Lage bijtelling? Volvo op 19 inch lichtmetaal, BMW niet

Auteur: , 32 Reacties

Fatsoenlijke velgen op je spaarstation monteren? Volvo doet het gewoon. BMW krijgt de 3 Serie niet door de testcyclus op 19 inch lichtmetaal. Nu hoor ik jullie roepen 'wel een aftermarketsetje te bestellen', maar dat zijn de afspraken niet.

Nog één maatje groter

Hard rijden? Daar is in modern Nederland werkelijk geen fuck meer aan. Niet als je ergens heen moet en aan ‘Big Brother is watching you’ N- en A-wegen gebonden bent. Er zijn betere zaken om je geld aan uit te geven. Zeker met de huidige boetetarieven. Dan heb je bijvoorbeeld maar zo een setje alleraardigst lichtmetaal voor je eco-diesel bij elkaar gespaard. Een auto waar je sowieso al geld op overhoudt, want meer dan 20% bijtelling betalen is er tegenwoordig echt niet meer bij.

In het ‘fatsoenlijk formaat en redelijk luxe’-segment shop je dan voor auto’s zoals de Audi A4, BMW 3 Serie en Volvo S60/V60. Een Volvo waar je op de kleinste 1.6 viercilinder bromfietsmotor wel een gaaf sportonderstel met 19 inch lichtmetaal op kan bestellen. BMW levert op haar 3 Serie Touring Efficiënt Dynamics geen 19″ of M-sport onderstel.

Zo’n sportonderstel, daar heb je natuurlijk wel wat aan. Want daarmee rij je net iets meer geïnspireerd ’s nachts over binnenweggetjes en overdag over rotondes dan op standaard vering en 16 inch staal met wieldoppen. Het laat tevens zien hoe dicht fabrikanten steeds weer tegen de CO2-grenzen aan zitten. Zelfs een andere wielmaat kan net een gram teveel CO2 opleveren. Hoewel de CO2 in Nederland blijft dalen is bovendien gebleken dat fabrikanten in de praktijk gemiddeld ruim 23% boven het opgegeven verbruik scoren.

Dubieuze praktijken dus rondom alle CO2- en milieu-wetgeving. Voor je het weet is chippen er zelfs niet meer bij en gaat de belastingdienst op wielmaten controleren. Behalve bij de Tesla Model S natuurlijk. Of heb jij een beter idee?



32 reacties

BMW bijtellingsverhaal is idem voor de CLA, volgens jullie video review.
http://www.abhd.nl/video/mercedes-cla/
Alu wielleke’s worden voor de buurman gekocht.Niet om in het donker mee te scheuren.
Een BMW 3 EDE is al verlaagd (m sport onderstel) af fabriek voor minder luchtweerstand.
@rbngrt:

Klopt inderdaad, de 320 EDE heeft standaard een M-onderstel, alleen geen adaptief onderstel. Je kunt het M-sportpakket met extra plastic spoilertjes, flapjes, etc. niet bestellen i.c.m. EDE. Prima, want dat wil je sowieso niet.
Wat boeit het wat voor wielen je huurauto heeft?
Zoiets telt pas mee als je zo’n auto echt gaat kopen.
@alcantara: klopt, en dat is sowieso geen Volvo :)
@autoblogger: En dan noemen ze mij een troll….
19 inch? Apart. Tijden veranderen wel degelijk. Op m’n 406 coupe lagen 15 inch velgen, en die leken zeker niet te klein, en zo’n 406 coupe is best wel een grote wagen.
Dit moet toch wel een resultaat zijn van de “oude” verbruikstesten. Je zou toch zeggen dat een grotere maat velg op de snelweg juist gunstiger zou zijn. Als je stadsverkeer erbij rekent wellicht niet.
@Dev: Grotere maat gunstiger op de snelweg? Vaak is t zo dat als de maat groter is, is de band ook gelijk breder, ik bedoel eigenlijk dat ik nog nooit 18” velgen heb gezien waar banden op zitten die bijvoorbeeld een 195 mm breed loopvlak hebben….
@Dev: Netto maakt het bijna altijd niet uit. Een 16 inch velg zal een band hebben met een hogere zijkant dan een 19 inch jetser zodat de grootte van het gehele wiel hetzelfde is. Anders moet bijvoorbeeld ook de kilometerteller en snelheidsmeter aanpassen. Efficiëntiewinst wordt vooral gehaald bij een smaller loopvlak.
Tjongejongejonge. Zelfs op je lichtmetaal willen ze besparen, voor de lagere bijtelling.
Bestel dan gewoon een R-design!
@RudyV: niet iedereen die goedkoop wilt rijden wilt dikkebumbers en sportvelgen!
maar het is wel een aanrader ,maar zet niet drivE en R-design op je volvo dan rijdt het voor geen meter!
@sandervolvo: toevallig heb ik een s60 drive met r-design. Waarom zou dat niet rijden? Het rijdt zoveel lekkerder dan een s60 zonder R-design
@RudyV:

Ik heb uitgebreid proefgereden in de BMW 320d EDE en Volvo S60 DrivE. Die Volvo is niet echt een lekkere stuurmansauto, behoorlijk onderstuurd, en verliest redelijk snel grip op de vooras bij een beetje sportief sturen.
@bmwleasebak: ja was dat ook met R-design? Scheelt zoveel..
@RudyV:

Ja klopt, was met S60 DrivE R-Design, dan nog steeds slechte tractie, ten opzichte van BMW 3-serie EDE.
Ik dacht dat de wielen er niet toe deden? BMW was toch het merk dat de wagens door de testcyclus haalde op normale banden (en zo in het 14- en 20% bijtellingsregime kon komen) maar de wagens in Nederland allemaal met run-flat banden levert – en dus ook met andere velgen?
Dus ik betwijfel of die testcyclus de reden is dat ze geen 19 inch kunnen leveren. Of is die regelgeving in de tussentijd veranderd?
Is dit een advertorial?
@Alwood
After-market set velgen bestellen om de 20% bijtelling te kunnen behouden?

Nee hoor, gewoon bij de BMW dealer een set originele 19″ velgen uitgezocht voor onder m’n 320d EDE Touring. Geen enkel probleem. Er lopen altijd aanbiedingen op diverse velgensets, zodat het voor een 20% bijteller ook gewoon origineel en af-dealer geleverd kan worden. Staat weliswaar niet op de site of in de brochure, maar zodra je de showroom binnenstapt, dan is het vervolgens geen enkel probleem.
Bij personenauto’s gaat het straks net als bij vrachtwagens die gekeurd moeten worden en volgehangen zijn met toeters en bellen. In het weekend voor de keuring alles terugbrengen naar origineel, keuren en dan alles er weer opplakken/ aanpassen.
Fisker Karma 22 inch en o % bijtelling!!!!!!!
Misschien heeft volvo wel lichtere 19 inch velgen, misschien wel gesmede velgen ipv gegoten
Op wielmaat en/of het niet voeren van de juiste wieldop/velg combinatie staat men al regelmatig te controleren. Maanden geleden een gesprek gehad bij een dealer die alleen bij ondertekenen van contract een ander setje velgen op bijv. een ds3 monteerde. En dit alles om dus niet medeplichtig te zijn aan belastingontduiking!
@ablogjunk:
Broodje aap, dit verhaal klopt pertinent niet.

De belastingdienst gedoogt de montage van andere velgen/velgen. Je rijdt gemiddeld zo’n vijf maanden per jaar op winterbanden, deze hebben ook een hogere rolweerstand, daarmee voldoe je ook niet aan de Co2-norm. Idem met skibox, of andere aanpassingen welk de luchtweerstand verhogen.

De Co2-normering / fiscale categorie wordt eenmalig bepaald bij de typegoedkeuring van een nieuw model / uitvoering. Elke aanpassing achteraf heeft geen fiscale consequenties. Check de diverse correspondentie die hierover bestaat.
Belachelijk een eco car die sportief wil lijken met 19inch velgen… Doet me denken aan die kereltjes vroeger met hun Peugeot 306 dieseltje met hoop en al 60-70pk en daarop spoilers en luide uitlaten.

Daarbij… 19 inch is echt wel niet grappig meer. Denk aan rijcomfort, maar vooral inparkeren met die leuke trottoirs… Of te enge parkeergarages… Stress.
@hollow:
Belachelijk, waarom zou een chique V70 niet op een paar nette wielen mogen staan?
Dat lijkt mij toch wel even wat anders dan een petjes mobiel….
Wat een ontzettend rommelig artikel. Wat is nou de strekking? Ik lees nergens concrete bewijzen dat je geen grotere velgen als accessoire op je lage bijteller mag nemen. Dit is over het algemeen nl de oplossing. Heb zelfs iemand gevonden die op schrift een bevestiging Vd belastingdienst heeft waarin staat dat dit mag. Er is ook geen beginnen aan om dit te controleren.


En volvo doet bij de v60 plug-in trouwens ook gewoon mogelijk over een groter formaat Belgen.
@slodder: mogelijk = moeilijk , Belgen = velgen.
Ik heb de ‘discussie’ al gevoerd op Twitter, leuk ook de link naar mijn tweet!
19inch stuitert me te hard op de Belgische wegen. Zeker in combinatie met sportophanging. Liever wat meer comfort tijdens mijn 400km ritten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).