Volvo superfacelift: S60, V60, XC60, V70, XC70 en S80

Auteur: , 50 Reacties

Bye bye dubbele koplampjes. Volvo slijpt de scherpe kantjes van de meeste modellen af in één superfacelift. Alles behalve de V40 en XC90 krijgt een nieuw neusje.

What's changed?

Na Mercedes nu dus een definitief exit voor de geinige gedeelde koplampjes. Alsof het afgesproken was monteerden Volvo deze op de S60 en XC60 en Mercedes op de E-klasse. De nieuwe lampensetjes worden weer wat platter, kleiner en (persoonlijk) een beetje saaier. Voor wat betreft de 60’jes. Bij Volvo’s V70 en S80 zijn de wijzigingen nog subtieler. Meest opvallend zijn hier de horizontale chromen grilletjes en bumper.

Van binnen gebeurt er een heel klein beetje meer. De Volvo S60 en V60 krijgen een optioneel sportonderstel ‘voor iedereen’. Vroeger ging het sportonderstel alleen samen met een R-Design pakket. Verder heeft Volvo wat aan de CO2-uitstoot gesleuteld. Een Volvo S60 D2 stoot nu nog maar 106 gram CO2 per kilometer uit, wat zich vertaalt in een verbruik van 3,3 l/100km. Alle facelift-modellen priegelt Volvo de 20% bijtelling in.

Alle facelift-modellen krijgen een nieuw multimediasysteem met internet. Dat betekent nooit meer ruis op de (internet)radio en Google Maps op je dashboard. Eindelijk zitten er flippers achter het stuur om de automaat te schakelen. Voor nog meer winters comfort levert Volvo een verwarmd stuur op de S80, V70 en XC70. Kies je voor regensensoren dan krijg je daar bovendien (snellere) voorruitverwarming bij.

UPDATE: nu met alle officiele info…

De nieuwe Volvo S80:
– De Volvo S80 D2 komt in aanmerking voor het 20% bijtellingstarief bij zakelijk gebruik.
– De sterke viercilinder D2-motor 85 kW (115 pk) in de nieuwe S80 met handgeschakelde versnellingsbak is verlaagd tot een toonaangevende 4,1l/100 km Dit resulteert in een CO2-uitstoot van slechts 108 g/km.
– Voor de versie met automaat zijn de cijfers achtereenvolgens 4,1l/100 km en 109 g/km (ook 20% bijtellingscategorie)
– De S80 D4 (120 kW/163 pk) heeft een CO2-uitstoot van 129 g/km (4,9 l/100km).
– De S80 T4 (132 kW/180 pk), met de 1,6-liter GTDi-motor (Gasoline Turbocharged Direct Injection) en automatische transmissie, heeft een brandstofverbruik van 7,1 l/100 km (165 g/km).

Exterieurwijzigingen onder andere:
– nieuw ontworpen voor- en achterbumper, die de auto optisch breder en lager maken.
– vernieuwde rechthoekig vormgegeven dagrijverlichting
– de nieuwe S80 is leverbaar met lichtmetalen 19-inchwielen
– verbreding grille
– chromen details

De vernieuwde Volvo V70:
– de nieuwe Volvo V70 D2 heeft een verbruik van slechts 4,2 l/100km (111 g/km) (automaat 4,3 l/100km en 112 g/km)
– de V70 D2 komt hiermee zowel voor de handgeschakelde als de automaat versie ook in aanmerking voor het 20% bijtellingstarief.
– voor de V70 D4 zijn deze cijfers 130 g/km (4,9 l/100 km).
– voor de V70 T4 is dit 7,2 l/100 km (168 g/km).

Exterieurwijzigingen onder andere:
– Verbreding grille
– de nieuwe V70 is voorzien van dagrijverlichting en verchroomde accenten
– de achterkant van de vernieuwde V70 is voorzien van een nieuwe bumper, een andere uitlaat en opnieuw ontworpen achterlichten.
– de nieuwe V70 is leverbaar met lichtmetalen 19-inchwielen.

De vernieuwde Volvo XC70:
– In de nieuwe Volvo XC70 heeft de D5 (158 kW/215 pk) met handgeschakelde transmissie en All-Wheel Drive, een brandstofverbruik van 5,3 l/100 km (139 g/km). De XC70 D4 Geartronic (120kW/163pk) heeft een brandstofverbruik van 5,9 l/100 km (154 g/km).

Exterieurwijzigingen onder andere:
– gewijzigde, bredere grille met een groter logo, nieuwe dagrijverlichting en enkele mat zilverkleurige accenten.
– de XC70 is leverbaar met wielen tot en met 19 inch
– enkele nieuwe elementen, zoals beschermplaten die de carrosserie zowel voor als achter aan de onderkant beschermen.
– de beschermende zwarte afwerking op onderste helft van de carrosserie loopt nu aan de voorkant door tot en met de mistlampen.
– nieuw ontworpen achterlichten.

De vernieuwde Volvo S60:
– zowel de handgeschakelde S60 D2 viercilinder (met 84 kW (115 pk), 4,0 l/100 km met een CO2-emissie van 106 g/km) als de D2 met automatische transmissie (verbruik gemiddeld 4,1 l/100 km, CO2-emissie van 107 g/km) komen in aanmerking voor het 20% bijtellingstarief.
– de D4-dieselmotor met 120 kW (163 pk) noteert een CO2-emissie van 129 g/km (4,9 l/100 km).

Exterieurwijzigingen onder andere:
– nieuw frontdesign
– de horizontale lijnen aan de voor- en achterzijde extra geaccentueerd
– bredere grille, dagrijverlichting en nieuw ontworpen koplampen met led-techniek

De vernieuwde Volvo V60:
– Zowel de handgeschakelde V60 D2 (met een verbruik van 4,1 l/100 km (109 g/km CO2) als de versie met automatische transmissie (4,2 l/100 km en een CO2-emissie van 110 g/km) komen in aanmerking voor het 20% bijtellingstarief
– De D4-dieselmotor met 120 kW (163 pk) noteren in de S60 en V60 een CO2-emissie van 129 g/km (4,9 l/100 km).

Exterieurwijzigingen onder andere (Idem als de S60):
– nieuw frontdesign
– de horizontale lijnen aan de voor- en achterzijde extra geaccentueerd
– bredere grille, dagrijverlichting en nieuw ontworpen koplampen met led-techniek

De vernieuwde Volvo XC60:
De D5 met 158 kW (215 pk) verbruikt, in combinatie met een handgeschakelde transmissie en vierwielaandrijving, slechts 5,3 l/100 km met een CO2-uitstoot van 139 g/km.
Exterieurwijzigingen onder andere:
– vernieuwd front/grille met een nieuw ontworpen motorkap
– gehele auto nu in 1 kleur uitgevoerd (geen zwarte exterieurdetails meer)
– nieuwe koplampen

Schakelpeddels
Bij de versies met automatische transmissie is het driespaaksstuurwiel uit te rusten met schakelpeddels om handmatig te kunnen schakelen.



50 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Veel beter zo met die nieuwe lampen.
Ik wist niet dat een V70 er nog altijd zo uitzag. Het is wel een beetje outdated, zo zagen ze er namelijk 20 jaar geleden ook uit……
Hallo volkswagen neus!
Facelift was niet nodig, update van het navigatiesysteem ZEKER wel! Man man wat is dat ding sloom
@volvov70:
Die past zich aan aan de Volvorijder.
@Hubert: Dus een BMW navigatiesysteem luistert niet naar je? En een Maserati navigatiesysteem vermoordt je?
@volvov70: Op zich vind ik de laatste generatie redelijk werken. Het is zeker niet perfect, maar ach dat is die van de concurentie zeer zeker ook niet. 1 van de dingen waarmee ik me heb geergerd is het installeren van een kaartupdate: dramatisch, dat kun je als fabrikant gewoon niet maken.
@renezzzz: klopt, we hebben tot nu toe 1 update gekregen (krijgen er dus nog 2 gratis) maar die zit te verstoffen in het dashboardkastje. 5 uur updaten zonder radio of navigatie, dat overleef je nauwelijks!
@volvov70: Bij mij werkte de radio wel, navigatie heel beperkt en daarbij een aantal crashes na het wisselen van de DVD’s…. Kan toch niet moeilijk zijn om een USB stick installatie te doen. Software en autofabrikanten: drama
@volvov70: De update trouwens gedaan tijdens een lange rit… met een Garmin ernaast… Ik hoop dat het nog lang duurt voordat er een nieuwe update komt.
Die V60 lijkt wel saaier geworden !
*Gaaap* Slaapverwekkend die modellen. Volvo: boring for life
Eigenlijk vind ik alleen de XC60 er van opknappen, jammer van de S/V60. Die worden wel anoniem zo. Beetje Audi taferelen en daar worden weinig mensen vrolijk van….
@jrk68: Ik word er vrolijk van!
@kapiteinaudi:
En met jouw nog een paar kneusjes die niet van auto’s houden….
@jrk68: Jouw moet jou zijn….
Dus noem je me een kneusje?
-edit: terug in je hok, beiden-
gedwongenleaser
@jrk68: je lokt een reactie uit en als je die krijgt ga je iemand een kneusje noemen, dat is best sneu…
Even voor de duidelijkheid: Internetradio? Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt in een auto? Heb je dan een data abonnementje bij je auto? of moet je van WiFi punt naar WiFi punt scheuren??
@sjamp:
’s ochtends thuis de hele uitzending alvast naar je auto mailen.
Kun je hem daar afluisteren.
@Hubert: Ideaal de file en flits meldingen van gister !
Jammer van de s60/v60 ik vind de huidige mooier.
En wanneer komt er een nieuwe v70?
Volvo’s, veilige auto’s voor mensen zonder fantasie… nu nog meer, alleen de C30 is tof
@salberts93: En de C30 maken ze niet meer…
@rs_1989: De C30 (pre facelift) in het metallic wit met bruine bodykit en 18″ vijfspaak velgen is waarschijnlijk de mooiste volvo ooit!
@rs_1989: ja grote fout dus, ik zou zeggen de Polestar C30 is de mooiste volvo ooit
@salberts93: mijn vader rijdt een nieuwe v40, ik moet zeggen dat het een mooie auto is om te zien. En hij is nog best sportief ook.
@slippie101: V40 rijdt overal en ik vind hem er echt dodelijk saai uitzien, alleen om die reden al zou ik weglopen en een A-Klasse kopen, boeit me niet eens meer hoe die rijd
@salberts93: omdat een heel groot deel van de v40 rijders met een standaard lease budget geen ruimte heeft voor xenon verlichting (met led als dagrijverlichting), 18″ velgen en een summum uitvoering met dubbele rechthoekige uitlaat en glazen dak, en dan heb ik het nog niet over de r-design! Ik zie de nieuwe A-klasse ook wel eens in saaie uitvoering rijden, 15″ stalen velgen met wieldoppen, saaie kleur, “gewone” verlichting, de A is pas mooi als er wat grotere sloffen onder liggen en een AMG pakket.
@salberts93: ja je hebt het over een standaard v40 D2. Die zijn niks aan, maar als je een summum pakket erop hebt is die een stuk mooier met 18 inch velgen en chroom pakket
Nja, t’zijn maar kleine wijzigingen, kan nog niet echt oordelen of ze echt een verbetering zijn. Even afwachten hoe dit er in het echt uit gaat zien. Zullen we hopelijk over drie weken in Genève wel gaan zien.
V70 blijft een mooie auto… Bij ons in de buurt rijdt een spierwitte T-6 rond met dubbele pijpen en 18” lichtmetaal . Echt zoveel mooier dan een A6 of 5 serie!!! (maar goed das dan dus mijn mening)
Een hele verbetering. Ik vind het wel Mooi
Flippers achter het stuur? Zijn ze daar ook eindelijk wakker geschud!

Ben benieuwd wat de update van het multimediasysteem doet. Hopelijk is die oude RTI nu eindelijk eens overboord gezet.

Ben benieuwd wat de facelifts in het echt met de modellen doen. Volvo’s persfoto’s doen meestal keihard afbreuk aan de schoonheid van haar modellen.
@piebepost: RTI is al jaren geleden door Sensus vervangen, wat in tegenstelling tot RTI een echt multimediasysteem is. Werkt alleen enorm traag.
En de discolichten achter doen ze dan weer niets aan. Het blijft maar een vreemd automerk.
Vergeet ook de C70 niet, die krijgt ook geen facelift……
Geen foto’s van de achterkant? of word deze helemaal niet aangepakt? Mijn vader heeft de v60 plug-in besteld en wisten tot nu toe nog niet hoe de facelift eruit kwam te zien, gelukkig is hij zeer tevreden met het resultaat!
@mustang84664: leuke auto zuinig en snel … je kan daar echt concurrenten mee uitlachen… Tenminste ik neem aan dat je het over die d5 / elektromotor combinatie hebt? Want dan zit je kort onder de 300 pk en dat wil wel gaan denk ik:)
@karsvdtuin: ja het gaat inderdaad om de d5 – electromotor combinatie!;) kan bijna niet wachten, zal vast een stuk sneller zijn dan mijn v70 2.5tdi haha
Bij de tekeningen hierboven was ik ook niet zo enhousiast maar als je hem live op foto’s ziet is het eigenlijk best gaaf. Ohh en ik hoop ook dat ze deze blauwe kleur gaan leveren!

http://www.teknikensvarld.se/Global/Scaled/980x655x2/Global-images-2013-2-18-00-Volvo-S60-2014-02.jpg

http://www.teknikensvarld.se/Global/Scaled/980x655x2/Global-images-2013-2-18-00-Volvo-S60-2014-01.jpg
Aaaah zonde zeg. De V60/S60 wordt zo veel saaier. Voor de V60 sowieso jammer, geen 20%er, fors geprijsd (ga maar es rekenen waarvoor je een redelijke V60 rijdt, dan komt de dreier je al snel tegemoet) en dan ook nog een saaier uiterlijk…
T’ging net de goeie kant op met Volvo.. T’is weer gepasseerd..
Toch weer meer echt Volvo! Sjiek zoals het hoort en niet zo’n China look!
3,3l/100 km? Zelfde verbruik als een polo slowmotion? Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?
@alassad: Er zit een kabouter in
Dit ziet er goed uit! Stukken beter dan dat veredeld Hyundai-ontwerp van de laatste tijd.
Weinig krachtige neusjes, beetje laf. En wel erg sterk eenheid, waren we het er niet allemaal over eens dat Audi daar al te ver in was gegaan?
Jammer dat zoveel mensen zijn die negatieve reacties plaatsen die allemaal vrij ongenuanceerd zijn. Deze mensen kunnen hun tijd beter stoppen in sparen, zodat ze in de toekomst misschien ooit zo’n auto kunnen betalen. En voor de goeie orde. Prachtig!
@volvaudi: Mee eens.
Ik vind het nog steeds saaie konijnenhokken.
Vreemd. Geen “Boe! Chinees!” opmerkingen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).