Uiteindelijk lacht de Dacia-rijder het laatst. Als ‘ie in z’n portemonnee kijkt.
Onlangs schreven we al over de verse Dacia’s die de Roemenen in Parijs zouden presenteren. Het moment is daar en dus is het hoog tijd om jullie te trakteren op een lading kakelverse livepics.
De Logan MCV en Sandero Stepway blinken niet uit in onverdunde sexiness, maar daar is het bij de Renault-dochter ook niet om te doen. Je krijgt gewoon veel auto voor relatief weinig geld. Bovendien ogen beide auto’s prima en representatief. Jullie oordeel?
Check trouwens ons occasion aankoopadvies van de Sandero en verbaas je over de korte lijst met aandachtspunten.
wijsneus zegt
Hebben Hebben Hebben
lebeaunl zegt
Neus gaat wel, maar de achterkant hebben ze niet echt begrepen. Vind het wel cultbakkies
martinus zegt
Ze zijn niet mega lichtgewicht, ze zijn niet bijzonder zuinig wel zijn de onderhoudskosten en aanschafkosten niet zo hoog. Op sommige vlakken zijn ze dus goedkoop, op anderen niet.
Of ze [b]representatief[/b] zijn? Dat ligt er maar aan wat je moet vertegenwoordigen. Dacia valt voor mij een beetje in dezelfde categorie als auto’s van:
– Diahatsu
– Opel
– Suzuki
– Kia
– Skoda / Seat
Prima auto’s, maar ook dubbeltjes die nooit een kwartje zullen worden.
schuiftrompet zegt
@martinus: kia,opel en skoda/seat vind ik nét een stapje beter ogen dan bijvoorbeeld een suzuki.
martinus zegt
@schuiftrompet: Dat is een mening..
Maar ik denk dat Dacia een beetje is wat Opel vroeger was, goedkoop, niet het beste onderstel, slechte geluidsisolatie, techniek uit een groot land, niet de modernste techniek, no nonsense, spartaans. Met als verschil dat Dacia het wel aardig doet in de betrouwbaarheidscijfers.
Rob zegt
@martinus:
Volgens mij wordt het gros van de Dacia’s privé gekocht. Voor het gezin of kleinkinderen dus. Dan hoef je niemand te vertegenwoordigen.
Joost zegt
@rob: Inderdaad, welke markt wil je bedienen? De zakelijke leaserijder of de particulier?
En representatief: je moet ze niet vergelijken met de zgn “premium” merken.
Als ik bv op de waddeneilanden zou wonen (over het strand crossen), zou ik liever een 4wd Duster hebben dan een Audi A4. Veel meer lol! En krasje meer of minder maakt dan ook niet uit
super zegt
@ijoost:
ik woon in/bij de alpen, zo’n duster is echt een perfecte auto voor in de bergen, robuust omdat het allemaal zo simpel is, niet al te zwaar, en je hoeft je geen zorgen te maken dat ie beschadigt of gejat wordt, na het skieen of mountainbiken zet je je skis of bike er gewoon tegenaan, krasje maakt toch niet echt uit. Een echte 4wd (e.g. landcruiser ofzo) heeft nauwlijks echte voordelen, betaal je je scheel aan brandstof en het echte offroaden is toch overal interdit.
Erik zegt
@martinus: een Dacia Logan MCV Bi-Fuel (met LPG tank) in de meest luxe uitvoering op de weegschaal met 1.065 kg noemt u geen lichtgewicht? € 55,- p/m aan MRB! Noem mij een merk en in dezelfde klasse die hier aan kan toppen.
martinus zegt
@erik2907: Dat is wel een fijne combinatie van licht en ruim inderdaad.
wrench zegt
@martinus: tce motors lopen gemiddeld bij mijn klanten 1 op 17
flutterby zegt
@wrench: Dacia rijders rijden over het algemeen ook rustig (komt onderhoud statistieken ook ten goede).
flutterby zegt
@martinus: goedkoper als een Dacia wordt het niet. Dat is grotendeels te danken uit uitontwikkeld onderdelen waar de ontwikkelkosten al van zijn terug verdient. Gewoon oude spul in nieuwstaat.
granlusso zegt
Als auto voor het personeel thuis best leuk voor de boodschappen.
Dat is toch best normaal?
kenner zegt
@granlusso: als je personeel hebt kan je ook wel iets beters voor ze veroorloven toch
lekbak zegt
@kenner: de baas heeft altijd geld!
Dat personeel goud geld kost vergeet het meeste personeel voor het gemak maar.
hassani zegt
Lekker veel interieur foto’s. Verder zien ze er degelijk uit maar van binnen geen flauw idee
gregorius zegt
@hassani: google gewoon op interieur Dacia.
Je hoeft er geen model of jaartal bij te zetten.
hassani zegt
@gregorius: hahaha check. Ook degelijk dus al met al een degelijke auto zeker voor dat geld
banaan7 zegt
Mijn oordeel? Saai
osmo zegt
@banaan7: Bij Dacia kun je de modellen tenminste nog onderscheiden. Zo’n grijze Audi of BMW dat is pas saai daar moet je al het kentekenbewijs er bij halen om te zien wat voor model het is.
audi18 zegt
Ziet er gewoon prima uit voor het geld, niks mis mee!
Dutchdriftking zegt
Die nieuwe achterlichten zijn best geslaagd.
amg88 zegt
Die Logan MCV lijkt wel een gekloonde Toyota Corolla station vanaf 2002!
potjak zegt
Het loopt allemaal netjes in de pas en ook niet meer. Prima no-nonsense auto.
mikkeloentje zegt
Hoezo hoor je bij Audi altijd de reacties “zoek de verschillen”. En bij deze geweldig mooie Dacia’s niet? Ik zie ze namelijk niet.
Erik zegt
@mikkeloentje: voorkant en achterkant gewijzigd, interieur opgefrist met betere materialen. Schijnbaar ook een nieuwe motor voor de Logan MCV (1.2 ltr) van de Sandero. Berichtgeving van AB is maar weer eens summier als het geen ‘dure bak’ is.
mikkeloentje zegt
@erik2907: Oh ik zie wel degelijk dat ze iets frisser zijn geworden hoor. Alleen snap ik dat bashen van Audi niet echt, zelfs van de redactie op de Q5. Terwijl die wel echt goed is aangepakt naar mijn mening.
peug206 zegt
@mikkeloentje: neus. Achterlichten, minder plastiek. Misschien toch eens langs de hans anders?
mikkeloentje zegt
@peug206: Zullen wij dan samen gaan? ;)
peug206 zegt
@mikkeloentje: ik ben gister net geweest, nog een weekje wachten dan heb ik hem! ;p
mikkeloentje zegt
@peug206: Top! Veel plezier alvast haha. Nee maar het enige wat ik wilde zeggen dat bij sommige merken het standaard zeuren is dat ze geen verschil zien. Terwijl deze weer lekker is opgefrist bla bla. En laten we eerlijk zijn, er rigoureus is het niet aangepakt. Hoeft ook zeker niet maar dat gepiep over andere merken vind ik dan zo scheef.
peug206 zegt
@mikkeloentje: klopt. Dit was makkelijker dan die audi van laatst! ;)
osmo zegt
@mikkeloentje: Omdat je bij Audi ook onmiddelijk 5k meer moet betalen voor iets dat je niet ziet :P
Arno's zegt
Prima auto’s lijkt mij. Lage aanschafprijs en dan kun je nooit al te veel aan verrijden qua afschrijving. Verder Renault techniek dus dan zit het wel goed.
realhustler zegt
Nu de levertijd nog even oplossen. Ik had serieuze interesse in een Logan MCV nieuw op LPG, maar de 5 maanden levertijd heeft mij doen schrikken. Ik heb hem dus maar niet besteld.
Erik zegt
@realhustler: het wachten meer dan waard! Voor deze prijs in Prestige uitvoering voor net geen € 16.000,- inclusief aflevering, een koopje!
cossiekiller zegt
Als ze een hypercar voor €50k gaan maken, koop ik ‘m!
Rob zegt
@cossiekiller:
Ik presenteer u:
http://www.autobild.de/bilder/dacia-logan-2.0-rs-454679.html
Dacia Logan 2.0 RS. Omgebouwd door de Duitse firma “Autohaus Kirfel”.
200pk. Sequentiële versnellingsbak. Semi slicks. Renault RS cup remmen. Recaro stoelen. Rolkooi. Weegt ongeveer 1100kg.
Kost dat? 35 a 40 duizend euro.
cossiekiller zegt
@rob: Ja, die heb ik zelfs al eens live bezig gezien op de ‘ring. Is echt lachen als je ziet hoe dat vooruit gaat. Maar een hypercar is het nog niet echt. Hooguit een snelle sedan.
Rob zegt
@cossiekiller:
En hoe dat rijdt? Als de brandweer!
https://www.youtube.com/watch?v=lYoJXg8RJX4
toyotafortuner zegt
Opnieuw veel auto dus voor je geld. Prima toch?
E550 zegt
Oh oh, dit zal mijn pa leuk vinden. Wilt nu zijn Duster (met leren stoelen!) inruilen voor een Stepway, terwijl die makkelijk een veel leukere auto kan rijden. Sommige mensen boeit het het geen reet waarin ze rijden, en dat is exact waar Dacia zich op richt.
klausie zegt
Heb een keer in een logan gereden…
Noe,nou,wat een feest…
Ik kon toen in het donker amper een paar meter voor mij uitkijken, zo’n slechte verlichting had dat ding.
Liever een jong gebruikte dan een nieuwe dacia.
Ps, kost al met al toch nog wel wat hier in Nederland !
tvr1974 zegt
In Zuid-Amerika gaan deze modellen gewoon als Renault door het leven…