
Dachten jullie dat we alles al gehad hadden qua Lotus nieuwtjes? Naast de Esprit, Elan, Elite, Elise en Eterne heeft Lotus Engineering ook nog de City Car Concept meegenomen naar Parijs. Een hybride stadauto met achterwielaandrijving. Wie wil dat nou niet?
Lotus Engineering heeft in deze City Car Concept hun, inmiddels bekende, 1.2 driecilinder range extender motor gestopt. De City Car Concept lijkt een beetje een doorontwikkeling te zijn van de Giugiaro Proton Emas Concept die we in Geneve zagen.
De prestaties zijn niet verkeerd. De City Car heeft een piekvermogen van 220 pk (en continue 74 pk) en een koppel van 240 Nm. De sprint naar 50 km/u gaat in 4,5 seconden en na nog eens 4,5 seconden zit je op de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 170 km/u en met volle accu’s en een volle tank kom je 500 km ver, op alleen elektropower kom je 60 km ver. De City Car Concept weegt minder dan 1.400 kilo en biedt plaats aan 4 mensen.
Zo en nu schrijven we even niks meer over Lotus ;)
UPDATE 16/12 – Lotus gaat de City Car in productie nemen, aldus Car Magazine, dat deze informatie heeft weten los te peuteren van Lotus-CEO Danny Bahar. Volgens Bahar slaat Lotus de handen ineen met Proton en een nog onbekende derde partij, en moet de City Car in oktober 2013 een feit zijn. Er komen drie versies: eentje voor de Europese markt, eentje voor de Aziatische markt, en een ‘sportievere variant’.





deze mag dan wel weer komen ;D
1400 kg, hahaha ehm misschien toch nog eens naar de accusystemen en de electromotoren kijken. Het ding heeft trouwens erg leuke designtrucjes die de auto minder saai dan de gemiddelde city-car maken.
Haha geweldig…. Eerst allemaal sportieve wagens en dan als laatste deze city car :D
Eigenlijk best nog goed gedaan van Lotus… Deze ziet er gewoon goed uit… Ziet er een stuk beter uit dan die Aston Cygnet… :)
niet slecht
Waarom niet gewoon 9 sec naar de 100?
@911GT2: Jij mag in de stad 100 rijden?
Top autootje! Lotus is lekker bezig!
Leuk autotje, past wel in het nieuwe gamma. Op deze manier wordt lotus nog een concurrent voor merken als bmw en mercedes.
Dejavu over Dejavu !?
Wat mij betreft de leukste van het rijtje Lotussen, maar Colin Chapman draait vast als een tol in zijn graf. 1400 kg voor een stadsautootje van pakweg drie-en-een-halve meter is wel heel erg veel, ook met een slechts 60 km toereikend accupakket.
@MarkieS: het is een plug-in hybrid en geen elektrische auto. Dus is een range van 60 km niet zo heel slecht. Zeker niet als je weet dat je daarna gewoon door kan rijden. De 1.2 driecilinder werkt dan als generator. En in totaal kan je 500 km ver komen. En de gemiddelde co2-uitstoot is slechts 60 gram per kilometer.
@robbie: thumbs up voor al het Lotus nieuws op een rijtje ..
De voorkant is sweeet! Achterkant iets minder, mja, t is nog een concept. Ik zeg: maken!
Lotus, een lichtgewicht 4-cilinder sportwagen met superprestaties, is niet meer. Vermoord door Maleiers, best wel triest.
1400kg!? Dat is echt belachelijk… Dit ding heeft het formaat van een Aygo ofzo, en weegt gewoon bijna twee keer zoveel. Ok, accu’s wegen wel wat, maar dat kan volgens mij beter.
@fant: Dan maken ze het geheel toch van carbon. Of van een ander lichtgewicht materiaal. Doet BMW ook met haar megacity.
Lotus stond voor lichtgewicht. Nu staat het voor.. tja waar staat lotus voor? Als je als merk je kernwaarde overboord gooit dan moeten de opvolgers wel extreem goed zijn, wil je merk nog overleven.
Stond Lotus altijd voor lichtgewicht of alleen bij de Elise..?
Lotus SPAM vandaag! Maar ze gaan zeker de goede kant op. Ziet er allemaal stukken serieuzer uit dan de huidige Lotussen. Ben reuze benieuwd of het ook daadwerkelijk er allemaal door komt.
op basis van een IQ’tj ?
Ik weet niet wat ik nou van die ontwikkelingen moet denken. Wat ze laten zien is super mooi imo, maar het is niet echt ‘Lotus’ meer nee… En dit is natuurlijk het toppunt, een 1400kg wegend stadsautootje. Achja, eerst maar eens zien wat er terrecht komt van al die concepts!
1 te veel? :p
WAT!! wat is dit, kan een stadsauto’tje er goed uit zien? Ongehoord. Dit zou de AM Cygnet moeten zijn. ik zou alleen niet graag achterin zitten denk ik.
mooie velgen
begrijp niet waarom al die sportmerken overschakelen op dit spul!
(zie ook aston martin)
Als jullie het ‘goed’ vinden of nie , deze elektro-mobiel met hulp-motor zal er kommen !
Voor het jaar-einde zal Proton bekent maken met welke construkteur ze zullen samenwerken om dit bakske te produceren.