• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini Countach op Marktplaats is even prachtig als duur

Auteur: Loek, gepost 7 september 2025 om 18:31 – 8 Reacties

Een Lamborghini Countach blijft een tijdloze schoonheid, maar de prijzen beginnen dat gevoel te evenaren.

Voor Lamborghini zal de Countach initieel ‘gewoon’ de opvolger van de Miura geweest zijn. Je kunt immers niet in je glazen bol kijken om te weten of je een klassieker bouwt. Toch is het gelukt en eigen kon je dat des tijds al zien aankomen. De briljante Gandini-lijnen, die waren zo buitenaards dat ze inderdaad toonaangevend werden.

Lamborghini Countach

Toch heeft de Lamborghini Countach lange tijd binnen bereik gelegen als je geld hebt. Een koopje durven we het niet te noemen, maar voor het geld van een nieuwe McLaren, Ferrari of sommige Porsches kon je een redelijke Countach kopen. En over die glazen bol gesproken: dan had je een mooi zakcentje. We vinden een Countach op Marktplaats, waar zelfs gewoon goed in gereden is, voor een flinke duit.

Evoluties

Om mee te beginnen: het gaat om een ‘middelste’ Countach. Er zijn hoofdzakelijk drie evoluties van de Countach geweest. Het origineel, die ook wel de Periscopio wordt genoemd (vanwege de periscoop als binnenspiegel), zonder al dat spoilerwerk. De evolutie kwam in de jaren ’80 en bracht uitgeklopte wielkasten, een uitgesproken voorbumper en splitter en die joekel van een spoiler mee. En de laatste was de 25th Anniversary, met de heftige bodykit van Horacio Pagani. Grappig genoeg is dat de goede volgorde qua waardes als je van duur naar goedkoop sorteert.

Los van deze ‘evoluties’ zijn er allerlei kleine zaken die de verschillende versies van de Countach uniek maken. Zo had je ook nog de LP500 S en de Quattrovalvole. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen een ‘roundbelly’ (rondbuik) of niet. Dat houdt in dat latere versies van de tweede evolutie de zijskirt kregen van de Anniversary. Ook zit er verschil in het mechanische gedeelte: de vroegere modellen hebben carburateurs, maar laat in de jaren ’80 werd benzine-inspuiting toegevoegd.

Countach LP400 S

Deze LP400 S is die middelste evolutie en het is een ‘Series II’ van de LP400 S, met bredere banden, nieuwe ophanging, en verlaagde veren. Van de LP400 S zijn überhaupt maar 237 gebouwd en van die Series II zijn er maar 105 gebouwd. Qua motor betekent het dat je de 370 pk sterke variant krijgt van de 3.9 liter grote V12, goed voor een top van 264 km/u en een sprintje naar 100 in 5,9 seconden. En deze heeft dus nog de carburateurs. Je moet de versie met carburateurs goed behandelen, want er zit een lastige startprocedure aan vast. Je moet ‘m goed warm rijden, comfort valt tegen, je hebt geen liftkit of dat soort ongein, het zicht rondom is bizar slecht, en dat alles voor specs die ongeveer vergelijkbaar zijn met een moderne Volkswagen Golf R.

En dat is het mooie van de Lamborghini Countach: dat maakt allemaal helemaal niks uit. Want dit is een klassieker pur sang. Er zijn weinig auto’s zo uniek als de Countach. En het gevoel mag dan niet gaan om snelheid: het gaat wel om wat ooit speciaal was. Jij bent degene die stuurt. Je wordt niet geholpen door computers. Gewoon een stuur, drie pedalen en die fantastische vijfbak met H-patroon.

Kopen

Het maakt niet uit of een Lamborghini Countach met zijn tijd mee is gegaan, hij staat alsnog bij veel mensen op het droomautolijstje. Die droom kan in vervulling gaan met dit zilveren exemplaar dat Louwman te koop heeft staan. Zoals gezegd is er gewoon mee gereden, want op de teller staat 65.246 kilometer. Dat is erg veel voor een supercar, helemaal eentje waar elke keer buitenspelen toch wel een hele onderneming is. Veel mensen durven het niet, deels vanwege de waardeprognose, dus is het mooi als mensen het wel gewoon doen.

Alleen dat heeft dus wel zijn prijs. Deze middelste evolutie mag dan de middelste zijn qua prijs: er moet 713.950 euro betaald worden voor de Lamborghini Countach. Da’s niet niks, maar dan heb je wel een briljante klassieker. Sla je slag op Marktplaats, en omdat ‘ie zo mooi is hebben we een hele galerij hieronder neergezet.

Ook interessant!

  • Eerste Revuelto op Marktplaats is extreem duur
  • Er klopt iets niet aan deze Aventador op Marktplaats
    Er klopt iets niet aan deze Aventador op Marktplaats
  • Koop deze niet zo fabrieksnieuwe Aventador op Marktplaats
  • Dit is de goedkoopste Lamborghini Urus van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

countach, Lamborghini, marktplaats, occasion

Vorig bericht: « VIDEO: VW ID. Polo, Audi Concept C, VW ID. Cross – IAA 2025
Volgend bericht: Wordt de Cupra Raval de eerste echt leuke betaalbare EV? »

Lees Interacties

Reacties

  1. ouwedibbes83 zegt

    7 september 2025 om 20:10

    -edit:check-
    En eigenlijk best slechte aërodynamica als je met 370pk slechts 264 km/u kunt halen. Ik had wel eens vaker gelezen dat de wig-vorm snelheid uitstraalt, maar in werkelijkheid niet zo snel was. Later gingen ze bij supercars meer met de onderzijde aan de slag, zodat t niet alleen gestroomlijnd oogt maar ook daadwerkelijk snel was en downforce kon creëren.

    Login om te reageren
  2. 078spotter zegt

    7 september 2025 om 21:03

    voor mij 1 vd mooiste Auto’s ooit ..mn hobby begon met een wit schaalmodel ..nu kasten vol met modellen waaronder ook veel Countach

    Login om te reageren
  3. jaapies zegt

    8 september 2025 om 01:19

    Het is een gave auto. Een icoon. Het maakt hebberig en is voor vele één jongensdroom. Maar ‘prachtig’ hmm goed beschouwd, naar mij idee niet. Doet wat possierlijk aan.

    Login om te reageren
  4. verdebosco zegt

    8 september 2025 om 06:06

    De allermooiste Gandini, het mothership van zijn oeuvre. Als ik het geld had liggen…

    Login om te reageren
  5. Flatsix zegt

    8 september 2025 om 06:12

    Wolfie!

    Login om te reageren
  6. mattr zegt

    8 september 2025 om 07:54

    Hoge km stand!? Voor een Murcielago misschien, maar voor een Lambo uit 1980 (staat overigens niet in de tekst..) komt het neer op gemiddeld 1444 km per jaar

    Login om te reageren
  7. fisto zegt

    8 september 2025 om 10:09

    Volkomen terecht dat Countaches meer waard worden. De term ‘iconisch’ wordt veel te vaak gebruikt, maar in het geval van de Countach is het terecht.

    In plaats van 3 evoluties, zou ik zeggen dat de Countach 5 belangrijke evoluties heeft. De originele LP400 (in mijn ogen verreweg de mooiste), dan de eerste widebodies (400s), dan de overgang van ca. 4 naar ca. 5 liter V12 (500/5000), dan de overgang naar 4 kleppen per cilinder (QV) en dan de laatste overgang naar de Pagani body (25th).

    Binnen deze evoluties vinden er dan steeds kleinere wijzigingen plaats. De 400S is in 3 series onder te verdelen. Het mooie van de series 2 waar het artikel over gaat, is dat die de laatste Countach is met het lage dak. Deze auto heeft inderdaad een vernieuwde ophanging, maar geen ‘lagere veren’. Ze worden aangeduid als ‘lowbodies’ omdat het dak lager is. Alle Countaches hierna hadden dus een hogere cockpit waardoor de auto’s veel minder breed ogen. De 400S series 3 had daarnaast hogere veren, waardoor deze dus nog hoger was dan z’n voorgangers.

    Dan nog een laatste druppel azijn; niet alle ‘squarebellies’ hebben de skirts van de 25th. Er is ook een ander type skirt op de 500 S zonder de sleuven achteraan die ik persoonlijk een stuk beter vind ogen.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      8 september 2025 om 22:40

      Een liefhebber gespot! Een buitenaards ontwerp, een schoolvoorbeeld van een exotische supercar. Heeft geen opvallende kleur nodig om op te vallen. En al die wijzigingen maken het basis ontwerp alleen maar krachtiger, een duidelijke geval van “less is more”.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North