• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Laad 32 km extra voor 3.790 euro op je Tesla

Auteur: willeme, gepost 17 januari 2024 om 12:13 – 14 Reacties

32 km extra

32 km extra is niet verkeerd als het gratis is. Je moet alleen eenmalig 3.790 euro betalen. Dat dan weer wel.

Het blijft een beetje aanmodderen met Lightyear. De laatste berichten zijn niet al te best en stemmen weinig hoopvol. De Nederlandse autobouwer zal waarschijnlijk kunnen stoppen met auto’s bouwen alvorens het daadwerkelijk auto’s heeft gebouwd.

Het is een beetje vreemd dat Lightyear – specialist op het gebied van zonne-energie voor automotive toepassingen – de gehele auto zelf wilde ontwikkelen en bouwen. Veel beter kun je je focussen op daarin waar je goed bent. In het geval van Lightyear dus de zonneceltechnologie.

Nou, daar lijkt het inmiddels ook al te laat voor, want Dart Solar is er inmiddels zelf mee aan de slag gegaan. Zoals je kunt zien op de afbeeldingen betreft het een heuse Tesla Model Y, een van de minst zeldzame nieuwe auto’s die op deze aardkloot rond kachelen.

32 km extra bijladen

De naam van het zonnepaneel is de ‘Beta One’ en geeft dus min of meer al aan dat dit het eerste probeersel is. Volgens zijn maker is het mogelijk om ongeveer 32 km extra bij te laden met de zonnepanelen op het dak. Dat klinkt als weinig en is het in absolute termen ook, maar relatief gezien is het een enorme sprong voorwaarts. Er zijn een paar fabrikanten die zo’n zonnepaneel op het dak leveren, maar meestal zijn die goed voor enkele kilometers.

32 km extra
32 km extra

In principe is het gewoon een constructie met 9 panelen. Als je de auto parkeert, klap je ze helemaal uit. Vervolgens zullen ze langzaam maar zeker de accu ietsje vullen met energie waardoor jij daarna weer door kan rijden. Nu is de laadtijd wel een dingetje. Volgens zijn makers is de Beta One in minder dan 5 uur goed voor 32 kilometer! Jazeker, 32 kilometer kost 5 uur. Met een fiets ben je er sneller. Overigens is die 32 kilometer een gemiddelde schatting, in gunstige omstandigheden is het dubbele zelfs mogelijk.

Prijs zonnepaneel

Zijn er ook nadelen? Eh, ja. Het is namelijk een tamelijk omslachtige constructie. Met een gewicht van 75 kg is het ook niet echt heel erg licht. Dan de prijs. De Bea One moet 4.000 dollar gaan kosten. Dat is een hele hoop geld voor een paar kilometer extra aan range.

Toch zijn we overwegend positief. Ten eerste is het een originele vinding. Ten tweede kun je hiermee gratis en CO2-vrij energie opwekken. Tenslotte speelt ook de situatie mee. Als je een dagje naar het strand gaat en er zijn geen laders (beschikbaar), kun je eenvoudig wat kilometers er gratis en voor niets bij laden.

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model 3 zit vast in cement
  • nieuwe goedkopere uitvoeringen Tesla
    Nieuwe goedkopere uitvoeringen Tesla Model S en Model X
  • Tesla-klanten cancellen
    Tesla-klanten cancellen massaal orders Model S/X
  • Hoeveel sneller is een gestripte Tesla Model 3?
    Hoeveel sneller is een gestripte Tesla Model 3?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, model-y, opladen, solar, Tesla

Vorig bericht: « Top 5 populairste auto’s op Marktplaats
Volgend bericht: Dit circuit VERBIEDT elektrische auto’s (en hybrides) »

Lees Interacties

Reacties

  1. MrSkyline zegt

    17 januari 2024 om 12:25

    En dan 100km range verliezen aan de luchtweerstand van die onzin op je dak. Is dit door een groepje basisschoolleerlingen bedacht?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      17 januari 2024 om 12:48

      Spijker. Kop. Raak.

      Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      17 januari 2024 om 13:25

      Deze mogen straks natuurlijk gebruik maken van de hyperlooptunnels. Daar speelt luchtweerstand geen rol ;-)

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        17 januari 2024 om 20:14

        @V8Vantage: Haha ik zie de zonnepanelen al ergens in die vacuumtunnel verdwijnen

        Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      17 januari 2024 om 14:31

      Best wel kansloos dit ja.

      Login om te reageren
    • dree16v zegt

      17 januari 2024 om 19:18

      Haha dit inderdaad, wat een flauwekul dit. Is het al bijna 1 april ofzo?

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    17 januari 2024 om 12:30

    Zoals ik al vaker heb gezegd, veel openbare parkeervakken kunnen worden voorzien van een zonnedakje. Dan leveren de panelen veel gunstiger en rendabeler energie op, geen zware constructie op je auto, en je staat lekker beschut geparkeerd. Dat scheelt krabben en warmte in de winter, en airco in de zomer.

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      17 januari 2024 om 12:55

      Volgens mij is dat zelfs een nieuwe regel in Frankrijk dat parkeerplaatsen van zonnepanelen moeten worden voorzien?

      Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    17 januari 2024 om 12:46

    Het gaat gewoon niet werken op deze manier met al die extra luchtweerstand.

    Wat wel werkt en heel efficiënt is, is direct van zonnepanelen op gelijkspanning de auto laden (terwijl de zonnepanelen gewoon nog op een gebouw zitten)
    Maar ik betwijfel of deze set dat doet, vanwege de prijs.

    Op de auto zelf wekt gewoon te weinig op. Zelfs op een Lightyear is het bepert. Op de Aptera komt het nog het beste tot zijn rechts.

    Login om te reageren
  4. Belvedere98 zegt

    17 januari 2024 om 13:21

    Is het al 1 april?

    Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    17 januari 2024 om 13:24

    Wellicht kunnen ze er ook een windmolen bij steken. Dan kan je windenergie in elektriciteit omzetten tijdens het rijden.

    Login om te reageren
  6. pietertje123 zegt

    17 januari 2024 om 13:25

    even doorklussen dan: flexibele cellen op een opblaasbaar ‘bed’ dat net als een moderne tent (met opblaasbare tentstokken zeg maar) uitklapt tot een omgekeerde paraplu boven je auto. Nog even rekening houden met de auto’s ernaast dus beetje rechthoekig maken en dubbel plezier: schaduw voor de cabine en zonlicht op de celletjes.

    wind- en regensensor erop zodat ie automatisch inklapt om schade te voorkomen.

    Nu nog iets tegen vandalisme…. tja, dat is meer een maatschappelijk probleem als ze nu de kabels al doorknippen.

    Login om te reageren
  7. robertvanheerde zegt

    17 januari 2024 om 14:49

    ’t Is vooral een hele dure parasol

    Login om te reageren
  8. Jurgen zegt

    17 januari 2024 om 19:02

    Het is toch nog geen 01 april?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North