• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Laagstaande zon: houd jij je lichten aan?

Auteur: Author, gepost 6 april 2017 om 11:55 – 100 Reacties

Laagstaande zon: houd jij je lichten aan?


De avonden lengen en dat betekent dat vele automobilisten in de avondspits als stokstaartjes achter hun zonneklep zitten, maar is het slim om je verlichting aan te houden/zetten bij laagstaande zon?

Dat een zonnebril bijzonder goed van pas komt bij het autorijden met een laagstaande zon volle bak in je gezicht, behoeft verder geen uitleg. Desalniettemin zie je bij veel medeweggebruikers de paniek toeslaan zodra je op de snelweg een flauwe bocht neemt en ineens is die vermaledijde zon daar, maar het is natuurlijk even omschakelen als je noodgedwongen ineens met samengeknepen ogen achter het stuur zit te snapchatten.

Zonneklep en zonnebril zijn dus je vriend bij dergelijke omstandigheden. Hoe zit het echter met de verlichting? Juist schitteringen van andere auto’s en/of glimmende objecten maken rijden bij een laagstaande zon nog een stukje lastiger. Desalniettemin adviseert de ANWB bijvoorbeeld om dagrijverlichting aan te zetten bij zonnige avondritten zodat je in elk geval zichtbaar bent voor anderen, zonder dat je voor nóg meer visuele hinder zorgt.

Vraag van de dag: zet jij je (dag)verlichting aan, uit of heb je geen keuze omdat de boel automatisch wordt geregeld?

Ook interessant!

  • Be Seen Screen
    Is dit hét alternatief op de gevarendriehoek?
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Lezersvraag: wat doe jij bij irritatie in het verkeer?

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

lampen, lezersvraag, veiligheid, Verkeer

Vorig bericht: « Opa Frans wilde Max weghouden bij Jos
Volgend bericht: Lijstje! De motoren van AB-lezers »

Lees Interacties

Reacties

  1. alfalfa zegt

    6 april 2017 om 12:00

    Licht overdag, veiliger overdag.

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    6 april 2017 om 12:01

    Stadlichten + achterlichten gaan aan zodra ik de auto in duik. Standaard en het hele jaar door.

    Login om te reageren
    • leefvrij zegt

      6 april 2017 om 12:04

      @amghans: Met stadslichten aanrijden mag toch niet? Of bedoel je dimlichten?

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        6 april 2017 om 12:12

        @leefvrij:
        Bedoel wel degelijk stadslichten. Formeel mag ’t niet, maar de gemiddelde agent doet er niet moeilijk over. Dat komt misschien mede doordat ze dezelfde vorm hebben als de dagrijverlichting (BMW 4-serie met LED-lampen).

        Het bovenstaande betreft natuurlijk overdag, ’s avond/’s nachts wordt er met dimlicht gereden. Maar dat had de goede verstaander wel begrepen, denk ik.

        Login om te reageren
        • RickB zegt

          6 april 2017 om 12:30

          @amghans: Wat houdt jou dan tegen om niet door te draaien naar de dimlicht-stand?

          Login om te reageren
          • kniesoor zegt

            6 april 2017 om 12:33

            @rickb:
            Puberale weerbarstigheid ! :-D

            Login om te reageren
            • ardonjr zegt

              6 april 2017 om 16:05

              @amghans: Ik moest gniffelen. Heel herkenbaar hier.. Ik rijd ook zo rond :P

              Login om te reageren
        • leefvrij zegt

          6 april 2017 om 12:57

          @amghans: Wel goed, dat je dan ook achterlichten aan hebt. Ook die zijn bij laagstaande zon wel prettig om te zien en volgen. Bij veel dagrijverlichting zijn de achterlichten uit.

          Ik rij altijd met dimlichten aan. Ik moet alleen de dashboardverlichting aanpassen.

          Login om te reageren
      • ck92 zegt

        6 april 2017 om 12:13

        @leefvrij: ja dit mag wel, maar enkel in situaties waar dimlicht niet verplicht is. Uiteraard is stadslicht niet afdoende in het donker, maar overdag hindert standaard stadslicht niemand.

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      6 april 2017 om 14:49

      @amghans: ik heb altijd de dimlichten aan. Mensen met stadslichten irriteren mij niet, je hebt er geen last van.
      Ik vind het veel erger dat mensen met minimale mist gelijk de mistlampen achter aanzetten.
      Kunnen waarschijnlijk de 50meter of minder niet goed inschatten.

      Login om te reageren
  3. RickB zegt

    6 april 2017 om 12:01

    Ik rij altijd met de verlichting aan.

    Hoevaak zie je niet bij schemer of slecht weer dat mensen zonder verlichting rijden. Seinen helpt in dit soort gevallen ook niet.

    Login om te reageren
    • peterpann3nkoek zegt

      6 april 2017 om 12:12

      @RickB: sommigen hebben denk ik automatisch, dus die denken dat hun licht aan staat omdat de auto dat zelf hoort te doen maar de auto denkt dat het licht is buiten en laat het licht uit, net als bij mist vaak

      Login om te reageren
  4. 850t5restate zegt

    6 april 2017 om 12:01

    Ik kan eigenlijk geen goede reden verzinnen om niet altijd je licht aan te hebben.

    Login om te reageren
    • koeniejj zegt

      6 april 2017 om 12:46

      @850t5restate: Ik heb een wagen met klapperlampen, dus op de snelweg heb ik ze overdag liever dicht. Wel altijd mn stadslichten (en achterlichten) aan

      Login om te reageren
      • 850t5restate zegt

        6 april 2017 om 13:05

        @koeniejj: oh ja, ik had ooit een Porsche 944. Zelfde probleem, zag er veel mooier uit met de lampjes dicht.

        Login om te reageren
      • crashingduke zegt

        6 april 2017 om 13:36

        @koeniejj: Bij de Supra heb ik overdag stadslichten en mistlampen aan. ’s Avonds alleen dimlicht.

        Login om te reageren
        • n0zem zegt

          6 april 2017 om 13:55

          @crashingduke: oh ja, mistlampen aan overdag, nóg zoiets…

          Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          6 april 2017 om 21:10

          @crashingduke: dat kost je 10 jaar terug 3 tientjes boete mistlampen onnodig voeren.

          Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      6 april 2017 om 12:49

      @850t5restate: ik ook niet, maar bij VAG is het wel irritant dat de nachtstand van de navigatie op automatische stand gekoppeld zit aan het licht…

      Login om te reageren
      • benzinehoofd zegt

        6 april 2017 om 16:20

        @griffendahl: Inderdaad! Die staat dus bij mij tegenwoordig altijd op dagstand… :-\

        Login om te reageren
      • serialchiller zegt

        6 april 2017 om 20:34

        @griffendahl: dat is voor mij ook het enige “probleem”. Als je map open hebt staan op je RNS510 kun je rechtsonderin op een van die blauwe knoppen duwen waardoor je een kleine pop-up krijgt met de optie te switchen naar nachtmodus ;)

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      6 april 2017 om 13:17

      @850t5restate: ooit van de dealer het advies gekregen de verlichting uit te zetten voor het starten vanwege piekspanning of iets dergelijks. Was bij mijn diesel alfa inderdaad wel een probleem, behoorlijk hard door de lampjes gegaan. Bij mijn ander auto’s nooit een probleem.

      Login om te reageren
      • super zegt

        6 april 2017 om 13:31

        @pomoek:
        xenon verlichting gaat ook sneller stuk door veel aan/uit schakelen, omdat ik in een omgeving woon met veel tunnels zet ik de lichten gewoon altijd aan, volgens mij gaan ze ook pas aan nadat de motor draait.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          6 april 2017 om 14:17

          @super:

          Is ook één van de redenen dat de xenon bij Volvo’s minder lang meegaat, die starten op bij invoeren sleutel, gaan uit bij starten en vervolgens weer aan.
          Je kunt uiteraard via VIDA ook de originele schakelaar instellen dat de verlichting daadwerkelijk uit is wanneer de schakelaar op 0 staat. Dat is af fabriek namelijk niet het geval om wat voor reden dan ook.

          Login om te reageren
        • RickB zegt

          7 april 2017 om 20:55

          @super: Zodra die op contact staat gaat de verlichting al branden. Sterker nog: Coming and leaving home functies…

          Login om te reageren
    • xenonlampje zegt

      7 april 2017 om 06:38

      @850t5restate: mensen moeten m’n optionele LED dagrijverlichting wel kunnen zien!!! Straks denken ze nog dat ik in een pauperbak rij!

      Login om te reageren
  5. t1mothys zegt

    6 april 2017 om 12:02

    Ja altijd aan. Mijn zichtbaarheid en die van anderen neemt toch echt toe

    Login om te reageren
  6. swiftsport zegt

    6 april 2017 om 12:04

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. lekkerlinksrijden zegt

    6 april 2017 om 12:04

    Mijn v

    Login om te reageren
    • edjehaze zegt

      6 april 2017 om 12:16

      @lekkerlinksrijden: agina

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        6 april 2017 om 12:36

        @edjehaze: zo flauw, maar zo grappig :’)

        Login om te reageren
  8. stradale888 zegt

    6 april 2017 om 12:04

    Ik heb gewoon altijd dimlicht aan. Op de automatische stand kun je gewoon niet vertrouwen in alle situaties. In de ene auto hoef ik nooit aan de schakelaar te zitten omdat de lichten niet blijven branden als je de knop niet omzet en in de andere auto is het gewoonte geworden om ze aan te zetten bij wegrijden. Simpel.

    Ik snap overigens niet waarom dagrijverlichting beter zou zijn dan dimlicht bij laagstaande zon. Daar verblind je niemand mee, mits ze goed staan afgesteld.

    Login om te reageren
    • stradale888 zegt

      6 april 2017 om 12:08

      @stradale888: ik bedoel natuurlijk dat de lichten niet blijven branden als je het contact uit zet.

      Login om te reageren
  9. lekkerlinksrijden zegt

    6 april 2017 om 12:05

    Mijn verlichting staat altijd aan, geen dagrijverlichting maar gewoon dimlicht

    Login om te reageren
  10. robert110 zegt

    6 april 2017 om 12:05

    Ik rijd altijd met lampen aan. Kleine moeite, kost niets en kan alleen maar wat bijdragen.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      6 april 2017 om 13:17

      @robert110: nu ja, een klein beetje toch? Stroom?

      Login om te reageren
      • mauking zegt

        6 april 2017 om 16:27

        @pomoek: die stroom wordt opgewekt door de motor. Wellicht dat het dan weer een klein beetje extra benzine kost.
        Of stop jij elke week een nieuwe accu in je auto?

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          6 april 2017 om 17:13

          @mauking: euh, ja ik weet dat de motor de stroom opwekt voor de verlichting, en dat de motor draait op benzine, en volgens mij kost benzine geld? Zijn we het toch eens? Is toch niet nodig om over accu’s te beginnen?

          Login om te reageren
  11. granlusso zegt

    6 april 2017 om 12:10

    Verlichting altijd aan, ongeacht laagstaande zon. De situatie dat verlichting hinderlijk is doet zich nou eenmaal veel minder vaak voor dan de situaties waarin verlichting wél lastig kan zijn.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      6 april 2017 om 12:10

      @granlusso: NIET lastig bedoel ik in mijn laatste zin

      Login om te reageren
  12. viezefreddyw zegt

    6 april 2017 om 12:12

    Ik heb altijd mijn verlichting aanstaan, altijd. Het is ook het eerste waar ik aan denk als ik een auto start.

    Wat mij overigens nog het meest opvalt is dat er steeds meer mensen niet in de gaten hebben dat ze zonder verlichting rijden. De nieuwe auto’s van tegenwoordig hebben in het interieur alle verlichting aanstaan waardoor een hoop automobilisten er van uitgaan dat de koplampen ook aanstaan. Nieuwe techniek is leuk, maar ook vaak onhandig. Mensen denken vaak niet meer na.

    Login om te reageren
    • kliko zegt

      6 april 2017 om 12:22

      @viezefreddyw: Jep, en als je naar ze gaat seinen krijg je toch een partij boze blikken. Ongelofelijk. Achterlijk volk.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        6 april 2017 om 12:39

        @kliko: Inderdaad ja. Maar dat is helaas ook al een paar jaar aan de gang. Je kan niemand meer ergens op attenderen want je krijgt gelijk een middelvinger, boze blik en een hoop getoeter achter je aan.

        Login om te reageren
    • RickB zegt

      6 april 2017 om 12:33

      @viezefreddyw: Dit, precies dit. Hinderlijkste is nog dat de achtergrondverlichting van diverse displays zachter gaat branden als je de verlichting aanzet, vooral bij Franse auto’s is dit het geval. Ik snap de reden hierachter, maar zo ontmoedig je mensen wel om overdag de verlichting aan te zetten.

      Login om te reageren
      • galant zegt

        6 april 2017 om 14:14

        @rickb: Bij mijn Mazda 6 staan de dimlichten en achterlichten altijd aan, maar pas als de sensoren zeggen dat het donker is gaat de verlichting in het dashboard aan. Ik vind dat heel prettig.
        Nou is verlichting in Nederland al jaren een probleem. Niemand checkt zijn verlichting en rijdt met kapotte verlichting, met lampjes die er scheef in zitten, met onjuiste verlichting (want mistlichten aan is zó ontzettend gaaf….). Van mij zou overdag met je dimlichten en achterlichten aan rijden gewoon per direct verplicht mogen worden.

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      6 april 2017 om 14:26

      @viezefreddyw: ik rij ook altijd met de verlichting aan. Ik kan het zelfs zo instellen dat het automatisch met contact mee schakelt. Maar dan loop ik kans dat de gewoonte eraf gaat, nogal onhandig omdat ik ook oudere meuk rij. Dat het gebeurt zie ik wel aan mijn ouders, die het dus wel op automatisch hebben staan…

      Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      6 april 2017 om 14:33

      @viezefreddyw: precies dit

      Login om te reageren
  13. eenpaard zegt

    6 april 2017 om 12:12

    Je hebt natuurlijk altijd keuze om handmatig je licht aan te zetten.

    Ik heb altijd verlichting aan. Is overigens ook in veel Europese landen allang verplicht. En waarom zou je het ook niet doen? Het is onzin dat verlichting bij laagstaande zon andere weggebruikers hindert.
    Wat is het nut van dit artikel, behalve het linken naar twee andere autoblog artikelen?

    Wacht, ik zal ook even meedoen met een wél relevante link, autoblog 10 jaar geleden over verlichting overdag:
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/29/verlichting-overdag-steeds-vaker-verplicht

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      6 april 2017 om 12:21

      @eenpaard: als je bij laagstaande zon een auto tegemoet rijdt met verlichting aan, dan is er minder contrast dan met alle lichten uit. Je zou daarom kunnen stellen dat met lichten aan onder sommige omstandigheden onveiliger is. Iets voor Mythbusters om te onderzoeken denk ik ;-)

      Login om te reageren
  14. reistje zegt

    6 april 2017 om 12:12

    Ik rijd nooit met mijn lichten aan. Oke ’s avonds en bij bijzondere omstandigheden.

    Login om te reageren
  15. gijzert zegt

    6 april 2017 om 12:18

    Altijd licht aan, heb ik ook zo geleerd.

    Login om te reageren
  16. Henk_he zegt

    6 april 2017 om 12:18

    Mijn volvootje regelt dat zelf. Dagrijverlichting en achterlichten branden altijd, dimlicht alleen erbij als het donker wordt. Als ik nu in een auto rijd zonder lichtsensor heb ik altijd alle lampen aan.

    Login om te reageren
  17. Treff zegt

    6 april 2017 om 12:19

    Gaat automatisch, maar ik kijk wel altijd naar de omstandigheden of ik ze overdag ook aanzet!!

    Login om te reageren
  18. kliko zegt

    6 april 2017 om 12:21

    Mijn Volvo heeft standaard altijd de lampen aan, sterker nog, ik kan ze niet eens uitzetten geloof ik! :) (Tenzij ik een zekering lostrek)

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      6 april 2017 om 13:21

      @kliko: volgens mij zijn/waren het vooral vag modellen waarbij de verlichting bleef branden ook als je de sleutel uit het contact had gehaald. Heb ik echt nooit wat van begrepen. Totaal zinloos, kans op lege accu en bij dit weer vergeet je snel de verlichting ’s morgens aan te zetten.

      Login om te reageren
      • kliko zegt

        6 april 2017 om 13:27

        @pomoek: Klopt, je had dan meestal nog wel een auditieve verklikker (piepje) die aangaf dat je lampen nog aan staan. Maar ik denk dat het alsnog weleens fout is gegaan inderdaad. Ook zelf nooit begrepen wie dit zo verzonnen heeft!

        Login om te reageren
  19. rob5nismo zegt

    6 april 2017 om 12:22

    Bij mijn auto staat standaard de dimverlichting

    Login om te reageren
  20. toyotavenray zegt

    6 april 2017 om 12:22

    Ik heb altijd mijn lichten aan. Ongeacht de situatie is.

    Login om te reageren
  21. archiebald zegt

    6 april 2017 om 12:23

    In mijn VW Bora zit een verlichtingssensor, die heb ik zo weten te manipuleren dat ze altijd aan staan. Vind ik veel fijner! Altijd aan dus.

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      6 april 2017 om 12:37

      @archiebald: Eigenlijk heb je gewoon een Volvo.

      Login om te reageren
      • archiebald zegt

        6 april 2017 om 12:41

        @rickb: Nee, mijn auto is nóg saaier!

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      6 april 2017 om 12:54

      @archiebald: “…zo weten te manipuleren…”, good old Ducttape over de sensor doet wonderen :P

      Login om te reageren
      • archiebald zegt

        6 april 2017 om 12:55

        @406_v6: of “de sensor achter een afwerkingskapjes van mn interieur gepropt”, maar dat klinkt niet spannend

        Login om te reageren
  22. pinut187 zegt

    6 april 2017 om 12:24

    Altijd met licht aan en met grootlicht op de onverlichte snelweg.

    Login om te reageren
  23. Design_Driven zegt

    6 april 2017 om 12:38

    Mijn Alfa Romeo 159 staat standaard de verlichting aan. Ik vind dat hoe ik hem ook instelt de automatische verlichting te laat ingeschakeld. De auto is zwart dus kan wel extra’s gebruiken om hem beter zichtbaar te maken.

    Mijn Discovery II, ook bijna zwart, heb ik voorzien van een schakelaar voor de Zweedse markt en staat dus ook altijd aan.

    Hier in het VK zie ik erg veel auto’s in de schemer en donker zonder verlichting of met alleen de LED’s aan de voorkant.

    Login om te reageren
  24. desjonnies zegt

    6 april 2017 om 12:39

    Ik rijd bij goed zicht overdag nooit met lichten aan.
    – Motorrijders (die juist verlichting voeren om op te vallen) vallen minder op
    – Mensen letten minder op.

    Ik ben dan ook fervent tegenstander van die zgn dagrijverlichting, simpelweg omdat ik in de bergen (waar het plotsklaps mistig kan worden) mensen vergeten de correcte verlichting te voeren evenals menig keer dat ik zie dat men ’s avonds naar een voertuig seint omdat de stupide bestuurder simpelweg dagrij verlichting voert, hetzelfde geldt voor het plotseling ontstaan van een zomerse hosbui, 90% van de dagrij smurfen rijdt stupide door met de dagrij verlichting aan zonder zich over iets te bekommeren of af te vragen.

    Deze vindingen zijn allemaal bijzonder goed bedoeld maar helaas gaat de mensheid er verkeerd mee om.
    Ik denk liever na over verkeers situaties en ik heb geen beeper nodig om mijn verlichtring uit te schakelen als ik thuiskom.
    Maar goed, ik ben dan ook André Citroëns mening aangedaan dat autorijden een bezigheid is waarvoor men zich moet inspannen en moet opletten; Citroën heeft het bijvoorbeeld tot aan de CX eerste serie volgehouden om richtingaanwijzers te monteren die men zelf moest UITZETTEN na het nemen van een bocht.
    Ik kijk overigens ook vaak voor u zodat u al what’s append kunt oversteken of tegen het verkeer in kunt fietsen.
    Niet omdat ik zo een nobele inborst heb, maar omdat het zo verdomd veel tijd kost als ik u van de sokken rijd !
    (de reden dat Britten altijd stoppen bij een zebrapad u denkt dat ze hoffelijk zijn, maar niet dus)

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      6 april 2017 om 12:46

      @desjonnies: Bij goed zicht voor jou, kun je in een auto met een kleur die wegvalt tegen de achtergrond (zilvergrijs en lichtblauw bijv) zelf juist MINDER zichtbaar zijn voor andere -tegemoetkomende- weggebruikers; zeker op provinciale- en polderwegen is dat erg verraderlijk.
      Ik zeg het Scandinavische model invoeren, ALTIJD dimlicht voeren en lichtschakelingen zo uitvoeren dat bij ingeschakeld contact (draaiende motor) altijd het dimlicht brand en per direct de dagrijverlichting verbieden.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        6 april 2017 om 13:13

        @406_v6:
        In Scandinavië wonen welgeteld 16 mensen, de eeuwig ruisende bossen, de doodstille tweebaanswegen, men gaat daar zelfs op de rem staan als men van een 80 km zone in een 60 km zone terechtkomt, dat geeft een compleet ander verkeersbeeld dan de gemiddelde neurotische Nederlandse witte what’s-appende bestelwagen rijder die dmv een wurgcontract 129018 pakjes per dag moet afleveren.

        In Zweden rijden de immens grote Scania combinaties zelfs rustig op de buitenwegen ivm overstekende elanden ( Want die beesten zijn verslaafd aan sociale media)

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      6 april 2017 om 12:49

      @desjonnies: Oh ja, die motorrijders die “de juiste verlichting’ voeren, moet je tegenwoordig met een lampje zoeken… en controle er op is er vlg mij niet.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        6 april 2017 om 13:14

        @406_v6:
        Wat zou daar dan de oorzaak van zijn?

        Login om te reageren
  25. begbers zegt

    6 april 2017 om 12:40

    Even een moment voor alle leeghoofden die met drl’s aanrijden zonder dat het achterlicht brand als het donker word. Je kan seinen wat je wilt. Ze snappen er helemaal niks van.

    Login om te reageren
  26. bmcslx01 zegt

    6 april 2017 om 12:41

    Mag ik een oprechte vraag stellen?

    Waarom worden álle nieuwe auto’s met dagrijverlichting zo ingesteld dat de achterlampen niet meebranden? Waar slaat dit op? Is dat een reglement?

    Ik heb via de VAGCOM mogelijkheid in mijn Seat Leon ingesteld dat mijn achterlichten ook netjes branden bij de dagrijverlichting optie. Buiten het feit dat ik het veel mooier vind (ijdel, sue me), geeft het een stuk meer veiligheid bij omstandigheden als laagstaande zon, mist en lichte regen.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      6 april 2017 om 12:47

      @bmcslx01: Waarom stel je dan niet gelijk via de VAGCOM in dat je ALTIJD met dimlicht aan rijdt? Kleine moeite.

      Login om te reageren
      • bmcslx01 zegt

        6 april 2017 om 16:24

        @406_v6: Waarom zou ik dat doen? Daar zie ik echt geen voordeel in. Ik heb LED verlichting en overdag maakt die DRL mij zichtbaarder dan het LED-dimlicht. En de automatische functie zorgt er perfect voor dat ik in donkere situaties direct het voordeel van het dimlicht krijg.

        Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      6 april 2017 om 13:20

      @bmcslx01: alle nieuwe automodellen hebben dat toch ook?

      Login om te reageren
      • bmcslx01 zegt

        6 april 2017 om 16:25

        @blo3to3t: Ik heb dat ook gehoord, maar ik zie het maar bar weinig. Misschien een enkele audi en dan heb ik direct het gevoel dat er met de vagcom is gespeeld..

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 april 2017 om 17:56

      @bmcslx01: dagrij verlichting is gespecificeerd voor de voorkant. DRL zijn inmiddels altijd LED dus met een verlaasloosbaar verbruik en slijtage. De achterlichten zijn nog niet altijd LED: Dus men kiest er voor die niet te laten meebranden. Ook is het achter laten branden niet half zo zinvol als voor. De inhaler die van voren tegemoet komt heeft een snelheidsverschil van (zijn snelheid + jouw snelheid). De inhaler die je van achteren nadert heeft een snelheidsverschil van (zijn snelheid – jouw snelheid) dat levert dus een factoren kleinere gevaarzetting op.

      Login om te reageren
  27. sjoerd95 zegt

    6 april 2017 om 12:43

    Bij het halen van mijn rijbewijs heb ik geleerd om met verlichting aan te rijden. Da’s inmiddels bij mij automatisme dus gewoon altijd de lichten aan, dag en nacht. Kan je ze ook niet vergeten aan te doen.

    Login om te reageren
  28. justy zegt

    6 april 2017 om 12:48

    Ik zet ze echt niet aan als ik aan de andere kant van het dorp moet zijn.. hier op onverlichte buitenwegen doe ik ze vrijwel meteen aan. Op de motor standaard altijd dimlicht.

    Overigens is het aanzetten één ding.. maar met enige regelmaat checken of de lampen überhaupt het doen en of de afstelling niet verblindend is zou ook wel prettig zijn.

    Login om te reageren
  29. martijnb11 zegt

    6 april 2017 om 12:49

    Ik heb altijd mijn verlichting aan staan. Is ook bij mijn auto niet zo heel moeilijk aangezien mn auto de lampen zelf uitzet als ik de motor uit zet en de deur open doe. En hij zet ze weer aan zodra ik mn motor weer start.

    Login om te reageren
  30. JCS zegt

    6 april 2017 om 13:03

    Lichten altijd aan.
    Ken zelfs een dealer die de nieuwe auto’s altijd dusdanig programmeert dat de achterlichten ook altijd branden als minimaal de dagrijverlichting brandt: dan heb je in schemer of in grote verschillen tussen volle bak zon en schaduw niet dat die auto niet meer opvalt.

    Login om te reageren
  31. blo3to3t zegt

    6 april 2017 om 13:19

    Ik vertrouw volledig op de lichtsensor in de auto. Bij laagstaande zon en slecht weer gaat die aan, alleen bij mist moet ik zelf het knopje omzetten.

    Login om te reageren
  32. bassx zegt

    6 april 2017 om 13:22

    Automatisch bij de auto’s waar het mee kan. Omdat dagrijverlichting veiliger is dan dimlicht is er geen reden om dan met dimlicht te gaan rijden.

    Login om te reageren
  33. benzinehoofd zegt

    6 april 2017 om 13:25

    Ik rijd altijd met licht aan. En heb in elke auto een zonnebril liggen. Wel zo veilig.
    En geen dagrijverlichting of automatisch inschakelende verlichting. Dagrijverlichting is zinloos want alleen aan de voorzijde (welke dwaas heeft dat bedacht?) en automatische verlichting ook want ik schakel het licht zelf in en laat het de hele rit aan.

    Login om te reageren
  34. sracert zegt

    6 april 2017 om 13:32

    Neem een dweilVolvo heeft altijd licht aan. Zon heerlijk lekker warm in de spits op je koppie!.

    Login om te reageren
  35. Calimero zegt

    6 april 2017 om 13:45

    Bij Fiat is dat al jaren automatisch. Licht gaat automatisch uit als je het contact uit zet en omgedraaid.
    Mits je de lampen hebt ingeschakeld. Ik rij dus ook altijd met dimlicht.

    Login om te reageren
  36. Dutchdriftking zegt

    6 april 2017 om 13:57

    Lampen aan. Altijd gewoon. Dat is altijd het duidelijkst. Niets zo vervelend als een persoon die in de schemer/donker met dagrijverlichting aan de voorzijde, en zonder verlichting aan de achterzijde rijdt.

    Login om te reageren
  37. n54coupe zegt

    6 april 2017 om 13:58

    Lichten staan op automatisch.
    Dat betekent, altijd achterlichten aan, corona ringen schakelen van fel naar gedimd als het Xenon aan gaat.
    Ik heb er geen omkijken naar. Ideaal.

    Login om te reageren
  38. Edge zegt

    6 april 2017 om 13:59

    Ik rijd altijd met de verlichting aan. Het is eigenlijk één handeling voor mij geworden, met rechts starten en met links het licht aanzetten.

    Login om te reageren
  39. towi1989 zegt

    6 april 2017 om 14:07

    Ik heb altijd mn groot lucht en mistlampen aan. De meeste mensen seinen dan ook even om te laten weten dat ze me gezien hebben. Wel zo veilig.

    Login om te reageren
  40. r3fl3x zegt

    6 april 2017 om 14:32

    Bij oudere auto’s gaat de dashboardverlichting pas branden als de koplampen aan staan. Je vergeet zo nooit je verlichting aan te zetten. Waarom ooit van dit uitgangspunt is afgeweken is mij een raadsel.

    Login om te reageren
  41. joost1990_2 zegt

    6 april 2017 om 14:50

    Standaardroutine: Starten, gordel, richtingaanwijzer draaien naar dimlicht. Voelt op een of andere manier ook alsof ik niks zie van de meters als de dashboardverlichting niet brandt. Gewenning denk ik.

    Login om te reageren
  42. yupyup zegt

    6 april 2017 om 16:34

    Vroeger reed ik altijd met de verlichting aan, standaard handeling bij het starten. Inmiddels doen al onze auto’s het zelf en denk ik er niet eens meer bij na. Alleen met lichte mist zet ik ze wel eens handmatig aan, dan pakt zowel de licht als regensensor hem niet.

    Login om te reageren
  43. allesmetturbo zegt

    6 april 2017 om 17:14

    Altijd dimlicht aan, altijd. Heel vervelend als mensen geen lichten aan hebben vind ik, ook met inhalen is dan de afstand en snelheid van het tegemoetkomend verkeer beter in te schatten.

    Login om te reageren
  44. mashell zegt

    6 april 2017 om 17:49

    Schakelaar staat gewoon op A. DRL is aan als het licht is (alhoewel ik me wel een beetje schaam voor de kitscherige angel eyes) licht gaat aan als het precies donker genoeg is of als de regen sensor dat nodig vindt. Alleen bij mist doe ik zelf de lichten aan en meestal pas dagen later weer uit.

    Login om te reageren
  45. wimof zegt

    6 april 2017 om 18:40

    In mijn T4 bus (met 370.000 km zonder het minste probleem , 1st batterij)het ik mijn h4 lampjes door philips z-es ledlampen vervangen en achteraan door osram led’s. branden altijd, maar dat was vroeger ook al het geval.
    Ik vindt het gewoon veiliger. nieuwe generatie led’s verblinden absoluut niet meer ( en wat een licht)
    Oh ja, terloops, mijn knipperlichten gebruik ik ook altijd en mijn rijstijl pas ik aan, dat ik de medeweggebruikers het minst last van mij hebben. (en ik toch snel vooruit ga)

    Login om te reageren
  46. e1000bmw zegt

    6 april 2017 om 18:47

    Ik voer altijd verlichting.

    Login om te reageren
  47. xenonlampje zegt

    7 april 2017 om 06:40

    Wanneer de situatie het toelaat blijft de schakelaar lekker op automatisch staan. Maar zodra het regent, zwaar bewolkt, mist of laagstaande zon is. Draai ik toch liever het dimlicht aan.

    Login om te reageren
  48. mrrallycross zegt

    7 april 2017 om 09:24

    Gewoon lekker automatisch laten gaan

    Login om te reageren
  49. cossiekiller zegt

    7 april 2017 om 12:16

    Onlangs, toen de flikken weer eens achter me aan zaten deed ik m’n lichten snel uit. Ik ben niet het opvallende type.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North