• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini Aventador met ‘V6’ komt er aan

Auteur: sir_smokalot, gepost 28 juli 2012 om 09:58 – 62 Reacties

Lamborghini Aventador interieur
Zo lang als ik me kan heugen hebben Lamborghini’s topmodellen altijd op 12 dikke cilinders gelopen. Toch schijnt er binnenkort een trendbreuk plaats vinden, want ons bereiken berichten over een Aventador op zes cilinders.

Zit je weer op de stoel waar je zojuist van af gedonderd was? Mooi. Natuurlijk gaat Lamborghini geen V6-blokje in zijn LP700 stoppen, we doelen op VAG’s cilinderuitschakeling. Niet bepaald iets dat je verwacht bij een volbloed sportwagen, maar volgens het Zweedse Auto Motor & Sport gaat dit systeem ook op de Aventador toegepast worden, en wordt de 6,5 liter V12 bij rustig rijgedrag effectief een V6.

De Volkswagen-groep is recentelijk cilinderuitschakeling actief aan het toepassen, op viercilinder Polo’s, waar je het wel op verwacht, maar bijvoorbeeld ook op de 520 pk sterke Audi S8. Deze laatste is eigenlijk veel logischer, want een 4 liter V8 heeft onderin de toeren al heel wat meer reserve dan een 1.4’tje, en bovendien: hoe groter de motor, hoe groter de te behalen winst. Toch verwacht je het niet zo snel bij een model dat in de eerste plaats sportief is.

Volgens de bron bereidt Lamborghini zijn dealers al voor, en is cilinderuitschakeling vanaf modeljaar 2013 (wat al over een paar maanden is) een feit. Besparing bij 130 km/u? Zo’n 20%. De gemiddelde uitstoot zou van 398 naar 370 gr/km dalen (nog net buiten de 20%-bijtellingsgrens), en dat levert op de Nederlandse markt een BPM-korting van, hou u vast, € 6.677,- op.

En waarom ook niet. Er zullen best momenten zijn waarop je rustig aan het cruisen bent met je Aventador, en al die cilinders niet nodig hebt. Zo lang je er niets van merkt (en in de S8 was de omschakeling naar mijn ervaring onmerkbaar) is het geen probleem, toch? En wil je knallen, dan zet je de bak in ‘Corsa’ en geniet je weer van alle 700 beschikbare pk’s.

Daarnaast komt er een start-stop-systeem, dat met een capacitator ipv batterijen te gaan werken, want dit bespaart gewicht. Ten opzichte van de technologie van concurrent Ferrari wordt een tijdwinst van ruim 20% geboekt. Naast start-stop zou er op de ‘2013 update’ ook stijvere vering en andere demping worden geïnstalleerd. De snelheidsmeter krijgt grotere cijfers, zodat je goed kan zien dat je op een snelheid zit waarmee je je rijbewijs kwijt raakt.

Ook interessant!

  • Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador
    Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador
  • Haha, Lamborghini gaat Aventador nog verder uitmelken
    Haha, Lamborghini gaat Aventador nog verder uitmelken
  • Officieel ten einde: de Lamborghini Aventador
  • Dit kun je verwachten van de allerlaatste Aventador

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

aventador, cilinderuitschakeling, Lamborghini, Techniek

Vorig bericht: « In China kost een Audi Q3 net zoveel als een Q5
Volgend bericht: Rick Ross koopt een Xenatec Coupe [Maybach] »

Lees Interacties

Reacties

  1. RuVi zegt

    28 juli 2012 om 10:02

    die snelheidsmeter is toch digitaal? dus ik neem aan dat Aventador eigenaren ook die update krijgen.
    Verder zou ik er weinig moeite mee hebben dat ie af en toe op 6 cylinders draait.

    Dit is en blijft gewoon een topmodel.
    Beter dan bij audi en MB waar topmodellen nog upgrades moeten krijgen. Powerpack, sportdiff etc…. waarom?

    Login om te reageren
  2. zed zegt

    28 juli 2012 om 10:05

    Kan je überhaupt rustig rijden met een Aventador? Overbodig dus :)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 juli 2012 om 10:19

      @zed: Wat is rustig rijden? Bij 130 km/h is de besparing 20% dus dan zullen 6 cilinders nog uitgeschakeld zijn. Dus als je in Nederland nomaal met het verkeer meerijdt je altijd rustig op 6 cilinders rijdt. Ik denk eigenlijk dat dit soort parade mobielen eigenlijk voornamelijk rustig rijden.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        28 juli 2012 om 10:21

        @mashell: Juist. Voor het op en neer cruisen van de boulevard heb je ook niet bepaald 12 cilinders nodig.

        Login om te reageren
        • johanz911 zegt

          28 juli 2012 om 13:39

          @sir_smokalot: misschien moeten ze 10 cilinders uitschakelen als je alleen aan het paraderen bent op de boulevard.

          Login om te reageren
    • eklasse zegt

      28 juli 2012 om 13:43

      @zed: http://www.youtube.com/watch?v=MrQoqble95s

      Ja, en hier het 1:07 minuten durende bewijs.

      Login om te reageren
  3. sir_smokalot zegt

    28 juli 2012 om 10:07

    Overigens is de BPM-winst niet 6.677 euro, maar 6.776 euro. Heb even twee cijfertjes omgedraaid om te zien of het ook klakkeloos gekopieerd wordt.

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    28 juli 2012 om 10:13

    Twintig jaar geleden nog een Jetta gehad die ook af en toe op twee cilinders reed.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      28 juli 2012 om 10:23

      @norge: Dat is nog best veel, tegenwoordig lopen ze al heel snel op 0 cilinders.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        28 juli 2012 om 10:44

        @jrk68: toch knap dat ze dat kunnen bij VW.

        Login om te reageren
      • wobwobgaserop zegt

        28 juli 2012 om 22:56

        @jrk68: klopt, dat heet t start-stop-systeem, motor staat ff uit als’ie ff nix hoeft te doen. Een leek kan dit verkeerd interpreteren, vandaar dat ik jullie ff te hulp schiet.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          29 juli 2012 om 10:17

          @wobwobgaserop:
          Ik doel meer op de belabberde kwaliteit van die TSI motoren.
          Dat ze ook een start/stop systeem monteren is mij bekend.
          Dat ze ook een definitief stop systeem monteren dat ergens tussen de 20k en 50k inschakeld was jouw kennelijk ontgaan.

          Login om te reageren
    • fant zegt

      28 juli 2012 om 11:27

      @norge: Dat was het prototype voor deze aventador.

      Login om te reageren
    • dakloosinmx5 zegt

      28 juli 2012 om 20:16

      @norge: en wederom een eindeloos uitgekauwde anti VAG opmerking van kleuter Norge

      Login om te reageren
  5. yipikaye zegt

    28 juli 2012 om 10:21

    Totaal overbodig.
    Een Lamborghini kopen mensen om af en toe mee te touren en word zelden dagelijks gebruikt.

    Login om te reageren
    • geengeldvooreennieuwe zegt

      28 juli 2012 om 10:47

      @yipikaye: Maar daar denkt de Europese Unie helaas anders over, waardoor fabrikanten van dit soort auto’s enorme kapitalen moeten investeren om de gemiddelde CO2 uitstoot / km te drukken. Of andere noodgrepen uit moeten halen, zoals Aston Martin doet met de Cygnet. Ik ben er wel voor dat auto’s schoner moeten worden, maar vraag me af of de wetgeving niet te ver van de realiteit af staat.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        28 juli 2012 om 10:56

        @geengeldvooreennieuwe:
        Misschien wordt het dan tijd voor de volgende auto’s
        Bentley citigo
        Lambourghini mii
        Bugatti Up!
        Als dat de CO2 footprint niet drukt dan weet ik het ook niet meer.

        Login om te reageren
        • geengeldvooreennieuwe zegt

          28 juli 2012 om 14:47

          @jrk68: Ik moet er niet aan denken als autoliefhebber. En ook niet dat sportwagenfabrikanten failliet gaan omdat de kosten om aan de milieu-eisen te voldoen niet meer op te brengen zijn.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            29 juli 2012 om 10:19

            @geengeldvooreennieuwe:
            Ik moet daar ook niet aan denken maar als ze het op die manier kunnen redden dan moet dat maar.

            Login om te reageren
      • eklasse zegt

        28 juli 2012 om 12:20

        @geengeldvooreennieuwe:

        Deze helpt daar vast bij

        Login om te reageren
        • geengeldvooreennieuwe zegt

          28 juli 2012 om 14:54

          @eklasse: Problem solved! :) Die erbij voor de kids of voor mij part voor in de schuur. Is de gemiddelde CO2 uitstoot gelijk gehalveerd. Wat willen ze in Brussel nog meer :)

          Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          29 juli 2012 om 10:21

          @eklasse:
          Leuk geprobeerd maar geen typegoedkeuring en kenteken dus dit drukt de carbon footprint niet.

          Login om te reageren
  6. Laue zegt

    28 juli 2012 om 10:25

    de amerikanen hebben het ook al enkele jaren,volgense mij was hemi de eerste. en dat in muscle cars.

    Login om te reageren
  7. jrk68 zegt

    28 juli 2012 om 10:26

    Ik kreeg al even hoop dat ie binnen mijn budget zou gaan vallen met die kop over 6 cilinders.
    Word ik weer blij gemaakt met een dooie mus.

    PS. Dan kunnen ze bij flaneren net zo goed 8 cilinders uitschakelen. Dat is dan nog een stuk zuiniger.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      28 juli 2012 om 12:16

      @jrk68: Misschien komt er ooit nog wel een model onder de Gallardo:

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        28 juli 2012 om 12:42

        @eklasse: Dat ziet er niet verkeert uit, die kon ik nog niet.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          29 juli 2012 om 10:22

          @jrk68:
          Nu ik er wat beter naar kijk lijkt het als of ze denken dat ze Lotus al hebben overgenomen.

          Login om te reageren
          • eklasse zegt

            29 juli 2012 om 15:19

            @jrk68: ja, lijkt wel op een van die vele Lotus concepts. Denk alleen dat er eerder een nieuwe kleine lamborghini komt dan een überhaupt een nieuw model van Lotus (hoe spijtig dat ook is)

            Login om te reageren
  8. rodger zegt

    28 juli 2012 om 10:28

    Man man man, dit blijft wat mij betreft toch echt de dikste wagen die er op dit moment te krijgen is..

    Login om te reageren
  9. dutchiehd zegt

    28 juli 2012 om 10:35

    Ik snap dit systeem nog steeds niet, die betekent dat die wel werkende 6 cilinders ook de uitgeschakelde 6 cilinders mee moet laten draaien..

    Ik weet niet, het klinkt in mn hoofd heel raar haha.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      28 juli 2012 om 12:45

      @dutchiehd: De wrijvingsweerstand van je cilinders heb je altijd, of er nu een ontploffing plaarsvindt in de kamer of niet. Maar door een cilinder uit te schakelen beperk je wel andere verliezen, zoals (onnodige) brandstofverbranding of warmteafvoer. Bij lage motorbelasting draait je motor al op een zo arm mogelijk mengsel, maar het is nog steeds een mengsel dat verbrand wordt. Als je het gebruikte mengsel kan beperken tot de helft van de cilinders, win je sowieso. Zolang je dus geen extra vermogen of koppel nodig hebt, is het perfect mogelijk enkele cilinders buiten spel te zetten.

      Login om te reageren
      • dutchiehd zegt

        29 juli 2012 om 10:18

        @BaRa: Thanks voor de uitleg! Is duidelijk nu

        Login om te reageren
  10. jordy14 zegt

    28 juli 2012 om 10:42

    Gewoon doen. De sportieve eigenschappen zullen er echt niet voor onderdoen.

    Login om te reageren
    • pininfarina zegt

      28 juli 2012 om 11:11

      @jordy14: Klopt als een bus aangezien die weer op 12 cilinders draait wanneer je sportief gaat rijden en de Corsa stand inschakeld.

      Login om te reageren
  11. midasracer zegt

    28 juli 2012 om 11:28

    Waarom ook niet. Kleppen via de variabele timing open zetten, injectors afsluiten en de bobine stroomloos maken (of via wasted spark door laten werken, maar kost weer vermogen). De wrijvingsweerstand van zuigers is te verwaarlozen, dus daar moet je echt niets van merken. Als een naaimachientje zeg maar. Ik ben alleen wel benieuwd hoe de omschakeling gaat. Hoe lang duurt het voordat alle cylinders weer werken als je het gas open knalt? Of krijg je dan een soort van turbo lag?

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      29 juli 2012 om 08:28

      @midasracer: andersom, de kleppen blijven juist dicht..

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        29 juli 2012 om 09:09

        @baasbas: Nee dat kan niet, dan bouwen de cylinders motor druk op en dat remt enorm af. Zelf meegemaakt toen ik na een revisie oliedruk moest hebben in een blok. Met bougies erin wilde de startmotor maar moeizaam ronddraaien. Bougies eruit en het ding draaide als een turbine omdat er geen compressie was.

        Login om te reageren
        • baasbas zegt

          29 juli 2012 om 11:11

          @midasracer: jawel, kleppen dicht, zo werken de systemen van GM en VAG. Lijkt me dus sterk dat ze voor lamborghini een andere techniek gaan toepassen. En ja, dat klopt, met de kleppen dicht heb je last van de druk bij de compressieslag, maar over tdc heb je weer profijt ervan dat het elkaar zo goed als opheft. Denk aan een gasveer dat idee. Met kleppen open ben je dood gewicht aan het rondslingeren, kan ook niet fijn zijn lijkt me

          Login om te reageren
          • midasracer zegt

            29 juli 2012 om 23:30

            @baasbas: Interessant, ik zal me er eens wat dieper in verdiepen.

            Login om te reageren
            • baasbas zegt

              30 juli 2012 om 14:28

              @midasracer: Even snel gezocht, maar hier staat het systeem van GM wat uitgebreider beschreven. Wel even door het wollige verhaal heen prikken.

              http://www.superchevy.com/technical/engines_drivetrain/accessories_electronics/0405sc_gmdod/

              Login om te reageren
            • baasbas zegt

              30 juli 2012 om 19:57

              @midasracer: Aanvulling:

              Het was al eerder aan bod gekomen hier, ik heb nu ook gevonden waar: http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/01/volkswagen-komt-met-tweecilinder-maar-dan-anders

              Daar staat ook een link naar een filmpje voor de VW implementatie ervan

              Login om te reageren
              • midasracer zegt

                14 augustus 2012 om 11:00

                @baasbas: He bedankt. Ik begrijp nu dat het om de pompverliezen gaat. Lucht naar binnen zuigen en weer naar buiten persen kost blijkbaar meer energie dan alles dicht zetten en er een gasveer systeem van te maken. Weer wat geleerd.

  12. alloallo zegt

    28 juli 2012 om 11:33

    Geen enkel probleem cylinderuitschakeling op deze prachtige auto. Ik vind deze techniek logischer op een 8 of 12 cylinder dan op een 4 cylinder.

    De balans verdwijnt volledig bij zo’n kleine motor. Bij een 8 cylinder heb je een overdaad aan power.

    De techniek van cylinderuitschakeling bestaat in Amerika reeds lang en wordt dus vooral op grote motoren toegepast.

    Login om te reageren
  13. Rick-dos zegt

    28 juli 2012 om 11:49

    Wordt dat ding uitgerust met een capacitator? Dus dat ding kan back to the future?

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      29 juli 2012 om 08:29

      @Rick-dos: flux capacitor ftw :-)

      Login om te reageren
  14. johanw zegt

    28 juli 2012 om 11:52

    goede stap…ik heb onlangs in een Ferrari 458 Italia gereden en daarmee kan je ook heel goed rustig met het verkeer mee rijden. weliswaar een andere motor maar daarmee zit je ook niet de hele tijd te scheuren als het verkeer het niet toelaat. dus als je toch met de rest in de file zit of langzaam moet rijden heb je die 12 cilinders ook niet nodig.

    Login om te reageren
  15. pokerface zegt

    28 juli 2012 om 12:04

    Ik begin echt steeds meer een hekel te krijgen aan VAG en Europa’s bemoeienis. V6 in een Lamborghini Aventador? Nee!

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      28 juli 2012 om 12:12

      @pokerface: Lees de tekst nou eens.

      Login om te reageren
  16. smotsholle zegt

    28 juli 2012 om 12:09

    Hopelijk merkt je geen verschil in geluid… zou zonde zijn

    Login om te reageren
  17. kippetje zegt

    28 juli 2012 om 12:15

    Bij het lezen van de titel dacht ik dat ze een soort van trapauto met een v6 zouden maken.

    Login om te reageren
  18. Mee zegt

    28 juli 2012 om 12:33

    Ter info: de huidige F1-wagens schakelen in trage bochten ook over naar 4 ipv 8 cilinders.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      28 juli 2012 om 13:04

      @Mee: Dat gaat er bij mij niet in. Bron?

      Login om te reageren
      • Mee zegt

        29 juli 2012 om 00:41

        @sir_smokalot: Martin Brundle heeft daar al een paar keer op gewezen tijdens een uitzending. Iets in de aard van “dat vreemde motorgeluid in trage bochten is niet het off-throttle blazen van de diffuser zoals vorig jaar, maar dat de motor daar tijdelijk op 4 cilinders rijdt.”. Ook in de pits wordt er op 4 cilinders gereden. Ik had het voordien al ergens terug, maar ik moet toegeven dat ik het ook niet meteen terug vind :/.

        Login om te reageren
    • eklasse zegt

      28 juli 2012 om 13:16

      @Mee: Ben ik zo slecht in engels of lees ik hier dat het niet is toesgestaan om aan de cylinders te klooien?

      http://www.f1technical.net/articles/4

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        28 juli 2012 om 13:51

        @eklasse:
        Misschien doelt hij op Redbulls engine mapping van vorige week.
        Dat is inmiddels regelementair niet meer mogelijk.

        Wat ze precies deden weet ik niet maar het had met het koppelverloop in het midden gebied te maken.
        Nu moeten teams een mapping als referentie opgeven en in dat midden gebied mag er geen groter verschil meer zijn dan 2%.

        Login om te reageren
  19. niex zegt

    28 juli 2012 om 15:35

    Mag niet. Sta je eindelijk naast een Aventador bij het stoplicht…..je doet je radio uit en schuift het raampje open om die lekkere motor te horen draaien……en je hoort NIETS!!

    En dan zoeft ie rustig weg op 6 cilinders…

    Doe mij de oude supersports waar men nog voor moest kunnen rijden om er zonder bokken rustig mee weg te rijden…. Maar helaas wil elke rijke miep tegenwoordig een Lambo of Ferrari… :(

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      28 juli 2012 om 16:24

      @niex: Denk dat hij alle 12 cilinders nodig heeft/ zal gebruiken om uit stilstand weg te komen. Die uitschakeling is als je al op snelheid bent en constant rijdt (bijvoorbeeld over een 100-weg waar je niet mag inhalen).

      En dan is de motor toch rustig, dus je mist niets.

      Login om te reageren
  20. E34M5Touring zegt

    28 juli 2012 om 16:52

    6.776,- bespaard! Zozo dat is toch weer mooi een andere kleur stiksels terugverdiend.

    Login om te reageren
  21. wokkelz zegt

    28 juli 2012 om 20:33

    Zolang je er niks van merkt.. Geen probleem toch!

    Login om te reageren
  22. tvr1974 zegt

    29 juli 2012 om 15:18

    Deze techniek wordt in de laatste 8-cilinder Bentley modellen al toegepast.. Omdat ie daar gelijk de W12 verving was de besparing gelijk meer dan 40%.. Prijsverschil door deze besparing met de W12 meer dan 100.000 euro… Dat is dus echt besparen..

    Login om te reageren
  23. tarquesh zegt

    29 juli 2012 om 19:52

    Ja het is inmiddels bekend dat de VW TSI motoren bij bosjes ermee ophouden. Wie het weet loopt VW maar voorbij en VW liefhebbers stappen in een TDI.

    Login om te reageren
  24. tarquesh zegt

    29 juli 2012 om 19:58

    Pokerface, heb je niet door dat het hierom gaat dat er cilinder uitschakeling op een V12 plaatsvindt? Zet je de Aventador uit dan zijn alle 12 cilinders in ruste, trap je fors op het gas pedaal dan zijn er 12 cilinders actief. Bij rustig rijden zijn er 6 cilinders actief. Met elektronika is tegenwoordig vanalles mogelijk. Leeft u nog in de vorige eeuw van motoren techniek?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North