
Niet alleen in Nederland neemt het aantal verkeersdoden gestaag af, ook bij onze zuiderburen zet de dalende lijn zich voort. Het land dat ooit de schrik was van menig automobilist heeft het aantal dodelijke ongevallen het afgelopen jaar met 7,5 procent zien afnemen. Tussen september 2009 en augustus 2010 vielen er nog ‘maar’ 775 dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen.
Ter vergelijking: in 1990 had België 1.976 verkeersdoden te betreuren (bron). In 20 jaar tijd is dit aantal dus meer dan gehalveerd, ondanks een steeds toenemende verkeersdruk. De verdeling over de Belgische regio’s is echter wel schever geworden, in Limburg steeg het aantal verkeersdoden met maar liefst 25 procent, aldus de Standaard.
Met dit aantal heeft België nog wel een forse achterstand op Nederland: relatief gezien vallen er in ons land 60 procent minder doden in het verkeer. Nederland is dan ook het een-na-veiligste land om te rijden. Qua wegennet ontlopen de landen elkaar niet veel. België heeft met 57,8 km per 1000 km² het grootste aantal kilometers snelweg per 1000 km² van de Europese Unie, op de voet gevolgd door Nederland (56,8 km per 1000 km²). Voor liefhebbers van statistieken: de Belgische barometer verkeersveiligheid staat HIER en HIER (PDF) is nog wat extra naslagwerk beschikbaar.





lekker belangrijk, belgisch nieuws..
@Flamingo: leuk dat een nederlandse site ook aandacht heeft voor verkeersnieuws uit belgenland. btw als belg volg ik deze site dagelijks (en ik denk dat ik niet de enige ben); dus een beetje ‘belgisch nieuws’ kan geen kwaad.
nee grapje alleen maar mooi natuurlijk minder doden.raakt de aarde nog sneller vol.en nederland is daar dus topper in. nee grapje. goed nieuws op zich!
Doorrijden ging altijd aardig. Verder zijn ze zeer beleefd in het lokale verkeer.
Tja in Nederland wordt het omhoog gehouden door Polen die op de snelweg wandelen.
Nou, dat is goed nieuws.
maar hoe ken dat nou eigenlijk sir smokealot?
@flamingo:
lekker bezig :P jij bent zeker de leukste thuis?
nee grapje, lekkr bezig belgië, alleen heb IK er niet zo veel aan, want ben nederlander.
nee grapje, goed nieuws is dit.
@ik a.k.a hans: Haha Hans man, ik lach me krom..
Nee grapje, flauwerik!
Nee grapje, echt kei interessant nieuws dit! Minder dode Belgen, is meer frietproductie.
Nee grapje, meer frietconsumptie, doh!
@Kromme banaan: hahahahaha you’re the mann:D
gezien de staat van ons wegdek vind k dit een irakel
als onze wegen in 2016 allemaal herstelt zijn zullen er hopelijk geen doden meer zijn
@laurens324: irakel? is dat belgskes voor Mirakel?
@laurens324: sweet dreams!
@laurens324: Zolang de mens zelf blijft rijden, blijven er zeker doden vallen:)
Volgens Siemens niet: http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/22/over-30-jaar-vallen-er-geen-verkeersdoden-meer
@laurens324: het slechte wegdek (wat nog best wel mee valt) brengt de gemiddelde snelheid naar beneden, daardoor is het meer tijd om te anticiperen en wordt het vanzelf veiliger. Het wegdek in Nederland mag dan wel zo smooth as a baby’s bottom zijn maar dat is niet oorzaak van het lange aantal verkeersdoden. Dat zijn helaas de vele files, de vele snelheidscontroles, de vele rontondes, betuttelende inhaalverboden en stupide 60 km/h zones buiten de bbk. Hte is heel er veilig op de Nederlandse weg maar je schiet er ook niet meer op.
Jammer dat dit goede nieuws niet meer aandacht krijgt. We kunnen ons (al dan niet terecht) weken druk maken om een moord, maar als je kijkt naar het aantal mensen wat in het verkeer om het leven komt valt dat aardig in het niet.
Sommige maatregelen lijken soms too much, of zijn dat ook gewoon. Vervelend, 60 op het platteland. Maar het pakket helpt wel.
Een groot deel van de verkeersslachtoffers kan er niets aan doen, en het is terecht dat de overheid al die mensen beschermd.
@laurens324: iedereen rijdt voorzichtig, juist om dat wegdek.
Veel grapjes hier vandaag…
Er zijn natuurlijk ook mensen die niet kunnen accepteren dat dit in Belgie gebeurt en niet in nederland.
Goed bezig Belgie!
@Merc s420 cdi:
Dat is het! Wij kunnen niet verkroppen dat het er 775 zijn, want in ons laand – met meer verkeerskilometers) is het maar 720. Weer door de rode duivels geklopt…
(bron: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/E88D754A-AF17-46DE-B0BD-6A88A28CB0D2/0/pb10n029.pdf)
Dat is allemaal omdat Nederland betere fietspaden heeft en de fietser daar veiliger is. =D
Meeste ongevallen gebeuren volgens mij met zwakke weggebruikers en die zijn beter af in Nederland in de steden, want daar zijn dan 2 bermen en 3 meter struiken tussen de rijbaan en het fietspad. =D
Afgelopen zondag een rit naar courcelles gemaakt (breda->antwerpen->brussel->courcelles) ik heb me verbaast hoeveel auto’s daar verlaten zijn en op de vluchtstrook staan. Erger nog zijn de auto’s niet niet in be besneeuwde vluchtstroken staan maar gewoon deels op de rechterbaan!
Ik vond eigenlijk altijd dat in het Nederlandse verkeer alles te goed en teveel geregeld is, maar het vertaalt zich volgens mij wel in de verkeers doden. En ik denk dat iedereen wel iemand kent die is omgekomen in het verkeer, En dan weet je dat gescheiden fiets banen, drempels en zelfs flitspalen nog niet zo’n gek idee is.
@antihoofthooft: tuurlijk werkt het, genie ! Als we uiteindelijk allemaal NIET meer rijden, vallen er geen ‘verkeers-‘doden te betreuren…1+1…
Een ongeluk heb je voor 90% aan eigen schuld te wijten; de 10% zijn bijvoorbeeld:
Tegemoetkomende verkeersdeelnemer die ineens op jouw helft beland
Omvallende boom tijdens goede herfst
Inzakkend wegdeel als gevolg van modder-, lava- of waterstroom…of aardbeving
@Megakix: Doe je ook aan bronnen of roep je maar wat?
@JPM: Nah, hij roept maar wat.
@bozewolf: Ons land gaat nog eens ten onder aan lui die, niet gehinderd door enige kennis, maar wat roepen.
Uhh wedden dat dit niet de laagste ooit is? Toen er nog geen verkeer in belgie was waren er helemaal geen doden. DISS!!!
@max: en jij bent 11? -.- faler
@max: Dat was werkelijk ultra-lame, ik krijg helemaal plaatsvervangende schaamte van je bericht, zo slecht was die
Laagste aantal Belgische verkeersdoden ooit ! : Is niet moeilijk, naar mate dat ze, ze dood rijden schieten er steeds minder over !
Ps: Ben zelf Belg.
We hadden wel veel meer zwaar gekwetsten !
Met andere woorden . . . de auto’s zijn veiliger geworden ,
niet de wegen !
Of belgen worden slimmer en leren beter rijden, of de auto’s worden gewoon veiliger…
Ik denk het 2e :)
Als belg die de laatste maand weer redelijk wat kilometertjes heeft afgelegd door ons besneeuwde landje kan ik wel zeggen: de belgen leren niet beter rijden, velen zouden beter leren niet te rijden ;-)
zou het niet zijn omdat door de crisis er minder caravans uit nederland naar frankrijk moeten ?
In Limburg is het dodental “per toeval” gestegen met 25%. Dat toeval zal wel de invoering van 70km/h ipv 90km/h zijn op wegen buiten de bebouwde kom… Afschaffen die handel!