Er zijn veel dingen gebeurd afgelopen weekend. Daarom hebben wij speciaal voor jou de GP van Azerbeidzjan 2023 en alles dat ons opviel aan de race.
Moet je drie weken weken wachten op een F1-race, krijg je een een snooze-fest. De fan zal ook wel en beetje murw gebeukt zijn door al het F1-spektakel van het weekend. Twee kwalificaties, een sprintrace en dan – oh ja – ook een hoofdrace.
En het was de hoofdrace waarbij er het minste gebeurde. Behalve De Vries die (weer) crashte waardoor er ineens pitstops waren en Verstappen achter Pérez terechtkwam.
Opvallende dingen van afgelopen weekend
Voordat we de stand na de GP van Azerbeidzjan 2023 delen, waren er enkele dingen die ons opvielen aan de race:
Goede sfeer Aston Martin (logisch)
Bij Aston Martin zijn ze overtuigd van hun kwaliteiten en lijkt de sfeer per race beter te worden. Je zou denken dat Alonso en Stroll geregeld met elkaar in gevecht zijn, maar dat pakken ze behoorlijk volwassen aan. Stroll gaf al aan het begin van de race aan dat hij Fernando níet ging aanvallen. Zo konden beide Aston Martins doorrijden om de het de Mercedessen lastig te maken. Dat plan pakte uitstekend uit, alhoewel ook Lance de muur raakte, precies daar waar De Vries dat deed. Stroll wist de race echter gewoon in de punten uit te rijden.
De Vries verzaakt 3 keer in 3 dagen
Diverse malen zijn we opgekomen voor Nyck de Vries en geven we hem het voordeel van de twijfel. Die AlphaTauri is dit jaar een redelijke zeepkist waar niet heel veel mee mogelijk is. Het was duidelijk dat er dit weekend wél wat te halen viel met de AT04. In de eerste training deed hij het uitstekend, maar daarna zakte De Vries 3 keer door het ijs door 3 keer zichzelf te elimineren.
Positieve noot: als de snelheid er is, kan De Vries die wel uit de auto extraheren en de AlphaTauri heeft dus een specialiteit: hoge snelheidscircuits. Maar De Vries moet nu wel een paar races laten zien dat hij in het veld thuishoort. Hij bungelt nu onderaan het rijderskampioenschap.
Mercedessen niet snel
James Vowles kan niet vroeg genoeg terugkomen bij Mercedes. Het team van Mercedes beleefde niet het beste weekend. Jarenlang was Mercedes verreweg het beste team en jarenlang waren ze het snelst op de rechte stukken. En nu? Ze zijn nergens meer, ergens in het middenveld.
Vergeet niet dat Mercedes twee extreem goede coureurs heeft die de tekortkomingen van de auto heel goed maskeren. Het feit dat de Mercedessen MET het DRS ingeschakeld niet in de buurt komen van auto’s ZONDER het systeem, geeft aan hoe treurig het gesteld is. Op hoge snelheid, in elk geval.
Verstappen niet als een vis in het water
Als het gaat om kwalificeren, starten en stratencircuits gaat het niet altijd briljant voor Max Verstappen. Dit klinkt wat ongelukkig, maar die absolute overspeed die Verstappen kan tonen op reguliere circuits tijdens de race, is er niet altijd op stratencircuits. Pérez voelt zich overduidelijk veel meer thuis op een stratencircuit en Leclerc is de absolute ster als het gaat over snelheid over één ronde. De laatste tijd raken we eraan gewend dat Verstappen alle prijzen binnenhaalt, maar op een stratencircuit is dat niet altijd het geval.
Pérez sterk en stabiel
Dat komt omdat Sergio Pérez juist wel heel erg goed is op stratencircuits. En dat liet hij zien ook. Die leiding in het klassement kreeg hij niet door een mooie inhaalactie, dat was mazzel met de safetycar. Maar tijdens de race kwam Verstappen er lange tijd niet bij in de buurt.
Dus in dat opzicht mag Pérez gewoon een veer in de bips krijgen. In het begin kon Verstappen zijn teammaat nog een beetje volgen, maar naarmate de race vorderde had hij het er heel erg moeilijk mee.
DRS mag wel 100 meter naar voren gehaald worden
Oh ja, voordat we het vergeten. het was een erg saaie race. Zeldzaam, want meestal is Baku City Circuit een garantie voor spektakel. Waarom nu dan niet? Nou, wij denken mede dankzij de korte DRS-zone. Het punt kwam afgelopen weekend 100 meter later dan normaal. Hierdoor was inhalen nauwelijks mogelijk.
Wellicht kwam de saaie race ook omdat iedereen min of meer op de positie reed waar de auto qua snelheid hoort. Dan heb je een veld dat langzaam iets uit elkaar trekt. Ook is Baku niet een circuit waar je een risico kan nemen met bandenstrategie: een pitstop duurt erg lang (je verliest veel tijd hier) en inhalen is vrij lastig.
Rijderskampioenschap
We hebben twee keer een lading punten. Eentje voor de sprint, de andere voor de race. Er worden daardoor flinke stappen gemaakt. Tussen Pérez en Verstappen is het nu spannender dan ooit. Zeker omdat er geen eens sprake is van een DNF van Verstappen. Kudos voor Pérez, uiteraard!
De stand na de GP Azerbeidzjan 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 93 |
2 | Pérez | Red Bull | 87 |
3 | Alonso | Aston Martin | 60 |
4 | Hamilton | Mercedes | 48 |
5 | Sainz | Ferrari | 34 |
6 | Leclerc | Ferrari | 28 |
7 | Russell | Mercedes | 28 |
8 | Stroll | Aston Martin | 27 |
9 | Norris | McLaren | 10 |
10 | Hülkenberg | Haas | 6 |
11 | Piastri | McLaren | 4 |
12 | Bottas | Alfa Romeo | 4 |
13 | Ocon | Alpine | 4 |
14 | Gasly | Alpine | 4 |
15 | Zhou | Alfa Romeo | 2 |
16 | Tsunoda | AlphaTauri | 2 |
17 | Albon | Williams | 1 |
18 | Magnussen | Haas | 1 |
19 | Sargeant | Williams | 0 |
20 | De Vries | AlphaTauri | 0 |
Constructeurskampioenschap
Tussen de Red Bull-coureurs is het spannend, maar als het gaat om de constructeurs is dat vooralsnog niet het geval. Het verschil met de rest is echt gargantuesk. Alle teams hebben punten gehaald, maar het verschil tussen de middenmoot en achterhoede begint duidelijker te worden. Het gat tussen McLaren en Ferrari is enorm.
De stand na de GP Azerbeidzjan 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull Honda RBPT | 180 |
2 | Aston Martin Mercedes | 87 |
3 | Mercedes | 76 |
4 | Ferrari | 62 |
5 | McLaren Mercedes | 14 |
6 | Alpine Renault | 8 |
7 | Haas Ferrari | 7 |
8 | Alfa Romeo Ferrari | 6 |
9 | AlphaTauri Honda RBPT | 2 |
19 | Williams Mercedes | 1 |
Kwalificatieduel
Let op: we bekijken hierbij de kwalificatie voor de race, niet voor de sprint race of de uitslag van zaterdag! Wat viel ons op? Nou, Hülkenberg heeft geen moeite ermee om Magnussen voor te blijven (ook niet qua racepace trouwens). Dit terwijl Magnussen met gemak Mick Schumacher voorbleef. De Vries staat inmiddels al op 4-0 achter op Tsunoda. Voor het eerst was Hamilton dit seizoen sneller dan Norris in de kwalificatie.
De stand na de GP Azerbeidzjan 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:
Rijder | Rijder | ||
Verstappen | 3 | Pérez | 1 |
Alonso | 4 | Stroll | 0 |
Russell | 3 | Hamilton | 1 |
Leclerc | 3 | Sainz jr. | 1 |
Norris | 3 | Piastri | 1 |
Ocon | 3 | Gasly | 1 |
Hülkenberg | 4 | Magnussen | 0 |
Guanyu | 2 | Bottas | 2 |
Tsunoda | 4 | de Vries | 0 |
Albon | 4 | Sargeant | 0 |
Snelste raceronde
Het was de hele tijd stuivertje wisselen tussen Verstappen, Pérez en Alonso. Superspannend, natuurlijk. In ronde 50 kon George Russell een gratis pitstop maken. Russell had een grote voorsprong op Ocon, waardoor hij op het laatst nog even een setje verse rode banden kon monteren. Russell reed een foutloze snelste ronde en pakte het laatste puntje.
De onderlinge stand na de GP Azerbeidzjan 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Russell | Red Bull | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Pérez | Red Bull | 1 |
Driver of the Day
We houden allemaal van een goed verhaal over de winnende underdog. De kijkers zijn dan ook allemaal heel erg blij Pérez won, want hij kreeg de Driver of the Day-trofee. Nu is dat ook niet onterecht. Hij heeft foutloos en snel gereden, waar velen toch moeite hadden om zonder fouten te kunnen rijden.
De onderlinge stand na de GP Azerbeidzjan 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Sergio Pérez | Red Bull | 2 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1 |
Max Verstappen | Red Bull | 1 |
Heeft de Autoblog redactie de race goed voorspeld?
Jaap gaat lekker dit seizoen! Hij wist namelijk zonder de start van de race te volgen dat Pérez zou gaan winnen. Daarmee pakt hij vijf punten. De snelheid van de Aston Martins heeft hij ietsje overschat. Michael had Pérez en Verstappen goed gegokt, maar niet op de juiste positie. Hetzelfde geldt voor Wouter.
De stand na de GP Azerbeidzjan 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (PER, ALO, STR) | 32 |
Michael (VER, PER, ALO) | 16 |
Wouter (VER, HAM, PER) | 15 |
Goede coureur = 1 punt, goede coureur op juiste positie: 5 punten
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
- 2 april | GP van Australië
- 30 april | GP van Azerbeidzjan
Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
Datum | Race |
05 mei – 07 mei | GP van Miami |
19 mei – 21 mei | GP van Emilia-Romagna |
26 mei – 28 mei | GP van Monaco |
02 jun. – 04 jun. | GP van Spanje |
16 jun. – 18 jun. | GP van Canada |
30 jun. – 02 jul. | GP van Oostenrijk |
07 jul. – 09 jul. | GP van Groot-Brittannië |
21 jul. – 23 jul. | GP van Hongarije |
28 jul. – 30 jul. | GP van België |
25 aug. – 27 aug. | GP van Nederland |
01 sep. – 03 sep. | GP van Italië |
15 sep. – 17 sep. | GP van Singapore |
22 sep. – 24 sep. | GP van Japan |
06 okt. – 08 okt. | GP van Qatar |
20 okt. – 22 okt. | GP van Verenigde Staten |
27 okt. – 29 okt. | GP van Mexico |
03 nov. – 05 nov. | GP van Brazilië |
17 nov. – 19 nov. | GP van Las Vegas |
24 nov. – 26 nov. | GP van Abu Dhabi |
De eerste meters van de GP van Miami worden verreden op 3 mei om 20:30.
ssommer zegt
-edit: Haha, dat is wel handig ja ;-). Is gefixt! –
Johanneke zegt
Iedereen ging op de harde band rustig rijden om het einde te halen, erg jammer voor de race. By far de saaiste van de laatste tijd.
Wel bizar dat al die mensen al door de pitlaan liepen terwijl Ocon aan kwam stuiven. Had erg fout af kunnen lopen!
Richmond zegt
Die banden compound verplichting is ook een onzin regel. Zorgt helemaal niet voor extra spanning of onvoorspelbaarheid.. juist het tegenovergestelde
Robert zegt
De Vries is hard op weg z’n status te ‘verheffen’ tot het niveau Mazepin, Latifi of Schumacher jr. Die moet nu echt gaan laten zien wat -ie waard is, anders maakt -ie de GP van Nederland (eerste race na de zomerstop) niet meer mee als coureur.
@willeme: fiks de tabel van de snelste raceronde nog even; Russel is veel, maar geen coureur van Red Bull.
harrie zegt
En Norris geen teamgenoot van Hamilton qua kwalificatie duel.
harrie zegt
Viel me vooral op hoe relaxed Max was na de race, ondanks z’n P2 waar ie meestal niet echt vrolijk van wordt.
Misschien was die ‘ik heb vandaag een hoop geleerd over de auto’ veel betekenend en heeft ie de race echt als lange testsessie gebruikt/geofferd.
Om de volgende races weer genadeloos toe te slaan.
av_diver zegt
Hamilton sneller dan Norris? Je bedoelt Russell ;-)
tborre zegt
Mij viel op hoe je de groep nu kan opdelen in 3. Rb aan de kop. Groepje erachter met ferrari mercedes en Aston en het laatste Groepje met de rest…
toniominestrone zegt
De Vries, gewogen en te licht bevonden.
pomoek zegt
Opmerkelijk vond ik nog wel dat Perez tijdens de race ook echt sneller was dan Verstappen. Ook voor de pitstop wist hij zijn auto in de DRS zone van Verstappen te rijden. Er was best een reële kans dat hij Verstappen op de baan voorbij was gereden. Verstappen, lijkt, te accepteren dat dit soort weekenden er ook bij zitten. Waarbij je teamgenoot gewoon sneller is. Dat is dan weer winst voor Verstappen.
Edge zegt
Ja, dat is een nieuwe mate van volwassenheid van Verstappen. Barrichello had ook af en toe zo’n dag waarop hij het Schumacher lastig kon maken. Bottas klopte Hamilton ook een paar keer op waarde. Dat hoort er gewoon bij, zolang je van jezelf weet dat je zo’n gast over een heel seizoen in je broekzak hebt maakt het niet zo heel veel uit. Schumacher wist dat, Hamilton wist dat, en bij Verstappen lijkt het kwartje ook gevallen.
Richmond zegt
In SA was dat niet zo. Het is gemakkelijker accepteren wanneer je weet dat je geen kans maakt. Maar hij stelde wel vragen bij de timing van pitstop
MaartenD zegt
DRS moet echt zo snel mogelijk afgeschaft worden, het is als autotune bij zangers, zelf Mia & Dion kunnen dan zuiver zingen, weg met die fake onzin
Johanneke zegt
Eens, maar dan haalt niemand meer in. Dan moet je met gelijke auto’s gaan rijden met zo min mogelijk luchtverstoring.
oen4 zegt
Het zevende ding was het slechte camerawerk en regisseer. Weer een stroll moment🤣