• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini claimt wonderaccu

Auteur: britt, gepost 28 januari 2020 om 10:38 – 28 Reacties

lamborghini claimt wodneraccu

Zal de supercondensator uit de conceptcar werkelijkheid worden?

Lamborghini staat bekend om zijn luxe lichtgewicht sportwagens. Het merk wilde graag elektrische auto’s maken maar het gewicht van de accu’s stond Lamborghini in de weg. Na drie jaar onderzoek in samenwerking met het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT) lijken ze de oplossing gevonden te hebben in een supercondensator.

Supercondensator

De techniek van de supercondensator is niet nieuw, maar de capaciteit is met deze samenwerking wel verdubbeld. Het nadeel van de supercondensator was namelijk de lage energiedichtheid, hier is de MIT mee aan de slag gegaan. De supercondensator is in vergelijking met accu’s vederlicht. De elektriciteit wordt niet opgeslagen in accu’s maar in delen van de carrosserie zelf. Perfect voor een supercar dus! De samenwerking met MIT wierp al eerder zijn vruchten af. De Lamborghini Aventador gebruikt namelijk supercondensatoren voor zijn start-stopsysteem. Dit werkt nu ontzettend snel.

In 2017 kwam deze techniek voor het eerst ter sprake. De Terzo Millennio moest toen als conceptcar de toekomst van het merk laten zien. De supercondensatoren die hierin gebruikt werden is het resultaat van een samenwerking met de MIT van drie jaar. Elk wiel van de Terzo Millennio beschikt over een eigen elektromotor, AWD dus.

De supercondensatoren kunnen ontzettend snel worden opgeladen, zijn licht en duurzaam. Lamborghini ziet potentie in deze techniek en heeft er nu patent op. Is het einde van het accupakket-tijdperk nabij?

Ook interessant!

  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • onderzoek coronasteunpakket
    Onderzoek coronasteunpakket voor Lamborghini-koper
  • Wat moeten we van deze Lamborghini Urus maken?!
    Wat moeten we van deze Lamborghini Urus maken?!

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, aventador, Lamborghini, terzo-millennio

Vorig bericht: « Audi RS 6 is DE droomauto van NL
Volgend bericht: Audi S8: dit is de prijs! »

Lees Interacties

Reacties

  1. polak zegt

    28 januari 2020 om 10:40

    Lichtgewicht? Echt?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      28 januari 2020 om 15:34

      Inderdaad. Ze zijn licht als je veel vermogen wil afgeven. Maar als je veel energie op wil slaan zijn ze, ook met een verdubbeling nog steeds mega zwaar.
      En dat lithium packs ook veel vermogen kunnen afgeven zien we al in de Tesla’s en anderen tegenwoordig.

      Maar het energieopslaan in de carrosserie is vooral een vaag statement. Wat betekent dat? Want in kunststof of metalen panelen kun je geen energie opslaan.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        28 januari 2020 om 18:03

        Een metaalplaten met een folie ertussen meer is een condensator in weze niet…

        Login om te reageren
  2. thezonda zegt

    28 januari 2020 om 10:47

    Kunnen we met deze nieuwe site geen +1’tjes meer geven? :(

    Login om te reageren
  3. gekketurbo zegt

    28 januari 2020 om 11:09

    De foto’s zien er ook onscherp uit. De site is qua reageren er niet op vooruit gegaan. De +1 was wel goede methode om het kaf van het koren te scheiden.

    Wel fijn dat ze overgestapt naar een standaard CMS als WordPress. Nieuwe functionaliteit kan daardoor sneller geïmplementeerd worden als het goed.

    Login om te reageren
    • banderas zegt

      28 januari 2020 om 13:14

      De kopjes zijn nog wat aan de kleine kant :P

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    28 januari 2020 om 11:24

    @thezonda De site is denk ik nog niet helemaal klaar. Plusjes werken nog niet, reageren op iemand lijkt via de knop nog niet te werken, de foto’s zijn nog in lage kwaliteit en ook de pagina indeling is soms een beetje raar. Maar Autoblog kennende zal dit binnen korte tijd gefixt zijn. Als we daarna ook ons donateurschap voor het nieuwe jaar weer kunnen aanvragen zijn we de banners ook weer kwijt. Het gaat nog wat worden!

    Login om te reageren
  5. apos zegt

    28 januari 2020 om 11:30

    Nee

    Login om te reageren
  6. suzignis zegt

    28 januari 2020 om 11:34

    Lijkt mij sterk dat als er een markt is voor deze condensators – iemand deze exclusief aan een klein merk zou aanbieden.

    Login om te reageren
  7. Edge zegt

    28 januari 2020 om 11:45

    @Dutchdriftking: Het enige wat ik dan mis, is een stukje communicatie vanuit de redactie. Ik denk dat het voor zowel de duidelijkheid richting de lezers als voor de redactie en technici van Autoblog zelf fijner was geweest om alles in één centraal artikel te regelen.

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      28 januari 2020 om 18:20

      Eens. Ik weet dat het makkelijk is om vanaf de zijlijn te zeuren, maar de manier waarop dit nu gaat, voelt heel amateuristisch… Eén waarschuwingsartikel vooraf en ergens een icoontje “under construction” was al genoeg geweest.

      Login om te reageren
  8. wjeurs zegt

    28 januari 2020 om 12:11

    Supercondensatoren hebben als ik me niet vergis ook potentie voor veel grotere vermogens afgifte. Zou tof zijn als dit inderdaad iets wordt.

    Login om te reageren
  9. ghost zegt

    28 januari 2020 om 12:15

    Het is “het MIT”, niet de…??

    Login om te reageren
  10. nopetrolnofun zegt

    28 januari 2020 om 12:18

    Lamborghini was nog het enige merk met atmosferische motoren, die dure Q8 niet meer gerekend. Dat zou ook de dood van Lamborghini bekeken.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      28 januari 2020 om 17:27

      Je weet wat atmosferisch wilt zeggen? Ik denk dat je iets anders bedoelt.

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    28 januari 2020 om 12:27

    @Edge: Ik denk dat dit artikel met updates niet lang op zich laat wachten.

    Login om te reageren
  12. brammetjedeb zegt

    28 januari 2020 om 12:41

    Audi dus..

    Login om te reageren
  13. Dizono zegt

    28 januari 2020 om 12:44

    Lamborghini bekend om lichtgewicht sportwagens? Zelfs de Aventador SuperVeloce (SuperLichtgewicht) weegt 1575 kg, Huracan gaat ook over de anderhalve ton heen.

    Daarnaast wegen supercondensatoren volgens mij per kWh nog steeds een stuk meer dan een reguliere accu. Leuk als je snel een beetje energie wil opslaan en weer wilt laten vrij komen, maar voor langere afstanden lijkt het me (voorlopig) nog niet de oplossing.

    Login om te reageren
  14. autodrome zegt

    28 januari 2020 om 12:50

    Nee. de capaciteit is beperkt en de zelfontlading is nog een uitdaging …

    Login om te reageren
  15. pvg100 zegt

    28 januari 2020 om 13:33

    Stel je voor dat ze het bodywork als ladingsdrager gaan gebruiken, dan wordt zelf de deur openmaken een schokkende ervaring.

    Login om te reageren
  16. rijnounsdoor zegt

    28 januari 2020 om 13:38

    We wachten vol spanning af!

    Login om te reageren
  17. rickthestig zegt

    28 januari 2020 om 13:52

    Klinkt te mooi om waar te zijn….

    Login om te reageren
  18. frank2b zegt

    28 januari 2020 om 15:39

    Deur sluiten, haren weer kammen, en gaan.

    Login om te reageren
  19. DCG zegt

    28 januari 2020 om 18:40

    Voor de geïnteresseerden, de techniek die nu in de Aventador zit: https://www.maxwell.com/solutions/transportation/auto/start-stop-micro-hybrid

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      28 januari 2020 om 20:20

      En maxwell is nu van tesla dacht ik…?
      Vraag me af wat dat voor gevolgen heeft…

      Login om te reageren
  20. kempenaer zegt

    28 januari 2020 om 22:19

    De zoveelste zogenaamde doorbraak in accu techniek sinds 100 jaar. Solid state zou het toch worden…
    Verder verbaas ik me over het gejank op de nieuwe site. Get a grip en heb geduld.

    Login om te reageren
  21. jorden zegt

    29 januari 2020 om 13:40

    Maar is nou een accu in de vorm van een motorkap ofzo?

    Login om te reageren
  22. barry355gtb zegt

    29 januari 2020 om 18:35

    Stel je voor dat deze technologie dat doet, dan is FCA gered omdat Lamborghini als Audi dochter deze technologie beschikbaar voor alle FCA merken zal stellen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North