnussen: Fantastisch. Hamilton wist ook zijn slechte kwalificatie goed te maken, Russel reed een prima race, de Ferrari’s deden een beetje voor spek en bonen mee.
Overigens: Wanneer gaat de FIA nu eens de coureurs bestraffen die tijdens de kwalificatie een rode vlag veroorzaken? Ik snap dat het bij het racen hoort en zo, maar dit is de zoveelste keer dat de coureur die de rode vlag veroorzaakt er zelf relatief voordeel aan heeft gehad.
Richmond zegt
mwah dit is van alle tijden, waarom zouden we hier nu een issue van moeten maken? Moet je dan ook coureurs gaan bestraffen omdat ze een VSC of SC veroorzaken? Als je dit gaat bestraffen dan gaan mensen op safe rijden en nemen ze geen risico’s meer.
pomoek zegt
@darkschneider: In Indycars gebeurt het wel, dus het is zeker niet iets dat volledig uit de lucht gegrepen is, daar verlies je als crasher (gecrashde?) racer je snelste tijd. De laatste 2 minuten van de kwalificatie zijn meestal de leukste van die sessie. Door de crash van Leclerc ging dat dus niet door. Bovendien gebeurt het “toevallig” dat een coureur die een goede 1e run heeft gereden in Q3 opeens de controle over zijn wagen verliest. Zoals vorig jaar Perez in Monaco en Russell in Brazilië.
Als alternatief zou ik zeggen: laat iedereen die nog aan de kwalificatie meedoet een outlap rijden en zet de klok op 0 als de laatste coureur de streep is gepasseerd.
MaartenD zegt
Ik heb in de wandelgangen van de gezondheidszorg inmiddels begrepen dat ze het wereldkampioenschap van de formule 1 inmiddels aanbieden als slaaptherapie…
rijnounsdoor zegt
Rondlopen in de wandelgangen van de gezondheidszorg is daarentegen enorm enerverend!
Wolflow zegt
Waarom wordt de Vries hier de hand boven het hoofd gehouden, die heeft net zo veel in F1 te zoeken als jij en ik
harrie zegt
Omdat hij wel een prima kwalificatie had.
Wat dat betreft lijkt hij wel op Tsunoda in zijn rookie jaar, wel de snelheid maar ook teveel fouten.
Het is te hopen voor Nyck dat hij ook zoveel tijd krijgt zonder Honda banden.
Turbo S zegt
Voor een landgenoot ben je waarschijnlijk iets minder streng, iets met een oranje bril, maar jouw constatering is gewoon waar.
Die gaat niet lang blijven. Datzelfde gevoel heb ik overigens van Sargeant. Van hem weet ik alleen niet of hij op basis van talent of geld gekozen is. Latifi hield het namelijk ook nog redelijk lang vol.
brammetjedeb zegt
Een masterclass. Niks anders. Ik denk dat ze dat zelfs in Engeland beamen. Wanneer doen jullie de krantenartikelen uit andere landen weer eens? Vond dat erg vermakelijk altijd, ook als het niet positief was.
Verder nog één ding: kwalificatie 3-2 voor Verstappen, maar zonder technische malheurs en rode vlag was dat hoogstwaarschijnlijk 5-0 geweest.
brammetjedeb zegt
Een masterclass. Niks anders. Ik denk dat ze dat zelfs in Engeland beamen. Wanneer doen jullie de krantenartikelen uit andere landen weer eens? Vond dat erg vermakelijk altijd, ook als het niet positief was.
Verder nog één ding: kwalificatie 3-2 voor Verstappen, maar zonder technische malheurs en rode vlag was dat hoogstwaarschijnlijk 5-0 geweest.
Gulli zegt
Ik heb naar een vermakelijke race gekeken. Dat RB met een 1-2 zou eindigen was vanaf het begin wel duidelijk, maar vooral de gevechten in de achterhoede vond ik leuk om te zien. Idd KMag die vecht voor iedere plek, Alonso die tijdens het racen in niemandsland op de schermen meekijkt hoe zijn teammaatje een mooie inhaalactie laat zien, Tsunoda wordt volwassen, Gasly die een prima race reed. Ik dacht toen Miami werd aangekondigd dat het weer kalendervulling was om de Amerikanen te pleasen, maar ik vond het een van de leukste races om te zien (van de 5 die we er hebben gehad).
En helemaal niemand uitgevallen, volgens mij hoorde ik Crofty zeggen dat dat pas de 7e keer is dat dat voorkomt. Op een vrij krap stratencircuit met ingewikkelde bochten vond ik dat best uitzonderlijk.
Roskampies zegt
Zeer vermakelijke race. Toch gaaf Verstappen die naar voren rijdt, erg spannend. En een mooie double overtake a la Hakkinen op Schumacher met Zonta in het midden. Erg mooi gedaan door Verstappen.
bietje zegt
Ik blijf het fascinerend vinden hoe Hammie er werkelijk niets van bakt als hij niet in een superieure auto rijdt, zoals hij al vanaf het prille begin gewend is geweest. Altijd een gespreid bedje.
Natuurlijk is de Red Bull nu ook de dominante auto, maar Max heeft al sinds 2015 voortdurend laten zien dat hij óók in een niet-competitieve auto tot magie in staat is. Dat is het grote verschil met #44, En zeven titels of niet, daarom zal HAM nooit een werkelijke GOAT zijn en nooit in de voetsporen van Senna, Prost, Lauda of Schumacher kunnen treden.
PS Geweldig dat de wenkbrauw weer zo’n mooie race heeft laten zien, geweldige kerel !
pomoek zegt
@bietje: Volgens mij heeft Hamilton een slechte kwalificatie gereden maar reed hij een prima race. Daarnaast heeft hij wel degelijk puike races gereden in het verleden in auto’s die niet competitief waren. Vergeet niet dat hij, tot vorig jaar, elk jaar een race gewonnen heeft. Wat mij betreft is Hamilton wel zeker de GOAT. Daarbij moet ik zeggen dat ik van Senna, Prost en Lauda nog nooit een complete race heb gezien. Maar wie wel hier op autoblog?
dolledries zegt
Hee Russel bij RB met zijn snelste ronde?
ghini zegt
Geweldige race Kmag? Mijn voorspelling kwam uit: na de eerste twee ronden ligt Kmag niet meer op p4 maar heeft hij plaatsen verloren. Zo gaat het altijd. Kmag maakt altijd de verkeerde keuzes of neemt te veel risico on de eerste paar bochten of ronden. Valt dan enorm terug en moet het weer proberen goed te maken. Later kon hij qua pace strijden met de Ferrari. Wat als hij die eerste twee ronden had overleefd op p4? Er had absoluut meer ingezeten dan P10.